Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

09-11-2018 om 22:09

Migraine

Ik houd er inmiddels serieus rekening mee dat zoon van 14 een vorm van migraine heeft. Hij is regelmatig misselijk en heeft hoofdpijn. Is ook vaak daarna nog moe. Vorige week was het heftiger. Hij had uitvalverschijnselen in zijn handen en ook in zijn mond en daarnaast hoofdpijn. Ik had toen de huisartsenpost gebeld omdat ik eerst dacht dat het te maken had met een harde val bij gym (niet op zijn hoofd maar op zijn rug/billen). Uiteindelijk dacht de assistente toch aan migraine en niet aan een gevolg van de val.
Man wijdt het aan het eten van zoon. Zoon is geen grote eter en hij denkt dat zoon daardoor tekort komt en dus last van migraine krijgt. Maar soms is het ook een wisselwerking denk ik. Gisteren was zoon misselijk en had op school ook niets gegeten en gedronken. Dat vind ik dan niet goed, maar ook wel weer logisch.
Wat ik vervelend vind is dat zoon veel mist door zijn klachten. Gisteren de voetbaltraining weer over moeten slaan. Tot ongenoegen van de trainer overigens.
Tot nu toe geven we alleen paracetamol als hij veel last heeft. Soms helpt dit, soms ook niet.
Hebben jullie verder nog tips?
Zelf heb ik vroeger in de puberteit en ook daarna ook last gehad van deze kenmerken, ook vlekken voor mijn ogen, daar hoor ik zoon niet over. Nooit heftige migraine gekregen overigens. Ik hoop dat dit zoon ook bespaard blijft. Bij mij werd het sterk minder na mijn zwangerschappen. Een tijdje terug had ik toevallig weer een lichte aanval, met inderdaad die vlekken voor mijn ogen en daarna lichte hoofdpijn en moeheid. Absoluut geen heftige aanval.


Triva

Triva

09-11-2018 om 22:40

Hoe lang

duurt de aanval en waar zit de pijn precies? Maak eens een afspraak bij de huisarts, als het migraine is: er zijn meerdere soorten medicatie. Bij mij helpt het in ongeveer 4 vd 5 gevallen binnen 1-2 uur. Daarna kan ik ook meteen weer alles doen maar heb wat laat vd bijwerkingen. Ik ben bijna nooit misselijk, geen auras en kan alleen soms niet tegen daglicht.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2018 om 06:40

Als Triva

Volgens mij had ik het ook al op mijn 14e maar noemde het niet zo. Gelukkig helpen de medicijnen. Sterkte voor je zoon.

@Emma

@Emma

10-11-2018 om 06:40

Huisarts

Ik zou ook naar de huisarts gaan. Een assistente die door de telefoon aan migraine denkt is niet echt een geruststellende oplossing of een diagnose waar je wat mee kunt. Migraine is een ingewikkeld verschijnsel, maar dat zul je zelf ook wel weten. Ga daarom naar de huisarts en laat hem onderzoeken.

Tas

Tas

10-11-2018 om 10:16

Ehm.. even opkomen voor assistentes

En wat doet de huisarts? Die stelt dezelfde vragen als de assistente die tot dezelfde conclusie door de telefoon komt als de arts in de spreekkamer doet zónder het kind aan te raken. Kassaping. Je mag wel wat op ervaring rekenen hoor. Bij mijn dochter werd niets onderzocht, hoe wilde je dat doen?

Dat een diagnose pas gerusstellend is als alles is uitgesloten is overdreven; daar is triage en een niet-pluisgevoel voor.

Triva

Triva

10-11-2018 om 11:31

nou tas

de huisarts kan medicijnen voorschrijven, de assistente niet. Welke assistente gaat zeggen: het is migraine en verder niets? We leven niet 60 jaar geleden toch waar mijn oma gebukt ging onder elke maand dagen in bed liggen, mijn moeder die zulke zware medicatie kreeg dat ze alleen daarvan al in bed moest gaan liggen en hallucineren. Ik heb nu medicijnen waarbij ik regelmatig gewoon door kan blijven werken etc. Niet altijd maar als het mis gaat is het lang niet zo erg.

dochter

Heeft ook sinds een jaar migraine met raar gevoel in lip/tanden, tintelingen in arm en zwarte vlekken zien. Niet vaak een aanval en ze voelt m nu ook aankomen Ze heeft Excedrin van de drogist en die helpt wel.

Milcham

Milcham

10-11-2018 om 13:03

Wat hier helpt

Is regelmatig leven, goed slapen, niet te lang uitslapen, gezonde voeding/weinig bewerkt. Als ik ga reizen en heel vroeg op moet, in een bedompt vliegtuig of lang in een trein zit dan kan ik er de klok op gelijk zetten.
Paracetamol met caffeine of desnoods met een kop koffie. Er zijn ook wel sterkere pijnstillers vrij verkrijgbaar. Bij het eerste spoortje van migraine, direct beginnen met slikken.
Een keer overgeven en vervolgens je bed in om het er uit te slapen. Mijn ervaring is dat als je dapper volhoudt het in volle hevigheid komt doorkomt.

Lilian1 (tip)

"Ze heeft Excedrin van de drogist en die helpt wel."
De apc van het kruidvat kost een fractie van de Excedrin (€0,99) en heeft exact dezelfde samenstelling: aspirine, paracetamol en cafeïne. Dacht ook in dezelfde verhouding, maar dat heb je zo nagekeken.

Bij mij is het ook het enige wat enigszins helpt, alle triptanen en zo doen niks.

O wauw annequedat ga ik nakijken bedankt!

Dat scheelt heel heel veel geld. Nu je het zegt slikte mijn vader inderdaad vroeger ook APC. Dochter heeft t bij tentamens en zo als ze zich druk maakt en lang leert,regelmaat gaat t beste.De eerste keer hadden de medestudenten de soort huisarts gebeld( in Belgie werkt dat wat andersen die gaf wekadvies en dacht aan migraine ) omdat ze dachten dat ze iets ernstigers had en heel de nacht bij haar elk uur met zn allen gewekt zo lief!

Guppie

Guppie

10-11-2018 om 16:46

Voedingspatroon

Kan te maken hebben met het voedingspatroon (suiker, biogene aminen, exorfinen) De hoeveelheid die je eet is minder belangrijk. Een gebrek aan eetlust kan wel komen door voedingstekorten. Tekorten aan voedingsstoffen kunnen ook van invloed zijn op hoofdpijnen; onder andere magnesium en vitamine B. Als hij thuis misschien niet ontbijt, ervoor zorgen, proberen althans, dat hij wat meeneemt.
Soms kan een scheve atlas klachten teweegbrengen. Een val kan ook een flinke impact hebben. Kan zijn dat er wat scheef is gaan is gaan staan.

Tas

Tas

10-11-2018 om 18:57

Triva

"de huisarts kan medicijnen voorschrijven, de assistente niet. Welke assistente gaat zeggen: het is migraine en verder niets?"

Zeg ik dat dan? Ik reageer op het feit dat de assistente blijkbaar niet gerust kan stellen en dat de arts het kind moet onderzoeken. Hoe dan? Het verhaal kun je toch ook op een overleg bespreken waarna een arts medicatie kan voorschrijven die bij een jong kind toch echt eerst uit iets eenvoudigs als paracetamol zal bestaan en pas daarna uit zwaarder geschut.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2018 om 19:59

Nee Anneque

De verhouding is anders. Daarom helpt ACP bij mij niet. En ecxedrin werkt extreem goed.

Maar het is uit te proberen, want echt goedkoop is het niet nee.

Ginny

Net ff gegoogeld: het scheelt bijna niks, in Excedrin zit 65 mg cafeïne en in apc 50. Kop koffie erbij en je bent er. Paracetamol en aspirine beide 250 mg.

Tango

Tango

10-11-2018 om 22:15

Bedankt!

Wat veel reacties. Ik kan hier zeker iets mee.
Huisarts vind ik lastig. Hij kan onderzoeken, maar als zoon op dat moment nergens last van heeft is het ook lastig om een diagnose te stellen. De kenmerken die zoon aangaf komen overeen met wat Lillian schrijft. Alleen die vlekken zien heb ik bij hem dus niet gehoord. Hij heeft daarnaast soms ook lichtere aanvallen denk ik, met alleen misselijkheid en hoofdpijn.
Ik ga eens kijken naar APC. Koffie vind ik niet zo'n goed plan eigenlijk, dus ik hoop niet dat hij die extra cafeine nodig heeft
Regelmaat, gezond eten etc. Daar moeten we daarnaast ook naar kijken. Zoon slaat bij voorkeur het ontbijt over. Ik probeer er altijd wel iets in te krijgen bij hem: mandarijn, cracker etc. Lukt niet altijd. En regelmaat voor middelbare scholieren is echt lastig. Dan moet hij weer het eerste uur naar school, dan weer de eerste 2 uur vrij.

Triva, jij vroeg nog hoe lang de aanval duurt en waar de hoofdpijn zit. Zoon gaf aan hoofdpijn net boven zijn ogen. De hevigste aanval duurde een uur of 6. Bij de tweede paracetamol zwakte de pijn wat af. De eerste deed eigenlijk niets.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2018 om 23:26

Tango

Volgens mij valt er sowieso weinig te onderzoeken. Bij mij stelde de huisarts sumatriptan voor. Dat werkte en dus was het blijkbaar migraine. Ook al had ik geen vlekken of aura's. Wel misselijk bij zware aanvallen.

Triva

Triva

11-11-2018 om 05:32

Tango

Het komt wel nauw: boven beide ogen of boven één. Ik voel het toch net iets meer naar links. Migraine is volgens mij niet of nooit symmeyrisch. Altijd aan één kant.

Huisarts kan vragen stellen en medicijnen voorschrijven. Met paracetamol heeft hij er teveel laat van, mist teveel van school en sport..

Vogel

Vogel

11-11-2018 om 08:40

Cafeïne

Cafeïne zit ook in voldoende mate in cola. Of mag hij dat ook niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-11-2018 om 08:53

Vogel

Cafeine in cola of koffie heeft mij nooit geholpen, maar zo'n combinatiepil met cafeine en paracetamol leek wel beter te helpen dan alleen paracetamol. Bij een deel van de aanvallen was dat voldoende.

Tango

Een drinkontijt is dat iets voor hem, dan heeft ie meteen halve beker toch t een en ander binnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-11-2018 om 10:14

Ga ik proberen Anneque

Excerdrin werkt bij mij echt extreem goed.
Maar het valt te proberen met wat koffie erbij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-11-2018 om 10:25

Niet symetrisch

Dat klopt. Maar ik vind het tijdens zo'n aanval altijd heel moeilijk om te bepalen wat ik nu precies voel. Het is dan nou niet echt alsof het allemaal zo goed werkt. Ik voel pas vaak achteraf waar de pijn nu echt vandaan kwam. Dat bonst dan nog even na zeg maar.

Naar de huisarts gaan heeft zeker nut. Die kan op basis van het verhaal bepalen wat voor soort hoofdpijn het is.
Het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan ook helpen.

Bij mij is er een relatie met te weinig vochtinname, te laat eten, te weinig slaap of teveel stress. Je man zou dus gelijk kunnen hebben.
Ik kan het nu weleens bepalen waar het misgegaan is. Als puber had ik dat inzicht niet. Bovendien is het deels ook hormonaal bepaald.

Ginny

Zou ik zeker doen, het scheelt volgens mij €7 per doosje...
Ik had dezelfde ervaring: Excedrin leek te werken. Ik had al tig medicijnen geprobeerd (triptanen, andere pijnstillers, zelfs bètablokkers ter preventie). Toen zag ik dat groene doosje met die wervende tekst van Excedrin en ben er (voor mijn gevoel) ingetrapt. Het werkte enigszins (en dat is voor mij al heel mooi). Toen ik later eens keek naar de samenstelling, voelde ik me toch wat genomen
Ik merk geen verschil met apc in elk geval.
Het gekke is dat wanneer ik "gewone" hoofdpijn heb, iets anders prima kan werken, dan is apc niet opeens beter.
Hoofdpijn is een complex fenomeen.

@Tango: ik zou zeker met de huisarts overleggen voor advies, en verder is het een beetje trial and error vrees ik.
Een hoofdpijndagboek kan misschien nog wat inzicht geven in triggers. Ik kan bijv niet tegen bepaald licht. En slaapgebrek is ook een risicofactor.

Ginny

Tegelijk, met dezelfde tips
Huisarts & dagboek!

nicolette

nicolette

11-11-2018 om 12:00

Hier ben ik bekend met migraine en dochter helaas ook. Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan. Bij mijn dochter was het op een gegeven moment zo erg dat ze vele school miste. We zijn toen naar de huisarts geweest. Die adviseerde inderdaad bij te houden wanneer de migraine begon, wat ze daarvoor had gedaan/gegeten, welke verschijnselen. En hij stuurde haar door naar de neuroloog. Die was blij met de gegevens uit het boekje en na een scan van haar hoofd om andere dingen uit te sluiten, was de conclusie migraine. Advies om voldoende te drinken, voldoende te slapen en advies om met school te praten hoe een deel van de stress weggenomen kon worden. En ze gebruikt sindsdien dat medicijn met trip in de naam. We zijn nu 6 jaar verder en eigenlijk gaat het wel een stuk beter en eigenlijk nog beter sinds ze vegetarier is maar dat is toeval. Als ze een aanval voelt aankomen, neemt ze het medicijn en dan kan ze het handelen.
Ikzelf heb behalve de "gewone" migraine ook de variant migraine sans migraine. Ik heb dan rare vlekken voor mijn ogen die steeds groter en intenser worden en die mijn zicht zwaar belemmeren. De eerste keer dat ik dat had schrok ik heel erg. Ik ben toen nog door de molen geweest en daar kwam de diagnose migraine sans migraine uit.
Bij mij helpt paracetemol of apc niet. Ik heb begrepen dat dat bij de een helpt, bij de ander niet. Bij mij helpt bijvoorbeeld dan weer de echte nerofen, dus niet het huismerk.
Ik heb wel duidelijk eten dat triggert. Ik moet bijvoorbeeld geen donkere chocola eten en als ik after eight eet, heb ik binnen een uur een aanval. Ook schimmelkaas triggert migraine. Maar dat heb ik pas na jaren ontdekt. En inderdaad te weinig slaap, niet genoeg drinken, stress.

Triva

Triva

11-11-2018 om 12:16

Tas

"Zeg ik dat dan? Ik reageer op het feit dat de assistente blijkbaar niet gerust kan stellen en dat de arts het kind moet onderzoeken. Hoe dan? Het verhaal kun je toch ook op een overleg bespreken waarna een arts medicatie kan voorschrijven die bij een jong kind toch echt eerst uit iets eenvoudigs als paracetamol zal bestaan en pas daarna uit zwaarder geschut."

Blijkbaar is dat allemaal niet gezegd.

Jij zei: "Ehm.. even opkomen voor assistentes En wat doet de huisarts? Die stelt dezelfde vragen als de assistente die tot dezelfde conclusie door de telefoon komt als de arts in de spreekkamer doet zónder het kind aan te raken. Kassaping. Je mag wel wat op ervaring rekenen hoor. Bij mijn dochter werd niets onderzocht, hoe wilde je dat doen? Dat een diagnose pas gerusstellend is als alles is uitgesloten is overdreven; daar is triage en een niet-pluisgevoel voor."

Volgens mij ging het er om dat Tango niet moet gaan trial and erorren maar dat ze gewoon even naar de huisarts moet gaan om hierover te praten, die kan goede vragen stellen (want ik weet nog niet zeker of het migraine) is en kan bekijken of medicatie nodig is. Met jouw bericht leek het erop dat ze niet naar de huisarts mag (Kassaping) en daar was ik het niet mee eens.

Overigens hoef je niet te denken dat IK niet opkom voor assistentes, ik heb zelf de opleiding gedaan.

Tas

Tas

11-11-2018 om 12:37

Triva offtopic/ontopic

Ik reageerde op #4.

Van mij mag TS zo vaak naar de dokter als ze zelf wil. Alleen het hoeft niet altijd meer.

Bij ons komt het niet per se-automatisch-meteen-direct op het spreekuur. Wij vragen uit, zetten het op het overleg, arts beoordeelt/geeft advies/wil meer info/toch spreekuur. Scheelt weer.

Ontopic: Dagboekje kan ervoor al worden bijgehouden, scheelt weer tijd.

nicolette (over migraine sans migraine)

Daar verdenk ik mijn zoon van. We zijn (nog) niet naar de huisarts geweest. heeft dat zin denk je?

Oogmigraine

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/bliksemschichten-zien-en-verschoven-beeld

In de link verwijzing naar een filmpje over oogmigraine op YouTube.

Koud compres

Laatst voelde ik ook een migraineaanval opkomen. Vanuit de nekspieren kroop het omhoog en ik voelde de misselijkheid opkomen. Gelukkig had ik de ruimte om de dag rustig te beginnen. 4 uur later was het over. Mijn broer heeft ook wel eens een aanval en tipte over exedrin in combi met een koud compres. Mijn tante moest juist weer boven de kachel hangen. Zo vind ieder zijn eigen manier om er mee te handelen.

Vogel

Vogel

12-11-2018 om 21:16

@cafeïne

Okee. Ik zou denken ‘cafeïne is cafeïne’, maar blijkbaar maakt het toch verschil,of je het uit een tabletje of uit een kopje koffie opneemt.
Weer wat geleerd, dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.