Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Plastraining in het ziekenhuis

Ik heb er al wel vaker iets over geschreven hier. Onze 10 jarige zoon is nog steeds niet droog. Overdag 'druppelt' hij, s'nachts draagt hij een luier. Hij heeft al vele onderzoeken gehad, is een keer geopereerd, heeft medicatie gehad, fysiotherapie en inmiddels al 3x een plastraining. Dit alles in de loop van vele jaren en met 0,0 resultaat.

Inmiddels zijn we doorverwezen naar het WKZ en daar is nu het advies om een intensieve training te volgen: intern. Dat betekent een opname van maandag t/m vrijdag, dan een weekend thuis en dan nog een opname van zondagavond t/m woensdag. In totaal dus 8 dagen opname.

Pfoe. Ik vind het nogal wat! De kans op droog worden met deze training is volgens de uroloog ca. 70 %. Maar, is dit niet heel ingrijpend voor een kind, zo'n lange ziekenhuisopname?

Is er iemand met ervaring hiermee? Iemand advies/tips/ideeën?

Trainen of niet trainen

https://www.nijsmellinghe.nl/717/kinderen-met-plasklachten-die-overdag-nat-zijn

Hier wordt onderscheid gemaakt in trainbare en niet trainbare incontinentie. Misschien heb je er iets aan.

Het niet zindelijk zijn wordt inmiddels wel als een groot probleem behandeld. Je kunt je afvragen of dat niet teveel ruimte gaat innemen vergeleken met de rest van zijn ontwikkeling.

Er komt in mijn familie nogal eens late zindelijkheid voor en ik zou het dan ook gewoon accepteren. Zeker nu je medisch al eens alles hebt uitgezocht.
Zie het als een opvangprobleem. Je hebt veel kans dat het tussen nu en zijn adolescentie een keer gewoon ophoudt. Mogelijk nog met wat kwetsbaarheid bij stress of zo. Of na teveel alcohol.

Aan de andere kant is 8 dagen opname ook niet heel lang op een mensenleven. Je kunt het ook als een last resort zien en er het beste van hopen. Je bent nu al zo ver gekomen en het is een mogelijkheid die zich nu, op dit moment voordoet. Wie weet.

Als je denkt dat jou kind dat wel aankan, zou ik het gewoon doen. Vaak geven ziekenhuizen ook tips hoe je een opname voor een kind zo comfortabel mogelijk kunt maken.

Jippox

Jippox

16-11-2017 om 07:46 Topicstarter

Annej

Ik ben op zich ook wel voor het maar accepteren. Punt is wel dat zoon elke dag in de loop van de dag een luchtje bij zich draagt, zeg maar. Hij zit nu in de brugklas en ik maak me wel zorgen wanneer iemand daar iets van gaat zeggen...

We willen het vooral door zoon zelf laten beslissen, wat hij hierin wil. Het moet, vind ik, zijn keuze zijn. In het ziekenhuis werd wel aangegeven dat het niet waarschijnlijk is dat dit op den duur ook vanzelf wel over gaat. Ze waren er nogal 'boos' dat hij eigenlijk de verkeerde trainingen heeft gehad en dat het allemaal veel te lang geduurd heeft. En dat dat voor hem zo vervelend is, omdat hij nu het gevoel heeft dat toch niets helpt, hoe hij ook zijn best doet.

Geur

http://www.trizz.eu/geurproblemen.asp

Zoiets zou je ook eens kunnen overwegen om uit te proberen. Sowieso aandacht voor hygiene en verschoning.

https://www.urifoon.nl/volwassen/

Het komt vaker voor dan je denkt ook bij volwassenen.

Fien

Fien

16-11-2017 om 18:20

Ervaring met plastraining WKZ

Ja, ervaring mee! Mijn dochter is met 9 jaar en met 11 jaar naar de plasklas in het WKZ geweest, dus wat wil je weten?

Fien

Fien

16-11-2017 om 18:46

plasklastraining

Mijn dochter heeft de plasklas als zeer prettig ervaren en vroeg tijdens het weekendverlof, wanneer ga ik weer?!

Je zoon wordt gekoppeld aan een andere jongen van bijna dezelfde leeftijd. Het plasprobleem hoeft niet hetzelfde te zijn.

Ze komen op een kamer met 4 kinderen op de afdeling Dolfijn. De eerste keer waren de andere twee kinderen voor andere opnames, de tweede keer waren de andere twee kinderen die in hun tweede week zaten van hun plasklastraining, dus een kamer vol met trainingskinderen

Ieder bed heeft een eigen 'beeldscherm' met daarop tv, internet, en een programma waar ze hun eten in kunnen bestellen. Dit kunnen de kinderen zelf doen, of met behulp van de verpleegkundige van de afdeling Dolfijn. Hoe langer ze er zijn, hoe creatiever ze worden met hun menu aanpassen/toevoegen

Met de verpleegkundige van de afdeling Dolfijn bespreek je wat de bedtijd is. Bezoek is mogelijk vanaf 15:00/16:00 (weet het niet meer!) en op de afdeling officieel tot 19:00 uur, maar wij bleven vaak tot 20:00 uur of op de zaal als er meerdere plaskinderen zijn, of in de huiskamer. Ik liet haar 's avonds douchen als ik er zelf was. De verpleegkundige zorgt dat je kind op de afgesproken tijd het licht uit doet en gaat slapen. En kind kan altijd ook de verpleegkundige bellen. Mijn ervaring is dat de kinderen vaak al gauw vriendjes zijn en het niet erg vinden als hun ouders weg gaat.
De kinderen krijgen hun eten om 17:00 uur. Ik haalde beneden in het restaurant vaak het dagmenu en at met haar mee op zaal aan haar bed, maar ze is ook wel eens met haar etensblad naar beneden gegaan en daar met zijn allen in het restaurant gegeten.

De eerste keer had ik thuis met haar contact via de telefoon bij het bed, tweede keer was er geen telefoon meer (problemen met het telefoondraad gehad!) maar ondertussen had ze haar eigen telefoon, dus tijdens haar pauzes genoeg contact! Ook kun je als ouder altijd de afdeling dolfijn bereiken.

De lunch is altijd in de huiskamer van de afdeling Dolfijn en is altijd verrassend lekker : tosti, gebakken ei, snack etc.

Op het dakterras van het WKZ zit een speelruimte waar je heerlijk kunt voetballen op verschillende manieren.

Ik zal eens op zoek gaan wat het dagprogramma was....

Ik zelf had het de eerste nacht wel moeilijk mee om mijn kleine meisje achter te laten, maar zelf heeft ze er helemaal geen last van gehad! Ze herinnert de plasklastijd vooral als een fijne tijd met lekker eten en gezelligheid!

plasklas

Beste Fien,

Is dat voor kinderen met zowel overdag als nacht problemen? Klinkt goed. Nu heb jij het erover dat je dochter twee keer is geweest. Is dat een behandeling van twee momeneten of was dat omdat de eerste keer te weinig effect had?

Hoe gaat het nu met haar?

Jippox jij hebt het erover dat je zoon 10 jaar is. Mar hij zit ook in de brugklas? Hoe doet hij dat? Verder heb jij het erover dat hij overdag druppelt daar zijn voor mannen toch van die pads voor in de onderbroek. Die zou hij toch kunnen vervangen hoeft ook niet te ruiken. Dat is ook hier de angst dat ze het zouden kunnen ruiken dat ie in bedplast. Maar bij de ochtend douche ben ik er van overtuigd dat het dan niet meer zo kan zijn dat er geurtjes achter blijven.

Jippox

Jippox

17-11-2017 om 11:44 Topicstarter

reactie

Fien bedankt voor je uitgebreide reactie. Waar ik mij het meest zorgen over maak is dat het niet aansluit bij mijn zoon. Alleen de term 'plasklas' al... Waarom moet het altijd allemaal op zo'n kleutertoon? Zelfs de uroloog begon meteen te praten in verkleinwoorden etc. Dan ben je mijn zoon echt kwijt. Hij voelt zich niet serieus genomen en/of denkt dat hij voor de gek gehouden wordt.
Natuurlijk is hij 'pas' 10, en ook nog eens heel klein voor zijn leeftijd. Maar dat betekent niet dat je een kind niet gewoon op een normale manier aan kunt spreken. Helaas is dat voor sommige mensen blijkbaar lastig...

Daarnaast is het een gevoelig kind, terwijl je dat er niet aan afziet. Hij lijkt -zeker voor buitenstaanders- altijd heel oké en prima met alles om te gaan, maar kropt ondertussen alles van binnen op. Zelfs voor ons blijft hij vaak een gesloten boek. Dat maakt mij bezorgd over de impact die zo'n opname kan hebben.

Kortom... we moeten er echt nog over nadenken.

Mieke: zoon heeft 2 klassen overgeslagen, vandaar met 10 in de brugklas.

Fien

Fien

18-11-2017 om 08:23

Jippox

Beste Jippox,
Ik herken mijn ervaringen met het WKZ niet in jouw verhaal.... Heb juist het gevoel serieus genomen te voelen, dat ze meedenken, en ook echt in gesprek gaan met de kinderen en niet over 'hun hoofden' continue praten met de ouders. Tja het woord plasklas....ik heb nooit over de lading van dat woord nagedacht! Ik heb echt het gevoel gehad dat het niet op een kleutermanier gaat. De week voor mijn dochter waren er 2 meiden van 16 jaar. Ik vind het zelf juist mooi dat ze zelfstandig ermee aan de slag gaan, en zelf verantwoordelijk voor zijn..... hoe graag wij als ouders het probleem opgelost willen hebben, ZIJ moeten het uiteindelijk doen.

En zoals gezegd; bij de intake op de opnamedag kun je precies aangeven hoe je zoon is, en waar ze op moeten letten, dat hij gevoelig is, niet als een kleuter behandeld wil worden etc.

Ik ben er van overtuigd dat het WKZ en de verpleegafdeling Dolfijn er voor gaan!

Er is trouwens ieder dag een evaluatie. Dan wordt er gekeken hoe gaat het, waar staan we, en is het zinvol om door te gaan. Bij de eerste training van mijn dochter is haar 'buddy' na een paar dagen naar huis gegaan; ze was grieperig en er werd toch besloten om toch een operatie te gaan doen.

Mijn dochter heeft er een hoop geleerd, en ik vond het zelf wel prettig dat anderen haar nu in het dagelijkse doen en laten te zien/observeren en dat het toch echt klopte wat ik zei "ze voelt het niet..."

Ik neem aan dat hij eerst een half jaar op de wachtlijst moet staan; waarom doe je dat niet, en ondertussen alle tijd om er over na te denken?

Veel succes en mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het graag!

Jippox

Jippox

18-11-2017 om 10:12 Topicstarter

Fien

Oké, dat klinkt in ieder geval wel geruststellend. Over een week worden we gebeld om te horen wat we gaan doen. Dan zal ik e.e.a. ook aangeven, onze zorgen bespreken. Zoon zal geen halfjaar op de wachtlijst hoeven, omdat ze willen proberen hem er zo snel mogelijk tussen te plaatsen. Dit omdat hij al in de brugklas zit en omdat er in het voortraject e.e.a. is misgegaan, waardoor het allemaal al veel langer geduurd heeft dan nodig was.

Wat heeft jouw dochter op school verteld, toen ze werd opgenomen? Ook weer zoiets waarvan ik nog niet weet wat de beste aanpak zal zijn. Kind is natuurlijk wel opeens anderhalve week weg...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.