Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

15-10-2014 om 09:52

Ruggenprik


Clowntje

Clowntje

15-10-2014 om 18:35

2x bevallen met een ruggenprik

2x keizersnede werd het. 1e ruggenprik is gezet omdat het een keizersnede ging worden (tijdens de niet vlottende bevalling besloten) en dat vond ik zeker geen feest. Prik was naar en zeker tijdens de weeën.
2e keer eerder de ruggenprik gekregen en later opgeschaald voor de keizersnede. Dat was wel beter te hebben.
Maar toen ik voor een knie operatie ging, moest ik weer een ruggenprik en het blijft naar.
Doe mij maar die algehele narcose....

Mijntje

Mijntje

15-10-2014 om 19:11

Jaren

maar ruggenprikken van 10 jaar of meer terug moet Katniss misschien niet meewegen in haar beslissing. De techniek schrijdt voort.

Vogel

Vogel

15-10-2014 om 20:50

Twijfels

Ik heb een keer een ruggenprik gehad, maar die deed niks. Er is toen wat bijgespoten waardoor het lang duurde voor ik weer gevoel kreeg. Ik mocht niet drinken want ik moest eerst plassen, wat dus niet gaat zonder gevoel, zodat ik gekatheteriseerd moest worden (wat ik op zich wel interessant vond omdat ik ook wel eens kinderen katheteriseer en ik voelde er toch niets van).
Pas na uren kon ik weer wat lopen en naar huis.
Ik zou nu twijfelen wat ik zou doen: ken een vrouw die er een dwarslaesie aan over heeft gehouden... (Maar ja, bij algehele narcose gaat ook wel eens wat mis natuurlijk.)
Succes in ieder geval!!

Jesse_1

Jesse_1

15-10-2014 om 21:21

Mij viel het juist heel erg mee

We spreken nu over 25 jaar geleden hoor (kijkoperatie knie), maar ik zag er ook tegenop; dacht dat het enorm pijn zou doen etc.

De prik zelf viel mij heel erg mee, het was helemaal niet pijnlijk. Omdat ik vlak ervoor een ontsteking had gehad, precies op de plek waar ze normaal zouden prikken, hebben ze een wervel hoger geprikt.
Ik vond het een rare gewaarwording dat je niets meer voelde in je benen, alsof er een klomp vlees aan je onderlijf hing. Tijdens de operatie had ik het idee dat de verdoving steeds hoger ging en naar mijn armen trok, dat ademen ook moeilijker ging (mede omdat ik wist dat ze een wervel hoger geprikt hadden), toen ben ik gaan hyperventileren; is ook een heel aparte gewaarwording . Verder heb ik de ingreep heel mooi kunnen volgen.

Helaas ben ik na de operatie minder goed begeleid, ik wist dat ik moest kunnen plassen en dat ik dan naar huis kon, maar omdat niemand mij in de gaten hield heb ik er veel langer gelegen dan nodig was. En mijn vriend was ook pas te laat gebeld (of het was juist dat ik dacht dat zij de contactpersoon zouden bellen en dat ik zelf had moeten bellen, waardoor ik niet werd opgehaald en maar lag te wachten).

In ieder geval: ik zag er tegenop, maar heb is mij heel erg mee gevallen. Ik zou het zo weer doen!

Monique D*

Monique D*

15-10-2014 om 22:20

Vraagje over katheder en klisma

Wordt er niet gelijk een katheder en klisma aangebracht na de ruggenprik? Zeker als je gevoelloos bent laat je alles lopen.

Katniss

Katniss

15-10-2014 om 22:34

Dat hoop ik toch niet

Liever niet. Volgens mij weegt dat wel wat, zo'n katheder

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-10-2014 om 22:44

LOL

Katniss LOL. Ik kreeg wel meteen een katheter bij mijn ruggenprik. Het duurde alleen nog wel drie dagen voordat ik kon plassen toen die weer verwijderd werd...

Jaina

Jaina

16-10-2014 om 01:05

Monique

Niet perse denk ik. Ik heb dat nooit gehad in elk geval. Je kan na afloop redelijk vlug wel weer plassen, alleen richting aangeven is in het begin nogal lastig

Yvonne

Yvonne

16-10-2014 om 07:24

3x een ruggenprik

Eerste keer als pijnbestrijding bij mijn bevalling: na 3x prikken werkte hij nog steeds niet en was anestsist vertrokken omdat het druk was.
Tweede keer was 1,5 jaar geleden bij novasure behandeling: geen prettige ervaring was zo beroerd dat ik nog ruim 2 uur op de uitslaapkamer heb gelegen, een nacht in het ziekenhuis moest blijven (was eigenlijk dagopname). En vervolgens aantal dagen plat op bed omdat hij was gaan lekken.
Derde keer een week geleden: ondanks mijn angst op advies anesthesist toch weer een ruggenprik. Dit keer ging het prima, binnen een half uur terug op de verpleegafdeling.Het duurde wel nog 4-5 uur voordat mijn benen eeer normaal aanvoelden en ik weer kon staan.

mama2

mama2

16-10-2014 om 11:16

Wel goeie ervaring

Hier 3x een ruggenprik gehad en kan niet anders zeggen dat deze prima verlopen zijn. 1 voor een KS en 2 voor een operatie. Juist van algehele narcose krijg ik mega veel last. Tijdens narcose met mijn bloeddruk en daarna last van duizeligheid, hartkloppingen en vreselijk misselijk. Neuh, geef mij de ruggenprik maar als het kan!

Vakantiefoto

Vakantiefoto

16-10-2014 om 18:06

3x en niet bij de bevalling

Heb 3x een ruggeprik gehad.
1x bij beenoperatie. Geen problemen, 25 jaar geleden
En 2x met een baarmoederbehandeling, 3 jaar en 1 jaar geleden.
Ook geen problemen.

Dus ze zijn er zeker wel, die positieve verhalen!

ik heb 1 x een ruggeprik gehad toen ik een kijkoperatie aan mijn knie kreeg. Zag er erg tegenop omdat ik een vergroeiing aan mijn rug heb maar t is prima gegaan. Hij zat er echt zo in.
Ik ben nogal moeilijk te verdoven duurt best lang voor t werkt. Ik voelde niks maar kon nog wel bewegen. Ik lag al op de operatietafel toen de arts zei: dat linkerbeen moet weg, dus ik zwaai mn been opzij. Die ogen van hem.... hahhaha.
Ik moest toen even op mn rechterzij gaan liggen en toen was alles wel echt verdoofd en neit meer te bewegen. Met als gevolg dat ik s avonds er nog steeds was omdat m'n benen t nog niet deden.

Puck

Puck

18-10-2014 om 23:16

ideaal

Ik heb 4x een ruggenprik gehad, zowel spinaal als epiduraal en ik vind het ideaal. Tuurlijk zijn er risico's, maar een algehele anesthesie heeft die ook en een lokale verdoving ook.
Zetten deed geen pijn, ze verdoven eerst lokaal waardoor je het aanprikken niet voelt. Het enige dat ik vernam was alsof je een flinke stoot of knietje in je rug krijgt, maar pijn doet het niet. Bij mij zakt mijn bloeddruk van de prik, maar met een infuusje is dat snel verholpen.
En of je voor een lokale verdoving kiest of voor een andere methode: naar huis rijden mag je sowieso niet.
Laat je niet bang maken door horrorverhalen over een ruggenprik. Natuurlijk zijn die er, maar die zijn er ook van algehele narcose: verhalen van mensen die wel verslapt zijn maar volledig bij bewustzijn en alle pijn voelen.... Geef mij dan maar een ruggeprik, kan ik in ieder geval zelf aangeven of ik iets voel. Verder loop je bij een algehele narcose meer kans op misselijkheid nadien en dingen als vergeetachtigheid, concentratieproblemen etc.

Puck

Puck

18-10-2014 om 23:20

Nee hoor MoniqueD

De spieren van je blaas en darmen zijn niet verslapt dus je laat echt je ontlasting en urine niet lopen. Sterker nog, de laatste keer bleek ik een megavolle blaas te hebben omdat ik niet kan plassen. Pas toen er met een apparaatje gemeten werd hoe vol mijn blaas was en ze daarbij op mijn buik drukten werd het mijn spieren pas te veel en had ik een nat bed hihi. Maar de andere keren heb ik geen klisma gehad en slechts 1x een katheter. DAt was na een keizersnee. Maar voor korte ingrepen is dat dus niet nodig.

Fred

Fred

26-10-2014 om 20:48

Algeheel,

Ik heb nog geen ervaring met een ruggeprik bij operaties, wel met algehele narcose. Dat is heerlijk. Je krijgt een kapje op en weg ben je. Als je wakker wordt is alles al voorbij. Achteraf wel een katerig gevoel, maar dat heb ik er graag voor over!

Puck

Puck

27-10-2014 om 09:08

Fred

Er zijn ook mensen die een algehele narcose heel wat minder fijn ervaren. Ik weet van mijn moeder en zusje dat die gewoon 3 dagen echt doodziek zijn van narcose: niets een katterig gevoel, echt hondsberoerd, tot gal spugen aan toe, duizelig. Die kunnen na een algehele narcose langer hun bed niet uit dan ik met een ruggenprik. Zo is een dagopname van mijn zusje door die algehele narcose uitgemond in 4 dagen opname...

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 09:18

Puck

Mijn achterbuurvrouw is er ook maandenlang mee bezig geweest met die narcose volgens haar, geheugen als een zeef en allerlei andere dingen. Zij zal geen narcose meer kiezen als ze de keus krijgt.

Het lijkt me dus dat iedereen er anders op kan reageren en dat je niet uit kunt gaan van wat een ander heeft meegemaakt. Als het risico op grote ellende bij x of bij y groter zou zijn vertrouw ik er maar op dat ze die x of y niet aan mij aanbieden of dat er bij zeggen.

Fred

Fred

27-10-2014 om 13:16

gal en kotsen

Puck, Ja, dat klopt wel een beetje.

Hier ook nog een dag misselijk. En echt misselijk: door kotsen tot de gal eruit kwam. Nooit zo misselijk geweest. En ook nog heel lang groggy, de dag na de operatie heb ik niet bewust mee gekregen. De dag erna zo uitgeput dat ik niet kon lopen. Heb een rolstoel het ziekenhuis heb verlaten.

Maar toch heb ik dat er graag voor over, want je maakt dus echt nul komma niks van de operatie mee. Geen naalden, niks van alle enge verhalen hier.

Kapje op, en klaar. Zou er zo weer voor tekenen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-10-2014 om 13:51

Fred

Algehele narcose gaat via het infuus; niet via een kapje. Dat kapje is zuurstof. Dus ook bij een algehele narcose komt er een naald bij kijken. Los daarvan zijn de risico's en complicaties bij een algehele narcose veel groter en ernstiger dan bij welke vorm van plaatselijke verdoving dan ook. Een algehele narcose heeft sowieso een enorme impact op je hele lichaam; op de hersenen, spieren en alle organen.
Ook bij een plaatselijke verdoving hoef je niks van de operatie mee te maken. De boel wordt goed afgeschermd, je kan als je wil naar muziek luisteren en je kan een roesje krijgen. Gezien mijn hele nare ervaringen met algehele narcose weet ik nu dat als ik de keuze kan krijgen, ik absoluut voor plaatselijke verdoving ga. En ik haat naalden Maar iedereen heeft zo zijn/haar eigen ervaringen dus meningen zijn verdeeld en gekleurd.

Fred

Fred

27-10-2014 om 14:25

Mening

Algehele narcose gaat via het infuus; niet via een kapje. Dat kapje is zuurstof. Dus ook bij een algehele narcose komt er een naald bij kijken.

Ja, okay, maar dat is een kleintje. Zo een kan ik wel hebben. Een naald bij de bloedbank is al groter, en ik heb ook bloed gegeven.

En bij en plaatselijke verdoving maak je toch iets mee. Misschien voel je geduw en getrek, brrrrr. Of geluiden van vocht dat afgezogen wordt *ril*. Om nog maar niet te spreken van een naald in je ruggenmerg. Of wat hier voorbij komt, ademstilstanden, een gevoel 'erger dan de ergste pijn'...

Doe mij maar een klein prikje en een kapje, en dag jongens, tot straks!

"Maar iedereen heeft zo zijn/haar eigen ervaringen dus meningen zijn verdeeld en gekleurd." Ja dat is zo. Dit is de mijne.

Puck

Puck

27-10-2014 om 22:00

Fred, beetje raar gedraai

Eerst zeg je dat je een beetje brak bent, als ik dan een andere ervaring neerschrijf zeg je dat je ook een dag erg misselijk bent geweest. Als je vervolgens zegt dat er geen naald aan te pas komt en dat wordt weerlegt dan zeg je dat het toch een klein naaldje was. Door dat gedraai ga ik me oprecht afvragen of je echt zelf een narcose hebt ondergaan of alleen "van horen zeggen" denkt te weten hoe een narcose in zijn werk gaat. Verder geef je aan dat je geen ervaring hebt met een ruggeprik maar je weet wel te vertellen dat je geduw en getrek kunt voelen en geluiden voelt. War baseer je dat op als je nog nooit een ruggeprik hebt gehad. En dat je gevoel "erger dan de eerste pijn"kunt ervaren. Nooit gehoord van bewezen gevallen van mensen waarbij wel de spierverslappers van een algehele anesthesie werken maar de pijnstillers en middelen die je bewustzijn weg halen niet en dus de hele operatie met alle pijn meemaken zonder daar op te kunnen reageren? Nee, dat lijkt mij pas eng.
Maar idd, ieder zijn eigen ervaring en mening.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-10-2014 om 23:11

Fred

De naald bij bloedprikken is echt veel kleiner en dunner dan een infuusnaald hoor

Egel

Egel

28-10-2014 om 07:57

Nou nee Elisa

Fred heeft het over de naald bij bloed geven bij de bloedbank. Ik heb verder geen verstand van een ruggenprik maar ik weet wel dat de naald om bloed geven ontzettend dik is!
Bij mij deed dat meestal pijn.
Wat Fred hierover zegt is gewoon waar.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 08:57

fred

Ik vind het verhaal van Fred ook niet helemaal kloppen...

Je ZIET de naald niet van de ruggenprik, dat is al een groot voordeel

Fred

Fred

28-10-2014 om 13:10

raar verhaa;

Ik ben 3 keer geopereerd. Geen grote operatie (ogen recht zetten)
En ja, ik kreeg alle drie de keren ook een infuus in.

Maar die naald is erg klein, veel kleiner dat de naald bij bloed geven (dus niet bloed prikken voor onderzoek). Als je dat vergelijkt met alles wat je hier hoort, vond ik dat nauwelijks het opmerken waard. Dus noemde ik het niet. Tijdens een opname word je sowieso wel vaker geprikt voor van alles en nog wat.

En ja, ik was misselijk. De eerste keer nog het ergst. Toen was ik de dag erna nog ziek en niet in staat te lopen.

Maar ik vind dat maar een kleinigheid vergeleken bij wat je terug krijgt: helemaal niks mee krijgen van de operatie, 0.0 pijn. Je slaapt in en een seconde later (lijkt het) is de operatie voorbij.

Fred

Fred

28-10-2014 om 13:12

in delfde ruimte...

: Verder geef je aan dat je geen ervaring hebt met een ruggeprik maar je weet wel te vertellen dat je geduw en getrek kunt voelen en geluiden voelt. War baseer je dat op als je nog nooit een ruggeprik hebt gehad."

Je bent in dezelfde ruimte, dan hoor je de artsen toch bezig zijn? En vooral bij grotere operaties neem ik aan dat je het wel voelt als ze ergens druk op uitoefenen..ik denk hierbij aan oa een keizersnede..

fred

Inderdaad, je hoort en voelt van alles. Bij de 3 keizersneden die ik heb gehad, vond ik het nog wel fijn om er iets van mee te krijgen, aangezien je toch graag je kind vanaf de eerste seconde meemaakt. Maar je voelt wel flink gesjor aan je lijf en dat is zeker niet allemaal even prettig. En die geluiden vond ik ook niet fijn, plus wat ze ondertussen nog allemaal bespreken.
Eén van de keren kon ik op een gegeven moment heel moeilijk adem halen. Ik voelde een grote druk op mijn borst. Toen ik er wat van zei hoorde ik "oh sorry". Bleek dat 1 van de operateurs met de elleboog op mijn borstkast steunde...
Als ik de keuze heb, zal ik altijd kiezen voor algehele narcose. Ik vind dat veel en veel prettiger.

Barvaux

Barvaux

28-10-2014 om 13:22

Fred

Maar wat zou het? Ik heb ook gehoord wat ze zeiden tijdens de operatie aan mijn voet en ik was zo ontspannen dat ze regelmatig checkten of ik nog wel wakker was (en ja ik had ook best mogen slapen). Heerlijk, ik luister graag naar mensen die aan het werk zijn als ik zelf niets hoef te doen. De totale verdoving die ik kreeg bij de keizersnede vond ik prima omdat er toen weinig aan te doen was maar ik zou nou niet weer om een totale verdoving vragen omdat ik ze niet wil horen werken of wil voelen werken. Over het algemeen herstel je sneller zonder narcose.

Fred

Fred

28-10-2014 om 16:47

inderdaad

Ja, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren. De een vind wat geluiden niet erg, de ander vind het erg onprettig. Ik weet van mezelf dat ik het onprettig zou vinden, en daarom zou ik zelf liever algeheel verdoofd worden.

Katniss

Je kunt ook bij andere ziekenhuizen informeren hoe zij daar met een vergelijkbare ingreep omgaan.
Ik zou zelf ook niet graag een ruggenprik krijgen maar een onvoldoende lokale verdoving lijkt me ook niet aanlokkelijk. Dat zou anders moeten kunnen.
Zonodig laat je het elders doen,
Dit klinkt ook alsof ze je eigenlijk geen keus willen geven. Voor hen is de ruggenprik eerste keus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.