Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tiepmiep

Tiepmiep

21-06-2013 om 22:45

Rusteloze armen en benen

Ik heb al dagenlang last van rusteloze armen en benen, bij het inslapen. Ik word er niet goed van, want ben ik eenmaal ingedut, komen al die lastige kriebels in mijn armen en benen. Ik heb dan het gevoel dat ik ze overmatig moet gaan bewegen en ik rek en strek wat af. Het kost me vaak wel nachtrust.
Kan ik hier iets aan doen? Ik drink 1 kopje koffie s'' avonds, en doe geen drukke dingen. Ontspannen één voor één werkt zelfs ook niet, dan voel ik het alleen maar erger.

Magnesium?

Ik kan niet direct een link vinden die eea verklaart, maar ik heb zelf veel baat bij het slikken van magnesium als ik veel last heb van onrustige benen of krampen in mijn benen (word je ook zo lekker wakker van).

Misschien is er nog iemand anders met ervaringen of juist een andere suggestie?

Jons

Restless legs symdroom rls

Google eens op restless legs syndroom (RLS), ik heb er ook mijn hele leven al last van, ook mijn armen. Bij mij komt het meestal voort uit moeheid maar er kunnen nog andere oorzaken zijn en ook andere methodes om er mee om te gaan of er vanaf te komen.

Ik moet meestal flink bewegen met mijn benen, losschudden zeg maar. Soms helpt het juist weer om mijn spieren aan te spannen (hielen tegen mijn billen bv).
Wat ook kan helpen is om heel koud te douchen, maar dan wel zorgen dat je slaapt voordat je benen weer warm worden onder de dekens en dat is vaak lastig

Omdat de oorzaak en verlichting bij iedereen heel verschillend kan zijn, raad ik je aan om eens te googlen op restless leggs syndroom.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Restless_legs-syndroom

Succes!

Ps: en als je dé oplossing weet om er voorgoed vanaf te komen, hoor ik dat heel graag van je

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2013 om 09:32

Rls

Mijn man heeft RLS, in een vrij ernstige vorm. Huis tuin en keukenmiddeltjes helpen niet bij hem, hij heeft medicatie.
Je vindt veel info op: http://www.stichting-restless-legs.org/

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2013 om 09:33

Anoikke

Er is medicatie voorhanden, heb je dat wel eens overwogen? Niet het ei van Columbus, maar het kan zeker verlichting brengen.

Sancy

Sancy

22-06-2013 om 12:48

Bij inslapen?

Tiepmiep, heb je deze klachten alleen bij het inslapen? En ben je dan al half in slaap?
Mocht dit zo zijn, dan loont het om ook eens te kijken naar PLMD, periodic limb movement disorder. Het is vergelijkbaar met rls, maar komt alleen in de eerste slaap voor. Er bestaat medicatie voor maar die heeft ook nadelen.

woelmuis

woelmuis

22-06-2013 om 19:20

Dopamine

Ik heb het ook, en al heel lang, maar niet altijd even sterk. Ik heb ook bij vlagen moeite met stilzitten. Bij concerten en in bioscopen zijn mensen niet blij met mij naast of voor zich. Er wordt vermoed dat RLS veroorzaakt wordt door een dopaminegebrek. Als je moeite hebt met inslapen door die benen kan een orgasme helpen. Ook zou je in capsulevorm tyrosine kunnen slikken. Daar worden dopamine en schildklierhormoon uit gevormd.

Fiorucci & woelmuis

@Fuorucci: Ik heb inderdaad vernomen dat er medicijnen voor bestaan echter weet ik inmiddels wanneer mijn klachten het ergst zijn en hoe ik ze redelijk kan voorkomen of verlichten. Dat is bij mij vooral door moeheid, wanneer ik daar aan toegeef, verdwijnen de "kriebels" meestal.
In bed heb ik er niet vaak last van, tenminste niet bij het inslapen. Als dat wel het geval is dan houd ik mijn benen (daar is het het meeste) boven het dekbed zodat ze afkoelen en dat werkt. 's nacht word ik er wel eens wakker van en dan zijn ze moeilijker te bestrijden..... maar inderdaad; een orgasme helpt goed (kunnen ze daar geen medicijn van maken haha)
Dus al met al heb ik er mee leren omgaan en aangezien ik in mijn leven al aardig wat medicijnen geslikt heb en nog doe, wil ik dat zo lang mogelijk uitstellen. Maar dank je voor de tip!

@Woelmuis: ik heb het afgelopen half uur zitten lezen over tyrosine en ik ga dat zeker proberen! Aangezien het ook helpt tegen meerdere klachten waar ik last van heb! (stressgevoelig, depressies....)

Spoelen met koud water

Man heeft het ook. Hij gaat na een tijdje vaak het bed uit om zijn onderbenen af te spoelen met koud water onder de douche. Daarna slaapt hij goed in.

Gek genoeg heeft hij tijdens het kamperen in de tent tijdens de vakantie 3 weken lang nooit last van rusteloze benen.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2013 om 13:45

Anoikke

Als je inderdaad alternatieven hebt die verlichten dan heb je gelukkig geen medicatie nodig, dat is altijd beter natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.