Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

23-06-2013 om 22:08

Neef/nicht van een-eiige tweelingen

Wie heeft hier enigszins verstand van? Moeders zijn een-eiige tweelingen. Krijgen allebei kinderen van een 'willekeurige' man. In hoeverre zijn dan de betreffende neven/nichten meer verwant met elkaar dan bij niet-een-eiige tweelingen? Ik stel deze vraag omdat iemand zei dat je dan half-broers/zussen bent. Ik vond dit nogal raar, maar..... wellicht ziet hier een kern van waarheid in? Wie heeft hier verstand van?
Gr. Bibi

-Flupke-

-Flupke-

25-06-2013 om 11:03

Ten eerste

spreek je dan van een een-eiigge tweeling; niet van tweelingEN. Die spreekfout wordt vaak gemaakt.
Als twee moeders erg op elkaar lijken, dan is het logisch dat hun beider kinderen -zeker als ze op moeder lijken allemaal- veel op elkaar lijken.
Ze zijn echter 'gewoon' neven en nichten, officieel niet meer verwant dan andere neven en nichten. Maar doordat ze op elkaar lijken kunnen ze meer verwantschap voelen wat geuit wordt in de uitdrukking dat het om een halfbroer/zus gaat.
Een andere reden daarvoor kan zijn dat sommige tweelingen, zeker een eiige, zich meer met elkaar verbonden voelen dan met andere zussen en of broers en meer met elkaar omgaan. Vanzelfsprekend nemen ze op latere leeftijd hun kindjes mee naar de afspraken en spelen die meer met elkaar. Want die band gaat vaak niet over op latere leeftijd!☺

-Flupke-

-Flupke-

25-06-2013 om 11:06

En daarnaast;

twee-eiige tweelingen, zoals ik ben met mijn broer, lijken niet meer op elkaar dan een gemiddelde broer of zus. Er kan wel meer verwantschap zijn. Dusdanig dat de kinderen ervan zich dus ook meer verbonden voelen. Maar dat is dus geen genetische kwestie. En officiel geoon neven en nichten.

Bioloog

Bioloog

25-06-2013 om 17:28

Officieel verwant

Officieel zullen zulke neven/nichten geen broer en zus zijn, maar biologisch gezien wel. Normaal deel je als broer/zus gemiddeld de helft van de genen. Als neef/nicht een kwart. Bij een eeneiige tweeling zijn alle genen heztelfde, dus genetisch gezien zijn de kinderen ervan net zo verwant als broer en zus. Volgens de familierelaties natuurlijk niet, maar biologisch wel degelijk! Oh, ik bedoel natuurlijk halfbroer/zus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.