Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 18:59

Puistjes

Heeft iemand hier echt goede tips om van een overvloed aan puistjes af te komen? 

Bij mij zitten ze vanaf de slaap en dan langs de kaaklijn naar beneden. Verder in het gezicht niks. Met name bij m'n slapen en op de hoek van mijn kaaklijn heb ik er last van. 

Nu heb ik de afgelopen weken wel enorm veel stress gehad en merkte ik dat het daardoor nog erger geworden is, maar ik heb er eigenlijk altijd wel wat last van. Ben inmiddels 40 en nu wel zo'n beetje klaar met die puberkop 😁 

De pil helpt er trouwens niet tegen bij mij. 

Als ik straks de stress van werk niet meer heb en het blijft, dan ga ik eens bij de huisarts langs. Maar mocht iemand intussen tips hebben, dan wil ik die graag proberen. 


Zelf ontdekte ik pas rond mijn 30e bij toeval dat mijn puistjes veroorzaakt werden door varkensvlees en door chocolade die niet van topkwaliteit is. En ik ben echt de enige niet, ik hoor het veel om me heen.
Sinds ik dat niet meer eet, ben ik vrijwel puistjesvrij. Aangezien jij zegt dat er bij jou geen hormonale oorzaak is, zou je het ook in je voeding kunnen gaan zoeken. Helaas moet je ze echt wel een maand of liefst 2 maanden weglaten om echt te zien of dat de boosdoeners zijn.

Als niks helpt, raad ik je aan naar de dermatoloog te gaan.

Verder tast stress je weerstand aan, dus alle infecties zullen dan erger zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 08:08

IMI-x2 schreef op 06-08-2023 om 21:05:

Zelf ontdekte ik pas rond mijn 30e bij toeval dat mijn puistjes veroorzaakt werden door varkensvlees en door chocolade die niet van topkwaliteit is. En ik ben echt de enige niet, ik hoor het veel om me heen.
Sinds ik dat niet meer eet, ben ik vrijwel puistjesvrij. Aangezien jij zegt dat er bij jou geen hormonale oorzaak is, zou je het ook in je voeding kunnen gaan zoeken. Helaas moet je ze echt wel een maand of liefst 2 maanden weglaten om echt te zien of dat de boosdoeners zijn.

Als niks helpt, raad ik je aan naar de dermatoloog te gaan.

Varkensvlees eet ik eigenlijk niet. Haal mijn vlees bij de boer en die heeft alleen koeien.

Ik weet idd dat je daar slecht op kunt reageren. Mijn schoonmoeder heeft daar ook heel veel last van. 

Verder eet ik voornamelijk gezond. Rook niet, gebruik geen make-up. Was mijn gezicht met kauw water en scub eens per weer met een milde scrub.

Ik drink alleen nog steeds te weinig en heb best last van stress.

Denk dus dat ik daar de oorzaak nu moet zoeken. 

Voor nu vroeg ik me alleen af of er iets is wat die puistjes en roodheid een beetje kan verminderen. 

Je zou benzoylperoxide kunnen proberen. Ik heb dit in het verleden gebruikt tegen vervelende acne op mijn rug. Het werkte goed, alleen na enige tijd gebruiken werd mijn huid nogal droog, dan hield ik even op totdat de acne weer terugkwam en dan begon ik weer met smeren. 

Dat spul heeft een blekende werking. Witte lakens dus, als je geen vervelende vlekken in je beddegoed wil. Ik sliep destijds op advies van de huisarts in een oud t-shirt dat inderdaad na verloop van tijd allemaal lichtere plekken had. 

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 08:46

Temet schreef op 07-08-2023 om 08:17:

Je zou benzoylperoxide kunnen proberen. Ik heb dit in het verleden gebruikt tegen vervelende acne op mijn rug. Het werkte goed, alleen na enige tijd gebruiken werd mijn huid nogal droog, dan hield ik even op totdat de acne weer terugkwam en dan begon ik weer met smeren.

Dat spul heeft een blekende werking. Witte lakens dus, als je geen vervelende vlekken in je beddegoed wil. Ik sliep destijds op advies van de huisarts in een oud t-shirt dat inderdaad na verloop van tijd allemaal lichtere plekken had.

Dat heb ik heel vroeger ook gehad idd. 

Nadeel daarvan is dat je niet in de zon mag en je huid nog roder wordt. Nu hebben we aan zon best wel een gebrek de afgelopen weken 😁 

Maar voor nu is het een iets te agressief middel.

UV- lamp lichttherapie wilt ook helpen.

Ik weet niet hoe vaak je je kussensloop verschoont, maar hier hielp dat heel goed. Echt iedere dag een schoon kussensloop gebruiken. Je slapen en je kaken dat is ook precies het deel wat op het kussen ligt, dus wie weet helpt het, kleine moeite om uit te proberen.

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 13:12

1968 schreef op 07-08-2023 om 12:34:

Ik weet niet hoe vaak je je kussensloop verschoont, maar hier hielp dat heel goed. Echt iedere dag een schoon kussensloop gebruiken. Je slapen en je kaken dat is ook precies het deel wat op het kussen ligt, dus wie weet helpt het, kleine moeite om uit te proberen.

Zaterdag wasdag hier. Beddegoed gaat op 60 graden. En dan neem ik alle bedden mee. 

Als je veel make-up of haarproducten gebruikt dan snap ik dagelijks verschonen,  maar dat doe ik beide niet. Maar kan ipv 1x pw, misschien eens 2x pw proberen. Of m'n kussen omdraaien. 

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 13:19

Flanagan schreef op 07-08-2023 om 09:40:

UV- lamp lichttherapie wilt ook helpen.

Ik had de hoop dat het na de vakantie minder zou zijn. Lekker zonnetje, zwemmen in zee. 

Maar ja, stress en veelvuldig zonnebrand helpt dan niet.

Ik heb nu wel sinds vorige week een hele fijne scrub. 

341x840.jpg


Denk dat ik het misschien toch moet zoeken in de stress hoek. Maar ja, hoe voorkom je stress.
Ik kan wel roepen dat ik er klaar mee ben en dat hun problemen vanaf nu niet meer van mij zijn. 

Maar je lijf hou je niet voor de gek natuurlijk.  Die weet wel beter 😁 

Veel buiten wandelen zonder mobiel op zak.
Zo ben je minder bereikbaar en hoef je je ook minder hersenen te pijnigen. Helpt mij altijd. Dat is niet hetzelfde als loslaten maar meer voorkomen dat je opspringt en het weer naar je toe trekt.

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 14:34

Flanagan schreef op 07-08-2023 om 13:27:

Veel buiten wandelen zonder mobiel op zak.
Zo ben je minder bereikbaar en hoef je je ook minder hersenen te pijnigen. Helpt mij altijd. Dat is niet hetzelfde als loslaten maar meer voorkomen dat je opspringt en het weer naar je toe trekt.

Dat is de oplossing niet. Want met mijn mobiel kan ik niets voor werk. En privé word ik weinig gestoord  

Het loslaten gaat al wel wat beter nu. Heb sinds vrijdag iemand die ik moet inwerken en die jongen lijkt het goed te doen. Hij snapt iig waar hij mee bezig is. Kent het systeem en begrijpt het proces. 

Het idee dat ik nog maar 9 dagen hoef geeft ergens ook wel Rust. 

We hebben zon vandaag en ik ben vrij. Dus ik ga zo mijn kopje koffie in de tuin drinken 😁 

Zou het trouwens veel kwaad kunnen als ik een poosje dagelijks licht scrub? Het is echt een heel fijnkorrelige scrub en ik zet niet heel veel druk bij het opbrengen. 

Bijtje82 schreef op 07-08-2023 om 14:34:

[..]

Dat is de oplossing niet. Want met mijn mobiel kan ik niets voor werk. En privé word ik weinig gestoord

Het loslaten gaat al wel wat beter nu. Heb sinds vrijdag iemand die ik moet inwerken en die jongen lijkt het goed te doen. Hij snapt iig waar hij mee bezig is. Kent het systeem en begrijpt het proces.

Het idee dat ik nog maar 9 dagen hoef geeft ergens ook wel Rust.

We hebben zon vandaag en ik ben vrij. Dus ik ga zo mijn kopje koffie in de tuin drinken 😁

Zou het trouwens veel kwaad kunnen als ik een poosje dagelijks licht scrub? Het is echt een heel fijnkorrelige scrub en ik zet niet heel veel druk bij het opbrengen.

Beter een exfoliant gebruiken dan een scrub, die doe je dagelijks op de probleemzones. Met een scrub irriteer je de huid meer, dus zeker niet dagelijks. D'r. Leenarts heeft een mooie lijn, Jetske Ultee ook, maar die is net 1 slag duurder. Bij beiden kun je online persoonlijke adviezen krijgen voor je huidroutine.

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 15:26

Fer13 schreef op 07-08-2023 om 15:02:

[..]

Beter een exfoliant gebruiken dan een scrub, die doe je dagelijks op de probleemzones. Met een scrub irriteer je de huid meer, dus zeker niet dagelijks. D'r. Leenarts heeft een mooie lijn, Jetske Ultee ook, maar die is net 1 slag duurder. Bij beiden kun je online persoonlijke adviezen krijgen voor je huidroutine.

Ik ga er eens naar kijken,  bedankt.

Bijtje82 schreef op 07-08-2023 om 13:12:

[..]

Zaterdag wasdag hier. Beddegoed gaat op 60 graden. En dan neem ik alle bedden mee.

Als je veel make-up of haarproducten gebruikt dan snap ik dagelijks verschonen, maar dat doe ik beide niet. Maar kan ipv 1x pw, misschien eens 2x pw proberen. Of m'n kussen omdraaien.

Het gaat niet om make-up, aangezien mijn zoon dit ook niet gebruikt. Mijn dochter kreeg hetzelfde advies toen ze 12 was, aangezien ze toen al last had van acne. Ik denk dat het te maken heeft met een vettige huid of iets dergelijks. Het heeft echt effect gehad bij hen, maar het vereist wel dagelijkse toepassing, een klusje van nog geen minuut.

Mijn zoon vervangt nog steeds dagelijks zijn kussensloop. Ik was per week altijd ongeveer 8 kussenslopen (zelf verschoon ik mijn kussensloop maar eens per week, maar ik heb geen last van acne). En trouwens ik draai mijn kussen minstens één keer per nacht om (om de andere koele kant te krijgen, blijf jij werkelijk netjes aan één kant liggen?).

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 16:37

1968 schreef op 07-08-2023 om 15:30:

[..]

Het gaat niet om make-up, aangezien mijn zoon dit ook niet gebruikt. Mijn dochter kreeg hetzelfde advies toen ze 12 was, aangezien ze toen al last had van acne. Ik denk dat het te maken heeft met een vettige huid of iets dergelijks. Het heeft echt effect gehad bij hen, maar het vereist wel dagelijkse toepassing, een klusje van nog geen minuut.

Mijn zoon vervangt nog steeds dagelijks zijn kussensloop. Ik was per week altijd ongeveer 8 kussenslopen (zelf verschoon ik mijn kussensloop maar eens per week, maar ik heb geen last van acne). En trouwens ik draai mijn kussen minstens één keer per nacht om (om de andere koele kant te krijgen, blijf jij werkelijk netjes aan één kant liggen?).

Ik heb niet zoveel kussenslopen hoor. Heb voor mijn eigen bed 2 sets beddengoed. Terwijl de een gewassen wordt, doe ik de ander op het bed. Ik zou dus in theorie 4 dagen per verschoning kunnen doen aangezien ik snachts mijn kussen niet omdraai en twee kussens op mijn bed heb. Dan moet ik dus alleen om de vier dagen mijn bed verschonen. Ik ben nogal een zeur.. als mijn kussensloop vervangen wordt, dan ook de rest. Bij mij matched mijn beddengoed, ik doe niet aan mixen. :😜 

Maar goed, dat is nog wel te doen en het proberen waard. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.