Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeders gezocht van niet inenters HPV vaccinatie

Ik ben op zoek naar moeders waarvan hun dochters geen hpv vaccinatie gehad hebben. Mijn dochter wilde het niet en heeft het niet gedaan (is 12 jaar). Zij was de enige van haar klas en van andere leeftijdgenootjes die we kennen. Zij twijfelde niet, ook niet omdat ze niet gelooft dat ze ooit sexueel actief zal zijn
Ik ben degene met twijfels en wil natuurlijk het beste voor mijn dochter, natuurlijk wil ik niet dat ze ooit enige vorm van kanker krijgt. Kent iemand dit gevoel van twijfel? Ik begin er nu steeds over met mijn dochter en ik moet oppassen dat zij nu niet gaat twijfelen. Graag wil ik daarover van gedachten wisselen met andere moeders.

medicalisering

Zo bezig blijven met een beslissing die je genomen hebt lijkt me niet nuttig. Daarmee medicaliseer je je leven onnodig.
Neem je gewoon voor om je kind goed voor te lichten en zorgzaam te zijn voor zichzelf bij klachten en naar de huisarts te gaan en zonodig al op jonge leeftijd een uitstrijkje te vragen.
En dan ga je over tot de orde van de dag.
ja, mensen gaan dood aan ziektes en aan kanker en aan ongelukken en rampen.
Het voorkomen daarvan moet geen dagtaak worden, dat is zo zonde van je leven en voed alleen maar de angst.

Puck

Puck

16-04-2014 om 11:54

Waarom oppassen dat ze nu niet gaat twijfelen

Waarom moet je nu oppassen dat ze niet gaat twijfelen. Waarom twijfelde ze niet? Alleen vanwege het feit dat ze niet denkt ooit seksueel actief te worden? Als dat de enige reden is dan zou ik mijn dochter toch heel graag aan het twijfelen willen hebben om alsnog te overwegen de vaccinatie wel te halen. Eénmaal een standpunt wil niet zeggen dat je daar altijd bij moet blijven toch? Meningen kunnen veranderen. Of zijn er nog andere redenen waarom ze de vaccinatie niet wil die meer principieel en wel steekhoudend zijn? Lijkt me juist goed om er open over te blijven praten.

vlinder72

vlinder72

16-04-2014 om 12:00

Waarom niet

Ik zou zelf op een rijtje zetten waarom je je dochter niet hebt laten inenten. Als je dan nog steeds achter die redenen staat dan is dat toch prima. Als de reden alleen is "mijn dochter wou het niet" dan zou ik het toch nog maar eens heroverwegen. Wij hebben ook ooit de tweede vaccinatie voor de Mexicaanse griep overgeslagen. Ik heb mij er nooit "schuldig" over gevoeld. De tweede vaccinatie voor hepatites B/C hebben wij wel gedaan. Hoewel de kinderen dat natuurlijk echt niet nodig vonden. Maar ja wij wel. Daar zijn later als ze zelf misschien een keer gaan backpacken in Azië echt heel blij mee.

Mijntje

Mijntje

16-04-2014 om 13:28

ans36

Laat je het over aan een 12 jarige om hierover te beslissen?
Ik ben er erg voor om kinderen serieus te nemen maar hier sta ik toch wel van te kijken. Jij zou als ouder hierover moeten beslissen. Jij bent verantwoordelijk, zij kan deze verantwoordelijkheid nog niet nemen, zij kan alle voor-en nadelen nog niet overzien.
Ik denk ook dat bijna elke 12 jarige nog het idee heeft nooit sexueel actief te gaan worden. Dat is natuurlijk geen reden.

Dalarna

Dalarna

16-04-2014 om 13:53

maar

Je kunt altijd tegen je kind zeggen dat mocht ze ooit van mening veranderen (misschien wil ik toch wel seks in mijn leven) dat ze zich dan ook nog kan laten inenten. Eigenlijk net zoiets als pil en condoom.

Onno

Onno

16-04-2014 om 14:12

HPV vaccinatie is misleiding.

Het zal binnenkort ook wel in het Nederlands verschijnen.

http://hpv-vaccine-info.org/gardasil-will-be-the-biggest-scandal-in-medical-history/

Zelf laten kiezen

Mijn dochters mochten zelf kiezen of ze wel of niet ingeënt wilden worden. Ik heb informatie met ze opgezocht en over de pro's en contra's met ze gesproken. De één heeft zich wel laten vaccineren, de ander niet. Als die laatste zou gaan twijfelen aan haar beslissing dan mag ze daar natuurlijk altijd op terug komen en zorgen we er voor dat ze de inenting alsnog krijgt.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2014 om 15:59

Hier ook niet

Onze dochter wil zelf wachten met deze beslissing. Het kan nl. over een jaar ook nog. Voorlopig is zij echt nog niet sexueel aktief.
Zelf ben ik geen voorstander van deze inenting, maar het is aan dochter hier een beslissing over te nemen. En dit hoeft wat ons betreft niet met 12 jaar.

zie ook het andere draadje - en vragen voor Onno

Meer over de voors en tegens van de HPV-vaccinatie in het andere draadje over dit onderwerp, even verderop in de lijst.

Ook in dezelfde lijst het draadje over "vaccinatieschade" waarin Onno ook van zich liet horen. Heb je de vragen die daarin nog openstaan eigenlijk al beantwoord, Onno?

Groeten,

Temet

Olivia

Olivia

16-04-2014 om 22:57

niet gedaan

Wij hebben het toen niet gedaan, volgens mij was het toen de eerste keer en was er enorm veel ophef over in nederland. (het moet denk ik 2009 zijn geweest)
In ieder geval twijfelden wij te veel (de ouders) en waren er meerdere artsen op tv geweest met tegenstrijdige adviezen.
Dat was eigenlijk de reden dat wij het als ouders niet zagen zitten en van dochter hoefde het ook niet. We hebben het toen laten zitten en dachten, anders volgend jaar alsnog. Maar het is er nooit van gekomen en ik heb er tot nu toe geen spijt van.
Zeker weten doe je dingen nooit, als je nu ook googled op internet lees je nog steeds zo veel verschillende verhalen.

niet en wel

Hoi,

Hier in eerste instantie ook niet gedaan. Een jaar later wilde ze wel.Ze heeft nu net de laatste gehad,ze is nu 14.

Hombre

Hombre

17-04-2014 om 19:48

Churchill wist het al

"Zeker weten doe je dingen nooit, als je nu ook googled op internet lees je nog steeds zo veel verschillende verhalen."

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on. (Winston Churchill)

Oregano

Oregano

18-04-2014 om 13:08

Ook niet gedaan

Mijn dochter is inmiddels 17', dus is alweer paar jaar geleden, dacht 2009. Ik heb toen alle voor- en nadelen bekeken , uitzending zembla gaf mij laatste zetje om het niet te doen maar heb de beslissing uiteindelijk bij mijn dochter gelaten, of in ieder geval was die voor mij zwaarwegend. Er waren meer klasgenootjes die het ook niet deden, zij wilde ook niet. Dus kwestie van afwegen was het, we zagen niet duidelijk de toegevoegde waarde ervan. Misschien is er inmiddels wel meer over bekend dat heb ik niet meer bijgehouden.

Paal

Paal

22-04-2014 om 14:56

Nee

Ook niet gedaan. Dochter nu 19 dus 1 van de eerste lichting.
Voor ons woog toen mee dat ze panisch is voor naalden. We zagen de voordelen. Iet zo.
Zou maar voor een beperkt aantal jaar helpen ligt me iets van bij. 10 jaar of zo?
Als ze dan met 12 ingeënt wordt dan is ze 22 als ze weer moet. De kans dat ze geen seks had gehad met haar 22 ste leek me klein. En als je seks gehad hebt heeft het geen zin meer.
Maar het is al lang geleden, het kan best zijn dat ik ergens mis ben.

Ja, volgens mij ben je mis

Dit is eerder langsgekomen, maar ik ben te lui om op te zoeken of het nou in dit of in dat andere draadje was.
Je bent mis: dat vaccin werkt wel langer dan 10 jaar maar er waren bepaalde gegevens niet over de periode van na 10 jaar omdat het vaccin nog niet zolang beschikbaar is. Maar het is dus niet zo (anders dan met bijvoorbeeld tetanus) dat je om de tien jaar een nieuwe prik moet halen.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-04-2014 om 18:36

Maar

ik heb wel ergens gelezen, weet niet meer waar, dat dit vaccin net als alle andere niet een heel leven mee gaan. Ze weten alleen nu nog niet hoelang deze mee gaat.

Puck

Puck

22-04-2014 om 20:37

Ans36

Kun je wat net de bovenstaande reacties? En verder ben ik wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die anderen en ikzelf je gesteld hebben.

Angela67

Angela67

22-04-2014 om 22:46

da's toevallig (nu.nl)

The latest:

http://www.nu.nl/gezondheid/3754540/prik-baarmoederhalskanker-lijkt-succes.html

"Prik tegen baarmoederhalskanker lijkt succes
Het vaccinatieprogramma tegen het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken, lijkt zijn vruchten af te werpen. Het risico op gevaarlijke typen van het humaan papillomavirus (HPV) daalt sterk bij meisjes die zijn gevaccineerd.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het VUmc donderdag heeft gepubliceerd. Promovenda Madelief Mollers onderzocht de effecten van het HPV-vaccin in een groep van 1800 meisjes. HPV is seksueel overdraagbaar. Een infectie met het virus kan zich op de lange termijn ontwikkelen tot baarmoederhalskanker.
Het vaccin tegen het virus werd in 2010 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Sinds dat jaar krijgen alle meisjes in het jaar dat ze 13 worden een oproep.
Het vaccin beschermt tegen de twee meest voorkomende types HPV. Deze types veroorzaken samen 70 procent van alle gevallen van baarmoederhalskanker.
Uit de studie van Mollers bleek dat de gevaccineerde meisjes geen langdurige infecties hadden met deze types HPV. Kortdurende infecties kwamen bij deze meisjes minder vaak voor dan bij niet-gevaccineerde meisjes.

Te vroeg
Volgens Mollers is het nog te vroeg om te zeggen wat het effect is van het vaccin op het aantal baarmoederhalskankerpatiënten. Dat komt omdat het 10 tot 15 jaar duurt voor een HPV-infectie zich tot baarmoederhalskanker ontwikkelt.
''Maar je kunt stellen: zonder HPV-infectie, geen baarmoederhalskanker'', zegt Mollers. De promovenda noemt de uitkomsten van haar onderzoek daarom ''veelbelovend''.
Mollers hoopt op 22 april op haar onderzoek te promoveren."

paal

Van de website van het RIVM deze info over de lengte van de werkzaamheid van het vaccin en het nut als je hem pas krijgt op latere leeftijd:

"Je bent niet je leven lang beschermd tegen baarmoederhalskanker
Dat klopt. Door het vaccin krijg je bescherming tegen de twee meest voorkomende HPV-virussen, HPV16 en HPV18. Er zijn ook andere typen HPV, waar het vaccin niet tegen beschermt.
Hoe lang je beschermd bent tegen HPV16 en HPV18 is ook niet zeker. Het vaccin bestaat nu bijna 12 jaar. De meisjes die 12 jaar geleden als eerste zijn ingeënt worden vanaf het begin gevolgd. Zij zijn nu nog steeds goed beschermd omdat ze nog veel antistoffen in hun bloed hebben. Daarom verwachten wetenschappers dat het veel langer bescherming geeft. Het zou kunnen dat vrouwen op latere leeftijd nog een extra vaccinatie nodig hebben. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook met de DKTP- en BMR-prikken."

"Als je seks hebt gehad heb je niets meer aan de prik
Dat klopt niet. Inenting heeft vooral zin als je nog niet met HPV16 of HPV18 besmet bent. Maar als je al seks hebt gehad, hoef je nog niet besmet te zijn met één of beide typen HPV-virus. Dus ook al heb je al seks gehad, dan heeft het nog steeds zin om de prikken te halen."

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.