Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Reflux omeprazol

Even een vraag. Ik had ontzettende maagpijn/slokdarm. Ik kreeg 1 tablet omeprozol,dat hielp goed en daardoor ging ik weer veel eten, ook echt slecht eten, chips, snoep, friet enz. Maar helaas heb ik het nu echt weer heel erg. Zou het kunnen omdat ik zo slecht eet dat het dan gaat irriteren door de omeprozol heen? Ik heb vorige week een keer shoarma gegeten, een stukje taart en net weer zelfgemaakte Indische nassi, ik ga kapot vd pijn. Wat kan dit precies zijn en weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Ik weet dat het beste is maar de huisarts en die zal wel 2 pillen voorschrijven. Maar misschien iemand ervaring mee en wat tips?


Adelaide

Adelaide

25-02-2020 om 19:13

Beter eten

Waarom eet je die troep? Je hebt maagpijn en gaat slecht eten en verwacht dat pillen je beter maken. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Kikki39

Kikki39

25-02-2020 om 19:43 Topicstarter

Door

De pillen ging het goed en dacht ik weer alles te kunnen eten..
En nu vanavond heb ik Indische nassi op en zo'n pijn. Ik wist niet dat dat zo slecht was evenals shoarma.
Dan kan ik dus nooit meer iets lekkers eten, terwijl ik echt van de snoep/chips ben

Lou

Lou

25-02-2020 om 19:57

Indische nasi

De ene Indische nasi is de andere niet. Het is echt niet vanzelfsprekend slecht eten. En vorige week een keer shoarma en een keer een stukje taart, dat zegt nog niet dat je alleen maar troep eet. Uiteraard zal gezonder eten wel helpen. Maar ik zou nu toch ook echt naar de huisarts gaan. Die weet het beter dan wij.

Bacterie?

https://www.thuisarts.nl/maagklachten/ik-heb-maagklachten-en-helicobacter-pylori

"Ruim 30 procent van de mensen met maagklachten heeft in hun maag een bacterie, de Helicobacter pylori. Bij mensen met maagklachten uit mediterrane landen, het Midden- of Verre Oosten, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika komt de bacterie veel vaker voor (bij drie van de vier mensen). Deze bacterie kan een ontsteking van het maagslijmvlies veroorzaken. Dit kan maagklachten geven en soms een zweer van de maag of van de twaalfvingerige darm."

En ja, het kan natuurlijk best dat je te vet, te zoet, te zout en te gekruid eet en dat je klachten daarvandaan komen. Maar het hoeft niet.
Het is natuurlijk wel zo dat als je al klachten hebt en de zaak is kwetsbaar dat je ook eerder last hebt als je te zoet, te vet enzovoort eet.

Koffiekop

Koffiekop

25-02-2020 om 20:36

Omeprazol

Is geen geneesmiddel in de zin van dat het de ontsteking (in maag of slokdarm) geneest. Het remt de maagzuurproductie en legt een beschermend laagje. Maar het genezingsproces heeft tijd nodig. Dus ik zou voorlopig nog even ‘rustig’ eten. Dus geen scherpe gerechten, zuinig met peper, tomaat geeft ook bij veel maagpatiënten klachten, koffie, dat soort dingen.

Verder zou ik als over twee weken of zo de klachten nog niet over zijn teruggaan naar de huisarts om verder onderzoek te laten doen.
Is het je maagklep (ook wel middenrifbreuk) zoals je zelf denkt, dan zul je wellicht levenslang aan de omeprazol zitten. Is het toch die bacterie, dan zijn er andere middelen nodig. Is het een maagzweer, dan is er nog weer een andere behandeling nodig.

Overigens is bij een middenrifbreuk gewicht ook een negatieve factor, dus als je overgewicht hebt zou ik meteen proberen wat af te vallen.

Watman

Watman

25-02-2020 om 20:56

Kapot?

Kapot van de pijn ga je bij het breken van je nek.

Je kunt slikken wat je wilt maar als je zo blijft eten als nu dan kun je net zo goed niets slikken.
Ik snap die verbazing niet zo, meen je dat echt?

Als jij gezond eet ipv slecht en beperkt snoept, dan kan de omeprazol zn werk doen.
Helpt het dán niet dan kun je teruggaan om een ander middel. Maar dan wel normaal eten. Leek me logisch eigenlijk. Maar als je liever die pijn hebt kun je zo doorgaan als nu.
Klinkt wat venijnig, dat bedoel ik niet zo, maar ik ben ook nu weer enorm verbaasd over hoe je denkt.

Koffiekop

Koffiekop

25-02-2020 om 21:05

Één tablet?

Bedoel je dan dat je 1 tablet hebt gekregen, dus eenmalig? Of bedoel je 1 tablet per dag? Voor zover ik weet werkt 1 tablet 24 uur en heeft meer slikken geen zin, dus je zult waarschijnlijk geen 2 tabletten krijgen. Er zit echt niks anders op dan een tijdlang je eetpatroon drastisch aan te passen en dan kun je hopelijk over een paar weken weer voorzichtig wat dingen gaan uitproberen. Maar reken er maar op dat je er nog een paar weken mee zoet bent. En ook als je geen last van je maag hebt is wat je opnoemt natuurlijk niet heel verstandig. Zeker niet als je dat allemaal in korte tijd eet.

Wat mij verbaast is dat je dit niet allemaal van de huisarts hebt gehoord, die zal je toch hopelijk niet met alleen een tablet omeprazol naar huis hebben gestuurd...

Kikki39

Kikki39

25-02-2020 om 21:58 Topicstarter

Huisarts

Heeft me niks verteld. Gewoon 1 tablet nemen per dag.
Toen ging het dus heel goed en ging ik weer eten, snoepen en slecht eten, dat ging goed weken lang, vandaar dat ik verbaasd ben dat vorige week het toch weer begon met de shoarma, daarna in het weekend de taart en nu dus de nassi. En ja, ik verga van de pijn, zit dan echt te janken.
En ik heb dus totaal geen verstand ervan wat er nu in mijn maag gebeurd en met de omeprozol, ik dacht dat ik nu dus kon eten wat ik wilde omdat het weken goed is gegaan.

Watman

Watman

25-02-2020 om 22:46

Soms

Werkt het tablet redelijk en soms goed. Af en toe kun je een merk hebben dat niet goed werkt.
Bij mij werkt pantoprazol, omecat, omeprazol niet. Losec, waarin niet heel veel anders zit, werkt bij mij wel.
Kwestie van uitproberen met je huisarts.
Als je een middenrifbreuk hebt, dan kun je niet meer veel, vet en sterk gekruid eten.
Het spiertje/klepje wat je maag en slokdarm van elkaar afsluit blijft dan defect. De tablet zorgt voor minder aanmaak van maagzuur, maar geneest niet de oorzaak.
Als je dus bagger eet, zoals ik ook wel eens doe, dan heb je last ondanks het slikken van een tablet.

2 Dingen:
1. eet 2 weken normaal en laat je maag herstellen en kijk hoe het gaat.
Helpt dat dan weet je genoeg en ga je door met slikken. Het eten was dan de oorzaak
Helpt dat niet dan ga je
2. Terug naar de huisarts.

Kikki39

Kikki39

25-02-2020 om 23:12 Topicstarter

Als het dus aan het eten lag? Dan kun je heel veel nooit meer eten?

rode krullenbol

rode krullenbol

25-02-2020 om 23:30

Of ...

Nooit meer heel veel?

Watman

Watman

26-02-2020 om 00:53

Dan

Dan eet je wat je lekker vindt, maar dan minder.
Niet 3 oliebollen maar 1.
Geen sterke curry maar een milde en wat minder.
Bloemkool, broccoli en ui geven gassen af waardoor je een opgeblazen gevoel krijgt en last. Maar dat zijn algemeenheden.
Ik krijg het heel erg van tomatensoep en zelfs appel. Dan eet ik 1 kopje, want ik vind het wel heel lekker en dat verdraag ik goed.
Probeer eerst erns in hoeveelheid te veranderen en kijk daarna naar wat je eet.
Je hoeft echt geen gezondheidsgoeroe te worden, je moet gewoon uitproberen wat lukt en met hoeveel daarvan je last krijgt.

Janeway

Janeway

26-02-2020 om 00:57

Maar wat wil je dan

Vreten tot je er bij neervalt en pijn in je maag en slokdarm hebben of gewoon eten en pijnloos door het leven gaan. Het is geen paracetamolletje wat je slikt. Als jij de aanmaak van je maagzuur omlaag kan brengen door andere eet gewoonten aan te leren hoef je waarschijnlijk niet eens dat pilletje. Of misschien wel in een lagere dosis.
Ik kan ook niet tegen bepaalde maaltijden. Pizza hoef ik niet te eten. Te vet. Dan heb ik zeker (ook met medicijnen) last van maag en slokdarm. Iets met een klepje wat niet lekker sluit. Dus eet ik geen pizza.. Heel jammer dan eet ik iets anders.

Klopt

'Dan kan ik dus nooit meer iets lekkers eten, terwijl ik echt van de snoep/chips ben'

Klopt. Het beste kun je op zoek gaan naar gezonde vervangers.

Stickertje

Stickertje

26-02-2020 om 07:48

Levenslang dieet

Ik had in je vorige draadje ook gereageerd met het verhaal van mijn dochter.
Zij is all vanaf haar geboorte mijn of meer op dieet. Om te voorkomen dat ze iedere dag aan de maagzuurremmers zit is het altijd oppassen geblazen.
Ik gebruik met koken weinig tot geen pakjes en zakjes maar voeg overal zelf, gedoseerd, kruiden aan toe.
Ze eet pizza met weinig beleg en dan nog wast rauwkost erbij om er een volledige maaltijd van te maken. Na een klein bordje mild gekruide nasi eet ze nog wat onbelegd brood om te voorkomen dat ze klachten krijgt maar wel voldoende heeft gegeten.
Ze idd pas 17 maar weet heel goed waar ze klachten van krijgt en houdt zich dus Ann haar beperkingen. Een oud en nieuw feest bij vrienden draaide uit op thee en water drinken om nog iets te kunnen eten van 1 oliebol of andere hartige hapjes. Paprika chips van een onbekend merk en frisdrank idd een risicofactor dus gaat ze heel verstandig aan het water.
Het is niet anders, ze moet het er mee doen. Voor acute noodgevallen heeft ze altijd maalox in hasr tas en als het fout gaat neemt ze dat ook wel maar liever niet.

Vet en gekruid eten zijn risicofactoren om last te krijgen van je maag, waarom zou je dat keer op keer eten om daarna te vergaan van de pijn?

Wij wassen al geen fans van heel sterk gekruid eten maar nu met de problemen van dochter eten we nog bewuster een als gezin gaan we daar goed op.
In een restaurant gaat het nog wel eens fout maar daar hebben we dan de maalox voor.

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 08:01

Je klinkt als een verwend klein kind

Ja, er gebeuren nare dingen in het leven, dat zul je intussen toch wel weten. Maar gaan zitten sippen zonder dat je überhaupt weet wat er aan de hand is vind ik echt heel kinderachtig overkomen.
Je vraagt advies en dat krijg je. Iedereen is het wel zo’n beetje met elkaar eens dat je de komende weken op moet passen met wat je eet, in de hoop dat dat voldoende is om je maag en/of slokdarm te laten genezen. Als het echt je maagklep is had je er waarschijnlijk moet jouw eetpatroon wel eerder last van gehad. Dus in plaats van te stampvoeten dat je nou nooit meer chips mag eten (??? Wie zegt dat?) kun je beter ons advies ter harte nemen en nu de komende weken rustig aan doen, en dan verder kijken.

En sowieso was wat jij naar binnen schoof niet heel gezond te noemen, ik zou dat hoe dan ook wat aanpassen. Nee, je hoeft niet alles wat pittig of vet is te schrappen, maar eet het met mate. Is altijd verstandig, met zo ongeveer alles.

Eens met pennestreek

T lijkt of je van de dokter een nieuw klepje wil om gewoon door te gaan. Zo werkt t niet, je zult zelf aan de slag moeten. Dit vertelt iedereen je al,ook in het vorigedraadje. Wees blij dat t dit alleen is. Er is echt goed mee te leven hoor.
Ik Heb al jaren op en af last en merk meteen als ik iets eet wat niet goed valt, ja soms doe ik t wel...en dan weet ik dat ik last krijg. Of als ik te veel eet. Ik denk dan...eigen schuld.... Paprikachips bv...erg lekker gevonden altijdmaar veel last. Lang niet gegeten en laatst op een verjaardag weer gepakt. Viel ineens tegen qua smaak. Je smaak verandert dus wel mee.
Over t algemeen eet ik zoveel mogelijk gezond en regelmatig. Dat helpt t beste.De rest aan de kant en klareshoarma, ik dan kipfilet die ikzelf shoarma-achtig kruid.
Wat bleek...kinderen wilden proeven en vonden het veel lekkerder. Dus wilden ze liever de eigen shoarma. Zo zijn we langzaam alles om gaan zetten en pakjes gebruik ik eigenlijk bijna nooit meer.

Ga daar eens mee aan de slag,matig je ongezonde of gekruide dingen en je zult merken dat t beter gaat.

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 08:43 Topicstarter

Maar ik heb gisteren helemaal niet veel nassi gegeten en ik heb maar een klein beetje shoarma op. Ik bedoel dat toen het goed ging ik weer heel veel ging eten. Nu eet ik niks meer want dat doet teveel pijn. Dus ik moet een lijst maken waar ik last van krijg?
Hét is helemaal niet dat ik verwend over wil komen, ik snap alleen niet goed hoe het nu zit en als ik gezonder eet zal het dus niet over gaan. Ik heb van de dokter niks te horen gekregen hoe het zit. Ik wil best mijn eten aanpassen, maar wat kan wel en wat niet. Ik kan niet zeggen ik ga wat proberen om vervolgens last te krijgen. Shoarma, taart en nassi eet ik nu dus nooit meer.

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 08:46 Topicstarter

Pennestreek

Hoezo laten genezen aankomende tijd, het is toch niet te genezen?

Stickertje

Stickertje

26-02-2020 om 09:07

"Genezen"

Een teveel aan maagzuur beschadigt de wand van de maag/slokdarm. Die slokdarm voelt mij dochter het ergste. Dat weefsel kan genezen als je zorgt dat er niet steeds zure maaginhoud terugloopt in je slokdarm dan wordt de pijn weer minder.
Kleine beetjes eten, niet gaan liggen vlak na het eten kunnen die slokdarm dus genezen maar niet als je je steeds vol blijft proppen met slecht, vet, sterk gekruid eten.

En als de pijn over is en je dus geen last meer hebt kan je dingen gaan proberen in kleine hoeveelheden.
Voor mijn dochter is het wel de tomatensaus die ik zelf maak, niet de tomatensaus uit potten en pakjes die je bij de super kunt kopen. Zelfs als de moeder van een vriendinnetje tomatensaus maakt volgens mijn recept (zo ongeveer dan er zat meer knoflook in) had dochter last.
Een klein stukje zelf belegde pizza met weinig beleg gaat wel (ongeveer een halve) een diepvriespizza is meestal te veel kaas, te veel vet en vraagt acuut om maatregelen.

Maagproblemen zijn persoonlijk, je moet zelf uitvinden wat wel en niet kan. De een verdraagt nog wel citrusfruit de ander niet. De een kan wel een beetje sambal in de nasi doen de ander niet.
Trial and error een andere manier om uit te zoeken wat je nog wel kan eten is er niet

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 09:16 Topicstarter

Dank je

Nu is me al meer duidelijk. Dus het kan wel genezen..

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 09:16 Topicstarter

Maar

Dat klepje dat kan niet meer genezen

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 09:22

Er is toch geen diagnose gesteld nog?

Dus het kan heel goed zijn dat je, om wat voor reden dan ook, nu een geïrriteerde of beschadigde slokdarm hebt. Zonder dat dat komt door een middenrifbreuk of zo. Maar omdat het een heel zure omgeving is, je maag en slokdarm, gaat herstel daar heel langzaam. Dat bedoel ik met genezen. Als het echt je maagklep is die niet goed is, dan geneest dat niet nee. Maar je weet niet zeker dat dat het euvel is. Dat kan pas echt vastgesteld worden met een gastroscopie.

En nee, de dokter kan je geen lijstje geven met wat je niet meer 'mag' eten, want dat is voor iedereen anders, en ook niet altijd iedere dag hetzelfde. Wel zijn er in zijn algemeenheid dingen die vaak voor problemen zorgen. Vet, pittig, gekruid, koffie, kool, tomaat zijn bekende boosdoeners. Maar dat geldt dus niet voor iedereen en niet in dezelfde mate. Mijn man kan met omeprazol echt alles eten. Maar mijn schoonmoeder ging bijna dood van tomaat en frisdrank. Shoarma ging dan weer goed, en koffie ook. Kortom, dat zul je moeten uitproberen.

Dus, zoek op internet naar mogelijke boosdoeners (of bel daar de huisarts over), maak daar een lijst van en schrap dat voorlopig uit je menu. En dan over een paar weken, als je geen last meer hebt gehad, kun je voorzichtig weer dingen toevoegen. Maar wij kunnen je alleen algemene tips geven, het is echt heel persoonlijk. En het kan ook nog veranderen in de loop der jaren. Dus het is niet 'nooit meer' voor van alles, het is NU niet meer, en straks misschien wel, of een beetje. Maar dat moet je dus uit gaan vinden.

Je kunt trouwens ook als je een hoop dingen schrapt uit je menu heel gevarieerd en lekker koken. Maar daar moet je wel een beetje voor open staan. Niet met de hakken in het zand in protest omdat je 'nooit meer chips kan eten'. Dat helpt niet.

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 09:29 Topicstarter

Nee

De huisarts wil me niet doorsturen naar het ziekenhuis, dus wat het precies is weet ik niet.
Maar ik zal mijn eten toch aan moeten passen.

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 09:30 Topicstarter

Een geïrriteerde maag krijg je door slecht eten? Dat kan het dus zijn of dat klepje

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 09:42

Of toch die bacterie van AnneJ

Punt is, dat weet je niet. Je weet wel dat je van allerlei slecht eten last krijgt. Dus daar moet je wat aan doen.

Ja, je kunt een geïrriteerde maag/slokdarm krijgen van slecht eten. Meer hoeft het niet te zijn. Maar het kan dus ook wel meer zijn. Hoe dan ook, eerst moet je zorgen dat de irritatie die er zit geneest. Want je hebt er veel last van.

Flavia

Flavia

26-02-2020 om 09:43

nee

een geirriteerde maag kun je door van alles krijgen, bepaalde voedingsmiddelen die de productie van maagzuur stimuleren (en dat is voor iedereen weer anders), stress dat de productie van maagzuur stimuleert, een beschadiging aan de maagwand door een scherp deeltje in het eten bv een popcornvliesje of een pitje waardoor het maagzuur op je maagwand kan inwerken.

Het zijn ingewikkelde combinaties die je echt heel persoonlijk moet gaan uitvogelen door trial & error.

En als het 'slechts' komt door een kleine beschadiging die dan geneest hoeft het niet terug te komen als het tijd heeft gehad om te genezen. Een gebroken been komt ook niet steeds terug. Helaas is dat bij je maag niet zo makkelijk te bepalen.

Kikki39

Kikki39

26-02-2020 om 09:46 Topicstarter

Bedankt

Voor de reacties, heel wat duidelijk geworden.

Flavia

Flavia

26-02-2020 om 09:55

stoppen met krabben

in feite moet je nu stoppen met krabben tot het korstje er spontaan af valt.
Het krabben bij jou is het 'slechte' eten (slecht als in niet goed voor jouw maag, kan gezond of ongezond zijn, nasi is niet perse ongezond bijvoorbeeld) en dat langere tijd volhouden zodat die maagwand de tijd heeft om te genezen.

als je dat een paar maanden(!) consequent hebt gedaan en gedurende die tijd geen last hebt gehad, kun je langzaam dingen weer gaan toevoegen. Dan merk je of het een eenmalig iets is (gebroken been) of een chronisch iets waarbij je blijvend aanpassingen moet doen. Alleen die aanpassingen blijven niet altijd hetzelfde. Misschien kan sambal nooit meer, maar chips de ene keer wel en de andere keer niet. Dat maakt het heel lastig.

Stickertje

Stickertje

26-02-2020 om 10:05

De ervaring leert......

Totdat ik zwanger was had ik nooit last van mijn maag/brandend maagzuur. Tijdens mijn eerste zwangerschap een beetje, pas vanaf 30 weken ongeveer. Bij de tweede zwangerschap begon het al toen ik nog niet eens zichtbaar zwanger was. Sindsdien heb ik hele specifieke triggers die brandend maagzuur opwekken. Geef mij iets met "amandel"spijs en ik heb een brandend gevoel onderin mijn slokdarm. Niet zo erg dat ik maagzuurremmers hoef te nemen maar het is er wel.
De decembermaand is een beruchte maand hier in huis dan hebben zowel dochter als ik wel wat maalox nodig. Een stukje gevuld speculaas van 2x2 cm zorgt al voor klachten. Als we dan ook nog met de familie Sint vieren en mijn moeder maakt de traditionele erwtensoep (waar ik voor de zwangerschappen nooit last van had) dan gaat er nog een pilletje maalox in. In van die weken met frequent last hebben van het maagzuur kan ik ook ineens last krijgen als ik een paar slokken water neem of een simpel biscuitje. Doordat de wand van de slokdarm al geïrriteerd is heb ik ook ineens last van dingen die normaal geen klachten geven. Soms lokt, in dit soort periodes, zelfs een beweging klachten uit. Bijvoorbeeld als ik mijn voet op de tweede traptree zet en voorover buig om mijn veters te strikken. Dan zit de maag even klem en hupsakee, beetje zuur naar boven en bingo.

Mijn ervaring is dat als je een keer last hebt gehad van zuurbranden het makkelijk terug keert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.