Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

-Flupke-

-Flupke-

07-06-2013 om 11:35

Migraine door e621?

Eergisteren ben ik geveld door een enorme migraineaanval. Ik weet dat ik last heb van Ve-stin ofwel E621 of glutamaat: een beruchte smaakversterker. Het is alleen niet altijd gemakkelijk uit te vogelen waar het wel/niet inzit.
Nu had ik de dag ervoor een broodje tonijnsalade in een restaurant gegeten. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ze deze troep in restaurants niet gebruiken (behalve dan in Chinese restaurants), maar is dat wel terecht? Hebben mensen daar ervaring mee of er kant en klare salades gebruikt worden en er E621 in kan zitten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

07-06-2013 om 12:56

Food info

http://www.food-info.net/nl/e/e621.htm
lees deze site eens door. Natrium glutamaat zit ook in best hoge concentraties in onbewerkte producten: vis, tomaten hebben vaak een hogere concentratie dan wanneer het toegevoegd wordt.
Mijn eerste ingeving is dat het de tonijn zelf is, en als er dan nog kant en klare toevoegingen zijn bij dat broodje dat het de combinatie is.
Veel restaurants maken weinig zelf maar combineren veel half fabrikaten.

Zelf

Oudste 's vriendin werkt al jaren in restaurants. Meestal in de keuken als assistent-keuken (wel bijbaantjes). Erna slaapt ze vaak hier omdat de weg naar haar huis nogal ver is. Wat ik in de loop der jaren heb meegekregen (ze neemt ook nog wel 's wat mee wat 'over' is) ze maken wel zelf, maar meer 'aanvullend'. Ze hebben een bepaalde basis (die langer houdbaar is) die ze afnemen van een speciale producent en daar voegen ze hun eigen dingen aan toe. Niet met alles, maar wel met de dingen waar ze doorgaans geen grote aftrek van hebben. Andere dingen bereiden/kopen ze wel vers (b.v. aardappels/brood/kruidenboter).
Grote kans dat die salade een basis heeft die wél uit een potje (emmer) komt en dat ze er zelf tonijn en nog wat verse dingen aan toevoegen.
groeten albana

Hombre

Hombre

10-06-2013 om 14:36

Tuurlijk niet

"Mononatriumglutamaat is ook wel bekend als MSG en de E-nummers E620-E627." - Wikipedia

Met zo'n naam krijg je al gauw de schuld. En als je migraine hebt (ik kan erover meepraten) ben je eeuwig op zoek naar een oorzaak.

En jij denkt dat je na 1 restaurantbezoekje de schuldige kan aanwijzen? Vergeet het maar, je maakt jezelf wat wijs.

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2013 om 07:13

Hombre

Lees eens goed? Ze weet al dat ze reageert op e621. Nu heeft ze iets gegeten waarvan ze dacht dat het veilig zou zijn, maar gezien de hoofdpijn vraagt ze zich af of e621 er toch ingezeten kan hebben. Hoofdpijn is een zeer bekende klacht overigens, bij mensen die gevoelig zijn voor e621.

Hombre

Hombre

11-06-2013 om 13:49

Fiorucci

Ik lees heel goed tussen de regels door, maar MSG klachten zijn al heel vaak onderzocht en er is nooit enige grond voor gevonden. Mensen die er zogenaamd gevoelig voor waren bleken bij dubbelblind onderzoek niet in staat verschil te merken tussen e621 en een placebo.

Dus we hebben hier eerder te maken met een psychologisch fenomeen. Vage klachten en de behoefte om daarvoor een oorzaak aan te kunnen wijzen.

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2013 om 19:50

Hombre

Nou kijk, dat is wat kort door de bocht. Ik snap wat je wilt zeggen hoor, maar zeker als het om migraine gaat zijn er voor sommigen wel triggers die bij hen die daar gevoelig voor zijn, migraine kunnen opleveren. Al vind ik het met e621 wel lastig, omdat niet altijd duidelijk is of het in je eten zit.
Ik voel zelf niet de minste behoefte om oorzaken te zoeken, het is in mijn geval gewoon erfelijkheid, klaar.

Hombre

Hombre

12-06-2013 om 15:30

Little triggers

"Nou kijk, dat is wat kort door de bocht. Ik snap wat je wilt zeggen hoor, maar zeker als het om migraine gaat zijn er voor sommigen wel triggers die bij hen die daar gevoelig voor zijn, migraine kunnen opleveren. Al vind ik het met e621 wel lastig, omdat niet altijd duidelijk is of het in je eten zit."

Ik vraag me sterk af of die triggers niet grotendeels een vorm van inbeelding zijn. Ik heb me in de loop der tijd ook het nodige ingebeeld op dat vlak, maar als ik er wat beter naar ging kijken (probeerde te falsificeren) bleef er van die theorieen weinig over.

Daarom hebben we wetenschappelijk onderzoek nodig (omdat we onszelf graag bedotten), maar bij een individu is dat nou eenmaal lastig te organiseren. Want krijg je nou een migraineaanval van dat stofje, of krijg je een aanval van de angst dat je er een gaat krijgen als je dat stofje binnenkrijgt?

Van migraine weten we in ieder geval een ding vrij zeker: het zit tussen je oren

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2013 om 17:53

Hombre

Deels is dat inderdaad zo. Migraine kan zich al uiten voordat je er zelf erg in hebt. Je hebt ineens hevig zin in chocolade, eet dat vervolgens en de hoofdpijn start. Je zult denken dat de migraine werd getriggerd door chocolade, maar dat is dan niet het geval. Mag ik je trouwens een goed boek aanraden? Ik en mijn hoofd, van Noortje Russell.

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2013 om 17:54

Ps hombre

Triggers zijn er overigens wel, bij sommigen bijvoorbeeld hormonale schommelingen.

Hombre

Hombre

13-06-2013 om 08:46

Wat leuk, dat is precies wat ik al die tijd beweer. Had ik toch neuroloog moeten worden

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2013 om 09:00

Chocolade

En dan zou ik me zelfs nog voor kunnen stellen dat de trek in chocolade veroorzaakt wordt door dezelfde trigger als waardoor je migraine krijgt. Dus bv een hormonale schommeling die zowel je migraine als je trek in chocolade als gevolg heeft.

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2013 om 13:26

Haha hombre

Geloof me, een goeie neuroloog ben je niet zomaar..

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2013 om 14:15

Overigens...

Er is nog veel te weinig met zekerheld te beweren wat betreft migraine.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.