Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Reflux omeprazol


Kikki39

Kikki39

28-02-2020 om 09:03 Topicstarter

Oke

Bedankt.

Emotie

Niet meer kunnen eten wat je graag wil is ook lastig. Dan blijkt pas hoe je aan je vaste dingen die je eet gewend bent.

Handig is om per eetmoment je voedsel te vervangen. Schrijf het eens op.
En spreek met je zelf af dat je 1 keer per week iets mag eten waar je erg aan gehecht bent. En dan kijk je of dat wel kan. Kan best dat je er na 1 week al beter aan toe bent.
En dan heb je niet het idee dat je wat je lekker vind helemaal niet meer kan eten.
Plan dat in voor na 1 week, op een vaste dag.

Kikki39

Kikki39

10-03-2020 om 19:09 Topicstarter

Last met bukken

Laatste dagen goed gezond gegeten. Toch gisteren weer ineens een enorme pijn, precies weer in het midden. Het was 3 uur nadat ik had gegeten, normaal krijg ik al meteen een half uur na het eten last. Het enigste wat ik had gedaan is heel veel gebukt. Wie herkent dit? Maar dan is het toch geen maagzweer? Dan lijkt me het eerder het maagklepje, omdat het eten dan terugstroomt na het bukken.

Stickertje

Stickertje

10-03-2020 om 19:29

Terugstromen

Dat terugstromen kan als je gaat liggen maar ook bij veel bukken, zeker een gevulde maag (eten kan tot 6uur in de maag blijven) komt dan ruimte tekort. De bovenste kringspier (het klepje)kan het makkelijkst open om druk te verlichten. Je slokdarm waar je het zuur voelt branden is in die paar weken nog niet goed genezen dus je voelt weer pijn.
Als ik morgen tijd heb zal ik eens even google raadplegen om te kijken of ik een duidelijke niet te medische uitleg kan vinden over hoe de maag werkt eventueel met een video of animatie om te laten zien hoe het werkt.
Uitleg met heel veel medische termen is niet zo handig denk ik dan moet je die allemaal weer opzoeken. Die heb ik wel acuut paraat, was met mijn paramedische achtergrond geen probleem toen ik mij er in moest verdiepen voor mijn dochter.

Kikki39

Kikki39

10-03-2020 om 20:44 Topicstarter

Maar

Kan het dan ook een maagzweer zijn of moet het dat klepje zijn?

Dank je wel als je een filmpje kan laten zien, heel graag als het lukt

Stickertje

Stickertje

11-03-2020 om 11:30

filmpje met uitleg


https://www.youtube.com/watch?v=0IyMAQg39T8

https://www.mlds.nl/ziekten/brandend-maagzuur/

De eerste link is een filmpje van het voedingscentrum waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe het gaat als alles normaal verloopt met je spijsvertering.
De tweede link geeft wat informatie over de klachten die ontstaan als het allemaal wat minder goed verloopt.

Maagzweer zou kunnen dat is een ontsteking in/net boven de maag, dus onderin de slokdarm. Dat weefsel "zweert" is dus ontstoken waardoor je meer pijn voelt dan normaal en zelfs normaal eten pijn kan doen.

Kikki39

Kikki39

11-03-2020 om 17:43 Topicstarter

Dank je wel

Zal het zo eens bekijken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.