Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Mija schreef op 26-05-2021 om 20:21:


  • Opvallend is dat men geen bewijs vond voor het effect van afstand houden. Op de ruim dertig onderzochte scholen waar de tafeltjes meer dan twee meter uit elkaar stonden, vond men nauwelijks minder besmettingen dan bij de scholen waar dat niet het geval was. Ook maakte het geen verschil of er spatschermen tussen de tafeltjes waren aangebracht

Dat geloof ik meteen. Want de leerlingen zitten in de aula, buiten en thuis ook niet op 1,5 meter van elkaar. 

Leen13

Leen13

26-05-2021 om 23:24 Topicstarter

Het is natuurlijk wel tragisch dat er niet, bijvoorbeeld in de zomervakantie, is geïnvesteerd om de ventilatie op orde te brengen.

En deze zomervakantie zie ik dat ook niet gebeuren. Men bagatelliseert liever het besmettingsgevaar en doet of het straks over is.

AnneJ schreef op 26-05-2021 om 23:24:

Het is natuurlijk wel tragisch dat er niet, bijvoorbeeld in de zomervakantie, is geïnvesteerd om de ventilatie op orde te brengen.

En deze zomervakantie zie ik dat ook niet gebeuren. Men bagatelliseert liever het besmettingsgevaar en doet of het straks over is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Deze zomer dan maar, hoop ik. 

Maar besmettingsgevaar is straks niet meer van belang. Als iedereen die wil gevaccineerd is, dan worden er nog maar weinig mensen ziek. 

AnneJ schreef op 26-05-2021 om 23:24:

Het is natuurlijk wel tragisch dat er niet, bijvoorbeeld in de zomervakantie, is geïnvesteerd om de ventilatie op orde te brengen.

En deze zomervakantie zie ik dat ook niet gebeuren. Men bagatelliseert liever het besmettingsgevaar en doet of het straks over is.

Op de school van mijn kinderen hebben ze ook in de winter nog, tot half december, toen de boel weer dichtging, gewerkt met ramen en deuren open en ik geloof een koolmonoxide-meter (?) als signaal. Ik weet niet precies hoe het zat maar het was heel serieus, systematisch en onverbiddelijk. Ze moesten maar gewoon een extra trui aantrekken. Sinds de scholen weer open zijn hebben wij nog één melding gehad van een zieke leerling in het jaar van oudste. Dat is alles. Zieke docenten worden niet gemeld dus dat weet ik niet. Vorig jaar was er ook maar eens af en toe dat een (losse) coronamelding. Geen clusters. Ze hebben daar iets goed gedaan kennelijk. 

Leen13

Leen13

27-05-2021 om 00:42 Topicstarter

Er zijn dus scholen die het wel goed doen. Het kan wel. 

https://www.lelylyceum.nl/onze-school/ir.-lely-lyceum

Deze school is vorig jaar ook in het nieuws geweest. Toevallig hadden ze met een verbouwing een perfect ventilatiesysteem aan laten leggen en dat werd helemaal uitgelegd.

"een fris klimaat (we beschikken over het modernste luchtventilatie systeem dat op de markt is, waardoor er geen muffe lokalen zijn; bovendien voldoen wij hiermee aan de strengste eisen zoals die tijdens de corona crisis gesteld zijn aan schoolgebouwen)."

Het zou een criterium kunnen zijn voor schoolkeuze. Heeft de school een adekwaat ventilatiesysteem.


Leen13

Leen13

27-05-2021 om 03:41 Topicstarter

https://www.lerareninactie.nl/uploadedfiles/82941844CDD7238B7D530D72B59E6DCB.pdf

Brief aan de politiek van AOB, CNV, FvOv, FNV en LIA

"Verdere opening van het vo onwerkbaar
Voor de meeste scholen zal het niet mogelijk zijn om aan de voorwaarden van het OMT
te voldoen."

AnneJ schreef op 26-05-2021 om 23:24:

Het is natuurlijk wel tragisch dat er niet, bijvoorbeeld in de zomervakantie, is geïnvesteerd om de ventilatie op orde te brengen.

En deze zomervakantie zie ik dat ook niet gebeuren. Men bagatelliseert liever het besmettingsgevaar en doet of het straks over is.

Scholen en gemeenten hebben meestal het geld voor zo'n ingreep niet zomaar op de plank liggen en als ze dat wel hebben is er ook geen onbeperkte capaciteit bij de bedrijven die die werkzaamheden uit moeten voeren. Vandaar dat het vorige zomer niet even gedaan is. Niet omdat het besmettingsgevaar gebagatelliseerd werd. 

Op onze school wordt nu gestart met het aanpassen van het ventilatiesysteem. Kost bijna 3 miljoen euro en duurt een heel jaar. Tot dan houden we, zoals we al het hele jaar doen, alle ramen open. Da's inderdaad met een extra trui of zelfs je winterjas aan werken want sinds de verwarming uit is, is het zo'n 16, 17 graden binnen. Met een lekker briesje binnen vanwege de wind en tocht. 

AnneJ schreef op 26-05-2021 om 23:24:

Het is natuurlijk wel tragisch dat er niet, bijvoorbeeld in de zomervakantie, is geïnvesteerd om de ventilatie op orde te brengen.

En deze zomervakantie zie ik dat ook niet gebeuren. Men bagatelliseert liever het besmettingsgevaar en doet of het straks over is.

Een goed ventilatiesysteem kost zo een miljoen euro, niet iedere school heeft dat geld op de plank liggen. En los daarvan is er een groot tekort aan installateurs van dit soort systemen. Al heeft een school het geld en zouden ze het willen investeren in een ventilatiesysteem,  de kans dat ze op korte termijn een bedrijf gaan vinden voor de aanleg hiervan is nihil. En dat was het vorig jaar zomer zeker. Ze hadden het toen wellicht kunnen regelen voor deze zomervakantie maar toen waren scholen zich denk ik nog niet voldoende bewust van de noodzaak hiervan.

Leen13

Leen13

27-05-2021 om 09:13 Topicstarter

Ik snap het wel, er moeten nou eenmaal keuzes gemaakt worden. Ik heb ook ergens een staatje gezien dat het Rijk maar 30 procent bijdraagt en dat dat niet genoeg is.

Tegelijk worden er nu miljarden ingezet voor de 'achterstanden' en de eerste berichten dat dat geld gebruikt wordt voor onzin zijn al weer boven water. Ik las ergens iets van 'strategie'. In vergelijking met een fris gezond hoofd in de klas een prioriteit waar je anders over kunt denken.

Schoolbesturen zijn niet eens aan te sturen door overheid laat staan dat ze ventilatie problemen verplicht gaan oplossen.

gr Angela

ps tenzij het via gemeente gespeeld wordt want volgens mij is dat de enige partij die op gebied van schoolgebouwen kan sturen

Wij kregen net bericht dat op de school van mijn zoon een aantal leraren niet fysiek les komt geven. De leerlingen zitten dan in een lokaal en de leraar online. Er is een surveillant aanwezig om de boel te begeleiden. 

Ook een optie. 

bij zoon starten ze op 2-6 alles weer op. Bij dochter 7-6. En mijn eerstejaars hbo'er gaat nog steeds niet naar college. 

Leen13

Leen13

29-05-2021 om 20:42 Topicstarter

https://www.ed.nl/eindhoven/het-voortgezet-onderwijs-mag-volledig-open-maar-wat-als-scholen-of-docenten-weigeren~af609236/

Eigenlijk hebben ook hier scholen de vrije hand want zelfs voor 'handhaving' is de periode tot de zomervakantie te kort.

Het zou mooi zijn als Nederland nu, net als Duitsland dat al op 7 juni gaat beginnen, snel besluit om ook 12 t/m 17 jarigen te gaan vaccineren. Uiteraard vrijwillig, maar je ziet hoe goed het werkt, de cijfers dalen gestaag en om stijgende cijfers in het najaar te voorkomen zou je iedereen, leerlingen en leerkrachten gevaccineerd weer op school willen zien.

Gisteren tijdens de persconferentie waren hier wat vragen over en ik kreeg nu niet de indruk dat De Jonge heel positief staat tegenover inenten van kinderen. Kwetsbare kinderen wel, maar de rest niet. Ik denk zelf dat het vaccin vanaf 16 wordt aangeboden en voor kwetsbare kinderen. Maar dat is geen probleem, want 85 procent van de volwassenen neemt een vaccin, is de verwachting. En dat is voldoende voor groepsimmuniteit.

Misschien moeten ze van leerkrachten die weigeren op school te komen werken maar het salaris schorsen. Kom nou toch op, dat kan toch niet? Zo onderhand ben ik wel een beetje klaar met die slachtofferrol. Andere beroepsgroepen met een aanwezigheidsplicht kunnen ook niet zomaar thuis blijven.

Leen13

Leen13

29-05-2021 om 23:50 Topicstarter

Terwijl ze met een beetje mazzel voor het nieuwe schooljaar gevaccineerd zijn? Dan nu nog even risico lopen? Voor jou kind? En wat als er iemand ernstig ziek wordt nog even op de valreep? Boeit niet? Moet je maar over hebben voor het onderwijs aan de kinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.