Gezondheid
Evia
03-09-2024 om 13:47
Mijn kinderen doen niet aan slapen.
Om me heen slapen ze allemaal. Of het nu gaat om baby’s, grotere kinderen of tieners. Alle kinderen van iedereen om mij heen, die slapen gewoon. En ik wil het ze gunnen en ben ook oprecht blij dat ze niet hoeven te doorstaan wat ik al acht jaar doorsta, maar ik kan er niet omheen dat het steekt elke keer als ik weer hoor over goede slapers. Ook al voelt het best eenzaam, het kan niet zo zijn dat ik de enige ben. Daarom toch maar eens een poging wagen op een heus ouderforum..?
Even mijn lange verhaal kort: Ik ben drie keer te vroeg bevallen. Mijn eerste kindje overleed aan de gevolgen van de vroeggeboorte, mijn tweede en derde kindje begonnen hun leven wekenlang in couveuses en ziekenhuizen. Een veel te vroege start, een onrustige start en een eenzame start. Slecht slapen is menig prematuur geboren kind dus ook niet vreemd. Toch ken ik geen prematuurouder die net zo bekend is met slechte slapers. Dus dat rest mij de vraag of ik de prematuriteit wel als schuldige aan kan wijzen..
Mijn oudste zoon is zeven jaar en heeft tot zo’n vier jaar erg slecht geslapen. En ik weet dat sommigen dan heel pedagogisch zeggen: slechte slapers bestaan niet. Dan zeg ik: ga fietsen. En kom maar bij me terug als je zelf ervaring hebt met jarenlang gebrek aan slaap. Oudste is dus beter gaan slapen vanaf de basisschool. Tot die tijd was het meerdere keren per avond heen en weer lopen, meerdere keren per nacht en dan ook nog eens elke dag rond 5 a 6 uur opstaan. En we hebben wat afgelopen. De slaapcoach, de osteopaat, de homeopaat, terug naar de kinderarts, een andere kamerindeling, een nieuwe kamer, een ander bed, zachte methodes, harde methodes. Kortom: een achtbaan die steeds begon bij hoop en weer eindigde bij wanhoop.
Achteraf bleek dat hij gewoon tijd nodig had en veiligheid en wij dus geduld. Toen mijn oudste eindelijk beter ging slapen, werd mijn tweede zoon geboren. En ik kon me niet voorstellen dat we opnieuw een moeilijke slaper zouden krijgen, want heel veel aspecten met hem waren zo anders dan bij mijn eerste zoon. En het ging beter, met fases. Maar nu hij drie jaar is moet ik helaas toegeven dat de gemiddelde nacht hier erg beroerd is en de goede nachten meer een uitzondering zijn. In de avond loop ik gemiddeld één of twee keer (was bij zijn broer veel vaker, dus ik moet blij zijn) en in de nacht is de onrust dan pittiger. Hij wilt bij ons komen liggen. Daar geven we uiteindelijk aan toe en dan met geluk slaapt hij tussen ons in nog even door tot (half) zes. En dan als ons smeken, boos worden of vriendelijk vragen echt niets meer doet – dan sta ik maar stilletjes met hem op zodat broerlief nog even door kan slapen. Broer slaapt inmiddels keurig tot zeven uur, maar geen tel langer. Ik vrees dat uitslapen nooit onderdeel zal worden van mijn jongens. In koor roepen puberouders nu: ‘wacht maar’. Maar nee, ik wil mezelf die hoop niet meer geven.
Structureel slaap tekort doet in alle hoeken van je leven en je persoonlijkheid geen goed. Dat weet je vast zelf ook al wel. Maar het zelf ervaren is toch echt anders. Het is zo ingrijpend. Hoe vaak hoor je wel niet dat een goede nachtrust bijdraagt bij * vul maar in *. De ene keer huil ik er om, de andere keer lach ik er om. Met zo’n hysterische vermoeide lach. Dat dan wel. Want dat is het enige wat je kunt doen. Er soms om huilen, er soms om lachen en het er maar gewoon laten zijn totdat het er op een dag niet meer is. Of ik zelf dan nog mijn lijf en hoofd kan trainen om weer normaal te gaan slapen? Dat denk ik eigenlijk niet. Maar who knows.
Ben jij ook een papa of mama met slaaptekort, al jarenlang? Ik hoor graag van je. Bij deze voor jou: je bent niet alleen. Ik voel je, ik snap je en ik huil en lach hysterisch vermoeid met je mee.
Zebra04
03-09-2024 om 14:35
Ik herken het zeker, al is het bij mij al wel een aantal jaar geleden. En super frustrerend als je dan alleen maar "succesverhalen" om je heen hoort natuurlijk.
Hier op het forum lees je sowieso meerdere verhalen over slechte slapers, dus dat scheelt al.
Maar ik reageer vooral even op jouw opmerking over het uitslapen in de puberteit.
Mijn zoon werd ook jarenlang stipt om 5.30 wakker, ik riep altijd: dat wordt een ochtendkrantenwijkje over een paar jaar!
Inmiddels ik hij 16, nog steeds geen avondmens dus voor een puber vaak vroeg wakker (soms 7.00 uur, soms 9.00 uur)
De enkele keer dat hij om 10.00 nog slaapt maak ik me serieus zorgen
Maar het maakt nu natuurlijk helemaal niets meer uit, hoe vroeg hij ook op staat, ik heb er geen last meer van! (ben trouwens zelf ook een ochtendmens, dus vind het eigenlijk ook best gezellig dat er nog eentje wakker is)
En bijkomend voordeel: hij gaat ook uit zichzelf redelijk op tijd naar bed, in tegenstelling tot zijn zus, die al heel lang later dan wij gaat!
Temet
03-09-2024 om 14:59
Ik heb gelukkig geen ervaring die op de jouwe lijkt. Maar dit viel me op:
" In de avond loop ik gemiddeld één of twee keer (was bij zijn broer veel vaker, dus ik moet blij zijn) en in de nacht is de onrust dan pittiger. Hij wilt bij ons komen liggen. Daar geven we uiteindelijk aan toe en dan met geluk slaapt hij tussen ons in nog even door tot (half) zes."
Uit het "tussen ons in"" begrijp ik dat jij en je partner samen in bed liggen en uiteindelijk ligt je jongste daar dus ook bij.
Mijn jongste wilde ook nog wel eens bij ons in bed kruipen. Daar had ik last van, want madam was nogal een woelwater èn ze kroop bij voorkeur mijn kant op. Dus zij sliep dan wel, maar ik niet meer, of in elk geval niet goed, want om de haverklap kreeg ik een schop of een por. Dus al vrij snel had ik de stelregel: dochter in mijn bed, dan ik in haar bed. In eerste instantie lag ik dan in haar peuterbed, als Sneeuwwitje in het bed van de dwergen met mijn benen uitstekend over de rand, maar al vrij snel kreeg ze een bed van volwassen afmetingen en dat sliep voor mij ook stukken lekkerder.
Ik zou mijn verlies nemen voor de komende paar jaar, als ik lees hoe jij nu op je tandvlees loopt. Laat die peuter in jullie bed slapen, en ga zelf in zijn bed (koop zo nodig een groter bed). Je zou dat ook om beurten kunnen doen. Degene die dan in het grote bed blijft liggen, is om 5.30 uur de klos, de ander kan "uitslapen" tot 7 uur, en dan de volgende avond weer andersom. En tegen de tijd dat de jongste vijf is ofzo dan kijken jullie zo nodig of je hem dat weer af moet gaan leren en hoe dan, maar dan kan je het gedoe tot die tijd een beetje beperken.
Veel sterkte gewenst
Labyrinth
03-09-2024 om 15:07
Wel slaaptekort gehad in de vroege jaren van mijn kinderen, nu slapen ze uit tot soms in de middag. Wat ik eerder anders had willen doen is zelf heel vroeg naar bed gaan, op meerdere avonden, of met een boek en tablet op bed gaan liggen. Nu ben ik degene die het eerste in zijn bed ligt. Kinderen gaan vaak het laatst.
Daglichtlamp
03-09-2024 om 15:09
Bij mijn jongste van drie was ik eindelijk verstandig geworden. Die heeft bij mij in bed geslapen tot ze toe was aan haar eigen bed.
Ik zou dus een breder bed kopen voor jullie als ouders, zodat iedereen die wil er bij kan komen liggen.
Uiteindelijk gaat het over.
Tjod22
03-09-2024 om 16:25
Ik voel met je mee. Hoewel het hier inmiddels al een aantal jaar geleden is, heb ik ook jarenlang hele slechte slapers in huis gehad.
De oudste was en is een heel relaxed kind en die sliep na een aantal maanden redelijk goed door. Op dat moment vonden we het al lang duren, maar achteraf was hij voorbeeldig.
De middelste was en is een heel opstandig kind en dat was als baby al merkbaar in zijn slaapgedrag. Slecht slapen, veel huilen, boosheid ook. Zit er nog steeds wel een beetje in, hoewel hij vanaf dat hij een jaar of 3 was wel redelijk doorsliep.
Jongste had heel veel behoefte aan ons, aan mij met name. Die wilde gewoon bij me zijn, tegen me aan, het liefst was hij weer terug in mij gekropen, denk ik. Omdat ik echt mijn nachtrust nodig had, zijn we bij hem snel gezwicht voor eerst een cosleeper en later ook slapen bij ons in bed. Ik kon gewoon niet meer elke nacht uren wakker zijn, dan maar onpedagogisch verantwoord bij ons in bed. En trouwens, ik vond het heel pedagogisch verantwoord, want hij had mij gewoon nodig. Grappig vond ik dat. Bij mijn oudste heb ik met tranen in mijn ogen en kotsend van narigheid de Ria Blom methode toegepast en hem in zijn eentje in zijn wieg de longen uit zijn lijf laten krijsen toen hij 8 weken oud was. En bij de jongste had ik echt zoiets van: boeien, mijn kind heeft mij nodig en die regelmaat die komt ooit nog wel. Jongste is overigens nog steeds heel fysiek aanhankelijk. Hij is al 11 en zit in de brugklas, maar zit ook elke dag nog wel een tijdje op schoot en pakt uit zichzelf mijn hand als we aan het wandelen zijn of zo.
Ik kon ook niet goed slapen met hem in mijn bed, omdat hij zo dicht tegen mij aan wilde liggen en het liefst wilde dat ik hem met twee armen dicht tegen me aan trok en strak vasthield. Maar alles beter dan dat gebrul en heen en weer lopen.
Als het werkt, zou de tip die hierboven gegeven werd om om de beurt juist in zijn bed te kruipen, wel handig zijn. Dan kun je in elk geval om de beurt een nachtje redelijk slapen. Daar heb ik nooit aan gedacht, maar ik vind het een hele goede.
Misschien kun je hem ook een keertje een weekendje laten logeren bij opa en oma of een oom en tante? Dat voelt rot, zeker als je weet dat je een nachtbraker uitbesteedt, maar als je het uitlegt en aangeeft dat je het zo hard nodig hebt om even bij te slapen, wil er vast wel iemand bijspringen. Dat hebben wij ook wel eens gedaan.
En verder wil ik je gewoon sterkte wensen. Ze noemen dit niet voor niets tropenjaren. Slaaptekort is echt enorm slopend en als je er middenin zit lijkt het uitzichtloos. Maar echt, het gaat ooit voorbij, en op een gegeven moment kun je die tijd waarop je moet opstaan ook oprekken en daarna kun je ze zelf naar beneden sturen en zelf nog even in bed blijven liggen als ze te vroeg wakker zijn. En daarna, ooit, echt, worden ze puber en zie je ze pas om 12 uur uit hun nest rollen.
Trijsje
03-09-2024 om 18:25
Helemaal eens met alle bovenstaande.
Laat los hoe het hoort. En je bent niet de enige.
Doe alles, echt alles, om zelf zo veel mogelijk te kunnen slapen. Tips daarvoor staan hierboven.
Ook een tip: een van de ouders gaat tegelijk met kind naar bed. In grote bed, als kind daar het beste slaapt. Pik zo alle uren mee die je kind maakt. Andere ouder moet dan de rest van de klussen doen en slaapt in bed van kind (korter maar wel ongestoord).
Ik vond zelf zo vroeg gaan slapen heel moeilijk want snakte ook zo naar eigen tijd ‘‘s avonds. Maar toch hielp het wel erg als ik het deed.
En echt: het gaat over. Maar bij ex-prematuren, gevoelige of heel temperamentvolle of angstige kinderen (of een combi) kan het lang duren. Bij mij sliepen ze alle drie echt goed met een jaar of vijf. En daarna gingen ze langzaam tot 8u slapen ipv tot 7u.
Anonima123
03-09-2024 om 20:32
Hier geen extreem slechte slapers maar herken wel dat er altijd wel iets is. Eng gedroomd of weet ik veel. Wij hadden jarenlang standaard een matras op onze kamer erbij gelegd. Daar gingen ze dan liggen. Tussenin vond ik niet te doen. Dan sliep niemand meer. Lekker op matras liggen. Papa en mama zijn bij je sttttt......Ging eigenlijk erg goed. Ineens was 't over
RosaMontana
03-09-2024 om 20:39
Hier ook hele slechte slapers. Eens met bovenstaande, doe alles wat nodig is zodat jullie zoveel mogelijk kunnen slapen. Hier was dat ook bij mij in bed, ik ging ook vaak tegelijk met de kinderen naar bed om acht uur, had ik in elk geval drie uur geslapen als er een om elf uur weer wakker werd. Sterkte, het is killing dat slaaptekort. Als ik nu een baby hoor huilen reageer ik daar nog steeds fysiek op (jaren na dato), ik zou het haast traumatisch noemen...
MamaE
03-09-2024 om 22:12
Onze dochter (nu negen) is ook prematuur geboren, maar slaapt doorgaans goed. Wel heeft ze autisme en verwerkt ze vooral in de avond en nacht allerlei dingen. Als het niet zo lekker gaat en ze is ergens boos of verdrietig over, resulteert dat regelmatig in paniek en boosheid in de nacht. Dan mag ze bij ons, maar het kan ook wel eens een uur duren voordat ze rustig wordt.
Gelukkig gebeuren die dingen niet elke dag. Dat zou ik heel vermoeiend vinden.
Ze is dan weer absoluut geen ochtendmens en ik ook niet. En ze heeft best een vol programma qua sport en clubjes. Daardoor is ze ook moe in de avonden.
Niet slapen is echt funest voor je functioneren en daar worden de meeste mensen ook geen leuker mens van. Dus doe wat er wel werkt, dat is niet fout.
En probeer de belasting ook een beetje te verdelen, zodat jullie beiden ook een aantal goede nachten per week kunnen maken.
Moree
04-09-2024 om 08:44
Misschien kan kleuter massage wat helpen. Een cursus doen waarbij je in groepsverband je kleuter leert masseren. En later kan blijven doen thuis.
Masseren kan ervoor zorgen dat je kleuter zich prettiger gaat voelen, kalmer, beter in zijn lijf komt te zitten en veiligheid ervaart in zichzelf.
lampion
04-09-2024 om 21:28
Hier een zoon van 18 die ook altijd om zes uur of nog eerder wakker was. Hij heeft dit heel lang volgehouden maar sinds dit jaar is het eerder acht uur dat hij wakker wordt. Hij sliep gelukkig wel altijd goed en ook gemakkelijk in.
Mijn dochter is al vanaf haar geboorte een slechte slaper. Ze had/heeft zowel moeite met inslapen als doorslapen. Hier ook van alles geprobeerd. Rond haar vijfde hebben we een extra bed op onze kamer gezet. Ze sliep dan op haar eigen kamer in maar kwam 's nachts meestal bij ons op de kamer liggen. Het voordeel was dat we dat vaak niet eens merkten. Ik slaap nogal slecht met een kind bij ons in bed dus dat was geen oplossing. Ze is nu 13 en maakt ons nog met enige regelmaat wakker. Als dit een paar nachten achter elkaar is, dan gaat een van ons op haar bed liggen en zij in ons bed met de ander. Ze heeft autisme en daardoor veel last van angsten. Wat haar helpt om te ontspannen, zijn meditaties voor het slapen gaan. Er staan alleen al op youtube best veel (kinder)meditaties, ook krijgt ze sinds haar 12e een lage dosering Melatonine tijdens de schoolperiode. Ik weet niet of je 'stilzitten als een kikker' kent? Er zijn een boek en een cd van. Kan ook helpen om te ontspannen voor het slapen gaan. En voorlezen, dat hebben we ook altijd gedaan en soms nog. Het is slopend, veel sterkte gewenst!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.