Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

angel3

angel3

08-10-2013 om 18:49

na oogarts en druppels naar school?

Mijn dochter van 7 groep 4 moet volgende week naar de oogarts. Ze zal ook gedruppeld worden. Het is de eerste keer voor ons. Ik begrijp dat ze dan wazig ziet door de druppels en last van het licht kan hebben. Kan ze erna wel naar school of is dat heel sneu en onhandig?
Wie heeft ervaring en weet wat ons te wachten staat?
Ze moet erheen vanwege hoofdpijn klachten en vermoeden slecht zien.
Grts

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 19:09

druppels

Vraag het even aan de orthoptist wanneer die druppels zijn uitgewerkt (duurt volgens mij wel een paar uur maar ik ben het vergeten), kijk naar hoe je dochter zich voelt en maak dan de beslissing. Ik liet mijn zoontje wel vaak thuis erna. Sneu en onhandig is het niet, maar ze zal niet zo goed op het bord kunnen kijken, dat is het.
De druppels zijn wel een beetje vervelend, het prikt, maar wel heel even, dat kan je haar van tevoren vertellen, als ze het heel naar vindt mag je haar op schoot nemen. Succes!

Marie

Marie

08-10-2013 om 19:15

hoe laat afspraak?

Onze dochter ging wel gewoon naar school na zo'n afspraak. Ze kan het toch gewoon proberen?
Houd er wel rekening mee dat zo'n eerste afspraak best lang kan duren, wellicht is er helemaal geen tijd meer om naar school te gaan.
Tip - neem voor de zekerheid een zonnebril mee.

Adinda

Adinda

08-10-2013 om 19:17

Ligt aan welke druppels

Mijn dochter en ik worden ook jaalijks gedruppeld en na een paar jaar kwam ik erachter dat er twee soorten bestaan. Mijn dochters pupillen bleven namelijk altijd twee dagen (!) verwijd, en toen ik dat zei tegen de ortoptist heeft ze andere druppels gekregen. Als ik gedruppeld word is het na een uur of vier over. Dus dat is heel persoonlijk.
Dus misschien kun je ernaar vragen. Als je kunt hou je je kind thuis naderhand. Dat vindt ze vast fijner. De mijne doet altijd na het druppelen een zonnebril op buiten (ook in de winter) omdat het licht zeer doet. Misschien een idee om die mee te nemen.

Katniss

Katniss

08-10-2013 om 20:00

Nee

Ze kunnen niet goed zien nadat ze gedruppeld zijn, dus het heeft weinig zin om nog naar school te gaan. Wij gaan altijd 's middags, en dan mogen ze de rest van de dag thuis blijven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-10-2013 om 20:12

Oow

een tijd geleden stuurde ik een van mijn kinderen na afloop van het druppelonderzoek weer naar school. Het was op een woensdagmorgen en er was na afloop van het onderzoek nog iets van anderhalf uur lestijd over. De juf vroeg later waarom ik dat in hemelsnaam bedacht had: kind kon niet lezen in haar boeken/schriften en niet op het bord kijken. Dus het was een tamelijk zinloze actie, aldus de juf. In lagere klassen hield ik kind gewoon thuis na afloop, maar naarmate de schoolcarriere vorderde vond ik alles wat gemist werd zonde. Dus vandaar dat ik kind toch naar school stuurde. Maar wetend wat ik nu weet, zou ik dat niet meer doen.

Aagje

middag

Ik maak dat soort afspraken ook altijd in de middag. Misschien kan je het nog verzetten?

naar school daarna niet zoveel zin

Mijn zoon is laatst ook gedruppeld, en zag de uren daarna echt niks van dichtbij, aldus hemzelf. Hij kon niet eens met lego spelen, wat hij erg jammer vond. Het is wel het zicht van dichtbij dat vooral slecht is daarna, veraf is niet zo'n probleem. We hebben toen de rest van de dag maar filmpjes gekeken en in het bos gewandeld (gelukkig had zoon net een studiedag, dus waren we toch al thuis)

En een zonnebril mee op een zonnige dag is inderdaad wel een goeie tip.

Fiorucci

Fiorucci

09-10-2013 om 07:40

Nee

Zoals gezegd: je kunt weinig op school, en het felle licht in de klas is ook niet prettig. Meestal kwamen mijn kinderen met hoofdpijn thuis, omdat het kijken erg vermoeiend is. Dus lekker thuis in ons geval.

Puck

Puck

09-10-2013 om 09:36

Ik neig naar ja

Het ligt er een beetje aan wat ze nog moet doen op school. Ze zal inderdaad wazig zien en last hebben van fel licht, maar pijn zal ze er niet van hebben en vervelend zal ze zich er ook niet door voelen als het goed is. Fel licht is goed te ondervangen door haar een zonnebril op te zetten. Ik zou van te voren even met de leerkracht overleggen wat de plannen zijn voor de rest van de dag. Zit daar veel werk bij waarbij op het bord gekeken, geschreven of gelezen moet worden? Of hebben ze gym? Dan is het niet zo zinvol als ze naar school gaat. Maar er zijn ook natuurlijk zat activiteiten op school waar ze wel (met evt. ietsje beperking) aan mee kan doen.
En verder valt het misschien reuze mee, hoelang die pupillen verwijd blijven is heel persoonlijk. Bij mij moeten ze altijd een overdosis van hier tot tokio druppelen voordat het überhaupt verwijd, maar dan blijven daarna mijn pupillen ook heel lang groot. Ben de rest van de dag zo ongeveer een blind paard. Maar de dochter van een vriendin is het binnen de kortste keren weer normaal.
Ik zou niet op voorhand een beslissing nemen maar gewoon bepalen op het moment. Wel op voorhand even overleggen met de leerkracht.

Speurder

Speurder

09-10-2013 om 10:12

Wel gaan

Hallo,

Mijn dochter (nu 7/groep 4) heeft dit ook al heel vaak gehad.(vanaf groep 1, 2a3 x per jaar)

De druppels zijn niet prettig bij het inbrengen, en moeten daarna even hun werk doen. Je bent wel even tijd kwijt, dus.

Als het niet lukte om 's middags af te spreken, ging ze daarna wel altijd weer naar school. Dit wilde ze zelf ook graag. Beetje afhankelijk van hoe lang er nog les was, maar ik had ook wel eens om 8 uur de afspraak, dus dan kon ze nog wel heen.

Ik gaf wel aan de leerkracht aan dat ze waarschijnlijk niet zoveel zag, maar dat hinderde niet.

Als het heel zonnig is, is een zonnebril wel prettig. De pupillen zijn erg groot, dus dat kan pijnlijk zijn.
Verder had ze nooit klachten na die druppels.

Succes!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2013 om 10:21

Waarom moeilijk doen?

Misschien ben ik wat ontaard, maar ik hou mijn kind bij zoiets gewoon lekker thuis.

Puck

Puck

09-10-2013 om 11:15

Dendy

Misschien ben ik wel een ontaarde moeder: ik laat mijn kind echt niet thuisblijven voor iedere scheet die dwars zit en ogen druppelen valt bij mij onder de categorie even niet zo leuk, maar geen reden om verder thuis te blijven.

angel3

angel3

09-10-2013 om 13:39

oppas

Ok tenx voor de reacties. Nu in groep 4 ben ik ook minder geneigd kinderen thuis te houden. Echter ik heb zelf in de middag cursus van mijn werk dus ik moet opa en oma regelen. Geen probleem maar die moeten een uur rijden. Dus ik kan niet het risico nemen dat ik haar naar school breng en dat het dan toch niet gaat. De afspraak is om 9.15 uur. Ik verwacht dat we dan rond 11.30 uur thuis zijn. Omdat ik die cursus heb moet ze ook deels de overblijf nog meemaken. TENZIJ ik haar dus thuis hou en opa en oma regel. Ik denk dat ik dat maar doe. Ik krijg een niet eenduidig genoeg beeld hoe het zal gaan. Ook de oogarts kon er weinig zinnigs over zeggen....We zullen zien.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2013 om 16:12

Nou Puck

Uit ervaring met dochter weet ik dat ogen druppelen bij de oogarts niet onder dwarszittende scheten valt.
Soms moet er bijgedruppeld worden(dat prikt extra), fel licht is heel onprettig aan de ogen en het is gewoon vervelend. Mijn man moet regelmatig en hij gaat daarna ook niet gewoon aan het werk.
En waarom zou je het je kind én de leerkracht onnodig moeilijk maken? Het gaat maar om een paar uurtjes.

Dendy

Fiorucci

Fiorucci

09-10-2013 om 17:08

Puck

Of ze pijn zal hebben is wisselend per persoon. Een schele hoofdpijn was hier het resultaat. Maar je kunt dus niet op voorhand zeggen dat er geen pijn zal zijn, en sommige mensen worden er naast de hoofdpijn ook hondsmoe van.

Puck

Puck

10-10-2013 om 19:35

Dendy

En mijn eigen ervaring is juist dat een dwarszittende scheet mogelijk lastiger is. Ik wordt ook regelmatig gedruppeld en het prikt op dat moment en daarna is het lastig kijken, maar ik zou er geen seconde over denken om niet te gaan werken ofzo. Ik heb ook nergens gezegd dat het altijd zo gaat, ik geef juist aan dat ik het af zou wachten en niet op voorhand beslissingen zou nemen. Maar ik begrijp nu dat dat lastig is voor Angel.

Yaron

Yaron

11-10-2013 om 23:18

Zoon

Het hangt ook van de oogafwijking af volgen de ortoptiste, onze zoon heeft een min afwijking en na een uur ziet hij weer gewoon, dus hij ging dan gewoon weer naar school. Maar de laatste keer is hij vlak na het druppelen flauw gevallen en dat was natuurlijk wel een reden om hem thuis te houden.

Marije

Marije

18-10-2013 om 11:20

Zou je

Zou je zelf naar je werk gaan nadat je bent gedruppeld.

Dat zou voor mij maatgevend zijn.

angel3

angel3

18-10-2013 om 11:26

opgelost

Het ging allemaal prima. Ze zag weinig dichtbij maar wilde perse naar school. Dat is goed gegaan. .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.