Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Oogoperatie

Ons meisje (9) wordt binnenkort aan haar ogen geopereerd vanwege scheelzien. Het is de tweede keer dat ze deze operatie krijgt, de eerste keer is vier jaar geleden. Vanmiddag met dochter naar het ziekenhuis geweest voor de intake bij de anesthesie en de laatste controle bij de oogarts. Over twee weken wordt ze geopereerd. 
Dochter was opgewekt en ze werkte goed mee in het ziekenhuis. Maar na afloop begon de spanning wel wat op te lopen. Het wordt nu opeens heel 'echt' en het komt dichtbij.
Het is niet haar keuze, maar ze begrijpt wel dat het moet en wil haar best doen om mee te werken. 
Ze reageert tot nu toe (vier operaties) niet goed op narcose en is nog een hele tijd behoorlijk uit haar doen, snel boos, gefrustreerd, veel tranen. En ze kan ook van het ene op het andere moment omslaan.

Nu is mijn vraag hoe we die tijd gaan doorkomen. Volgens de arts zou ze - ze wordt op een woensdag geopereerd - na het weekend weer naar school kunnen. Wel afhankelijk van hoe het gaat. Vorige oogoperatie was in de zomervakantie (en tijdens corona). Ze vond het toen vooral heel erg dat ze niet mocht zwemmen, er was een hittegolf en ze kan slecht tegen warmte. Daarom het nu bewust na de zomer gepland. 

Hebben jullie tips voor hoe ze de tijd een beetje door kan komen? Leuke podcasts of luisterboeken voor kinderen bijvoorbeeld. We hebben destijds ook veel voorgelezen.
Liefst non-visuele activiteiten. Dochter ontprikkelt het beste met dingen waarbij ze haar ogen niet hoeft te gebruiken en waarschijnlijk na deze operatie nog meer dan normaal.


Pittig voor jullie en je dochter. Alvast maar veel sterkte gewenst. Qua tips, bij de bibliotheek kun je luisterboeken lenen. Bij het Kruidvat heb ik ook regelmatig wat gekocht, ik weet niet of ze ze nog steeds hebben. Er is ook een luisterbieb waarvoor je je aan kunt melden. Ik weet niet of je specifieke titels zoekt?

Ik zou ook geneigd zijn even bij Kruidvat langs te gaan, daar hebben/hadden ze vaak goedkope kinderboeken op papier en op CD. En kijk alvast eens wat de bibliotheek te bieden heeft. 

Er zijn trouwens ook wel luisterboeken te vinden op YouTube, heb ik gemerkt, maar ik weet niet of daar ook in het Nederlands gesproken kinderboeken bij zitten. 

Verder leverde Google mij dit ook nog op: https://kinderpodcasts.nl/luisteren/7-10-jaar/

Sterkte gewenst weer voor die kanjer van een dochter van je. Ze krijgt het wel te verduren, het arme kind. 

Je kunt ook vaak een proefabonnement op bv bookchoice ed nemen. Kun je 30 dagen (soms 60) proberen en in die tijd mooi boeken luisteren met/voor je dochter.
Sterkte!

naast de al veel gegeven tips zou je, als ze van spelletjes houdt, evt  een voeldoos kunnen maken. Schoenendoos vullen en op de tast voelen/ raden wat er in zit. 

Ik kwam ook langs een tast memory, https://www.bol.com/nl/nl/p/cause-voel-memory-32-delig/1004004013021759/?bltgh=qzeYX1BUcuWeUBPnyfhISg.2_29.31.ProductImage

Weet niet of dat passend is voor haar,qua leeftijd, interesses, kostprijs enz, maar tis mss weer even wat anders. 
Misschien -  bedenk ik me nu - zijn er ook wel geluidraadspelletjes te vinden, waar je een geluid hoort en moet raden wat het is. 

Succes, en sterkte voor jullie dappere meid!
Marit

Deze is gratis voor mensen die slechtzien. Ik weet niet of er boeken voor kinderen bij zitten:

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls

Hè wat sneu voor haar! Kan ze helemaal niet kijken na de operatie of wel een beetje? Zou ze bijvoorbeeld wel kunnen kleien (of iets anders) wat ook een hoop met voelen te maken heeft? Misschien koekjes of appelflappen bakken? 

Ik kan me van mezelf herinneren dat ik op die leeftijd een hoop lol had met 'radioprogramma's' opnemen op een casettebandje. Misschien vindt ze het ook wel leuk om zelf 'podcastje' te spelen. Heb geen kindertips voor podcasts... zelf hou ik wel van populair wetenschappelijke podcasts zoals de dinocast, die is wel leuk voor kinderen die daar van houden denk ik. Vroege vogels vond ik als jong kind ook altijd leuk om naar te luisteren, misschien zoiets? 

Ik zie net dat het klokhuis ook een podcast heeft! En de Donald Duck ook! Moppentrommels, ook alle luisterboeken van Carry Slee.... en ga zo maar door.  Als je op Spotify zoekt op kinder podcast krijg je wel leuke suggesties volgens mij. 

Ik weet niet of je dochter ervan houdt maar bv wat fidget toys om in je handen te hebben / mee te spelen tijdens het luisteren naar een luisterboek?
Bv een fidget tangle:
https://www.bol.com/nl/p/tozy-tangl-stress-verlagende-fidget-toy-fidget-toys-blauw-wit-sky-blue-voor-jong-oud/9300000062577424?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Of een spinner, kneedbal, pop - it, kinetic sand of een speelgoed keyboard om even lekker zelf geluid te maken.

TrefleQ schreef op 26-09-2024 om 14:25:

Deze is gratis voor mensen die slechtzien. Ik weet niet of er boeken voor kinderen bij zitten:

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls

Ja die zitten er bij, maar volgens mij moet je een oogartsenverklaring indienen voor het lidmaatschap dus een abonnement regelen kan misschien nietin 5 minuten. Mijn blinde zoon heeft een abonnement maar hij is inmiddels volwassen dus hij betaalt.

Storytel heeft ook proefabonnementen met luisterboeken

Als je al lid bent van de gewone bieb, kun je daar in de online bieb ook luisterboeken lenen.

MamaE

MamaE

26-09-2024 om 23:13 Topicstarter

Bedankt voor jullie tips! We hebben een abonnement bij de bieb, dus zeker even kijken naar luisterboeken volgende keer. Dochter kan dan zelf uitkiezen wat ze leuk vindt. 
Dochter is niet blind of slechtziend en ze kan na de operatie waarschijnlijk wel zien, maar de ogen zijn waarschijnlijk wel sneller moe en geïrriteerd. Vorige keer had ze de eerste paar dagen haar ogen nog veel dicht. 

Voelspelletjes vind ik zelf een heel leuk idee. Ik was als kind heel goed in van die voelspellen waarbij je dingen op elkaars rug moest tekenen. 

Dochter heeft autisme en is snel 'visueel overprikkeld'. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar bij overprikkeling zet ze ook vaak haar bril af en ontprikkelen doet ze bij voorkeur met iets waarbij ze haar zicht niet nodig heeft. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat ze de eerste twee jaar van haar leven niet goed heeft kunnen zien en dat ze andere zintuigen eerder en beter heeft ontwikkeld. 

Uiteraard zijn we bereid om haar wat extra aandacht te geven en te vertroetelen, maar ze zal zich met momenten ook wel even zelf moeten vermaken.

ook via de bibliotheek app kun je luisterboeken lenen.

30 jaar geleden ben ik ook aan mijn ogen geopereerd, ik heb toen nog regelmatig een zonnebril gedragen (in huis/ op school) enkel al tegen het (toch wel) felle licht. Ik vond dat aangenamer dan zonder bril (of in haar geval gewone bril), filterde ook de lichtprikkels, daar werd ik idd snel moe van

MamaE

MamaE

27-09-2024 om 10:31 Topicstarter

Dochter heeft vorige keer vooral haar ogen dicht gehad. De eerste dagen en daarna ook nog wel meer dan normaal, vooral bij overprikkeling, maar ook na boze buien en verdriet. Ze had toen veel behoefte aan fysieke nabijheid, knuffelen, vastgehouden worden. Een zonnebril kan zeker een optie zijn, nemen we mee.

Fidgets heeft dochter niks mee. Ze houdt wel enorm van zachtheid en krijgt van ons een nieuwe squishmellow knuffel. Die kan ze dan aaien en in knijpen. Ze heeft bij overprikkeling, emotie en vooral pijn ook wel behoefte om te knijpen, alleen doet ze dat vooral in zichzelf en dat zijn we juist aan het afleren.

En een vriendinnetje op bezoek laten komen? Gezellig en fijne afleiding. 

Play Doh om in te knijpen en te voelen?
Dochter van 10 vindt zichzelf daar te groot voor geworden en is over gegaan op koekjes kneden. Werkt hetzelfde.
En als we genoeg koekjes hebben kneed ze brood 😋

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.