Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Menopauze - slaapproblemen

Ik weet dat dit een site is voor ouders en kinderen, maar misschien zijn hier ook grootuders
De menopauze begint stilaan te naderen (gynecoloog noemt het perimenopauze) en de eerste kwaaltjes steken de kop op (denk opvliegers, blaasontstekingen, ... ). Maar het grootste probleem voor mij oip dit moment is: slecht slapen. Ik slaap de laatste weken maar een paar uur per nacht, en dat begint mij stilaan op te breken. Ik ben 's avonds moe, val in slaap, en word in het midden van de nacht wakker ... en dat is het ... ik lig naar het plafond te kijken ... of ik sta op, wandel rond (kwestie van man niet wakker te maken) en lig daarna alsnog naar het plafond te kijken. Iemand suggesties? 

Naar de overgangsconsulent gaan. Dat is een echte expert, huisartsen weten er te weinig van.
Een kennis mij is door slaapgebrek zelfs zwaar depressief geraakt en kreeg daarvoor van de huisarts antidepressiva. Maar dat is natuurlijk het paard achter de wagen spannen. Via de consulente is ze wel van haar slapeloosheid af gekomen. Vandaar dus mijn advies.

Ik heb mijn telefoon met oortjes bij het bed liggen. Als ik wakker word en niet meer in slaap kom, ga ik een podcast luisteren. Meestal val ik dan wel weer binnen een half uur in slaap. Soms luister ik langer. Maar dan verveel ik me in ieder geval niet.

dan

dan

13-06-2024 om 16:59

Sommige vrouwen hebben baat bij magnesium maar hier zijn verschillende varianten van. Maar als je de mogelijkheid hebt om een overgansconsulent te bezoeken lijkt dat me nog beter.
 

Ik had hier ook veel last van, en nog meer overgangsklachten. Zoveel zelfs dat ik er depri van werd en mijn werk niet meer goed kon doen. 
Via de overgangsconsulente ben ik bij de gynaecoloog terechtgekomen en ben ik met hormoonsuppletie begonnen (lage dosis oestrogeengel en progesteronpilletjes, veel lagere dosis dan de anticonceptiepil). Sindsdien voel ik me weer de oude en mijn hoofd werkt ook weer. Dus stap 1 is naar de overgangsconsulente.

Je zou bij de huisarts bloedwaarden magnesium en vitamine D kunnen laten onderzoeken en daarmee naar een overgangsconsulente, eventueel in overleg met de overgangsconsulente. 
Echt, ik kreeg destijds het gevoel van een warm bad toen zij me uitlegde hoe het werkt en wat ik kon doen. Huisarts heeft die expertise niet, hoe goed ik haar ook vind.

ik heb ook slaapproblemen door de overgang. En het helpt vast ook niet dat ik 10 weken geleden ben gestopt met roken. Maar al voor dat stoppen word ik tussendoor wakker en blijf dat dan ook. Ik heb ruzie met mijn kussen, te warm/koud en naast mij ligt mijn man veel te hard te ademen.
Ik moet er toch om 06.00 uur uit en zo tegen een uur of 2 's middags val ik dan steeds bjna in slaap. Ik vind mezelf nog te jong voor middagdutjes.g
Ik had het niet van mezelf gedacht eigenlijk, vind mezelf eerder een stoer type, maar die overgang valt me toch vies tegen.
Zo'n consulente ga ik eens bekijken

Ik had vorig jaar ook zulke slaapproblemen en weet dat ook aan de overgang, nu bleek ik ook een erg laag hb te hebben en kreeg ik ijzertabletten, sinds mijn hb hoger is, van 5,2 naar 7,8 slaap ik als een roos, mijn nachtelijke hartslag is ook behoorlijk lager dan eerst. Of mijn slaapprobleem daardoor opgelost is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik ga daar wel vanuit.

Hormoonsuppletie zou kunnen werken, hoeft niet perse via een overgangsconsulente, huisarts kan dit ook voorschrijven (als die ervan op de hoogte is). Als je Facebook hebt, er is een groep met veel informatie, zodat je jezelf kunt inlezen over wat wel (pleisters, spray, gel) of wat niet(oraal).

Verder is hier de life saver, het logeerbed. 
Magnesium (voet) bad.

Er is ook een podcast, we zijn toch niet gek, van Suzanne Rethans, met veel informatie.

Rune schreef op 13-06-2024 om 22:19:

Ik had vorig jaar ook zulke slaapproblemen en weet dat ook aan de overgang, nu bleek ik ook een erg laag hb te hebben en kreeg ik ijzertabletten, sinds mijn hb hoger is, van 5,2 naar 7,8 slaap ik als een roos, mijn nachtelijke hartslag is ook behoorlijk lager dan eerst. Of mijn slaapprobleem daardoor opgelost is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik ga daar wel vanuit.

Ja klopt, ijzertekort kan ook boosdoener zijn bij slecht slapen. Bloedwaarden testen geeft veel informatie. Maar overgang testen door bloedonderzoek levert niet veel op, wel ijzer, magnesium, vt D enz. Bij mij kwam er trouwens uit dat mijn schildklier traag werkt. Dan voel je je ook een stuk beter met medicijnen. Niet alles heeft met de overgang te maken..Dat kan een goede overgangsconsulente je ook uitleggen. Goed bloedwaardenonderzoek vind ik wel een must. 

Rune schreef op 13-06-2024 om 22:19:

Ik had vorig jaar ook zulke slaapproblemen en weet dat ook aan de overgang, nu bleek ik ook een erg laag hb te hebben en kreeg ik ijzertabletten, sinds mijn hb hoger is, van 5,2 naar 7,8 slaap ik als een roos, mijn nachtelijke hartslag is ook behoorlijk lager dan eerst. Of mijn slaapprobleem daardoor opgelost is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik ga daar wel vanuit.

Ik kan inderdaad ook de link leggen met een lagere hartslag in rust en een betere nacht met goede slaap. Bij mij helpt sporten en geen alcohol. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.