Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Raar advies?

In de wachtkamer bij de tandarts draait een film met tips en adviezen over tandverzorging. Deze kwam ook langs (ongeveer als volgt):

'Geef 's nachts geen borstvoeding. Door de melksuikers kunnen al gaatjes ontstaan.'

Dat heb ik echt nog nooit gehoord!
Noi hadden mijn babies hun eerste tanden pas na hun 1e jaar, maar toch.

Weet iemand er meer over?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 13:35

Ja, raar advies

http://www.ouders.nl/mgez2010-tanden.htm
Rosa van der Zanden

Rafelkap

Rafelkap

24-05-2013 om 13:44

Antibiotica

Ze kunnen beter voorlichten: antibiotica tast je glazuur aan. Na gebruik spoelen met water.
Mijn oudste is de pineut met een paar tanden en kiezen zonder glazuur.

Vertigo

Vertigo

24-05-2013 om 14:00 Topicstarter

Dan

Ga ik denk eens mailen naar de praktijk, met de link die jij gaf, Rosa.

Mijn zoon heeft trouwens bijna nooit antibiotica gekregen, maar heeft wel een slecht gebit.. Achteraf vermoed ik dat hij veel te veel fruit heeft gegeten..

Jongste heett wel 3x ab gekregen, die moet dus snel op controle (wilde zijn mond noet opendoen vorige keer en tandarts liet het erbij zitten).

Bedankt iig!

Verder ben ik trouwens enorm blij met deze praktijk want de tandarts is ZO goed met zoon, hij ging er huppelend heen. (Dat is heel bijzonder bij hem )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

24-05-2013 om 15:39

Het acta schrijft

Antibiotica zijn geneesmiddelen tegen ontstekingen. Zij worden door een (tand)arts voorgeschreven. Er zijn verschillende soorten met elk hun eigen bijwerkingen op het gebit:

Tetracyclinen kunnen verkleuringen veroorzaken van de tanden en kiezen als ze tijdens de ontwikkeling van het blijvende gebit worden ingenomen. Ze worden daarom niet gebruikt bij kinderen onder de acht jaar. Vrouwen die deze antibiotica gebruiken tijdens het tweede of derde trimester van de zwangerschap kunnen kinderen baren die later verkleurde tanden krijgen. Gele verkleuringen zijn het gevolg van de middelen tetracycline en oxytetracycline, grijsbruine van chloortetracycline.
Minocycline kan abnormale pigmentatie van onder andere huid, nagels en bot veroorzaken en soms ook verkleuring van de tanden.
Ciprofloxacin kan een groenige verkleuring van de tanden geven.
Suiker in antibiotica
Suikerhoudende antibiotica kunnen tandcariës veroorzaken. Vraag de arts daarom zo veel mogelijk medicijnen voor te schrijven zonder suiker. Is dat niet mogelijk, slik ze dan voor, tijdens of na het eten of vlak voor het tandenpoetsen. Moet u ze ’s nachts innemen, drink dan daarna wat water of spoel even de mond.

Het heeft dus vooral te maken als er antibiotica wordt geslikt tijdens de aanleg van de tanden. Het gaat dan vooral om langdurig antibiotica gebruik: kuren van enkele weken tot maanden achter elkaar. En dan ook nog van specifike antibiotica zoals hierboven beschreven.

evenanders

evenanders

24-05-2013 om 16:03

Nuances

Wat grappig dit! Vorig jaar ofzo heeft een collegaatje van mij een soort van discussie hierover gehad met de lactatiekundige van onze organisatie. Die LK zei namelijk ook dat BV 's nachts niets geeft voor het gebit. Mijn collega kon zich dat niet voorstellen vanwege de melksuiker in BV en heeft vanalles nagezocht. Ik heb dat op de mail van haar gehad, zal het hieronder neerzetten maar het is wel een lap dus weest gewaarschuwd.
Het komt er op neer dat ook moedermelk als een eetmoment beschouwd moet worden in principe ook het gebit kan aantasten. Het is minder slecht dan limonade maar echt wel slechter dan alleen water. Dus dat je niet moet denken dat 5-6-7 en meer x je kind een slok BV geven 's nachts helemaal niks met het gebit zal doen.
Komtie:
Op borstvoeding.com staat ietwat verwarrende info. In het ene artikel (http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/borstvoeding-caries-en-zuigflescaries-2.html) staat:
1) Ook lactose, een suiker aanwezig in melk en melkproducten (ook moedermelk) kan onder bepaalde omstandigheden schadelijk zijn voor het gebit. Hierover verschillen de onderzoekers van mening.
Prof. dr. K.G. König van de Universiteit van Nijmegen heeft onderzocht dat de melksuiker lactose in principe cariogeen is. Maar omdat lactose door bacteriën in de mond relatief slecht wordt afgebroken wordt er veel minder zuur gevormd dan bij afbraak van andere koolhydraten. Van alle zuivelproducten heeft volgens hem kaas de meest opvallende cariësremmende werking. Volgens de Acta blijkt uit het onderzoek dat het frequent geven van borstvoeding en een laag fluoridegebruik kan worden beschouwd als een risicofactor voor het optreden van zuigflescariës.
2) In het andere artikel (http://www.borstvoeding.com/aanverwant/tandbederf/tb1.html) staat: 's Nachts kan je zonder meer water of moedermelk geven.
Als literatuuronderbouwing voor deze bewering wordt dit artikel uit pubmed gegeven: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19145723
The burden of milk-bottle feeding at night was a clear determinant for ECC (OR = 5.5) whereas breastfeeding per se, its duration, the burden of breastfeeding at night, and daytime sugar intake were not.
Zoals straks te zien is bij mijn zoektocht in pubmed is deze conclusie een uitzondering (zie artikel met *). Het gekke is dat in dit artikel ook de suikerinname overdag niet als determinant voor early childhood cariës wordt gezien…dat kom je verder óók nergens tegen. Een andere literatuuronderbouwing die hierbij gegeven wordt is een artikel uit het tijdschrift voor tandheelkunde dat een discussie bevat tussen 2 auteurs, die resp. het grotere belang van het dieet (en poetsen is secundair) danwel van poetsen met fluoride (en het dieet is secundair) bespreken. Het artikel gaat echter nergens over borstvoeding ’s nachts, een zeer povere onderbouwing voor zo’n boude bewering dus!
3) Bespreking van een boek van tandarts Weerheijm over zuigflescariës. (NTVG)http://www.ntvg.nl/publicatie/zuigflescariës-wolf-schaapskleren/volledig Deze (zuigflescariës) foudroyante vorm van tandcariës onderstreept nog eens de alles overheersende causale rol van de voeding: suiker (saccharose) en andere mono- en dissachariden in opgeloste vorm. Zodra de nachtelijke suikerbron verdwijnt, komt ook het aantastingsproces tot stilstand. In hoofdstuk 4 (etiologie) wordt duidelijk uitgelegd dat onder bepaalde omstandigheden gewone melk, dus niet aangezoet met suiker, ook cariogeen kan zijn. Dat ook langdurig voortgezette borstvoeding (‘feeding on demand’) tot carieuze aantasting kan leiden, had nog wel iets meer mogen worden benadrukt. De (casuïstische) literatuur hierover is overigens opgenomen in de zeer complete literatuurlijst.
4) Interview met kindertandarts
http://www.tandarts.nl/mondverzorging/het_gebit_en_preventie/interview_met_kindertandarts
Laat kinderen niet de hele dag door zoete limonade drinken, geef ’s nachts geen flesje zoete drank mee. Ook geen melk, want daarin zit lactose, ofwel melksuiker in. Hoe zit het met borstvoeding? Het heeft in principe dezelfde consequenties voor de mondgezondheid als flesgevoede melk. Maar tandbederf gaat wel langzamer bij flesvoeding. Bij borstvoeding liggen de tandjes vaker in een zoet milieu. Met name als de ouder de kinderen ook ’s nachts aanlegt of als ze het kind telkens laat drinken, als het dorst te heeft. Dat is niet goed. Krijgt een kind slechts één keer nachtvoeding, dan zal het niet meteen last van tandbederf krijgen. Maar als een kindje bij de ouders in bed slaapt, telkens een slokje drinkt en dan weer doorslaapt: dat is funest.”
5) Pubmed, gezocht op de woorden breastfeeding night cariës, 31 hits.Van deze hits heb ik gekeken naar de studies die iets zeggen over nachtelijk borstvoeden (dat deden ze niet allemaal) en heb ik hier de conclusies weergegeven.
1984….gives some experimental evidence suggesting that human milk possesses a greater cariogenic potential than bovine milk. It is concluded that, although it is possible for human and bovine milk to cause dental caries, the prevalence would appear to be very low and is associated with breast or bottle feeding which has continued until at least two years of age on many occasions during the day and night.
1991…time of going to bed, snacks time, and the habit of thumb-sucking at the age of 3 years, and stopping the habit of bottle-feeding and of night breast-feeding at 18 months of age showed a great correlation concerning the number of dental caries in the 3-year-olds.
1994 The duration and frequency of breast feeding during the day was also not associated. The habit of allowing infants to sleep with the breast nipple in their mouths and the presence of linear hypoplasia were strongly associated with rampant caries. Odds ratios for these variables were 17.8 and 15.6 respectively. Based on these associations it is concluded that rampant caries in this sample was caused by the habit of allowing infants to sleep with the breast nipple in their mouths
1995 Breast fed children were significantly more likely to be caries free than those who were bottle fed from birth, although 'nursing caries' was positively associated with the practice of breast feeding at night 'at will' after 6 months of age (P < 0.01).
1998 Up to 18 months of age the breast was given significantly more frequently during the night and up to 24 months during the day time, to the children of the nursing caries group compared to the children in the other two groups…comparison between the groups demonstrates that frequent breast-feeding and low additional fluoride use should be considered as contributing factors in the process of nursing caries.
1998 ECC (Early Childhood Cariës) involves the maxillary primary incisors within months after their eruption and spreads rapidly to involve other primary teeth. The early implantation of mutans streptococci, the use of a feeding bottle containing sugary solutions and prolonged breast-feeding, especially at night, are important predisposing factors.
2000 systematische review: Moderate articles indicate that breastfeeding for over one year and at night beyond eruption of teeth may be associated with ECC.
2002 Bottle-feeding at nap/bed/night time was associated with caries in incisors and caries in incisors and/or canines. Never being breast-fed, being breast-fed for more than 18 months, being breast-fed at nap/bed/night time showed a negative association with caries confined to molars although this showed a positive association with the more extensive pattern of the disease.
2005 It was concluded that night-time breast-feeding in children older than 12 months of age, the use of a bottle at night as a substitute for the pacifier, and use of the bottle on demand during the day are feeding practices correlated with the etiology of SECC.
2006 Breastfeeding during the day beyond the age of 12 months was not associated with ECC, but infants who were breastfed at night > 2 times had an OR for ECC of 35 (CI 6-186), and those who were exposed to > 15 min per nocturnal feeding had an OR for ECC of 100 (CI 10-995). The present study indicates that, in this population, besides the consumption of sugars and pre-chewed rice, nocturnal breastfeeding after the age of 12 months poses a risk of developing ECC.
2006 Multivariate analyses revealed that enamel defects, night breast-feeding and poor oral hygiene habits were predictors of dental caries at 18 and 24 months (p < 0.05).
2007 Among children who developed CPA3 (cariës prior to age 3), bivariate analyses found a greater frequency of breast-feeding (P=.012) and presence of night-time breast-feeding (P=.049) to be associated with caries detected at an earlier age. Children with caries on their maxillary incisors were more likely to have been breast-fed at night (P=.027) and more frequently during the night (P=.032).
2008 Duration of breastfeeding increases the number of children with nursing caries and the mean DFS. There is a strong and significant relationship between the severity of nursing caries and the degree of feeding abuse.
*2008 The burden of milk-bottle feeding at night was a clear determinant for ECC (OR = 5.5) whereas breastfeeding per se, its duration, the burden of breastfeeding at night, and daytime sugar intake were not. CONCLUSION: On account of its association with ECC, milk-bottle feeding at night should be limited, whereas prolonged breastfeeding appears to have no such negative dental consequences.
2011 The examinations suggested the following risk predictors: carious lesions, frequent intake of selected sugar-containing products, breastfeeding at night and MS (mutant streptococci), which covered all children with lesions at 3 years of age
2012 A significant increase in caries prevalence was found in children accustomed to the practice of on-demand breast feeding and bottle feeding at night.
6) Boek preventieve tandheelkunde, C. van Loveren:
Cariësveroorzakend van meest naar minst: suikerhoudende limonade - moedermelk- koemelk- kaas. (Lactose is de cariogene component in melk, en caseïne de beschermede component. Moedermelk bevat meer lactose en minder caseïne dan koemelk.)
Mijn conclusie:
- cariëspreventie = niet teveel eetmomenten, en dat geldt óók voor borstvoeding.
- cariëspreventie = geen ander drinken ’s nachts dan water, en dat geldt óók voor borstvoeding.

Niet doen.

Kan me voorstellen dat je er voor kiest om borstvoeding gewoon als een drinkmoment te beschouwen. Toch botst dat met de gegevens uit het OOL artikel dat borstvoeding 's nachts geen verschil geeft in tandbederf.
Dus niet nodig om BV 's nachts niet te geven. Lijkt me ook nogal een ingreep om je kind dan ineens 's nachts niet te geven wat het zou willen, dat is geen makkelijk uitvoerbaar adviesje, dus niet doen zou ik zeggen, daarmee bezorg je prille ouders een stom onnodig probleem.
Mijn kinderen hebben overigens ook, ondanks frequente nachtelijke voeding op jonge leeftijd, gewoon geweldige gebitten, nooit gaatjes en geen beugel nodig.

Effect

Ik denk weleens dat mijn kinderen nooit geduimd hebben of gespeend omdat ze op vraag BV kregen. Ik kan me dan ook voorstellen dat je als je 's nachts geen BV mag geven dat je dan weer met spenen in de weer moet en dat je daar weer vanaf moet op een later tijdstip. Speen en duim zouden slecht zijn voor de spraakontwikkeling. Lijkt me niet nodig dus en je kunt van de regen in de drup komen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 16:20

Maar

Bij bv ligt de tepel heel ver achter in de mond, bijna in de keel. De moedermelk komt nauwelijks langs de tanden en het laatste slokje wordt uitgespuugd of weggeslikt.
Ook denk ik dat kinderen met veel tanden geen nachtvoeding meer krijgen.
Rosa van der Zanden

Voeding

Er zijn natuurlijk verschillen maar ik ga er vanuit dat kleintjes ook kleine maagjes hebben en dat het niet nodig is om ze te dwingen een hele nacht geen voeding te krijgen als ze daarom vragen. Mijn kinderen hebben tot hun 4e jaar nog regelmatig s'nachts karnemelk met fruit gehad. Nog heel lang om een uur of 23 en dan weer om 5 of 6 uur. Inmiddels zijn het grote pubers die rustig 12 uur uitslapen of na het ontbijt een dag vergeten te eten.

evenanders

evenanders

24-05-2013 om 19:31

Haha

ik dacht wel dat er zulke reacties zouden komen , het mag niet gezegd worden eigenlijk. Onze LK had er ook veel moeite mee terwijl volgens mij mijn collega een goede inventarisatie heeft gemaakt van wat er bekend is.
Borstvoeding beschouwen als een drinkmoment botst met de gegevens uit het OOL artikel ja maar dat artikel botst nou weer met het literatuuronderzoek, lees maar.
Dat je dan weer met spenen in de weer moet en dat je daar weer vanaf moet op een later tijdstip, speen en duim zouden slecht zijn voor de spraakontwikkeling en je kunt van de regen in de drup komen. Ja dat kan wel wezen maar dan maak je daar voor jezelf een afweging tussen, kans op gebitsaantasting of kans op slechtere spraak. Da’s wat anders dan beweren dat ‘BV 's nachts het gebit niet kan schaden’.
Rosa, heb je de lap tekst gelezen? Blijkbaar kan BV ’s nachts wél iets met het gebit doen. En ook ik denk, itt tot Anne, dat veel kinderen met een aardig gebit geen nachtvoeding meer hoeven te krijgen en dat het daarom in de praktijk niet zo’n probleem is allemaal, maar dat maakt nog niet dat LK's (en ons OOL) moeten doen alsof BV net zo weinig doet als water.

Niet nuttig evenanders

Je kan hier alles zeggen. Het lijkt me alleen niet handig om ouders onnutte zaken te adviseren. in het OOL-artikel staat het volgende:
"Het belangrijkste is dat er bij baby's die nog nachtvoedingen krijgen, niet meer cariës (tandbederf) gezien wordt dan bij baby's die geen nachtvoedingen meer krijgen."
Geen reden voor een opvoedadvies of een advies dat ouders onnodig in de zorgen of aan de spenen brengt.

Annej (ot)

Mijn kinderen hebben ook bv op verzoek gekregen, maar mijn dochters zijn enthousiaste duimers geworden. De oudste heeft het duimen op haar 9e afgeleerd na een heuse cursus 'stoppen met duimen', jongste betrap ik nu nog wel eens, en die is ruim 13. Mijn zoons hebben nooit geduimd, maar die hebben tot een maand of 9 ingebakerd gelegen dus die konden niet eens duimen al hadden ze gewild. Ik heb zelf tot mijn 23e geduimd en ben daarmee gedwongen gestopt toen in 6 weken een kaakklem moest dragen (anders had ik het nu vast nog gedaan). Zal dus ook wel een genetisch component in wel of niet duimen zitten.

skik

Skik

Neem ik onmiddellijk van je aan hoor Skik. Misschien gaan kinderen juist wel duimen van voeden op vraag.

Vic

Vic

24-05-2013 om 23:58

Tanden

Een gemiddelde baby krijgt tanden als hij rond de 6 maanden is. De meeste baby's slapen dan ook (allang) door. In die incidentele gevallen waar dat niet zo is, lijkt het me voldoende om 's morgens gewoon die tandjes te poetsen.

P

P

25-05-2013 om 09:24

Annej

Er zijn kinderen die al in de baarmoeder duimzuigen dus ik geloof niet dat die bv daar nou veel mee te maken heeft.

Gemis in lap tekst

Hele lap tekst, die me eigenlijk niets nieuws vertelt.

Wat ik mis is het hele verhaal (raar dat de lactatiekundige daar niet mee kwam):
-bij borstvoeding komt melk nauwelijks in contact met de tepel
-moedermelk bevat stoffen die bacterien aanvallen
-cariesbacterien zijn pas na 24 uur op de tanden carieus, door regelmatig tanden te reinigen, vooral ook voor je de nacht in gaat, voorkom je dat er veel cariesbacterien actief kunnen zijn
-alles wat je drinkt veroorzaakt een zuuraanval, daarin verschilt water niet van moedermelk

Oftewel, nergens nodig om nachtvoedingen te verbieden. Moeders geven die niet voor hun lol, maar omdat hun kind ze nodig heeft. Zodra ze niet meer nodig zijn geef je ze niet meer, voor die tijd is het onnodig om moeders een onnodig schuldgevoel aan te praten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-05-2013 om 23:16

Nou dirksmama

Ben het best wel eens met je, maar...
dat water niet verschilt van moedermelk qua zuuraanval wil erbij mij toch echt niet in. Of heeft moedermelk ook een pH van om en nabij de 7?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

mirreke

mirreke

26-05-2013 om 17:17

Puur natuur

Borstvoeding lijkt mij toch bij uitstek iets wat moeder natuur zo bedoeld heeft, met nachtvoedingen en al. Over dit soort waarschuwingen zou ik mij dus totaal niet druk maken.
Wel over speentjes, of flessen met speentjes waar kinderen constant aan lebberen en op kouwen, en dan gevuld met appelsap oid, zodat je het effect krijgt van een urenlang durende lolly.
Juist bij de borstvoeding had ik een rotsvast vertrouwen in dat het goed was wat ik deed. Mijn kinderen hebben van 1 tot drie jaar borstvoeding gehad. Ze (4 stuks) hebben geen van alleen een beugel nodig, en alleen mijn dochter heeft een niet zo'n sterk gebit, maar dit lijkt erfelijk bepaald.

Helemaal eens met mirreke

Ik heb me heel erg druk gemaakt hierover toen mijn dochter nog aan de borst was, omdat ik gewaarschuwd was met een verhaal over een kennis van vrienden waarvan het kind een rot gebit gekregen zou hebben door borstvoeding. Stoppen met voeden op verzoek was voor mij echter geen optie, dat ging zo tegen mijn gevoel in. Wel ben ik omdat ik ongerust was over het effect van de nachtvoedingen (drie jaar lang!) heel bewust omgegaan met eten en drinken: een beperkt aantal eetmomenten en zoetigheid overdag, vrijwel nooit snoep, vrijwel alleeen water of kruidenthee drinken ipv diksap en na het eten van zoet fruit e.d. altijd even water drinken of spoelen om speeksel te neutraliseren. Mijn dochter heeft nu een
prachtig gebit. Ook ben ik ervan overtuigd geraakt dat mijn eetdrinkbeleid goed geweest is voor haar smaakontwikkeling, ze taalt niet naar snoep, lust vrijwel alles en drinkt nog altijd heel graag en veel water. Borstvoeding heb ik altijd ervaren als een geweldig wonder met alléén maar voordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.