Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

23-06-2013 om 22:08

Neef/nicht van een-eiige tweelingen

Wie heeft hier enigszins verstand van? Moeders zijn een-eiige tweelingen. Krijgen allebei kinderen van een 'willekeurige' man. In hoeverre zijn dan de betreffende neven/nichten meer verwant met elkaar dan bij niet-een-eiige tweelingen? Ik stel deze vraag omdat iemand zei dat je dan half-broers/zussen bent. Ik vond dit nogal raar, maar..... wellicht ziet hier een kern van waarheid in? Wie heeft hier verstand van?
Gr. Bibi

Sancy

Sancy

23-06-2013 om 22:22

Klopt

biologisch gezien moet dat kloppen. Eén-eiige tweelingen hebben hetzelfde dna, dus de kinderen van de tweelingmoeders hebben van moederskant hetzelfde dna en zijn daardoor biologische gezien halfbrussen.

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2013 om 00:14

Nou

Puur biologisch gezien dan omdat ze meer overeenkomst in DNA hebben. In principe is het gewoon neef/nicht. Of zijn een-eiige tweelingen niet gewoon broer/zus maar dezelfde persoon?

P

P

24-06-2013 om 06:51

O maar dan

Ben je broer en zus als de één-eiige tweelingvrouwen allebei een kind krijgen van één-eiige tweelingmannen.

Rafelkap

Rafelkap

24-06-2013 om 10:07

of van dezelfde man

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2013 om 10:43

Rafelkap

LOL

bibi63

bibi63

24-06-2013 om 21:22

Echt?

Is het echt zo???
Bibi

tweeling-zus

tweeling-zus

24-06-2013 om 22:19

Bibi

Er is natuurlijk een verschil tussen biologie en hoe het formeel heet...
Mijn zus en ik maken er wel eens grapjes over. "Pas op hoor, anders vraag ik een DNA-test aan om aan te tonen dat ik de moeder ben van jouw kinderen en eis ik een bezoekregeling." Genetisch gezien zijn mijn kinderen en haar kinderen halfbroers/zussen. Lollig he?

bibi63

bibi63

24-06-2013 om 23:18

Nou, lollig...?

Laat ik nou heel erg verliefd geweest zijn op mijn neef......

Sancy

Sancy

25-06-2013 om 18:11

Best lollig ja

Neem het niet zo zwaar, 'neef en nicht vrijt licht' is niet voor niets een uitdrukking geworden
Ook ik heb wel eens een verliefdheid voor een neef opgevat. Het gebeurt zo veel, er worden ook huwelijken gesloten tussen neven en nichten hoor.

Echt waar sancy?

Toch niet tussen kinderen van broers en zussen? Ik dacht dat dit alleen kon tussen kinderen van je ooms/tantes.

Sancy

Sancy

25-06-2013 om 22:08

Maar wil

dan is toch altijd 1 van de schoonouders is broer of zus van je ouders?

Sancy

Sancy

25-06-2013 om 22:10

Correctie

dan is toch altijd 1 van de schoonouders de broer of zus van een van je ouders?
De ouders van een vriendin waren neef en nicht.

Sancy

Sancy

25-06-2013 om 22:15

Ah kijk

Boek 1 Burgerlijk Wetboek geeft antwoord, ook op mijn idee dat de kinderen in Bibi's openingspost dan niet mogen huwen met elkaar:
Artikel 41
1.Een huwelijk mag niet worden gesloten tussen hen die elkander, hetzij van nature hetzij familierechtelijk, bestaan in de opgaande en in de nederdalende lijn of als broeders, zusters of broeder en zuster.

Sancy

De broer van mijn moeder heeft een zoon, dat is mijn neef. Maar mijn broer heeft ook een zoon, dat is ook mijn neef.

Bij de eerste familieband ken ik ook wel relaties tussen neef en nicht. Bij de 2e combinatie niet.

jessica 5

jessica 5

26-06-2013 om 00:05

tweeling-zus

Haha, die is goed zeg!. Hier ook een een eiige tweelingzus. De Kinderen lijken ook op de kinderen van mijn tweeling zus. Vooral mijn dochter en haar dochter, zouden zo zussen kunnen zijn. Ik heb zelf ook een tweeling ben benieuwd of later hun kinderen ook zo op elkaar gaan lijken.

Sancy

Sancy

26-06-2013 om 12:15

Haha wil

Bibi had het telkens over 2 neef/nichtzeggers, dus daar ging ik ook vanuit. Wat jij bedoelt is een huwelijk met een oom/tantezegger. (Waar is die draad over woorden die we missen in het Nederlands? Staat een mooi stuk over woorden voor verschillende familieleden.)
Overigens is bij wet niet verboden te trouwen met een oom/tantezegger (zie de tekst die ik gaf) maar het komt vast heel weinig door. Niet zo heel raar als er een generatie verschil zit tussen de partijen.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2013 om 13:31

Generatieverschil

Dat generatieverschil kan meevallen hoor Sancy, hoewel dat tegenwoordig vaak wel anders is dan vroeger.
De zus van mijn oma is getrouwd met de oom van mijn opa. De zussen zijn dus getrouwd met een neef en zijn oom, ook een generatieverschil. (Eh, niet hun neef, maar de neef van de oom
En toch viel het leeftijdsverschil wel mee. Mijn oma was de jongste van een stuk of 5 kinderen, de zus de oudste, dus oma was aardig wat jaren jonger.
Overgrootopa kwam uit een groot gezin, was daar een van de oudsten. Dus zijn zoon (mijn opa) was niet zo gek veel jonger dan zijn jongste broer, die met de zus van m'n oma trouwde.

Is er nog een beetje wijs uit te worden?

tweeling-zus

tweeling-zus

26-06-2013 om 14:09

Jessica

Wat leuk dat jullie kinderen ook op elkaar lijken. Dat is hier (nog?) niet aan de orde. De kinderen van mijn zus zijn nog heel klein, dus wie weet verandert dat nog. Mijn oudste kind vind ik wel erg op mijn zus lijken, zeker de eerste jaren, erg apart vond ik dat. Ook mijn jongste kind wordt eenvoudig als kind van mijn zus aangezien, maar dat heeft vooral met zijn opvallende haarkleur te maken (die mijn zwager ook heeft).

Sancy

Ik was op mijn 3e al tante. Ik wist serieus niet dat ik met mijn oudste neef had mogen trouwen. Echt heel raar idee overigens. Hier geen generatiekloof tussen Tante en Tantezegger. Dus dan was mijn zus mijn schoonmoeder geworden! Hahahaha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.