Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

03-08-2014 om 13:46

restless legs

Wie kent dit probleem?
Je hebt de onbedwingbare neiging te moeten bewegen, met je benen. Ik heb het zodanig dat ik het ook in handen/polsen voel. Het speelt voornamelijk in de avonduren op. Soms iss het over als ik eenmaal in bed lig, maar vaak ook is dit niet het gevalen lig ik er wakker van. Hoe moe ik ook ben....
Wat enigzins helpt; tijdelijk helpt is bewegen. Ik sta dan kniebuiggingen te maken, te huppelen of heen en weer te springen tot ik niet meer kan, dan is het een poosje weg.
Als ik het ook in mijn polsen heb dan sla ik mijn handen uitt, wapper heen en weer en in mijn handen dan moet ik steeds mijn vingers krachtig samentrekken (vuist maken) en weer loslaten zodat het een poosje weg is.
Ik word er werkelijk af en toe helemaal tureluurs van!
Onlangs begreep ik van iemanddd dat het een bijwerking kan zijn van metrropolol wat ik voor mijn bloeddruk slik. I.o. met de h.a. ben ik hiermee gestoptt omdathet ook vrij goped gaat met de bloeddruk. Maar helaas, ik ben nu ruim driee weken gestoptt en het is niet eens minder, dus dat iss het niet.
Ik ben ook in de overgang en heb regelmatig last van opvliegers en stemmingswisselingen. Toen iemand zei dat het daarmee te maken kan hebben ben ik ook van drrr. Vogel overgangsondersteunende middeltjes gaan slikken. Nou, die heeelpen niet voor de klachten en ook niet tegen restless legs.

Dus nu hoop ik op dee ultieme tttip van een van jullie!

Theekopje

Theekopje

03-08-2014 om 16:06

sporten

Een paar jaar terug had ik geregeld rusteloze benen, en ik werd er inderdaad lichtelijk gek van.
De laatste paar jaar heb ik het eigenlijk nooit meer. En toeval of niet: de laatste paar jaar beweeg ik veel meer. Dus niet alleen sporten in de sportschool, maar elke dag veel lopen en fietsen.
Ik durf niet te zeggen dat het daardoor verdwenen is, maar het zou kunnen.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

03-08-2014 om 22:20

nee hoor

Ik sport en bewegen heel veel en daar heeft het bij mij niks mee te maken!

guera

guera

03-08-2014 om 22:22

magnesium

Ja ik heb het ook al heel lang maar met vlagen. Met name na lange autoritten en tijdens vliegreizen. Dus beweging overdag klinkt aannemelijk. Ook lijkt bijslikken van magnesium te helpen (of het is toeval

ken het maar niet zo erg

Het is een bekend probleem, er is zelfs een heuse patiëntenvereniging: http://www.stichting-restless-legs.org/

Er is niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen, helaas ook niet één remedie. Ik heb er bij tijd en wijle last van, en heb de indruk dat het (bij mij althans) hormoongerelateerd is. Ik had er veel last van toen ik zwanger was, en nu regelmatig wanneer ik ongesteld ben of moet worden.
Mijn vriendin heeft baat bij het slikken van paracetamol (preventief, gewoon een pilletje voor het slapen gaan), elders vind ik dat ibuprofen wordt aangeraden.

Paal

Paal

04-08-2014 om 10:41

Al jaren en ook al heel veel geprobeerd. fysiotherapie, homeopathie, inhibin, nog wat vage therapieën . Totdat nieuwe huisarts de link legde met een ijzer tekort. Kuur gehad en zeker 90% minder last!

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

04-08-2014 om 10:43

hormoongerelateerd

Zou heel goed kunnen...
Raar idee om er ibuprofen voor te slikken. Maar ja als het helpt...

Bulletje

Ik zou het gewoon eens proberen (pijnstiller). Maar wat Paal zegt, kan natuurlijk ook, er zijn een paar aandoeningen die restless legs als secundair verschijnsel hebben:
"Een secundaire oorzaak van RLS zal uitgesloten moeten worden, bijvoorbeeld een tekort aan ijzer, anemie of een uremie."
(wiki)

cariina

cariina

11-08-2014 om 23:22

zou het kunnen....

Ik heb ook last van rusteloze benen in de avond. Bij mij gebeurd dit als ik heel erg moe ben maar niet naar bed ga. Dan begint bij mij de onrust. Ik kan niet meer stil zitten en moet bewegen met mijn benen tot grote ergernis van mijn kat die op schoot zit. Luister ik dan nog niet naar mijn lichaam en ga niet naar bed dan blijft die onrust ook als ik in bed lig en kan ik niet meer inslapen. Ga ik op tijd naar bed, voor de onrust begint, dan heb ik geen last. Bij mij is het dus oververmoeidheid. Probeer het eens uit of dit bij jouw ook niet zo is. Succes met vinden van een oplossing.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

12-08-2014 om 23:39

hmmm...

Dan moet ik om 21 naar bed zon beetje!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.