Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tonny

Tonny

16-12-2016 om 09:28

middenin de nacht klaarwakker

Vraag voor familielid, zelf heb ik geen ervaring met dit probleem.

Ze heeft momenteel zware stage waarover ze zich erg druk maakt. Overprikkeld.
Valt 's avonds als een blok in slaap, wordt om half twee, twee uur wakker en kan niet meer slapen tot vier uur, half vijf. En moet er dan tegen zevenen uit.
Dus 's nachts ook al piekeren: straks ben ik kapot, en dan lukt mijn werk helemáál niet meer.

Melatonine heeft geen zin, ze valt wel in slaap maar doorslapen lukt niet (en partner wordt ook wakker )

Iemand een lumineuze suggestie?


Triva

Triva

16-12-2016 om 09:33

oja

Heb ik ook nogal eens (zie mijn nachtelijke postingtijden). Wat doet ze precies tijdens die uren? Over het algemeen kan het helpen er even uit te gaan, iets warms te drinken en in bed wat te lezen bij een klein nachtlampje. Ik ga dus wel op mijn smartphone maar alleen als ik een beetje kan uitslapen omdat dat blauwe licht je extra wakker schijnt te maken. Bij mij valt het wel mee en ontspanning helpt meer dan je druk maken.

Li

Li

16-12-2016 om 09:47

bij mij is het ook duidelijk te traceren tot stress. Stressreductie overdag is dus het beste, maar helaas lukt dat niet altijd. Soms moet je scherp blijven en heeft die stress dus wel zin. Als het lukt, kan je wat ontspanning inbouwen voordat je gaat slapen. Iets wat je leuk vindt, in mijn geval een hobby. Dat helpt echt, maar helaas kom ik er vaak niet aan toe, dan ben ik al ingestort.

Wat ik 's nachts doe: niet op een scherm, wel naar beneden en een beker warme melk o.i.d. drinken. Iets lezen helpt ook, daar worden je ogen moe van en het flikkert niet zoals een scherm.

Vroeger zwierf mijn moeder ook op ongewone tijden door ons flatje, dus soms ontmoetten we elkaar in de keuken. Dat werd soms iets tè gezellig, maar als we dan weer naar bed gingen, konden we wel slapen. Dus als man ook wakker wordt (de mijne slaapt als een blok, dus hier geen optie), kan je samen dat bekertje melk drinken. Gezellig!

O ja, en vooral niet stressen over de verloren slaap. Dat maakt het alleen maar erger. Ik denk dan maar: nou ja, morgen vroeg naar bed en dan ben ik zo moe dat het wel lukt. Wat niet altijd zo is, maar je er druk over maken helpt niet.

Ely

Ely

16-12-2016 om 09:55

Idd gezellig

Het klinkt misschien flauw maar het anders kaderen kan ontzettend helpen. Dus: het schijnt dat in de middeleeuwen het heel gebruikelijk was om in twee etappes te slapen (vertel het overtuigend aan je familielid, maak er mooi verhaal van), blijkbaar lukt functioneren nog wel dus voor een poosje is het te doen, ze is sterk genoeg. Maak het een knus momentje, koop je favo tijdschrift ofzo waar je dan even in mag lezen, warme melk met kurkuma en ietsjes suiker voor de smaak werkt ook goed, schrijf in een nachtboek, maak een kruik en ga na een uurtje ofzo weer lekker in bed liggen, geniet van de kruik en wacht tot het ochtend wordt..... evt slapend haha

Jasmijn

Jasmijn

16-12-2016 om 11:33

alsnog melatonine

Wat de anderen al schrijven. Toch maar even accepteren dat ze blijkbaar (tijdelijk) in twee etappes slaapt. Dus zodra ze wakker wordt, alsnog die melatonine nemen en een beker warme melk, na een half uurtje weer in bed gaan liggen. Door de melatonine op dat moment kan het goed zijn dat ze opnieuw goed in slaap valt.
(ikzelf ben zeer overtuigd van de werking van melatonine toen ik het een keer tegelijk met mijn zoon heb ingenomen om een uur of half 10, ik nam het toendertijd normaal pas bij het slapen gaan in, maar was blijkbaar afgeleid door zoon) Vervolgens ging zoon naar bed en ik ging een serie kijken die ik heel leuk vond en ik begreep maar niet waarom ik zo'n moeite had om wakker te blijven...mijn ogen vielen constant dicht. Daarna herinnerde ik me ineens dat ik die melatonine al had ingenomen....onbewust.
Tot dat moment dacht ik dat melatonine een soort placebo effect was, maar dat is dus echt niet zo.

Radio

Ik zet radio aan, soms oude afleveringen van OVT of de taalstaat, of Nieuwsuur als ik dat nog niet gezien heb. En dan sukkel ik op een gegeven moment wel weer in slaap.
Bij piekeren kun je een mail aan jezelf sturen zodat je de gedachte los kunt laten waar het over gaat. Al is het midden in de nacht. Met datgene wat je je afvraagt.
De volgende dag als je dat leest kun je bepalen of het echt iets is waar je actie op moet ondernemen of dat 's nachts alles dramatischer lijkt.
Maar dan kun je je gedachten stopzetten. Hier gaan we nu niet over piekeren.

Triva

Triva

16-12-2016 om 14:36

Annej

'Bij piekeren kun je een mail aan jezelf sturen zodat je de gedachte los kunt laten waar het over gaat. Al is het midden in de nacht. Met datgene wat je je afvraagt.'

Dan is een kladblok beter, hoef je niet dat blauwe licht aan te doen van smartphone of tablet of laptop. Ook handig als je bang bent dat je iets vergeet: opschrijven. Pas dan kun je weer slapen.

Mams

Mams

16-12-2016 om 14:52

Herkenbaar!

Ik heb in tijden van stress of drukte precies hetzelfde: val 's avonds in slaap, wordt ergens in de nacht wakker en kan dan niet meer slapen tot de vroege ochtend. Bij mij is er zeker een relatie met stress of overprikkeling. Wat ik tegenwoordig niet meer doe, is op de wekker kijken als ik wakker word. Op de één of andere manier ga ik me dan liggen opdraaien door uit te rekenen hoe lang ik al wakker ben, hoeveel tijd ik nog heb om te slapen en hoeveel uur slaap ik dan dus tekort ga komen deze nacht. Gewoon niet op de wekker kijken en het wakker worden accepteren als iets dat er blijkbaar nu even bij hoort helpt mij enorm. En verder stel ik mezelf ook nog gerust met de gedachte dat een nachtje slecht slapen helemaal niet erg is en probeer ik aan fijne dingen te denken en probeer ik piekergedachten bewust te stoppen ('nee, daar ga ik nu niet aan denken. Stoppen dus. Nog 1 week en dan gaan we lekker op vakantie. Oeh, dat wordt genieten...' <-- zo spreek ik mezelf dan toe

TJa

Als ik het zo druk heb raak ik papiertjes ook kwijt. Of vergeet ze mee te nemen naar mijn werk waar ik het nodig heb maar het principe snap ik. Ik maak me zelf niet druk over blauw of ander licht. Ik slaap altijd al minder goed dan je zou willen wat ik ook doe.
Ik ben op mijn 18e een keer naar een nieuwe huisarts geweest, ik was net op kamers. Die gaf me zo'n enorm slaapmiddel dat ik 2 dagen weggeweest ben. het middel werd later van de markt gehaald omdat men er zelfmoord mee pleegde.
Daarna heb ik maar geaccepteerd dat het zo was. Gelukkig heb ik er overdag weinig last van, of ik ben daar ook aan gewend.
Je zou het nog in een papieren agenda kunnen doen die je toch mee heen en weer neemt, dat zou ook nog een idee zijn.

Vogel

Vogel

16-12-2016 om 15:57

Wat helpt

Ooit las ik dat de productie van een bepaald hormoon dat er overdag voor zorgt dat je daadkrachtig beslissingen kunt nemen, tussen 2 en 4 's nachts op zijn laagst is. Handig als je slaapt, niet handig als je wakker bent. Dat je dan maar in kringetjes blijft rondpiekeren heeft dus een chemische oorzaak. Die wetenschap gaf mij wel rust.
En verder krijg ik van de huisarts wel eens vijf slaappillen, gewoon om weer in een normaal slaapritme te komen. Dat helpt ook goed. (En niet alleen voor die vijf nachten.)

er is volgens mij

ook een melatomine tabletje voor doorslapen.
Ik heb altijd een mp3 spelertje met een luisterboek van harry potter naast mn bed liggen. Gewoon omdat die man zo heerlijk voorleest. Het verhaal ken ik zowat uit mn hoofd Dan sukkel ik weer in. Inderdaad ook met vlagen dat ik slecht doorslaap,in tijden van stress.

Pirata

Pirata

16-12-2016 om 20:20

die langslaapmelatonine

Inderdaad, melatonine Timereleased heet het ofzo. Misschien wordt ze dan nét niet meer wakker midden in de nacht. Bij mij helpen valeriaan (ik neem Nachtrust extra forte van Kruidvat) voor goede ontspanning en oordopjes om mezelf goed af te sluiten ook goed.

angel3

angel3

16-12-2016 om 21:54

Melatonine niet doen

Volgens mij was het bij radar. Maar daar kun je echt je slaap mee om zeep helpen. Heel veel mensen met slaap probleem door Melatonine. Inderdaad geen scherm. Ik ga er juist niet uit maar leg me erbij neer en houdt me voor dat ik door te liggen ook rust.

Nou

Dat herken ik heel goed, vooral het verhaal van Mams over naar de wekker kijken en denken "sh... het is al 4:50, over ruim een uur gaat de wekken niet meer de moeite waard om te slapen ..." Gekmakend, vooral als je partner ALTIJD goed, diep en lang slaapt..Grr...
Als ik zeker wil zijn van een lange nachtrust zonder onderbreking (voor een belangrijk evaluatiemoment van mijn studie bij voorbeeld) dan slik ik ruim een uur voor slaaptijd een antihistamine (in mijn geval Levocetirizine). Heb ik standaard in huis ivm allergie voor een paar stoffen (net zo goed ik als zoon). Bijkomend voordeel is dat ik dan doorslaap. Ideaal is het zeker niet, maar als ik op een tentamen of bij een lesbezoek ben met 3 uurtjes slaap achter de rug is het nog erger.
Er zijn nachten waar het ook gebeurt zonder dat er iets spannends gebeurt de volgende dag, maar dat heb ik geleerd naast me te leggen: ik ga lezen of een kopje warme melk maken. Dan slaap ik de volgende ochtend een uurtje langer (lukt alleen als zoon er niet is anders sta ik met hem op) of slaap ik eventueel overdag een uurtje.
Ik neem aan dat stressreductie de sleutel is tot doorslapen maar het is mij nog niet gelukt.
Sini

Annabel

Annabel

19-12-2016 om 19:50

Wat hier helpt (korte samenvatting)

Niet kijken hoe laat het is, even opstaan om raam open te zetten of naar de wc te gaan, melatonine innemen (niet voordat je gaat slapen, pas als je wakker wordt) en valeriaan. Terug in bed ideeën of taakjes opschrijven in notitieblok, ontspanningsoefeningen doen.
En daarna ontspannen. Dat is ook uitrusten. En met een beetje geluk val je in slaap.

isa

isa

20-12-2016 om 17:18

Wietolie

Doordat ik in de overgang zit ben ik ook steeds slechter gaan slapen. Nu neem ik voor het slapen 1 druppeltje zelfgemaakte Wietolie ( met thc) en ik slaap nu heerlijk. Ook uitgerust wakker.
Om verwarring te voorkomen de CBD olie te koop in de winkel is niet hetzelfde, deze bevat geen of weinig thc.

Lichaam handje helpen.

Wat kan schelen in het piekeren is rescue remedie 'nuit', dus voor de nacht, hoewel je hem ook gewoon overdag kan gebruiken. Die helpt net wat beter als je probleem het piekeren is.
Je kan je lichaam ook zelf een handje helpen om melatonine aan te maken door middel van stoffen als magnesium, vitamine B, D en omega 3. Ook kan ze denken aan middelen als theanine, 5htp of rhodiola ter ondersteuning. Voor andere middelen zou je advies kunnen vragen, bijvoorbeeld bij een vitaminewinkel ofzo of op internet zoeken.

tip van neuroloog

Ik kreeg van een neuroloog de volgende tip: 2 keer per dag gaan zitten en helemaal niets doen. Ook niet lezen of tv kijken oid.
Toen ik zei dat ik het daar veel te druk voor had glimlachte hij en zei: ja, en daar komt het dus door.
Het verplicht niksdoen leert je lichaam/hersenen weer dat er ook wel eens niets hoeft, zodat je snachts ook niet gelijk in actie komt als je wakker wordt.
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar tja, eigenlijk heb ik er overdag geen tijd voor..

Tonny

Tonny

09-01-2017 om 15:05

Karin - en verder...

Goeie tip van die neuroloog. Ik denk dat mensen die niks doen, echt helemaal niks, zeer zelfzaam zijn tegenwoordig.

Vanochtend zag ik twee wanhopige appjes van dochter. Eerst eentje om half drie: ik heb nog steeds niet geslapen. 'Heb nu zelfs X wakker gemaakt hoewel die ook harstikke moe is; - en om half zeven weer eentje: 'de hele nacht wakker geweest'.

Ik denk dat het echt zou helpen, tweemaal per dag helemaal niks. Maar ach, hoe.

Ik vrees dat ze de eindstreep van haar opleiding zo niet gaat halen...

Vogel

Vogel

09-01-2017 om 22:53

Mediteren!

Dat is dus verplicht twee maal daags 20 minuten zitten en niets doen. Als ik dat doe, slaap ik (meestal) stukken beter.

(Ik ken een verhaal over een zenmeester die tegen zijn leerlingen zei: Dit wordt zo'n drukke dag, ik kan vandaag niet een uur mediteren.
Wat nu? vroegen de leerlingen.
Vandaag zal ik twee uur mediteren.

Tonny

Als het zo extreem is en zo lang duurt is het tijd om naar de huisarts te gaan. Op deze manier wordt ze ziek, lichamelijk en geestelijk. Je dochter kan ook overspannen zijn bijvoorbeeld.

Tonny

Tonny

16-01-2017 om 11:09

@Wil

ja, daar zit wat in, dat weet ze ook wel.

Vorige week ging het na die eerste slapeloze nacht wat beter, maar nu zondag op maandag was het weer hetzelfde. Ik ga vrijdag naar hen toe, voor hen koken, wat gezelligheid en luisteren. Ze moet er zelf doorheen, ik kan het niet voor haar aanpakken.

Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen....

Molenschaatster

Molenschaatster

16-01-2017 om 13:07

Snel naar de huisarts

We hebben het zaterdag nog gehad over perfectionistische dochters. Tonny,ik wist niet dat het zo erg was, dring er op aan om naar de huisarts te gaan. Het klinkt ze of ze flink overspannen is, dat gaat niet vanzelf over,dat wordt erger.

Een time out, misschien initieel wat medicatie om te slapen en wat rustiger te worden, en dan gesprekken om meer zelf inzicht te krijgen, hoe met spanningen om te gaan, verwachtingen van zich zelf bij te stellen, de lat voor zich zelf minder hoog te leggen. Kortom, relativeringsvermogen. Mij hielp het, al was de uitkomst niet wat ik gewenst had.

Op haar leeftijd is het zo zonde om het hierop stuk te laten lopen.

Ik hoop echt dat je haar naar de dokter krijgt, en haar onterechte schaamtegevoelens - mocht dat spelen - uit haar hoofd praat. Sterkte.

Zo blijf je wel aan het mantelzorgen Wel fijn dat je zo dichtbij zit dat je haar in de watten kunt leggen als ze het nodig heeft.

Tonny

Tonny

16-01-2017 om 16:09

zucht...

je hebt helemaal gelijk (leuke nick trouwens).
Ik hoop haar vrijdag te zien, dan moeten we verder praten.

Alison

Alison

16-01-2017 om 22:34

Andy

Ik doe het veel te weinig maar ik heb wel een aantal keren naar Andy geluisterd. Hij heeft een heerlijke rustgevende stem. Zo rustgevend dat ik niet naar hem moet luisteren als ik in bed lig want dan ben ik gegarandeerd weg.
Mijn suggestie is dus om een aantal keren met Andy te oefenen en dan de mobiel met oortjes naast het bed klaar te leggen. Als ze niet kan slapen, even Andy op
Wie weet helpt het. Voor mij werkte het wel.
Andy is trouwens Headspace. Ik vergeet altijd hoe het heet, ik heb het alleen over Andy

Tonny

Tonny

17-02-2017 om 21:59

doorploeteren

nog steeds veel slechte nachten, vooral als de werkweek weer begint. Maar soms ook als het extra hectisch is op de afdeling en alle mensen en incidenten blijven spoken als het tijd is om te slapen.

Nog vier weken te gaan. Inmiddels doorverwezen door huisarts en afspraak bij de psycholoog zodra deze stage voorbij is (tja, je kunt niet zomaar meteen terecht). Ook gecommuniceerd dat ze ondanks uitnodiging niet op deze stageplek wil blijven werken als ze straks haar diploma heeft. Lastig gesprek maar goed dat er duidelijkheid is.
Eerst pauze.

Pfoe wat een slijtageslag.

Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen...
Tja spreekwoorden en gezegden zijn er niet voor niets.

Ciska

Ciska

22-02-2017 om 10:37

Tonny,

hier is duidelijke sprake van een burn-out. Oftewel:bijnieruitputting.

De klachten zijn heel herkenbaar en het is belangrijk om dit aan te pakken.

Even in het kort:
Door langdurige stress raakt je cortisol (hormoon) aanmaak ontregeld, wat weer effect heeft op je hele hormoonhuishouding. In het ergste geval zijn je bijnieren (die de cortisol produceren) uitgeput en heb je 1 à 2 jaar nodig om te herstellen.

James L. Wilson heeft een boek geschreven over bijnieruitputting en die geeft de symptomen weer maar ook wat je eraan kunt doen. Ik heb hem destijds bij de bieb geleend en er is een website bijnieruitputting.com. Aan beide heb ik veel gehad.

Wat ze nu kan doen is het volgende:
- Om 10.00 uur gaan slapen (daarna wordt ze te wakker) en als het kan zo lang mogelijk (uren tussen 7 en 9 dragen extra bij aan hersel)
- stoppen met het eten van suiker (daar krijg je veel herrie van in je hoofd), witmeelproducten, gefrituurde producten, caffeïne
- op vaste tijden eten
- voedingssupplementen nemen, staan in het boek of ze ook op website staan weet ik niet meer.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Hoe eerder ze ermee aan de slag gaat, hoe beter anders ben je echt 2 jaar verder voordat ze hersteld is.

Sterkte

Ciska

Ciska

22-02-2017 om 10:41

Aanvullend

dat slechte slapen is niet het probleem, het is een symptoom van het onderliggende probleem. De burn out, waar veel meer mensen last van hebben dan wordt aangenomen. Het is een probleem van deze tijd.

Het alleen aanpakken van het slechte slapen is slechts symptoom bestrijding, belangrijk is om het lichaam weer in balans te krijgen en vervolgens te werken aan de redenen waarom iemand toch zover over de eigen grenzen gaat.

Er is ook een website: overspannen.nl en daar zitten veel mensen die ook een burn-out hebben. Het zal een feest van herkenning zijn en er wordt ook veel steun gegeven aan elkaar.

Tonny

Tonny

22-02-2017 om 11:58

symptoom van veel meer

Dat klopt Ciska. Dat beseft ze ook.

In het goede evenwicht leven is niet voor iedereen even eenvoudig. Dit muisje krijgt een staartje. Ik hoop wel dat ze haar diploma haalt.
Als dat er eenmaal is, neemt ze pauze en gaat ze zoeken naar een verstandig vervolg.

Tonny

Tonny

23-03-2017 om 19:37

eindstreep gehaald....

... nu pauze. Traject gestart bij de psycholoog vanwege burn out en depressieve klachten.

Jong zijn is niet zo prachtig als wij ouderen/ouders soms denken... Ze heeft zich dapper door de zware maanden heen geknokt en gaat op zoek naar hoe ze kan omgaan met haar perfectionisme. Anders wordt een werkzame leven waaraan ze zal gaan beginnen een tragisch doolhof.

Dank voor al het meedenken!

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 12:55

Tonny

Jeugd heeft tegenwoordig schrikbarend vaak last van burnout en depressie. Op de opleiding van dochterlief zitten heel veel medestudenten met psychische problemen. Ook ken ik veel studenten die bv. stoppen met de opleiding. Het leven is inderdaad niet zo prachtig als je jong bent.

Ik hoop dat jouw familielid (dochter?) goed pas op de plaats kan maken en uiteindelijk haar leven kan inrichten zoals het bij haar past. Goede zelfkennis is daarvoor van belang (bv. in mijn geval, ik begin er achter te komen dat ik waarschijnlijk ADHD heb, wat veel verklaart. Dat inzien scheelt een BOEL stress...). waarmee ik niet bedoel dat jouw familielid zoiets heeft hoor, echt niet.

Sterkte, ook voor haar!
En knap ook, dat het gelukt is! Daar mag ze trots op zijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.