Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wolk

wolk

29-09-2015 om 16:28

roken….:(

Hallo forum,

ik probeer te stoppen met roken.
Ik ben al eerder jaren lang vrij geweest van sigaretten, ik wil het nu weer. Voor altijd als dat kan!
Als ik echt heel erg oud ben (90) mag ik van mezelf best weer roken, misschien wel opium schuiven,liggend in een zijden kimono , en alles HBO kijken waar ik nu geen tijd voor heb.

Maar ik wil echt geen voortijdig oud hoofd, een vergeelde huidkleur, en alle angst die er voor mij bij hoort. Want dat is zo erg, de constant zeurend angst en weten dat je je eigen lichaam aan het saboteren bent. Ik kan me inhouden, heel weinig roken, ergens op bezoek zijn en twee dagen niet roken. Maar het blijft in mijn hoofd zitten dan hoe fijn het zal zijn om weer te mogen roken. En dan is het misschien een beetje fijn maar ik denk ook aan mn dichtslibbende aders en mn arme longen waar ik eigenlijk zo veel van hou en die beter verdienen dan vieze rook met chemicalien die ik echt niet nodig heb.

Dus ….
nu 1 dag niet gerookt en ik merk dat een stemmetje in mijn hoofd de hele tijd sigaret roept. Het is lastig!
Zijn er hier mensen die blij en gestopt zijn? Gestopt en bij? Gestopt en niet echt blij maar misschien wel bijna?

Liefs Wolk


angel3

angel3

29-09-2015 om 16:37

heeeel herkenbaar

Maar neem het per dag. Vandaag rook ik niet! en de volgende dag weer: vandaag rook ik niet. Ik herken het gevoel van dat je dan ooit weer wil en ik zal eerlijk zeggen dat dat gevoel best nog weleens de kop op steekt. Maar ik heb het als BEVRIJDING ervaren. Ik ben nu 12 jaar gestopt maar bleef nog een tijd op feestjes roken. Daar ben ik nu ook sinds 4 jaar mee gestopt. Ook omdat de feestjes niet heel vaak waren en elke keer als ik er 1 opstak ik eigenlijk best wel misselijk was en groen zag en toen dacht: wat DOE ik?!
Daarbij vind ik roken nu tegenwoordig echt niet hip en ordi
DUS hou vol. Het is de moeite waard echt waar.

wolk

wolk

29-09-2015 om 16:50

angel13

dankje!
ik heb echt even een moeilijk moment. Wat een *** verslaving, ik zie dan weer een persoon roken die ik leuk vind en denk dan even dat het wel oké is.

Maar het is inderdaad gewoon ordi

Voel je je beter nu zonder? merkje het aan je lichaam?

groetjes Wolk ( van waterdamp, niet rook)

angel3

angel3

29-09-2015 om 18:59

ja joh

Man ik ben zo blij dat ik niet meer naar rook ruik. Ik ken ook nog wel mensen die roken en elke keer denk ik: man man je stinkt echt. Als je zelf rookt merk je dat ook niet. Ik rookte niet megaveel dus ik had niet echt last van hoesten ofzo maar een collega heeft echt zo'n kuch en een hese lach. Zo zonde! je wil toch gewoon een frisse fruitige vrouw zijn?
De bevrijding vond ik het meest fijne. Niet meer nadenken of je peuken hebt of er ergens een automaat staat, dat je in een restaurant suf voor de deur gaat staan roken.
Omring je met mensen die niet roken. Dat zijn er echt steeds meer.....
Doe het voor je kids of je kleinkids. En natuurlijk ook voor jezelf. Ik heb ook echt wel een betere conditie denk ik maar dat gaat heel langzaam. Wat ik ook wel heel erg merk is dat ik niet meer brak ben. Soms was ik door het roken de volgende dag brak en dan had ik maar 2 wijntjes op. Dat heb ik niet meer. Als ik meer drink is mijn brakheid ook sneller over en ik heb minder hoofdpijn sowieso....
Volhouden! het duurt lang. Stel je daarop in. Op een dag denk je: YES!

Brak door roken?

Brak door de wijn kan ik me iets bij voorstellen maar brak door roken? Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Misschien als je veel rookt en ook slecht voor jezelf zorgt?

"Als ik meer drink is mijn brakheid ook sneller over".
Jeetje, dat klinkt ook niet echt als gezond bezig zijn, sorry.

belinda

belinda

30-09-2015 om 00:42

mij lukt het niet

En momenteel is mijn leven veel te hectisch en te stressig, misschien dat het ooit lukt.
Als compromis overgestapt op e sigaret. Is ook gewoon roken natuurlijk, en misschien blijkt over 10 jaar wel dat het schadelijker is dan gewoon roken. Maar goed, dat ziet er nu niet naar uit. Het voelt iig minder ongezond dan echt roken. (Ik had soms toch wel een hoestje..) En het stinkt een stuk minder.

belinda

belinda

30-09-2015 om 00:44

en brak door roken

tuurlijk. Ik rookte altijd veel, maar soms nog meer. Feestjes ed. Daar was ik zeker extra brak van.

Dees

Dees

30-09-2015 om 07:04

hulp van anderen

Mijn moeder rookte en belandde een keer in het ziekenhuis, wij waren 12 en 15 jaar oud. Omdat ik astma had ik echt altijd last van haar gerook en we vonden het echt vies. Dus mijn moeder vroeg ons haar naar de rookkamer te rijden dat hebben we 1 keer gedaan en echt dat was zo goor dat hebben we daarna dus niet meer gedaan hoeveel ze ook bleef smeken. We hadden zelfs onze vader zover gekregen Na een week zei ze dat we moesten volhouden te weigeren ook al bleef ze erom zeuren. Dit was voor haar de manier om af te kicken en het hielp. Thuis heeft ze direct haar sigaretten weggegooid.

Nu is een ziekenhuisopname nogal rigoureus, maar je zou wel kunnen afspreken dat je de eerste weken geen boodschappen doet (dat laat je aan een ander over) en dat je de auto alleen tankt bij betalen aan de pomp tankstations. Moet je wel AL je sigaretten weggooien.

Overigens ik heb na het stoppen van mijn moeder vele malen minder last gehad, ik krijg alleen last als ik ergens ben waar iemand rookt.

spaarpotje

Doe in een duidelijk zichtbaar spaarpotje al het geld dat je anders aan sigaretten zou uitgeven en beloof je kinderen dat jullie over een jaar wat leuks gaan doen met het geld in dat potje.
Niet smokkelen he!!

Dat wordt een mooi uitstapje.

angel3

angel3

30-09-2015 om 09:22

Wil40

Zo te horen ga jij of nooit naar feestjes of je drinkt helemaal niet. Als ik na een feestje een beetje tipsie ben dan kan ik brak zijn de volgende dag Ja. En hoe ouder ik word hoe eerder dat gebeurt. Toen ik nog studeerde was ik voortdurend brak haha. Maar dat kwam zeker ook door het roken Ja. Door roken wordt je brakheid erger. Verder ben ik heel gezond sportief slank en een groente eter. Heeft het niks mee te maken.

Charis

Charis

30-09-2015 om 10:08

Goed zo

Hartstikke goed dat je wilt stoppen! Blijf hier maar gewoon van je af schrijven, dat helpt.

Ik snapte die zin ook niet zo goed hoor, dat je brak bent van het roken en dat meer drinken dan helpt. Lijken me allebei dingen om mee te stoppen respectievelijk te minderen

Houd vooral alle voordelen van niet-roken in gedachten: beter voor je eigen gezondheid en die van anderen, geen onrust meer als de laatste sigaret al een tijdje geleden is, geen stank meer om je heen, geen donkere kringen onder je ogen, en je houdt veel geld over.

Andere verslaafden in je omgeving zullen het goedpraten, laat je daar niet door misleiden. Discussies met rokers zijn discussies met verslaafden.

belinda

belinda

30-09-2015 om 10:19

nou Charis

Rokers zijn net mensen hoor, en leven niet onder een steen. Ik persoonlijk ken geen goedpratende rokers.

Bellefleur

Bellefleur

30-09-2015 om 10:52

Wolk,

En als je nu meedoet aan Stoptober? Het is maar een maand.

Thursday Next

Thursday Next

30-09-2015 om 11:03

die zin over roken en drinken en brak zijn...

>>>
Soms was ik door het roken de volgende dag brak en dan had ik maar 2 wijntjes op. Dat heb ik niet meer. Als ik meer drink is mijn brakheid ook sneller over en ik heb minder hoofdpijn sowieso....
<<<

die is denk ik zo bedoeld:
Als ik nu soms meer drink dan 2 wijntjes ben ik de volgende dag minder brak dan toen ik nog rookte en maar 2 wijn op had.
En niet: ik drink extra veel zodat mijn brakheid (van het roken sneller) over is.

Bellefleur

Bellefleur

30-09-2015 om 11:17

Brak

Man en ik hebben nooit gerookt. In onze 'wilde' jaren gingen we zaterdags uit. Elke zondag voelden we ons brak. Kater dachten we. Tot het rookverbod intrad. We werden fris wakker, geen kater. Ik had het eerst niet in de gaten, maar mijn man maakte me er een paar weken later op attent. De hoofdpijn, het duffe gevoel, kwam van het meeroken!

Savinja

Savinja

30-09-2015 om 12:02

antirookeducatie op vmbo-basis

Ik heb de afgelopen weken eens kunnen zien hoe ze antirookeducatie geven op vmbo-basis (tweede jaar).

Ze focussen op dat het niet normaal is dat je rookt, dat echt niet de meerderheid rookt en dat je dus in de minderheid bent en dat er steeds minder mensen roken.

Verder leggen ze uit wat de drie belangrijkste stoffen doen:
Teer: werkt op het slijmvlies en de trilhalen in de ademhalingsorganen. Die werken niet meer goed en daarom moet je zo hoesten. Ook komen er zo meer schadelijke stoffen in je lichaam.
Nicotine: zorgt er voor dat je soms al na een paar sigaretten verslaafd bent en dat je daarom zoveel moeite hebt met het stoppen.
Koolmonoxide: bindt zich aan de rode bloedcellen zodat zuurstof er niet meer bij kan, je krijgt dus moeite met lichamelijke dingen, je wordt trager en wellicht is dat dat brakke gevoel?

Ik zou zeggen: blijkbaar heb jij de theorie op vmbo-basisniveau nodig?

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 13:56

Savinja

"Ik zou zeggen: blijkbaar heb jij de theorie op vmbo-basisniveau nodig?"

wow, dat is nog eens een lekker motiverende opmerking. Alsof theoretische ken nis helpt bij het stoppen met roken.
Zeker niet gerookt zelf?
gr Angela

Carla

Carla

30-09-2015 om 14:34

En die voorlichting helpt misschien niet-rokers of startende rokers, maar als je al jaren verslaafd bent zal dat niet veel doen. Daarnaast is die voorlichting er waarschijnlijk helemaal niet geweest in de jeugd van Wolkje (even aannemende dat het hier om een gemiddelde volwassene gaat).
Buiten dat was er vroeger minder bekend, meer gewoonte (sigaretten op tafel bij een verjaardag), en veel minder informatie te vinden omdat je nog geen internet had.
Weten dat iets slecht is helpt niet altijd om er mee te stoppen, dat weet elke malloot denk ik.

Savinja

Savinja

30-09-2015 om 15:00

Ach kom op

Sigaretten op tafel zegt niets, het is al zolang bekend dat het schadelijk en dodelijk is en dan laat je ook nog eens altijd anderen meeroken?

Mijn buurvrouw heeft ook altijd gerookt, haar man ook maar toen ze een kleinkind kreeg en in het ziekenhuis terecht kwam door iets wat aan roken gerelateerd was ging ineens de knop om. Ze wilde haar kleinkind groot zien worden en van de ene op de andere dag stopte ze. Niet op een forum vragen of er mensen zijn die gestopt zijn en blij zijn maar gewoon stoppen en het niet meer kopen. Na 2-3 dagen is de nicotine al uit je lichaam en na een week ben je al niet meer verslaafd. Even doorzetten dus.

http://www.rokendebaas.nl/Stoppen/Ontwenning.aspx

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 15:02

Ach kom op

savinja,
ga jij even ergens anders je superioriteit ten toon spreiden. of kom terug als je ook rookt en wil stoppen
gr Angela

wat mij hielp

Applaus voor jezelf Wolk, heel goed van je!!!

Wat mij hielp was elke keer als ik zin had in een sigaretje, denken: wil ik weer 25 sigaretten per dag roken? Ik weet niet hoeveel jij meestal rookte, maar je kunt het getal aanpassen Je schreef dat je ook dagen niet of heel weinig kon roken, dus misschien beter om te denken: wil ik weer x sigaretten per week/maand roken? Stel je er maar een asbak met peuken bij voor.

De gedachte is dus: tuurlijk zou 1 sigaretje lekker zijn, maar het blijft nooit bij 1 sigaretje. Wil je een roker zijn?

Inmiddels vind ik een vleugje rook als ik buiten ben wel lekker ruiken maar verder totaal geen zin meer in roken. Blij dat ik daar vanaf ben. Scheelt zoveel stress!

Savinja

Savinja

30-09-2015 om 15:24

Ga dan verder lekker zielig doen over of er wel mensen zijn die blij zijn dat ze gestopt zijn. Ik denk dat je beter de harde waarheid kan neerzetten en dat je je moet richten op de eerste week doorkomen.

Daarna moet je alleen de gewoonte afwennen, het iets in je handen hebben, je manier van staan, iets te doen hebben maar mensen denken dan nog steeds dat ze lichamelijk verslaafd zijn maar dat is allang voorbij.

Dees

Dees

30-09-2015 om 15:38

Savinja

Savinja die harde waarheid kent ze wel. Ze weet dat er voldoende mensen om haar heen gruwelen als ze voorbij loopt omdat ze stinkt naar de rook, ze weet dat mensen niet met haar in de kamer willen zitten als ze rookt en ze weet dat het ongezond is, dat het veel geld kost en dat het haar lichaam en huis helemaal verpest qua uiterlijk.

Als je denkt dat het om de weetjes gaat dan heb je een uitleg op het niveau van praktijkonderwijs nodig om dit te begrijpen.

Het gaat om een knop die om moet, en je moet de kracht hebben om de roep van je lichaam naar die sigaretten te weerstaan.
Daarom ook de tip zorg dat je ver uit de buurt van een pakje sigaretten blijft en ver uit de buurt van een plek waar je die sigaretten kunt kopen.

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 15:39

Savinja

ga werken als hulpverlener in de verslavingszorg lijkt me ideale baan voor jou!
gr Angela

angel3

angel3

30-09-2015 om 16:25

Exact bellefleur en thursday next

Zo bedoelde ik het inderdaad over brakheid. Verder klopt het dat de psychische verslaving en de associatie met roken erg sterk is. Lichamelijk ben je er zo vanaf. Maar als je altijd gewend bent na het avondeten met koffie te roken. Zorg dan dat je een nieuwe gewoonte creëert. Ik heb wel lang het idee gehad: biertje of koffie = roken. Daar moet je iets mee want dat zijn de lastige momenten.....

Charis

Charis

30-09-2015 om 17:02

En laat me raden

Angela67, jij bent zelf een roker?
Misschien kun je wat opbouwende tips geven voor Angel3 om van het roken af te komen ipv anderen hier af te kraken?

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 17:15

ex-roker Charis

Er worden harstikke goede tips gegeven, maar niet door Savinja, en die maakt het proces belachelijk. Als zij van mening is dat het zo simpel is, dan zou ik haar willen voorstellen om haar methode te gelde te maken in plaats van als onervaren ex-roker simplistische postings te plaatsen.

Mij heeft de tip het beste geholpen: stel die eerste sigaret uit. Eerst kun je het nét opbrengen om de eerste sigaret 10 minuten uit te stellen, door bijvoorbeeld de wc te gaan schrobben of je tanden te gaan poetsen. De volgende keer dat je een 'urge' hebt probeer je tegen jezelf te zeggen: als ik over 20 minuten nog echt heel graag wil dan mag het. En dan iets gaan doen om de tijd te vergeten. En zo bouw je hopelijk de tijd steeds langer uit en raak je er zelf steeds meer van overtuigd dat je je verslaving kunt overwinnen.

gr Angela

Savinja

Savinja

30-09-2015 om 18:47

uitstellen

Zeggen tegen je zelf dat als je over 20 minuten nog zin hebt je een sigaret mag nemen is jezelf voor de gek houden. Kom op, na een week ben je niet meer verslaafd dus als je binnen die eerste week 1 keer rookt kun je weer opnieuw beginnen. Pak jezelf aan en zorg dat je dus een week niet in de buurt van sigaretten komt. Dan is de nicotine uit je lichaam en wordt het een stuk makkelijker dan elke 20 min af zitten wachten of je wellicht nog zin hebt.

Angela67

Angela67

30-09-2015 om 19:56

Savinja. . . .

hou je koest . . .

Wie ben jij om iemands ervaringen te ontkennen?

Er is geen waarheid, niet bij mij en niet bij jou.

Maar jouw tips hebben in ieder geval geen bewezen waarde.

gr Angela

ps ik meende dat ik jouw schrijfstijl herkende als een frequente forummer die onlangs van nick veranderd was, maar nu je zo simplistisch redeneert vraag ik het me af . . ? Komt me toch niet herkenbaar voor.

lennest

lennest

30-09-2015 om 20:43

gestopt!

Ik ben gestopt, ruim 20 jaar geleden, tijdens een enorme stressvolle periode waarin ongeveer niks meer normaal was en dat werkte! Het werkte omdat alles anders was, m'n leven stond op z'n kop en stoppen met roken kon er ook nog wel bij. Ik hoefde namelijk nauwelijks gewoontes af te leren en dat was bij eerdere pogingen altijd mijn zwakke punt. De lichamelijke verslaving ben je na een week wel kwijt, maar dan komt het pas. Een rokertje na het eten, in de auto, op het terras, gewoon lekker thuis, na het werk, wijntje erbij, feestje, dat was het moeilijkste voor mij. Gelukkig mag je tegenwoordig bijna nergens meer roken, dat helpt.
Maar; ik vind roken nog steeds niet stinken, sterker nog; ik vind het lekker ruiken! Ik rook dan wel niet meer, maar voor mij geldt, denk ik, dat ik diep in m'n lijf nog steeds verslaafd ben. Ik durf ook echt geen sigaretje je proberen, ben doodsbang dat ik het veel te lekker vind. Ik rook niet meer, maar echt gestopt? Mwah. Geen lekker opbeurend verhaal, vrees ik. Laten we 't er maar op houden dat het heel moeilijk is, praktisch iedere roker weet het zelf ook wel: roken is heel slecht, je stinkt, je partner zoent een asbak, kost handenvol met geld, je moet echt vaker je ramen en gordijnen wassen, echt, overal zit rokersaanslag op. En toch, je weet 't, verstandelijk weet je het echt, maar ja, geef het maar toe: ik ben verslaafd, aan de nicotine/teer/... en aan de gewoonte. Een positief ding in vergelijking met een dieet: je kunt stoppen met roken, nu, meteen, voor altijd, maar je kunt niet stoppen met eten want dan ga je dood. Als je overigens stug doorrookt ga je statistisch gezien ook eerder dood. Dat wel.

Wolk

Ik heb geen ervaring met stoppen, want ik heb nooit gerookt. Toen ik klein was, rookte mijn moeder niet, mijn vader wel. Ik zie me nog staan in de keuken, toen mijn moeder aan het afwassen was, en ik 'hielp' (ik was 5 ofzo) en mijn moeder mij uitlegde dat de asbak altijd als allerlaatste moest worden afgewassen, omdat die zo vreselijk vies was. Boodschap: roken is vies. Mijn vader rookte wel, maar stopte toen ik ongeveer 6 was. De schat stopte het uitgespaarde geld in een glazen potje dat in de keuken op een plank stond en na een paar weken nam hij ons van dat geld mee naar de kermis. Ik schrijf de jaren '70, de boodschap dat roken slecht was begon serieus door te komen.
Toen ik in de tienerjaren kwam waren er om mij heen vriendjes die geld/rijlessen oid van hun ouders zouden krijgen als ze tot hun 18e niet zouden roken. Dat vonden mijn ouders grote onzin. Roken is vies en ongezond, en als je niet rookt blijven je longen heel en dat is mooi genoeg. Daar hoeven we niet nog eens geld op toe te geven (dat hadden ze ook niet trouwens, maar dat terzijde).

Waarom dit verhaal: om te laten zien dat als je niet rookt, je niet alleen jezelf een grote dienst bewijst maar ook je kinderen (je zit op OOL dus ik neem aan dat je kinderen hebt). Niet alleen omdat je waarschijnlijk langer leeft (en langer in goede conditie- een beenamputatie door vaatproblemen is ook niet alles), maar ook om het voorbeeld dat je laat zien. Als jij niet rookt, draag je uit dat roken niet normaal is, en ook niet iets leuks of lekkers. Dat vergroot enorm de kans dat je kinderen er nooit aan zullen beginnen En als ze er nooit aan beginnen, hoeven ze ook nooit te stoppen.

Wat Iennest beschrijft heb ik trouwens van veel ex-rokers gehoord. Ook al roken ze al jaren niet meer, ze zijn er pas na een heel lange tijd echt helemaal los van. Bij mijn vader duurde het misschien ook wel 15 jaar ofzo. En een collega van mij, die wegens ernstige longklachten had moeten stoppen, leende af en toe een sigaret van iemand om die als een soort wierookstokje onder haar neus heen en weer te wuiven, waarbij ze verlekkerd de rook opsnoof. Ik kan mij daar als levenslang niet-roker helemaal niks bij voorstellen, maar duidelijk is dat het wel zo werkt. Dus nu je gestopt ben, blijf dan ook vooral gestopt, want grote kans dat je anders met 1 sigaretje toch weer voor de bijl gaat. Angel3 kon kennelijk drastisch minderen, maar dat kan geloof ik lang niet iedereen.

Maar goed, geen persoonlijke ervaring. Want ik hoef gelukkig niet te roken

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.