Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Onafgebroken nachten??? Iemand de Gouden tip?

Dag allemaal
Ik blijf last houden van gebroken nachten: ik val zonder te veel moeite in slaap, maar word wakker tussen 3 en 5 in de ochtend en blijf ruim een a twee uur wakker. Ik word meestal wakker omdat ik naar de wc moet of omdat ik pijn in nek of rug heb. Ik heb zo’n beetje alles geprobeerd om door te slapen maar niets lijkt te helpen: melatonie langwerkend, kruidenthee (maar moet er extra van plassen...), zelfs slaappillen heb ik gehad om een vicieize cirkel door te breken.
Als ik de volgende dag niet hoef te werken dan kan ik redelijk gelaten wachten totdat ik weer in slaap val, maar als de wekker om 6:30 gaat is het frustrerend.
Het is niet eens werk of stress gerelateerd, ik heb er ook last van als ik niet werk (weekend of vakantie). Het lijkt gewoon dat mijn lichaam het zo wil doen.
Sini

Half a twin

Half a twin

04-09-2018 om 20:29

Wekker wegzetten

Steeds kijken hoeveel uren en later minuten je nog kunt slapen maakt je steeds wakkerder.
Rustig blijven liggen zonder kijken hoe laat het is zorgt bij mij in ieder geval voor sneller weer inslapen.....
Of niet dat is dan maar zo.

Afgelopen nacht was het erg warm, steeds opvliegers maakte slapen moeilijk maar, omdat ik me niet lag op te vreten was ik toch redelijk uitgerust wakker toen de wekker ging om 6.15.

Pirata

Pirata

04-09-2018 om 20:30

En hoe zit het met je magnesium?

Zie onderwerp.

Pirata

Pirata

04-09-2018 om 20:31

Massage

En laat je masseren voor.je gaat slapen. Vanwege die nek/rugpijn. Of heb je een doorgezakt matras?

Zelfde als HaT.

Accepteren dat het zo is, en als het nodig is en kan, pak ik op andere momenten alsnog wat rust.

Soms ga ik een uurtje uit bed en soms blijf ik gelaten liggen. Ontspannen lukt me intussen aardig en zo krijg ik toch wat rust.

Lusithania

Lusithania

04-09-2018 om 20:59

Therapeut

Kijk eens op:
https://www.slaapoefentherapie.nl/slaaptherapeut
De vergoeding valt onder de beweegzorg als fysiotherapie uit je aanvullende verzekering.

Teuntje

Teuntje

04-09-2018 om 21:08

Ook

Bij mij ook vaak zo. Tussen 3 en 5 wakker, niet alle nachten, niet altijd de volle 2 uur, maar vaak zo om en nabij. Precies weet ik het niet want ik kijk idd met opzet niet op de klok. Helpt niets en geeft alleen maar onrust.
Soms ga ik even lezen. Rustig blijven werkt het best. Er is soms zomaar een dag dat ik van de wekker wakker wordt. En ik bedenk dan maar dat alle moeders met babies dit ook elke nacht hebben en het ook overleven, net als ik dat toen heb overleefd. Dit zal ook wel een fase zijn en bij de leeftijd van nu horen.

Pirata

Pirata

04-09-2018 om 21:46

Magnesium

Nou, sinds Sinilind hier zelf de tip gaf dat je van bepaalde bloeddrukverlagers magnesiumgebrek kunt krijgen, ben ik dat (weer) gaan slikken. En sindsdien slaap ik als een blok. Dus het hoeft niet persé, slaapgebrek lijden op deze leeftijd.
Eerst uitzoeken wat er is en dan, als.je niks vindt, pas je erbij neerleggen.

Sinilind

Sinilind

04-09-2018 om 21:56 Topicstarter

Ik slik magnesium (Pirata)

pillen van de drogist (calcium/magnesium/zink) 3 per dag waardoor ik (met de pillen) op 100% dag. hoeveelheid zit. Ook dit is het dis niet, helaas
Sini

Monique

Monique

04-09-2018 om 22:11

Hele andere tip

Ik herken deze klachten ook. Ze accepteren helpt inderdaad. Iets anders doen ook.
Maar wat mij ook helpt, is een orgasme. Niet dat ik om 3 uur snachts seks wil.
Maar dat orgasme kun je ook zelf regelen.
Daar zit ik nog steeds niet op te wachten om 3 uur snachts. Maar het werkt wel!

Daarnaast zou ik eerder gaan voor melatonine of valeriaan op het moment dat je wakker wordt. Niet als je gaat slapen en hopen dat het langdurig werkt. Je bent lang genoeg wakker om het direct te laten werken. Een werking binnen 45 minuten is best goed als je toch twee uur wakker ligt

Pirata

Pirata

04-09-2018 om 22:15

Bloed prikken?

Goed dat je dat nog slikt. Jammer dat het bij jou niet meer helpt. ☹
Als ik google kom zie ik dat ook andere vitaminen tot slechte slaap kunnen leiden. B6 en B12 en D.
Is het een idee om dat eens te laten testen?
Constante stress schijnt ook niet te helpen.

Vogel

Vogel

04-09-2018 om 22:34

Er uit

Ik wordt meerdere keren per nacht kort wakker. Ook slopend.
Mijn zorgverzekering vergoedde cognitieve slaaptherapie. Ik slaap nog net zo beroerd maar ik ben er een stuk relaxter onder en dat scheelt wel in hoe fit ik me voel.
Wat ik geleerd heb: elke dag op dezelfde tijd naar bed en dezelfde tijd opstaan. Ook in het weekend
Je bed en slaapkamer zijn om te slapen. Slaap je niet, dan dus ook je slaapkamer uit en elders lezen of iets anders rustigs doen, na een half uur weer naar bed.
Na twee uur ‘s middags geen cafeïne meer, een uur voor het slapen geen schermen meer.
Ik heb ook nog een tijdje cbd-olie gebruikt, heel soms helpt dat om weer sneller in slaap te vallen.
Maar misschien is het een kwestie van nieuw kussen of matras? En vanaf een zekere leeftijd heb je gewoon minder slaap nodig...
Sterkte!

juf Ank

juf Ank

04-09-2018 om 22:53

uh Sinilind hoe zit dat met die bloeddrukverlagers; zorgen die dat je magnesium niet opgenomen wordt of zo? En welke zijn dat dan, weet je dat?

Watervrouw

Watervrouw

05-09-2018 om 02:19

Weet er alles van

Van het niet slapen dan, hoe wel goed slapen is mij ook een raadsel. Ik slik ook meerdere medicijnen ivm hoge bloeddruk en die zetten de boel behoorlijk op zijn kop. Wat nieuw is dat ik de laatste tijd wel snel in slaap val maar heel snel, binnen een a anderhalf uur weer wakker wordt door een nare droom en dan de rest van de nacht doorkwakkel. Heb je al paracetamol geprobeerd? Dat werkt ook als slaapmiddel.

Limi

Limi

05-09-2018 om 07:39

eten?

Als ik 's avonds te weinig koolhydraten gegeten heb, word ik ook wakker. Dan eet ik dus wat 's nachts.

Pirata

Pirata

05-09-2018 om 07:55

En ik

Eens in de zoveel weken word ik ook wel eens wakker. Ik neem dan een slok melk, soms met een melatonine.
Het klopt, van melk word je slaperig.
Maar we weten niet wat Sini allemaal al doet. Geen koffie, geen schermen in de avond? Is dat matras goed? Is de slaapkamer donker en rustig? Snurkt haar partner? Er zijn zoveel zaken die je nachtrust kunnen verstoren..

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2018 om 08:29

leeftijd

Volgens mij is het echt een leeftijddingetje. Ik drink geen koffie of alcohol, schermpjes blijven uit, de slaapkamer is alleen om te slapen en er is geen storende partner. Ik heb magnesium. En toch ben ik 's nachts klaarwakker... Ik ben ook veranderd van avondmens naar ochtendmens na mijn 50e.

Sinilind

Sinilind

07-09-2018 om 19:23 Topicstarter

Ik doe al zo veel

Sommige dingen kan ik niet veranderen, zoals dat mijn partner inderdaad snurkt. Redelijk licht en het maakt me denk ik niet wakker. Wat me wel wakker maak is dat ik plassen moet, ook al drink ik niet meer na 21:00 dan nog moet ik s nachts eruit.
De bloeddrukverdunner is gestopt (een van de) nadat een stop van een paar weken geen stijging van de waarde als gevolg had. Ik slik er nu nog maar 2 (plaspil gecombineerd met ramipril) en daar heb ik heel weinig bijwerkingen van.
Menopauze zeker.
Het artikel over het in blokjes slapen heb ik ook gelezen. Kan kloppen maar waarom had ik er dan vroeger geen last van? En mijn vriend ook niet, die zonder probleem 9 uur achter elkaar kan slapen?
Ik blijf lezen voor eventuele tips
Sini

Herkenning

Hier ook van die snertnachten. Ik kom moeilijk in slaap (in bed tenminste, op de bank ben ik zo vertrokken), ik word meerdere keren per nacht wakker en ben vroeg op omdat ik om half zes de slaap niet meer kan vatten. Op zich kan ik best functioneren op weinig slaap, maar merk toch wel dat ik wat slomer en ongemotiveerder ben op het werk, dat ik meer behoefte heb om ongezonde dingen te snaaien en dat ik er in het huishouden de kantjes vanaf loop omdat ik daar geen puf meer voor heb. Verder voel ik me prima, weinig last van de overgang, geen ziektes of aandoeningen, ben topfit want sport intensief met twintigers/dertigers die ik goed bij kan houden, maar het zou allemaal net wat lekkerder gaan als ik vaker dan vier keer per jaar eens zeven uur achter elkaar kon slapen. Helaas geen tips dus, alleen herkenning. Ik denk dat we het uit moeten zitten tot de overgang over is. Daarna maken we als oude dametjes nachten van negen uur aan één stuk en starten we een draadje hoe we al onze verplichtingen in ons dagelijks leven kunnen nakomen met dat tijdrovende geslaap.

skik

Watervrouw

Watervrouw

07-09-2018 om 22:55

Medicijnen

Sinilind, ik weet niet wanneer je de plastabletten slikt? Als je dat 's morgens tijdens het ontbijt doet hoef je er 's nachts misschien minder vaak uit.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-09-2018 om 07:52

Wakker worden

Mensen schijnen 's nachts sowieso regelmatig wakker te worden. Meestal draai je je dan om en slaapt weer door. Als je naar de wc gaat wordt je natuurlijk wel echt wakker en dan moet je weer in slaap komen.

Voor in slaap komen helpen rituelen, net als bij babies. Even vingeren bijvoorbeeld kan zo'n ritueel zijn. Als je last hebt van tollende gedachten, tel langzaan af van 100 naar 0 om de gedachten te onderdrukken.

Niki73

Niki73

10-09-2018 om 12:15

Goede magnesium

Bij de goedkope drogist Kr.vat hebben ze naast die combinatiepillen die jij slikt ook magnesiumcitraat. Dat wordt beter opgenomen dan de magnesiumoxide die in de combinatiepillen zit.
Vraag inderdaad ook eens na of je door je medicatie misschien de magnesium misschien niet goed meer kunt opnemen. Dan zul je veel meer dan een normale aanbevolen dosering moeten slikken voordat je voldoende opneemt. Maar nogmaals, vraag dat aan je arts.

Ik denk dat rustig blijven en het accepteren van dit nieuwe slaappatroon nu een belangrijke stap is. Als dat niet lukt, kun je er therapie voor vragen.

Half a twin

Half a twin

11-09-2018 om 13:29

goed leegplassen in de avond

Ik hoorde van het weekend van iemand de tip om in de avond goed te plassen om te voorkomen dat je in de nacht steeds wakker wordt voor een plas.
Dat heb ik nu 2 avonden geprobeerd. Na het avondeten eerst steeds om het uur naar het toilet en dan vanaf anderhalf uur voordat je naar bed gaat om het half uur.
De eerste nacht was een wonder, ik sliep aan een stuk door tot half 6. Ik lag er om 23.00 uur in en weet niet hoe snel ik in slaap viel maar was niet zoals gewoonlijk tussen 01.00 en 01.30 wakker voor een plas. Half 6 was ik pas voor het eerst bewust wakker en voelde mij door de niet onderbroken slaap goed uitgerust.
De tweede nacht ging iets minder goed ik was al om half 5 wakker maar misschien had ik doorgeslapen als het niet zo'n herrie was geweest buiten met een toeterende auto.

Wat ik al langere tijd doe trouwens is iets later naar bed gaan waardoor het beter lukt om langere stukken achter elkaar te slapen. Als je niet uitgerust bent is het heel verleidelijk om vroeg onder de wol te kruipen maar, omdat je dan nog niet "moe genoeg bent ben je snel weer wakker, waardoor dat op de wekker kijken begint en je gedachten gaan tollen, waardoor verder slapen weer moeilijk wordt.

Half a twin

Half a twin

11-09-2018 om 13:43

moet er wel bijzeggen

Dat ik geen plasmedicatie slik.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-09-2018 om 17:11

s nachts plassen

misschien vreemd, maar dat hangt bij mij niet zo erg samen met wat ik 's avonds drink, maar met wat ik 's middags drink. Dus als ik 's middags niet drink, hoef ik er 's nachts niet uit. 's Avonds kan ik dan wel weer 2 koppen thee drinken. Als ik het andersom doe ('s middags wel thee, 's avonds niets) - moet ik er 's nachts toch uit...

Vogel

Vogel

11-09-2018 om 18:49

Hormonen

Ik leerde van een moeder die haar zoon moest katheteriseren dat bij de meeste mensen de hormonen die de urineproductie regelen ‘s nachts laag zijn. Maar niet bij iedereen.
Dus naast gewenning is het soms ook fysiek (of hormonaal dus) zo dat je ‘s nachts moet plassen.
Al zal weinig drinken wel een beetje helpen lijkt me.

Guppie

Guppie

14-09-2018 om 19:52

Bloedsuikerspiegel

Belangrijk is om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Zorgen voor langzame koolhydraten en die combineren met eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd. Daarbij ontstaan bloeddrukproblemen mede door insulineresistentie dus reden te meer om die aan te pakken.
Allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen meehelpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de aanmaak van allerlei neurotransmitters te verbeteren. Onder andere magnesium, vitamine B, C en D en omega 3.
Medicijngebruik zorgt, door verminderde opname, verhoogde uitscheiding dan wel verhoogde behoefte aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, voor voedingstekorten; stoffen die ook belangrijk zijn voor de aanmaak van je neurotransmitters. Bètablokkers en calciumblokkers werken daarnaast remmend op de aanmaak van melatonine.
Ook is het belangrijk om in het donker te slapen. Licht vermindert de aanmaak van melatonine dus ook als je naar de wc gaat liever geen licht aan of eventueel een rood lampje.

Guppie

Guppie

14-09-2018 om 20:06

Aanvullende middelen

kunnen zijn theanine, 5htp, gaba.. Kan persoonlijk zijn wat jou helpt en sommige mensen reageren niet goed op 5htp. 5htp helpt vooral serotonine en melatonine aan te maken. Theanine helpt vooral dopamine aan te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.