Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lm

lm

11-07-2013 om 06:38

Melkkiezen

Mag een tandarts zomaar melkkiezen trekken als de kiezen eromheen aangetast kunnen worden door een ontsteking?

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2013 om 08:07

Ehm....

Ik snap je vraag niet helemaal? Bedoel je zonder dat jij ervan af weet, of wil je weten of het kwaad kan om melkkiezen voortijdig, voor het wisselen te verwijderen?

lm

lm

11-07-2013 om 09:05

Sorry

Nee niet zonder dat ik ervan af weet!

Maar melkkiezen vallen er zelf uiteindelijk uit toch?

Mogen ze zomaar melkkiezen verwijderen terwijl kinderen toch wisselen met 5 of 6 jaar omdat er een ontsteking zit waar het kind nog nooit eerder last van heeft gehad?

Daarnaast klopt het dat de ondertanden eerst wisselen want volgens mij zijn het toch eerst de voortanden?

Lie

Lie

11-07-2013 om 09:51

Als er..

Als er een ontsteking zit, dan is het toch niet 'zomaar'?

De meeste kinderen beginnen met 6 jaar te wisselen (en dan vaak eerst de onder-voortanden en daarna de boven-voortanden). De kiezen worden veel later gewisseld, bij mijn kinderen pas met 10-11 jaar. Dus áls er een ontsteking zit - en dat kan ook zonder dat je er last van hebt - is het belangrijk om dat op te lossen, vooral ter bescherming van de volwassen kiezen die al in de kaak zitten.

Knurf

Knurf

11-07-2013 om 11:52

Tuurlijk mag dat!

Graag zelfs.

Ook graag

Ontstekingen kunnen heel wat leed veroorzaken. Het feit dat je kind er nu nog geen last van heeft zegt op zich niet zoveel.
Ik zou niet het risico willen lopen dat de blijvende tanden en kiezen aangetast zouden worden in elk geval!
n@nny

Thursday Next

Thursday Next

11-07-2013 om 12:34

Ja!

Een ontsteking kan heel, heel erg pijnlijk worden, en inderdaad ook andere kiezen aantasten, bij mij is daarom ook een kies getrokken. De ontsteking was eerst behandeld met antibiotica (vlak voor kerst wilde de inval-tandarts mijn kies niet trekken) en ik had er geen last meer van, maar hij zat zo dicht bij de andere kiezen dat die ook aangetast konden worden. Trekken dus.

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2013 om 13:13

Graag zelfs

Ja, hoor als er een ontsteking zit, eruit met die handel. Kan helemaal geen kwaad.

mix

mix

11-07-2013 om 15:33

Mijn dochter had een naar buiten (op tandvlees)gebroken ontsteking. De kies is verwijderd en ze kreeg een klein beugeltje om het gat open te houden totdat de nieuwe kies was gezakt.

Of het kwaad kan

Het kan nadelig zijn om een melkkies voortijdig (ic: voordat hij er uit zz uit zou gaan) te trekken, omdat dan de hele boel eerder dan normaal gaat schuiven. Aldus onze tandarts. Om die reden heeft hij een probleemkies van mijn oudste (wortelkanaalbehandeling gehad, daarna nog lang onrustig) lang aangekeken. Tot het punt dat het niet langer kon, toen is-ie getrokken. Maar hij heeft dus wel tijd gerekt. Ik zou in dezen absoluut het advies van je tandarts volgen.

mix

mix

11-07-2013 om 19:41

Daar heeft

mijn dochter een soort "beugeltje" tegen gehad, ideaal, kon de kies eruit, de ontsteking weg en er verschoof niets

Mmm

Melkkiezen te vroeg trekken kan wel kwaad, er bestaan beugels voor (voor de nacht) maar als het er veel zijn gaat dat weer niet en moet het een vaste beugel worden. Dat is ook weer niet alles...want je kan slechter poetsen. Hier jongste viel er geen 1 melkkies of tand vanzelf uit. Het was altijd zoeken en foto's maken wanneer ze eruit getrokken moesten worden. Tandarts en ortho probeerden altijd in te schatten wanneer precies het goede moment was. Om het natuurlijke proces zo min mogelijk in de weg te zitten. Normaal vallen ze uit als de andere kies/tand eronder zit te duwen...Dubbele rijen tanden/kiezen zijn ook niks. Je kan er niet tussen poetsen namelijk
Een onststeking lijkt me een goede reden om te trekken. Zou niet weten waarom niet, zeker als het maar om 1 gaat. Daar heb je echt niet zoveel schade van. Van een onsteking daar kun je wel schade van krijgen. Om maar niet te spreken van alles wat kán gebeuren als dat verder gaat...Daar kun je je behoorlijk ellendig van voelen. Er zelfs ziek van worden.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.