Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Truus

Truus

25-08-2013 om 21:18

Operatie en bloedverdunners

Mijn moeder moet binnenkort een darmonderzoek ondergaan en wellicht worden dan ook poliepen verwijderd. De internist heeft gezegd dat ze een aantal dagen van tevoren moet stoppen met de bloedverdunners die ze slikt. Maar die heeft ze vanwege meerdere herseninfarcten in het verleden. Het lijkt me dus behoorlijk riskant om daar zomaar mee te stoppen.
Hoe gaat dat normaal gesproken bij hart/vaatpatiënten? Niet iedereen kan natuurlijk zomaar 4-7 dagen zijn medicijnen niet innemen. Is het een kwestie van hopen dat het goed gaat?

Bloedverdunners

Het risico van een bloeding bij het verwijderen van poliepen die moeilijk te stopen is door de bloedverdunners is groter dan het niet slikken van de medicatie. Je moeder moet wel precies weten wat ze bedoelen met "enkele dagen". 2 of 7 dagen is een groot verschil.

neteret mut

neteret mut

25-08-2013 om 22:38

Schoonvader

moest een kies laten trekken, ook hij moest een dag of 3 van te voren stoppen met slikken van bloedverdunners. Vraag het na hoeveel dagen van te voren er gestopt moet worden.

Petra Kappers

Petra Kappers

26-08-2013 om 09:04

Hier ook gestopt

schoonvader die op last van de tandarts 3 dagen voor het trekken van een kies stopte met bloedverdunners. Hij heeft er een flinke hersenbloeding aan over gehouden en zit sindsdien (al twintig jaar!) in een rolstoel, kan nauwelijks praten etc.. Overleg ook met degene die de bloedverdunners heeft voorgeschreven!

Truus

Truus

26-08-2013 om 11:17

Daar ben ik dus bang voor. Nog een infarct overleeft ze niet. Gelukkig heeft ze eerst een intakegesprek en mijn vader (ze zijn gescheiden) gaat mee om aantekeningen te maken. Ze moet wel heel goed weten hoe lang ze met haar bloedverdunners moet stoppen. Ze vertelde dat ze ook laatst een kies had laten trekken, en daarvoor 4 dagen moest stoppen. Dat is goed gegaan.
Het is ook een kwestie van risico's afwegen. Mijn opa is overleden aan darmkanker en met dat onderzoek wordt daar ook naar gekeken. Ze kan wel besluiten het niet te doen, maar dan houdt ze de klachten of blijkt kanker te hebben. Dat is een vervelender traject dan plotsklaps te overlijden aan een herseninfarct. Het blijft tobben ;-(

Overleg met trombosedienst

Kan ze samen met haar arts niet beter overleggen met de trombosedienst? Ik neem aan dat ze regelmatig geprikt wordt en haar doses doorkrijgt? Dan kan zo'n onderzoek in de planning meegenomen worden.
Op zich hoeven natuurlijk bij een endoscopie de poliepen niet meteen weggehaald te worden. Ze kunnen ook eerst kijken en dan als ze iets zien een nieuwe endoscopie inplannen om dingen weg te halen.

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2013 om 13:38

Dirksmama

Maar een endoscopie is bepaald geen onverdeeld genoegen, lijkt me geen pretje om dat twee keer te ondergaan als het ook in een keer kan....

Truus

Truus

26-08-2013 om 16:12

Geen trombosedienst

Ze is volgens mij wel onder controle bij de huisarts, maar er komt geen trombosedienst.

Merk je toch weinig van?

Je moet purgeren, dat is vervelend, maar dan slaap je en word je weer wakker en is het gedaan.

Controle

Wordt haar stollingstatus dan niet regelmatig gecheckt?

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2013 om 22:03

Dirksmama

Het gaat niet altijd zo soepel,en je bent niet geheel weg met een roesje, je merkt er echt nog wel wat van, vaak. Mijn moeder was er naderhand ook knap beroerd van. Met daarbij buikpijn, van het gewroet.

Puck

Puck

27-08-2013 om 22:21

Geen controle dirksmama

de meeste hartpatienten krijen een hele lage dosering bloedverdunners, vaak 1/5 aspirientje per dag. Dat staat in geen verhoudin tot de hoeveelheid die je krijt bij bijv. risico op trombose. De mensen in mijn omgeving die hartkwalen hebben worden ook niet door de trombisedienst gecontroleerd.

Truus

Truus

27-08-2013 om 22:39

Die bloedverdunners

Ze slikt die medicijnen omdat ze nog steeds veel vernauwde bloedvaten heeft waar niets aan gedaan kan worden. Daarnaast nog een heel scala aan pillen om de vaten soepel te houden, het cholestrol laag, etc. Doseringen weet ik niet, maar ik neem aan dat zo'n internist daar wel naar kijkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 23:19

Dirksmama

Mijn man slikt, na een herseninfarct, ook bloedverdunners en zal dat de rest van zijn leven moeten doen. Dat wordt niet maandelijks gecontroleerd. Daar verbaasde ik mij eerst ook over, omdat ik, met mijn longembolieën, wel stevig gecontroleerd werd, maar ik had denk ik ook zwaardere bloedverdunners, waarbij helemaal berekend moest worden wat het juiste resultaat moest geven. Ik hoef nu niets meer in te nemen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-08-2013 om 08:01

Tja

volgens mij worden dit soort adviezen niet voor niets en niet zo maar gegeven. Daarmee bedoel ik dat volgens mij op grote groepen patienten wel is onderzocht wat het beste is. Net zoals met andere medische behandelingen. Dat betekent natuurlijk dat de situaties en resultaten ook over de groep gaan en dat dit op individueel niveau kan afwijken. De andere kant: een kennis van mij is overleden aan een massieve hersenbloeding omdat hij het advies voor de operatie te stoppen met zijn antistolling in de wind sloeg. Dat is dus zeker een risico. Andere kant is dat dokters mss meer tijd moeten nemen om per patient te kijken wat het risico is om te stoppen of juist niet.
Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.