Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mollla

Mollla

13-04-2018 om 21:30

Overgang en vitamines

Halo, ik ben sinds een paar maanden in de overgang. Mijn menstruaties zijn sinds een half jaar heviger en nu net word ik weer ongesteld na 20 dagen. Dat verklaart meteen waarom ik mij de afgelopen dagen zo lusteloos voelde. Nu zit ik een beetje te googelen op extra vitamines. Slikken jullie bijvoorbeeld extra vitamine pillen? Ik slik heel soms in de wintermaanden wat extra’s maar over het algemeen probeer ik genoeg gezonde producten te eten zodat dit niet nodig is. Maar nu zo in de overgang en ik mij vaker moe voel denk ik er aan om toch wat vitaminepillen te slikken maar ik weet niet welke. Ik lees dat je speciaal voor de overgang hebt maar dat extra vitamine D ook belangrijk is. Ik wil trouwens niet meer dan 1 per dag dus een combi in 1 pilletje zou fijn zijn. Hebben jullie verder nog tips over voeding. Wat moet ik vooral wel eten tijdens de overgang?

zebra

zebra

13-04-2018 om 21:45

er is van alles

voor vrouwen in de overgang. Maar zelf neem ik alleen magnesium en dit vooral voor mijn spieren. Dit omdat ik hier toch meer last van heb sinds de overgang.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2018 om 01:21

Vitamine D

is voor iedereen die wat ouder wordt verstandig.

Guppie

Guppie

14-04-2018 om 08:38

Allerlei stofjes

Niet alleen vitaminen maar ook mineralen, vetzuren en aminozuren zijn belangrijk voor allerlei lichaamsfuncties en je hormonen. In de winter heb je vooral extra vitamine D nodig; andere stoffen zijn niet zozeer seizoensgerelateerd.
Voor je hormonen zijn middelen als lijnzaad, maca, en kurkuma gunstig. Het gaat niet zozeer om móeten maar eten wat je lichaam nodig heeft; kan soms persoonlijk zijn.
Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie. Bij oestrogeendominantie is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Richting de overgang kan dit sterker zijn. Naast zorgen voor goede voeding kan progesteroncrème helpen bij klachten.
Marjolein Dubbers heeft zowel een website, als een boek geschreven: Het Energieke Vrouwenvoedingskompas. Kan je veel informatie vinden over je hormonen en gezondheid.
https://energiekevrouwenacademie.nl/

Mollla

Mollla

14-04-2018 om 16:48

Bedankt!

Bedankt voor de reacties! Ik beb vanmiddag vit d gekocht en een complete multi vit speciaal voor de overgang. Wel 2 tabletten maar dat is even zo. Guppie, ik ga je link lezen. Bedankt!

Sandra

Sandra

15-04-2018 om 17:47

vitamine D

Voor vrouwen vanaf 50 jaar wordt aanbevolen om 10 mcg vitamine D per dag te slikken.
Overgang of niet, dat maakt niet uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.