Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

29-06-2018 om 11:52

RSI

Eerst kreeg ik alleen pijn als ik wat lang met de laptop bezig was, nu heb ik bijna constant pijn in mijn arm en schouder. En ik ben geen pieper maar het is een hele vervelende pijn.
Dus ik moet minderen qua computer en dingen aanpassen. Probleem is alleen dat zowel werk als studie per laptop en mobiel gaan en ik ook graag voor de lol veel rond surf
Ik heb een app op mijn telefoon die bij houdt hoeveel tijd ik besteed aan de mobiel en dat valt niet mee. Er gaat heel wat tijd in zitten.
Mijn laptop staat op de eetkamertafel en ik hang meestal wat onderuit gezakt op een gewone stoel. Hond, thee en koekjes onder handbereik. Het heeft z'n voordelen om vanuit huis te werken Maar ook nadelen dus.
Ik heb helaas geen plaats om ergens een bureau neer te zetten dus ik zoek naar wat ik kan aanpassen in de bestaande situatie. Van internet begrijp ik dat mijn idee van een los toetsenbord wat ik dan op mijn schoot zet niks oplost want dat is weer te laag.
Iemand tips?

Beenthere

Beenthere

29-06-2018 om 12:06

Bij mij heeft een los toetsenbord op schoot wel degelijk geholpen. Ik hoefde dan mijn armen niet meer omhoog te houden.

Sowieso zou ik een andere hobby zoeken dan surfen. Ik adviseer fysiofitness om je spieren te versterken en van je probleem af te komen. Dat kan wel even duren, ik was zelf een heel ernstig geval en ben 2 jaar bezig geweest.
Momenteel zit ik met een laptop op de bank thuis te werken (heu, nu ff pauze), dat werkt voor mij ook beter dan de handen hoog houden richting een bureau.

Je kunt ook denken aan een kruk of een zitbal om te voorkomen dat je gaat "hangen".

Maar stop met dat oneindige rondsurfen als je niet hoeft te werken. Ik pak tegenwoordig maar weer een boek of kijk een filmpje (op tv). Het is echt een verslaving, dat gesurf.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2018 om 13:09

Voldoende steun onder je pols

Je moet er sowieso voor zorgen dat je pols ergens op kan rusten. Je hebt daar ook speciale gel'dingen' voor als het goed is.

Voorbeeldjes: https://www.goedkoopste-kantoorartikelen.nl/p/1839921/polssteun-voor-muis-fellowes-gel-transparant-blauw.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=vergelijkingssites&utm_content=Polssteun%20voor%20muis%20Fellowes%20gel%20transparant%20blauw&gclid=CjwKCAjwsdfZBRAkEiwAh2z65s-RU9BVUM2gebe8dXq2ZPVlzkO6vo0ikxsUcLFxPTydl8NmesVrVxoCw6MQAvD_BwE

https://www.bol.com/nl/p/polssteun-computer-polssteun-muis-pols-ondersteuning/9200000084021449/?Referrer=ADVNLGOO002037-G-53205678911-S-375065735960-9200000084021449&gclid=CjwKCAjwsdfZBRAkEiwAh2z65oHiN8ovNSEGOuKrg3OB5xgt2gMFKH7SFSrvdgYu2pYTX3Ra53r-BBoCREoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ik kom dit ook tegen: https://www.health2work.nl/ergonomisch-hulpmiddel/armsteun-en-polssteun/ergorest-kort?gclid=CjwKCAjwsdfZBRAkEiwAh2z65qcCWYx_8UM7K_vwM5U4u3pcwoMzG56xsgNqk8HdDyyLTDjhTX_MlhoC36QQAvD_BwE

Ik heb weleens gelezen dat kleine bewegingen meer kwaad kunnen dan grote, maar ik merk dat zelf niet. Dus ik stuur zoveel mogelijk met stilliggende pols mijn muis aan, maar nu jij echt nog pijn hebt in je pols, is zo'n gelkussentje wel prettig om eronder te doen. Hetzelfde met het toetsenbord. Als je kunt blindtypen is dat makkelijker dan als je met een paar vingers typt.

Ik heb zelf geen ervaring met op schoot typen, ik vind dat a verschrikkelijk en b ik zie dan niet veel. Ik zit nog 'ouderwets' op een desktop-computer, waarbij mijn polsen dus op het bureau rusten.

Het lijkt wel of ik deze week Voltaren aan het promoten ben en ja, dat is ook nog zo, haha. Maar voor deze pijn zou je daar ook gebruik van kunnen maken. Mijn ervaring is dat dat helpt. Geen wonderen verwachten, maar alles wat de pijn minder maakt is meegenomen. 's Nachts kun je overwegen om een polsbandage om te doen, zodat je pols rust krijgt. https://www.decathlon.nl/p/linker-rechter-polsbandage-soft-300-voor-heren-dames/_/R-p-137225?mc=8358397&gclid=CjwKCAjwsdfZBRAkEiwAh2z65ul1HmthWNid8r3yVWvRyRltIgf-wlVVotOLIrO_VFNC8Wx_fa7vbBoCyv0QAvD_BwE

En wat minder surfen betreft... ach, natuurlijk weet jij ook dat het verstandig is om wat te minderen, maar ik ben de láátste die daar iets over mag zeggen . Als je op je telefoon surft, is dat een andere beweging dan op je laptop, dus kijk eens of die afwisseling helpt. Ik heb van mijzelf de indruk dat ik geen nadelen ondervindt van mijn computergedrag. Niet meer in ieder geval en dat al geruime tijd. Bij mij ontstaan de klachten vooral door klusjes waarbij ik mijn handen in ongewone standen moet draaien. Muren afnemen bijvoorbeeld. Helaas weet ik ook uit ervaring, dat als je pols eenmaal de sigaar is, dat niet meer overgaat. Het blijft een zwak punt. Dt geldt ook voor mijn schouder. Daar kan ik minder kracht mee zetten en als ik mijn arm boven mijn hoofd til, voel ik mijn schouder. Mijn klachten zijn zo'n 25 jaar geleden ontstaan, door het dragen van mijn dochter en het uitlaten van twee honden, die samen goed waren voor 60 kilo. De huisarts zei toen ook tegen mij dat de enige remedie rust was, maar 'met twee kinderen en een hond (inmiddels hadden we er nog maar 1), is dat onmogelijk natuurlijk'.

Het is nu dus wel zaak om je pols zoveel mogelijk rust te gunnen en te ondersteunen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2018 om 13:09

"Als het goed is"

Bij dat zinnetje had ik nog niet bedacht dat ik even voorbeelden kon zoeken .

Beenthere

Beenthere

29-06-2018 om 13:53

niet mee eens Kaaskopje

Ik kan het niet geheel onderschrijven wat je zegt, Kaaskopje. Je polsen ergens op laten leunen verslechtert de doorbloeding naar je hand.
Zoveel mogelijk rust geven is ook niet goed. Je moet het juist trainen om het weer belastbaarder te maken. Dat doe je niet door nog meer te gaan computeren/telefonen natuurlijk, maar juist door de aangedane lichaamsdelen grofmotorisch te trainen. Dat verbetert de doorbloeding en dat bevordert het herstel. Pas toen ik jaren geleden de juiste fysiotherapeut bezocht, ging ik eindelijk vooruit en niet meer achteruit. Dit was er eentje die me dus stevig liet trainen.
Ga dus naar een fysiotherapeut met ervaring in deze.
Nog een tip, laat je regelmatig masseren.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-06-2018 om 14:04

ben je zzp-er of heb je een werkgever?

in dat laatste geval hoort je werkgever een contract te hebben met een arbodienst. Daar kun je een afspraak maken met de bedrijfsarts, ook als je je nog niet ziek hebt gemeld. Van daaruit zou er dan een ergonoom je werkplek kunnen komen bekijken en jou kunnen adviseren hoe je beter kunt zitten/werken/bewegen etc.

Als je zzp-er bent kan je natuurlijk nog steeds een ergonoom inschakelen, maar dat kost jou dan geld. Je kunt kleine aanpassingen doen, zoals je nu al zelf probeert. Zoals je je eigen werkhouding en werkplek beschrijft zie ik tal van mogelijkheden om de zaak te verbeteren. Een los toetsenbord is vaak beter dan een laptop, omdat je dan je beeldscherm makkelijker op een goede hoogte kunt plaatsen (dus een betere houding van nek/hoofd) en het toetsenbord is lager en daardoor minder belastend voor je polsen.
Een polssteun kan ik niet aanbevelen. Naast de verminderde doorbloeding, die hierboven al genoemd wordt, leidt een polssteun er ook vaak toe dat je de beweging van de muis maakt vanuit de pols (die op die polssteun 'vast' ligt). Dat is erg belastend voor je pols. Dan krijg je mogelijk naast de klachten van pijn in arm en schouder die je nu beschrijft, ook nog klachten in je pols.

Kijk eens op deze site, met een uitgebreid en een beknopter advies: http://www.arbokennisnet.nl/kennisdossier_rsi_en_computerwerk.html

Tine Winkel

Tine Winkel

29-06-2018 om 14:12

sorry niet een echt goede link

de meeste dossiers en samenvattingen op deze site zijn van betere kwaliteit, ik vrees dat je met deze niet veel verder komt. De vragenlijst beeldschermwerk van de arboflexbranche, met onderliggende documenten zoals deze: https://www.arboflexbranche.nl/nl/arbocatalogus/werkplek-inrichten-en-instellen
lijkt handiger.

Merel

Merel

29-06-2018 om 15:03

uitschuifbureau?

Ik werk (thuis) aan een computertafel met een uitschuifbare plank onder het blad waarop mijn toetsenbord en muis liggen. Lager dan op een tafel dus, waardoor je je armen niet zo hoog hoeft te houden (ik heb even de hoogte gemeten, het is 70cm).
Is het niet mogelijk om dit onder je tafel te monteren? Dan heb je tafel en bureaufunctie ineen. Ik zit ook op een gewone eetkamer stoel. Wel heb ik de tic om altijd in kleermakerszit te zitten, wat er wel voor zorgt dat ik niet ingezakt zit, als ik gewoon zit heb ik meer die neiging om in te zakken.

fysio

Misschien is een bezoekje (of twee) aan de fysiotherapeut ook geen slecht plan.

Ik had te kampen met een hardnekkige pijn hoog in de rug, tussen mijn schouderbladen in, die langdurig computerwerk onmogelijk maakte. Fysio vertelde me waar de problemen zaten en deed me wat tips en oefeningen aan de hand, en warempel, binnen een maand of 2,3 waren de klachten weg. En ze zijn vooralsnog ook niet teruggekomen [*klopt af*].
Misschien is er bij jou ook wel iets aan de klachten te doen, en kan de fysiotherapeut ook tips geven voor welke hulpmiddelen wel, en welke niet aan te raden zijn.

groeten,

Temet

Fransien

Fransien

29-06-2018 om 15:25

strijkplank

Toen ons HiBje (half-inwonend buurkind) bij ons haar scriptie aan het schrijven was kreeg ze last van schouders, polsen, rug en dergelijke. Ze is niet zo groot en ik heb haar toen aan de strijkplank gezet, die is heel makkelijk in hoogte verstelbaar (en was het eerste wat ik zo snel kon verzinnen). Het hielp haar enorm, ze was snel van haar pijn af en heeft nu op haar studentenkamer een strijkplank voor als ze lang op haar laptop moet werken.

Lente

Lente

29-06-2018 om 17:34

Werk je met een muis of een touchpad?

Als je nu het een doet, zou ik dat wijzigen in het ander. Dan heb je in ieder geval een andere beweging. Je kunt muis of touchpad ook linkshandig gaan bedienen. Voor de afwisseling.

Een laptop kun je op een standaard zetten zodat het beeldscherm hoger komt. Daar hoort dan een los toetsenbord bij omdat je met zo'n standaard het laptoptoetsenbord niet meer kunt gebruiken. Dat is veel beter voor je houding.
Een laptop is qua houding een rotding.

Zelf werk ik ook aan tafel en zit op een bureaustoel. Voor mij geldt dat ik om te werken hoger moet zitten dan om te eten. En dat werken is voornamelijk op de pc.

Beenthere

Beenthere

29-06-2018 om 17:49

waarschuwing

Ga niet opeens fanatiek alles met de andere arm doen. Dat heb ik indertijd ook gedaan. Helaas was die arm helemaal niet gewend aan al die acties. Het resultaat: links was er binnen no time erger aan toe dan rechts.
Dus dingen soms met de andere hand/arm doen, dat is oké. Maar niet alles!!

Beenthere

Beenthere

29-06-2018 om 17:50

Alison

Maar ben je nu ZZP-er of in loondienst?
Ik zou zeker langs de ARBO-arts gaan en me gedeeltelijk ziekmelden.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2018 om 00:25

Beenthere

Het is mijn persoonlijke ervaring. Daarom zei ik er bij dat de opvatting is dat kleine bewegingen afgeraden worden. Ik heb zoveel geprobeerd, op een gegeven moment is je eigen gewoonte 'de beste' .

Tine Winkel

Tine Winkel

30-06-2018 om 10:59

mijn ervaring grote en kleine bewegingen

op mijn werk (ik geef advies over arbeidsomstandigheden), is, dat mensen die met 10 vingers blind kunnen typen vaker last hebben van RSI dan mensen die met 2 of 3 vingers typen. Ja, duh, hoor ik mensen al denken, als je niet blind kunt typen - dan typ je blijkbaar niet veel/vaak. Maar toch, ook bij oudere (vaak) mannen zie je dat ze nog best veel beeldschermwerk doen terwijl ze niet blind kunnen typen - bij hen zie ik beduidend minder vaak rsi-klachten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-06-2018 om 18:00

Tine

Hoe denk je dat dat komt? Ik typ ook met tien vingers blind, maar heb zelden last van pijn. Eigenlijk vooral als ik veel op mijn iPad kijk, die ligt dan op schoot dus mijn hoofd steeds gebogen.
Mijn scherm op het werk staat met de bovenrand op ooghoogte, armen in een haakse hoek en horizontaal op mijn toetsenbord. Armsteunen dus gelijke hoogte als het bureau. Precies volgens het foldertje

Yogi

Yogi

01-07-2018 om 00:04

Stoel omhoog

Als de tafel niet naar beneden kan, dan de bureaustoel maar omhoog en je voeten op een verhoging!

Verder natuurlijk alle adviezen van hierboven!

Yogi

Yogi

01-07-2018 om 00:07

Yoga

Yoga helpt ook om tussendoor of aan het einde van de dag te ontspannen. Mits je ook wat doet aan je werkhouding, anders is er geen kruid tegen gewassen.

Sinds ik yoga doe heb ik al jaren geen last meer van rug, nek en schouders. Zelfs niet tijdens periodes met stress en veel beeldscherm-uren.

Alison

Alison

01-07-2018 om 02:41

ZZP-er

Dus geen arbodienst helaas. Blijkbaar ben ik heel sterk rechtshandig want ik probeer wel met links te muizen maar dat gaat zo moeizaam dat het niet meer leuk is.
Ik had een muismat met zo'n gelkussentje maar de hond heeft het opgegeten. Nou ja, helemaal uit elkaar gesloopt en ik ben er nog niet aan toe gekomen om een nieuwe te kopen. Maar ik geloof niet dat ik veel verschil merk tussen wel of niet die muismat.
Fysiotherapie is een goed idee. Daar heb ik nog veel van qua vergoeding dus dat is geen probleem.
Yoga is mij al vaak aangeraden om allerlei reden. Ik geloof zo langzamerhand dat yoga tegen alles helpt Maar misschien moet ik daar toch eens werk van maken. Eens zoeken waar dat gegeven wordt.
Morgen ga ik dat meteen eens uitproberen. Kussen op de stoel en het keukenkrukje voor m'n voeten. Kijken hoe dat zit.
Fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga met alles aan de gang.

Kaori

Kaori

01-07-2018 om 06:54

laptop = 2 uur werken

Bij een laptop is het advies daar maximaal 2 uur per dag aan te werken ivm de houding en instelbaarheid van het geheel.
Dus als het je werk is zou ik investeren in een verstelbaar docking-station zodat het beeldscherm op de juiste hoogte komt te staan, een los toetsenbord en een verstelbare burostoel. Dan kun je je werkplek aan jou aanpassen ipv jezelf aan je werkplek.

Annelies B.

Annelies B.

05-07-2018 om 10:40

Speciale muis

Ooit met hetzelfde probleem geworsteld. Ben toen een ander type muis gaan gebruiken, één waarbij de hand meer gedraaid is en niet plat ligt. Een zgn verticale muis. Zo ziet hij eruit .... https://www.ergo2go.nl/wow-joy-verticale-ergonomische-muis.html
Even zoeken op het WWW levert lagere prijzen op.
Ik heb sinds ik deze muisgebruik geen last meer van pols/elleboog.

Alison

Alison

06-07-2018 om 21:55

Krukje

Ik ben nooit zo snel Maar nu heb ik wel een krukje en dat scheelt al. Ik zit veel rechter en kan wat langer werken eer het te veel pijn gaat doen. Maar ik stop nu wel vaker voor een pauze en surf minder hobbymatig.
Met de andere tips ga ik ook aan de slag. Ik heb een zeer langdurige logé maar het begint er op te lijken dat hij eindelijk weg gaat. Hij heeft een huis, het moet alleen nog in orde gemaakt worden. Toen ik in dit huis kwam had ik met een week of 2 alles laten schilderen, laminaat gelegd en was ik verhuist maar hij is pas 3 weken bezig en nog lang niet klaar. Maar ooit is het af en trekt hij daar in. Hoe dan ook, dan heb ik een kamer vrij die ik confisqueer als werk-/hobbykamer. Daar ga ik dan een buro neerzetten zodat ik de laptop op de goede hoogte heb. Met een echte burostoel en een los toetsenbord zou ik dan een heel eind moeten kunnen komen. Voor dat losse toetsenbord wil ik binnenkort al eens gaan kijken dus wie daar nog tips voor heeft, heel graag.
Yoga hier in de buurt had ik ook gevonden. Om 6 uur 's morgens Dat is misschien niet het beste idee dus ik zoek nog even verder.

Kaori

Kaori

07-07-2018 om 07:18

Zit/sta buro

Als je dan toch gaat investeren, doe dat ook in een zit/sta hurk. Dan kun je zittend en staand werken makkelijk afwisselen.
Een compleet hurk dat omhoog en om laag kan werkt vele malen beter dan een opzetdeel omdat je dan je werkruimte mee omhoog neemt.
Ik heb nu een aantal maanden zo'n hurk op mijn werk (€1000) en ik merk echt het verschil. Het is bij ons nu het standaardburo geworden bij burovervangingen zelfs nu er een uitgavenbeperking is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.