Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

05-04-2014 om 15:03

Minder brood eten, tips?

Ik wil proberen minder koolhydraten te eten en in eerste instantie beginnen om niet meer standaard bij ontbijt en lunch brood te eten. Op de dagen dat ik niet werk is dat nog wel te doen.
Maar vooral de dagen dat ik werk (kantoorbaan) vind ik dat lastig. Brood/crackers is het meest praktisch. Ik eet op de dagen dat ik werk niet voordat ik wegga, maar smeer 2 boterhammen en eet die op het werk gekomen op. Tijdens de lunch pauze gaan we meestal even een wandelingetje maken en/of boodschappen doen. Weer terug, smeer ik een paar crackers met e.o.a. beleg. Om dat te doorbreken heb ik wel eens een salade thuis gemaakt voor de lunch op werk, bijv. met avocado, tomaatjes, rucolasla, noten, gerookte kipfilet en wat dressing. Erg lekker hoor, lunch ik graag mee, maar..... pfff, ik heb toch echt geen zin om elke dag zoiets van te voren klaar te maken. Ook heb ik wel eens in de pauze zo'n maaltijdsalade gekocht voor de lunch. Maar best prijzig enz.
Dus eigenlijk mijn vraag: wat zijn jullie tips om op werkdagen (geen kantine) mee te nemen naar werk voor ontbijt/lunch. Iets anders dan brood (om koolhydraatinname te verminderen), iets wat niet dagelijks zo bewerkelijk is? Ideeen/ervaring?
Gr. Bibi


Ik lees mee

Want ik ben hier ook mee begonnen, maar bij ons is er een bedrijfskantine waar ik een salade kan kopen.

Waarom is een salade van huis (dressing apart) meenemen zoveel meer bewerkelijk dan thuis brood smeren? Voor ontbijt kan je een omelet maken en meenemen, is koud ook best lekker en vult goed. Of je eet muesli met melk/yoghurt thuis en neemt fruit mee als tussendoortje. Of koolhydraartarm brood proberen.

yoghurt

Ik heb een periode yoghurt of vanilleyoghurt en fruit meegenomen naar mijn werk Mandarijnen, tomaten, druiven. Ook aardappels met wat mayonaise en groente, of macaroni, is lekker om koud te eten. Je hebt alleen wat bakjes met deksel nodig. Sesamkoekjes en rijstwafels zijn ook goed te eten.

Ja maar

Als de reden van minder brood eten is dat bibi63 minder Kh binnen wil krijgen, dan moet ze brood niet vervangen door aardappelen en macaroni

enerzijds anderzijds

Als je af wil vallen ga je gezond eten. Ik denk dat een gezond en lekker hapje als aardappel of macaroni voorkomt dat je aan de ' foute' voedingsmiddelen gaat. En eten wil je ook niet voor je straf doen maar steeds beter kiezen voor gezond en lekker eten.
Ik denk dat het snijden gewoon moet wennen. Langzaamaan opvoeren tot het een routine is. Niet te snel teveel verwachten.
' s avonds klaarzetten in de koelkast maakt het ook makkelijker.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-04-2014 om 16:12

Wat ik doe

Ik ontbijt al jaren op mijn werkdagen niet thuis. Maar ook niet met brood. Er zijn tijden geweest dat ik in de auto, of op het werk. een flinke appel at. Thuis voor vertrek nam ik dan een beker melk. Inmiddels heb ik dat ook weer helemaal veranderd, nu is mijn ontbijt op kantoordagen een bakje noten wat ik in de auto of op kantoor kan opeten, en voor vertrek thuis een glas appelsientje. Op 'thuisdagen' eet ik een bordje havermoutpap (met soyamelk). Allemaal als probeersel, volgens de 'voedselzandloper'. Ik ken mensen in mijn directe omgeving die zich daar echt beter van gingen voelen. Voor de lunch heb ik op kantoor de luxe van een prima kantine met saladebar (en nog veel meer, ik neem altijd soep, salade, karnemelk en fruit). Ik denk dat ik het ook niet zou kunnen opbrengen om zelf salades van thuis mee te nemen (dan heb je ook weer een koelkast nodig om het te bewaren).
Bij de avondmaaltijden eet ik weinig rijst en pasta, geen aardappels (extra groente) als dat mogelijk is.

overnight oats

Ik maak 's avonds een potje overnight oats: paar eetlepels havermout, lepel lijnzaad (of chia of wat dan ook), yoghurt erbij, blauwe bessen erbij, doorroeren en nachtje laten staan. Lekker als ontbijt maar kan ook zo mee naar je werk.

bertje1

bertje1

06-04-2014 om 11:15

brood is gezond

waarom zou je minder KH eten, is geen enkele basis voor.
brood bevat vezels, B vitamines, ijzer en vult goed. Natuurlijk bevat het ook zout en calorieën. Daarnaast mis je mogelijk de Jodium als je brood veel weglaat; niet handig want dat is essentieel voor je schildklier.
Ik zou dus zeker wat brood 'er in houden' en eventueel 1x vervangen voor havermout, Brinta, muesli.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 11:55

Grappig die koolhydraten tips

Verzoek is zonder, resultaat is met

Maar ik ben het eens met Bertje1. Ik begrijp niet waarom je de koolhydraten wilt weglaten uit je menu. Als het om afslanken gaat, is minderen altijd nog het beste. Dus eet minder brood en vul het aan met gezonde alternatieven. Als je je brood belegd met komkommer, blaadje sla en eventueel tomaat, dun laagje kruidenkaas of magere smeerkaas op het brood, plakje kipfilet erbij, dan zul je zien dat je aan twee flinke sneden brood méér dan genoeg hebt. De rest van de dag kun je eventueel doorkomen met een banaan, rijstwafels en drinkbouillon.

Vanaf dinsdag word ik weer blootgesteld aan een kantine met catering... zó gevaarlijk! Beste remedie is dat ik mijn pinpas thuislaat. Contant betalen kan niet.

Niet waar

Bertje heeft ongelijk. Brood is een matige leverancier van vitamine, mineralen en vezels. Je kunt beter groente eten als het je daar om te doen is. Jodium zit bovendien niet zomaar in brood. Het is een toevoeging aan zout. Een tomaatje met een snufje zout, of een gebakje, levert je net zoveel jodium. Je kunt ook een beetje zout in de pap doen.

Brood als transportmiddel

Bibi, als je brood als transportmiddel van beleg gebruikt, dan is je vraag lastig te beantwoorden. Brood is nu eenmaal de makkelijkste drager van pindakaas, smeerworst of plakjes kaas of worst.
Maar als je de kaas en de worst anders snijdt, dan heb je geen brood meer nodig om het binnen te krijgen. Neem blokjes kaas mee, rolletjes worst met augurk, prikkertjes met paprika, tomaat, kaas, worst.
Maak er een feestje van. Daar heb je geen brood en zelfs geen dressing bij nodig.
Een snufje zout mag wel. Voor de jodium

Ander transport

Wat ik trouwens heel erg lekker vind, is een schuitje tonijn.
Let op: schil een komkommer, snijd 'm door de helft en haal het hart eruit. Snij in stukken van ca 4 cm.
Trek een blikje tonijn in olie open, pak een vork, schep tonijn op je komkommerbootje en schuif het bootje naar binnen.
Vind ik erg lekker.

Jasmijn

Jasmijn

06-04-2014 om 12:37

hier

Wij hebben hier ook een tijdje koolhydraatloos gegeten en ik had inderdaad ook het meeste gedoe met ontbijt en lunch, wij deden het zoals MLavell schrijft, dus bakje met kaas, worst, komkommer, tomaatjes etc. Gewoon een bakje vol maken en je hebt een prima ontbijt/lunch.
Nu eten we koolhydraat arm, omdat het zonder koolhydraten eten mijn neus ook een beetje uitkwam en neem ik beschuit ipv brood. In twee beschuitjes zitten natuurlijk veel minder koolhydraten dan in twee boterhammen.

Waarom zou je?

Bertje vraagt waarom zou je? Nou mijn reden is simpel, ik wil een paar kilo kwijt (niet veel met 3 kg ben ik al tevreden, 5 zou nog mooier zijn). En door Kh arm te eten en 's avonds te (hard)lopen gaat mij dat lukken. Kh vrij eten kan ik niet, wil toch wel af en toe een broodje of pasta kunnen eten.

Als het om gezond eten gaat is meerdere kleine maaltijden op een dag toch beter dan 3 keer pieken in je suikerspiegel. Ik heb zelf 2 keer zwangerschapsdiabetes gehad en gezien van Kh met mij kunnen doen, dus hiermee matigen is niet slecht.

Zelfs het voedingscentrum is overtuigd en gaat haar ouderwetse 'schijf van 5' eindelijk aanpassen.

Maar leuk die tips hier, veel nuttige dingen voorbij zien komen die ik ook eens ga proberen.

Is dat zo?

Gaat het Voedingscentrum die schijf aanpassen? Dat zou toch een zeer plotselinge wending zijn.

Niet zo lang geleden liep het Voedingscentrum nog te hoop tegen superfoods. Ik begrijp daar helemaal niks van. Datzelfde Voedingscentrum rijkt wel 'kies bewust' prijzen uit aan patat en taart, maar loopt te hoop tegen quinoa in een superfood verpakking.
Op radio 1 had een meneer van het Voedingscentrum er ook nog woorden voor. Ongeveer dezelfde die Bertje gebruikt. Over vezels en en jodium, zonder erbij te zeggen dat jodium een toevoeging is. Je zou, meende hij, wel een pond groente per dag moeten om aan al die vezels uit brood te komen, beweerde de meneer.

Nou, dat treft, toont Brits onderzoek dan weer aan. Inderdaad, een pond per dag werd van de week nog bekend.

Weer de meneer van het Voedingscentrum op de radio. Nu had hij een andere list bedacht. Adviezen, zo vertellende hij plechtig, kun je niet op basis van één onderzoek wijzigen. Er moet wetenschappelijke consensus zijn, deed hij gewichtig.

In het licht van wetenschappelijke consensus mag die schijf van vijf van het Voedingscentrum wel een keer overboord inderdaad. Maar ik krijg juist de indruk dat die mensen niet zo makkelijk met hun tijd meegaan.

artikel AD

Zaterdag stond er een interview met de directeur van het Voedingscentrum waarin dit stond. Een deel van het artikel staat online:

De overbekende Schijf van Vijf - de wegwijzer voor gezond Nederlands eten - verdwijnt in zijn huidige vorm. Dat vertelt Stephan Peters, kennismanager bij het Voedingscentrum, vandaag in een interview. Er komt volgend jaar zomer een nieuwe interactieve 'gids' die volgens hem beter inspringt op persoonlijke wensen en leefstijl.
Volgens Peters voldoet de Schijf van Vijf nog steeds voor 'het gros van de Nederlanders' maar kan een deel er niet meer mee uit de voeten. Zo kan het groeiend aantal vegetariërs, naar schatting 800.000, weinig meer met het standaardadvies voor vlees. En kunnen allochtonen niks met het Hollandse trio aardappel-groente-vlees. En springt de Schijf van Vijf niet genoeg in op het groeiende overgewicht.

Hoe het nieuwe hulpmiddel voor gezond eten er precies uit komt te zien, staat nog niet vast. 'We zijn met communicatie- en gedragswetenschappers aan het kijken hoe we mensen het beste kunnen helpen. Het gaat erom dat we niet meer alleen een algemene boodschap op mensen afsturen, maar hen persoonlijk adviseren.'

Het begrip de Schijf van Vijf, dat volgens het Voedingscentrum een naamsbekendheid heeft van 90 tot 95 procent, staat ook ter discussie. Peters: 'We zijn blij dat het zo beroemd is, maar die naamsbekendheid kan ons ook dwarszitten bij het lanceren van iets nieuws.'

Het verdwijnen van het plaatje met de vijf blokjes betekent het einde van een lange traditie. De eerste Schijf van Vijf verscheen al in 1953.

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3629238/2014/04/05/Schijf-van-Vijf-maakt-plaats-voor-hippe-eetgids.dhtml

bibi63

bibi63

06-04-2014 om 15:08

reacties

Dank voor jullie reacties. En uiteraard ban ik brood niet helemaal uit, maar ik wil het niet meer 7x p/w 2x p/d. Overigens eet ik helemaal niet zoveel bij ontbijt en lunch (gemiddeld totaal 3 bammetjes, een enkele keer 4). En verder bestaat het avondeten ook meestal wel uit koolhydraten.
Die tip over blokjes kaas, worst, tomaatjes enz. vond ik wel aantrekkelijk, maar vraag me af of dagelijks zoveel worst (slecht vet, zout) en kaas nou echt de bedoeling is. Maar kan uiteraard wel eens als alternatief of gebrek aan inspiratie/tijd. Dat schuitje komkommer met tonijn is ook te doen natuurlijk.
Inmiddels heb ik voor de werkdagen het volgende bedacht: voor het ontbijt neem ik gewoon wat fruit, tomaatjes, stuk komkommer mee. Dat knaagt wel weg achter m'n bureau. Als lunch als ik zin en tijd heb maak ik een salade met noten, avocado, tomaatjes, gerookte kip of fricandau o.i.d. met simpele dressing (gewoon uit potje, bijv. rode peper mayo van D&L (hmmm), maar niet te veel, puur voor wat smaak). En als ik geen zin heb, wordt het gewoon een volkoren cracker met kaas o.i.d. Eens kijken of dat te doen is.
En verder blijft het natuurlijk een feit dat wij zijn opgegroeid met brood en brood (volkoren) uiteraard ook goede kanten heeft. Maar vooral dat het makkelijk is om klaar te maken, mee te nemen en op te eten. En ja, dat is ook best wel een beetje een probleem voor mij: genoeg heerlijke en gezondere alternatieven te bedenken, maar het is meestal wel bewerkelijker en is volhouden lastig.
Wbt het voedingscentrum: ben ik nou ik niet bepaald fan van. Heb inderdaad ook het artikel gelezen in het AD. Wat ik hier vooral uit begreep is dat het t.z.t. aanpassen van de schijf van 5 vooral ook te maken heeft met de 'moderne tijd' dus ons oerhollands patroon is lang niet meer voor iedereen gebruikelijk op die wijze (denk ook aan allochtonen met andere eetgewoontes). Verder begreep ik ook dat ze het realistisch willen houden, dus geen schijf die nauwelijks door iemand is toe te passen / vol te houden. Daar zit wel wat in denk ik.
Bibi

Tante Tiny

Tante Tiny

06-04-2014 om 15:19

Een gekookt eitje is ook heel praktisch

Is ook makkelijk mee te nemen.

lennest

lennest

06-04-2014 om 22:59

Eten

Ooit begonnen met het oerdieet, maar dat was niet vol te houden, veel te eenzijdig: geen aardappel, rijst, pasta, geen brood, geen zuivel, tomaat (nachtschade!) mag ook niet, geen suiker of producten die erop lijken en geen koffie!!! Wel: groenten, maar geen erwten, mais, linzen etc,ivm koolhydraten, veel rauwe groenten, na een tijdje komt dat echt je neus uit. Ik lust geen vis, hup, weer wat variatie weg. Oh ja, ook weinig fruit, wel appels en peren, maar liever geen exoten. Wel ongebrande noten. En veel, heel veel eiwitten, dus veel eieren en veel vlees, dat was het enige waar ik echt van kon smullen. Ik viel er enorm goed van af, echt, maar dat was het dan ook wel.
Ik eet nu 's ochtends een flinke bak met kwark, aangevuld met fruit uit de vriezer (ah, doosje fruit) met havervlokken aangevuld met twee koppen koffie. Tussendoor: rijstwafel, bakje komkommer/wortel/ tomaat, dan haal ik de lunch wel zonder dat ik me naar voel. Tussen de middag 2 sneetjes brood met 20+ kaas, kopje drinkboullion. Tussendoor: fruit.
s 'Avonds: vaak soep, geen vermicelli, heel veel groenten, rauw, gekookt, gewokt, soms wat aardappel/rijst/pasta, ongeveer 40 gram ongekookt. Magere yoghurt met wat havervlokken, dat eet ik meestal rond half 9, 'snaai-tijd'. Dit gaat goed, het komt het dichtst in de buurt wat ik altijd gewend was eten.
Ik pak nu echt wel weer een keertje een dropje, koekje of zo, vanavond ook een handje frietjes gegeten, het leven moet wel leuk blijven. Afvallen gaat langzaam, soms maar 100 gram per week, maar ik ben nu een jaar bezig en in totaal is er ruim 15 kg af. Nog een kilo of 5, dan ben ik er.
Eerst at ik als ontbijt 2 -3 sneetjes brood, tussendoor koekje, cracker etc, lunch 4 sneetjes brood met volvette kaas of worst, cup à soup, avond veel aardappelen/rijst/pasta, veel groenten. Altijd volle yoghurt, vanillevla, èn frietjes, èn 2 snacks met mayo of satésaus, chips, pinda's, gek hè dat je dan aankomt.....

er is

Er bestaat kh-arm brood, bij de AH te verkrijgen (als ik me niet vergis). Verder vind ik gekookte of gebakken eieren goed vullen (mag zelfs met spek en soms met kaas), aangevuld met een salade. De AH heeft ook magere Franse yoghurt, ronde verpakking met doorzichtig lid, groene letters. Er is ook kh-arme limonade siroop die je er door heen kan doen. Rode bieten-sla, heerlijk! witlofsalade, ook lekker. Wel bewerkelijker dan een boterham, dat wel. Of soep,? Kan een dag vantevoren of je maakt een keer heel veel en vriest het apart in.

JobbeH

JobbeH

08-04-2014 om 11:26

Idee

- Sochtends Magere kwark of Yogurth (kwark is beter omdat daar meer protienen inzitten) met muesli (dus niet cruesli) en een stuk fruit. Daar bij een glas verse sinasappelsap.

- Tussendoor verse gemberthee / limoengras thee of een andere soort gezonde verse thee. Eventueel een stuk pure chocolade (80%+).

- Als lunch bij voorkeur de grootste maaltijd van de dag. Dit is beter omdat het beter verwerkt kan worden de rest van de dag. Ook prettig als je s'avonds na het werk nog wilt hardlopen. Varieer met pasta, rijst, salade met brood, etc.

- Na het sporten nog iets kleins (2 gekookte eitjes, vers soepje, etc.) Zeker niet (veel) koolhydraten.

Hou dit vol en varieer het fruit en groente. Sport 2-3 keer per week voor 45-60 minuten en je zal je fitter voelen en flink wat afvallen.

bibi63

bibi63

08-04-2014 om 16:06

JobbeH

- Sochtends Magere kwark of Yogurth (kwark is beter omdat daar meer protienen inzitten) met muesli (dus niet cruesli) en een stuk fruit. Daar bij een glas verse sinasappelsap.

Ik lust absoluut geen kwark. Yoghurt met wat fruit is prima.

- Tussendoor verse gemberthee / limoengras thee of een andere soort gezonde verse thee. Eventueel een stuk pure chocolade (80%+).

Geen probleem.

- Als lunch bij voorkeur de grootste maaltijd van de dag. Dit is beter omdat het beter verwerkt kan worden de rest van de dag. Ook prettig als je s'avonds na het werk nog wilt hardlopen. Varieer met pasta, rijst, salade met brood, etc.

Tja, heel leuk, maar ik kan niet op m'n kantoorbaan uitgebreid gaat warm eten..... En de rest van het gezin? Geen optie. En ja, ik doe aan sport, maar loop niet hard na m'n werk..

- Na het sporten nog iets kleins (2 gekookte eitjes, vers soepje, etc.) Zeker niet (veel) koolhydraten.

Tja, prima, maar daar gaat het niet om.

Hou dit vol en varieer het fruit en groente. Sport 2-3 keer per week voor 45-60 minuten en je zal je fitter voelen en flink wat afvallen.

Een understatement, maar daar gaat het niet om.

Bibi

"lunch de grootste maaltijd van de dag"

Ik heb een jaar lang in de situatie verkeerd dat lunch mijn belangrijkste maaltijd van de dag was. Ik woonde toen in Italië, waar men 's middags warm eet. En 's avonds trouwens ook, maar dat deed ik dan weer niet altijd.

Als er iets de pest is voor je productiviteit, imho, is het wel een stevige warme lunch. Ik volgde op enig moment een cursus rond 14 uur op 1 dag in de week, die heb ik opgegeven omdat ik zo enorm zat te gapen dat het genant werd. En dat lag niet uitsluitend aan de kwaliteit van de docent.

Ik vraag me nu trouwens ineens af of die anti-broodtrend en anti-koolhydraathype ook in Italië voet aan de grond heeft gekregen. Ik kan het me nauwelijks voorstellen eigenlijk.

Groeten,

Temet

kh-arm scheelt

Als een uitgebreide lunch kh-vrij of kh-arm is, valt die niet zwaar op de maag. Je wordt er juist heel helder van. In sap, cruesli, rijst, pasta, aardappelen, peulvruchten en fruit zitten heel veel kh. Je kan eens kijken op 1kiloperweek.nl (als die nog bestaat). Daar mag je geloof ik zelfs geen melk drinken. Blijven over vlees (een ons gesneden kipfilet), groenten en vis (een haring kan ook prima als lunch). Op de site en op het forum waren veel recepten te vinden.

bibi63

bibi63

08-04-2014 om 23:03

Ojee

Zijn Peulvruchten ook al in de ban?
Bibi

Arme vegetariers...

Soja schijnt niet goed te zijn en nu peulvruchten ook al niet, kaas is natuurlijk helemaal slecht. Alleen groente lijkt me een beetje weinig eiwitten bevatten. Mogen nootjes wel?

Havermout?

Bibi wil minder koolhydraten eten. Dan lijkt me boterhammen verruilen voor havermout of muesli het tegenovergestelde bewerkstelligen. Brood bevat rond de 45/100 gram koolhydraten, havermout en muesli 65/100.

skik

bibi63

bibi63

09-04-2014 om 21:17

Skik

Gelukkig houd ik daar ook niet van

Quinoa?

Is lekker en gezond. Je kan er lekkere dingen mee maken. Bevat wel Kh maar je hebt er minder van nodig dan van pasta.

bibi63

bibi63

10-04-2014 om 08:48

Gonniegans

Wat is Quinoa? Iets pasta-achtigs?
Gr. Bibi

Valse vergelijking

Skik, de vergelijking havervlokken en brood die je maakt, gaat alleen op als je droog brood zou eten. In werkelijkheid is brood (in Nederland) meestal het transportmiddel. Op elke boterham (ca 25 gram) komt ook nog een smeersel en een beleg.
Havervlokken zijn ondertussen kampioen in het leveren van vezel (7,5 per 100 gram versus 5,7 per 100 gram). Brood wordt gepropageerd als leverancier van vezel, terwijl het droog al geen kampioen is en belegd per 100 gram al helemaal droevig presteert.
De gedachte om brood te vervangen door havervlokken komt daar vandaan, al zijn er ook nog beweringen over gezonde vetten en zo meer.

Ik ken trouwens geen verstandig klinkende theorie over het weglaten van bonen. Sterker nog: bonen zijn een uitstekende vervanger voor aardappel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.