Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zuut

Zuut

12-03-2016 om 14:03

Letten jullie op fytinezuur?

Houden jullie er rekening mee met broodkeuze? Weken jullie rijst, peulvruchten, haver, noten, zaden?
Ik week nu weleens wat, maar ppfft wat een werk, houd ik vast niet vol.
Wat doen jullie wel/niet?


Tonny

Tonny

13-03-2016 om 14:20

Ah Zuut

Probeer het allemaal wat te relativeren.

Inzichten komen en gaan, er zijn belangen van bepaalde producenten of van overheden, er gaat zoveel om in de wereld en elke medaille heeft twee kanten. Als je wat langer meeloopt, maak je je wat minder druk - denk ik. Iedere ouder probeert het allemaal zo goed mogelijk te doen, en ' losse eindjes' zijn er altijd.

Jammer dat je de toon van de reacties vooral als naar ervaart. 'We' bedoelen het niet kwaad hoor

bieb63

bieb63

13-03-2016 om 14:24

misschien snap ik het niet???

Zonder de link gelezen te hebben, dat zeg ik er wel even bij. Dus ook zonder te weten wat fyrtinezuur is (nooit van gehoord).
Maar.... als je bruine of witte bonen eet, dan zijn ze óf gedroogd, en dan zal je ze sowieso moeten weken (hoe moet je ze anders eten?) óf ze komen uit een pot (en dan zijn ze al geweekt). Of mis ik nu iets? Dus ik snap het even niet. En als je doperwten eet, dan eet je ze óf uit pot of diepvries (al gaar dus) óf vers en dan zijn ze niet gedroogd, maar dan kook je ze. Mis ik iets?

Zuut

Zuut

13-03-2016 om 14:28

Ppfft

Relativeren, tsja, vandaar dus mijn vraag hier. Ik heb (had) dus geen idee hoe anderen hiermee omgaan.
Bij mij werkt het toch wat anders, hoe langer ik meeloop, hoe meer vragen ik heb.
En vooral voor de kinderen vind ik het wel een beetje handig te weten wat ik doe. Ik stimuleer ze noten te eten (is maar een voorbeeld) en ga er dan vanuit dat dat gezond is. Vooral zo onbewerkt mogelijk. Maar dan vraag ik me wel af of onbewerkt wel zo goed is, dus. Het heeft blijkbaar niet alleen maar voordelen.

Zuut

Zuut

13-03-2016 om 14:33

Bieb

Ik eet de laatste tijd wat minder bewerkte producten en eet bijv vaak rauwe haver in yoghurt en meer noten. Die producten zou je (volgens sommigen) dan ook moeten weken. Idem met rijst. Ook wordt beweerd dat gewoon brood doorgaans niet lang genoeg gist. Etc.
Fytinezuur is niet slecht maar volgens sommigen krijgen we er teveel van binnen.

Angela67

Angela67

13-03-2016 om 14:39

zuut

Weet je, als het echt goed voor je zou zijn en je zou er minder kans op kanker door hebben of vijf jaar langer door leven dan was het allang in de winkel te koop en/of op het NOS journaal geweest.

Er zijn *zoveel* dingen die je net zo goed wel of niet kunt doen, bijvoorbeeld: (ik noem maar wat) zorg dat je niet te vaak een zebrapad oversteekt want statistieken wijzen uit dat je daar makkelijker overreden wordt dan op de stoep. Snap je? Het is overdreven én schijnzekerheid als je op dit soort details gaat letten.

Gewoon gezond verstand, en als er geen bijzondere gezondheidstoestanden hoef je op dit soort details echt niet te gaan letten.

gr Angela

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 15:17

er wordt zoveel beweerd

De voedingsdeskundigen en diëtisten buitelen over elkaar heen om allerlei beweringen te doen. De één zegt dit, de ander dat. Lees wat minder dergelijke berichten en vertrouw op je eigen gezonde verstand. Geniet van de noten, wissel af en toe af met iets anders en laat je niet gek maken en meeslepen door allerlei hypes.

Zuut

Zuut

13-03-2016 om 19:30

Lief die adviezen!

Maar die heb ik niet nodig
Ik vroeg me gewoon af of anderen hier iets mee doen.
Daar heb ik nu wel antwoord op, niet dus.

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 21:04

Zuut

Klopt

Mien

Mien

14-03-2016 om 01:01

brood

Ik had nog nooit van fytinezuur gehoord, maar heb de links even snel bekeken.
Als ik het goed begrijp, gaat het om de hoeveelheid. Een beetje is juist goed, te veel niet.
Het voornaamste kwalijke effect is dat het andere goede stoffen afbreekt/tegenwerkt. Wat dat betreft is een mogelijke oplossing simpel om meer van deze goede stoffen binnen te krijgen en met name meer groente en fruit te eten.
Verder lees ik dat vooral het probleem is dat het veel in brood zit. In Nederland wordt eenzijdig gegeten vanwege de gewoonte om zoveel brood te eten. In allerlei opzichten is het gezond om minder brood te eten maar daarvoor in de plaats meer groente, vis, bonen e.d. en veelzijdiger te eten.
Verder zit dat fytinezuur vooral in (fabrieks)brood dat weinig heeft gerezen.

In plaats van moeilijk doen met noten te laten weken etc., lijkt het me simpeler en effectiever om de grootste bron aan te pakken: brood. En wel op twee manieren:

- probeer minder brood te eten.
Vervang bijv. brood bij het ontbijt door yoghurt met muesli en vruchten of door havermoutpap (havermout moet voor havermoutpap sowieso geweekt en gekookt worden).
Eet zoveel mogelijk "warm" bij de lunch, bijv. door de restjes van de vorige dat op te piepen met kaas uit de oven, door regelmatig een grote omelet met groenten en gekookte aardappelen er in te maken, een maaltijdsalade, door royaal vis, ei, vlees en groente bij de broodmaaltijd te serveren, etc.

- eet zuurdesembrood van een kwaliteitsbakker i.p.v. standaardbrood. In zuurdesembrood is het fytinezuur deels omgezet in iets anders, door de zuurdesem èn door de langere rijstijd. Goed zuurdesembrood is te koop in bijv. Ekoplaza, Natuurwinkel, Marqt, Landmarkt, en bij diverse kwaliteitsbakkers.
Zuurdesembrood is ook in andere opzichten gezonder, het is bijv. lichter verteerbaar dan gistbrood. En het is lekkerder

En bedenk: het gaat over meer of minder, niet over wel of niet. Dus als het beter uitkomt eet je gerust gistbrood, probeer dat alleen minder vaak te doen.

Ik denk dat deze maatregelen meer zoden aan de dijk zetten (ook wat betreft andere gezondheidsaspecten) en veel effectiever zijn dan het weken van noten e.d.

gemier in de marge

Zo leert men elke dag weer wat. Ik had nog nooit van fytinezuur gehoord. Nu dus wel, en ik ben niet van plan mijn eetpatroon hier ook maar in het minst om aan te passen.

Ook in dit draadje weer de gebruikelijke verzuchting dat de voedingsdeskundigen en diëtisten voortdurend van alles - en telkens wat anders - beweren.

Dat is waar en dat is niet waar. De overgrote meerderheid van de wetenschappers is eigenlijk al jarenlang opmerkelijk eensgezind. Eet niet te veel, eet gevarieerd, eet veel groenten en fruit en volkorenproducten, eet niet te veel verzadigd vet en eet niet te veel rood vlees. Eet regelmatig vette vis. Rook niet en wees zeer matig met alcohol. Beweeg veel en vaak.

Als iedereen zich nu aan deze richtlijnen zou houden, zo is de boodschap (van het gros van de wetenschappers, en ook al jarenlang), dan scheelt dat op de hele bevolking een enorme bult aan 'welvaartsziekten' en ander ongerief.

Als iemand zich aan dit soort richtlijnen houdt is de rest gerommel in de marge. Wel of geen fytinezuur, kokosolie of geen kokosolie, het ene zaadje of het andere zaadje - gepruts. Als er al enige gezondheidswinst mee te behalen zou zijn - wat discutabel is - dan is die zo minimaal dat het de moeite niet waard is je er druk over te maken. Gerommel in de marge, dat is het.
En het is in deze marge dat nu weer het ene, dan weer het andere voedingsadvies wordt gegeven. Daar komt dat idee vandaan dat 'de deskundigen' nu weer eens dit, dan weer eens dat beweren. Maar dat is volgens mij helemaal niet zo. "De deskundigen" in de zin van de meerderheid op dit vakgebied beweert echt al jarenlang hetzelfde en er is weinig reden om aan te nemen dat er op korte termijn een radicale koerswijziging zit aan te komen.

En Zuut, als jouw enige zorg over het eetpatroon van je kinderen het fytinezuur is, dan ben je een braverik. Ik zit nog op het niveau dat mijn kinderen de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit niet halen, nooit gehaald hebben, en vermoedelijk ook nooit zullen halen (net als de overgrote meerderheid van de Nederlanders, onder wie ikzelf en mijn partner). Daar zit de gezondheidswinst. Niet in fytinezuur.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2016 om 11:58

100 punten Temet

Denk inderdaad dat het zo in elkaar zit.

Wellicht ook nog wat matig met zout en suiker (mijn valkuil) en dan kom je al een flink eind.

Hortensia

Hortensia

14-03-2016 om 12:30

Klopt (lang verhaal waarom dit me zo bezig houdt)

"Als iemand zich aan dit soort richtlijnen houdt is de rest gerommel in de marge. Wel of geen fytinezuur, kokosolie of geen kokosolie, het ene zaadje of het andere zaadje - gepruts. Als er al enige gezondheidswinst mee te behalen zou zijn - wat discutabel is - dan is die zo minimaal dat het de moeite niet waard is je er druk over te maken. Gerommel in de marge, dat is het."

Dat klopt. Maar ze maken er altijd zo'n lawaai bij en trekken zoveel volgelingen die hun Woord als het Evangelie verspreiden.

Maar ook bij de "normale" deskundigen valt het tegen met die eensgezindheid. Je weet niet meer wie je moet geloven en wie niet. En dan hoef je niet eens naar de zaden en pitten, exotische oliën, dure granen en gedroogde bessen te kijken.

Bijvoorbeeld: officiële diëtisten die bijvoorbeeld Becel en Optimel aanbevelen en officiële diëtisten die daarvoor juist waarschuwen (want zoetstoffen en transvetten). Wie moet je dan geloven?
Ik heb zelf de nodige ervaringen met diëtisten vanwege overgewicht in het verleden en daar heb ik ook van alles bij meegemaakt, afhankelijk van de heersende opvattingen. Inclusief de "eet geen vet"-beweging die achteraf niet echt gezond is gebleken.

Ik heb een aantal jaar bij de Obesitaskliniek gelopen vanwege mijn gewicht en zelfs daarbinnen liepen de meningen uiteen. Natuurlijk, eet gevarieerd en met mate, dat is bekend. Maar de één adviseerde roomboter (want natuurlijk en geen transvetten), de ander halvarine/Becel (want minder vet en geen verzadigde vetten).

Ik heb eerder gesproken over een eetstoornis. Orthorexia bleek dat te heten. Ik heb daar een vorm van gehad, voortvloeiend uit mijn overgewicht. Al als jong meisje moest ik extreem diëten van mijn huisarts (ik was wat mollig maar was absoluut niet dik). Die man heeft dat echt verkeerd aangepakt door mij angst voor eten aan te praten (plus een schuldgevoel). Waardoor ik periodes achter elkaar heel schraal en eenzijdig at, want ik kreeg immers altijd te horen dat ik teveel at, anders zou ik niet dik zijn. Na een tijdje ging ik dan wat normaler eten (nog niet eens normaal, dat was al een stap te ver). Ik ontwikkelde op die manier een tamelijk extreme vorm van het jojo-effect.

Ik ben daar na heel veel moeite redelijk vanaf gekomen. Ben flink afgevallen en kan zelfs weer genieten van eten, zonder mezelf te straffen omdat ik weliswaar tientallen kilo's kwijt ben, maar niet mijn streefgewicht heb bereikt (en dat zal ook nooit gebeuren, daarvoor is mijn stofwisseling teveel verstoord - ik mag al blij zijn met wat ik wél heb bereikt). Mede dankzij die obesitaskliniek, ondanks de tegenstrijdige opvattingen die daar waren.

Daarom triggert een bericht als "moet ik mijn eten weken vanwege die zuren" me zo. Ik zie mezelf nog staan, met lijsten vol ingrediënten die ik niet mocht. Maandenlang levend op dingen als magere yoghurt en rauwkost (geen fruit - daar zit immers suiker in). Geen noten, daar zit vet in (jaren negentig waren de jaren van de vetfobie). Het beheerste mijn leven. In restaurants de ober gek maken met dingen als "geen spekjes en croutons, saus apart serveren, geen pijnboompitjes of dressing" en dan met lange tanden rauwe blaadjes zonder dressing wegkauwen terwijl anderen genoten van hun châteaubriant (mocht ik niet, want gebakken in vet) en zo.

Klinkt extreem? Misschien wel, maar ik heb bij een aantal lotgenoten gemerkt dat het bij hen ook zo is begonnen. Eén van hen had zelfs dezelfde huisarts als ik vroeger had!

Ik heb uiteindelijk een goed gesprek gehad met één van de diëtisten die meer een houding had van "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en "vergeet niet te genieten". Het knopje ging toen om. Het was doodeng toen ik roomboter op mijn brood smeerde en de magere dieetcrackers in de winkel liet staan. Het was nog enger toen ik (na een flauwte wegens te laag bloedsuiker - het is lastig oude gewoontes los te laten) op haar advies roggebrood en pindakaas ging eten (en vervolgens die opluchting toen me een stuk beter voelde en niet aan kwam!).

Ik heb er jaren over gedaan en "eten" zal voor mij denk ik niet iets vanzelfsprekends worden waar ik niet zo vaak bij stil sta.
Maar ik heb leren genieten van eten. Dat is al heel wat. Zelfs een chipje op de zaterdagavond. Of af en toe een klein zakje drop. Roomboter op brood. En als ik al uit eten ga, ga ik niet de spekjes en de pijnboompitjes eruit vissen, maar geniet ik er van!

Zuut, kun jij nog genieten van je eten zonder stil te staan bij zuren en andere mogelijke gevaren?

Zuut

Zuut

14-03-2016 om 13:12

Temet

Zeker heb je gelijk.
Maar die doelen, die zijn niet altijd haalbaar.
Bij één van mijn kinderen iig voorlopig nog zeker niet. Ik krijg er gewoon echt niet meer groente in, en eea loopt niet standaard bij hem. Dan kan iets als fytinezuur (als het al klopt) toch wel een verschil maken. Juist 'gewoon meer groente eten' werkt idd niet altijd bij kinderen. (en omdat bewuste kind ook niet echt goed vlees eet probeer ik er dus wel oa noten in te krijgen)
Hortensia, ik geniet enorm van eten.

Half a twin

Half a twin

14-03-2016 om 13:13

Worst case scenario

In de jaren 90 was ik op mijn werk bezig met het opstellen en invoeren van de HACCP protocollen. Dasr heb ik geleerd dat bacteriën het best groeien in vochtige/natte omstandigheden. Alle protocollen werden dus risicovermeidend
Stel nu:

Je gaat boodschappen doen enhaalt een papieren zak havervlokkken en een pakje kippenpoten en nog wat boodschappen. In je tas gaat het pak kippepoten kapot en er lekt een beetje vocht op je zak havervlokken. Thuisgekomen lijkt de inhoud van de havervlokken niet nat van de kippedrip en je doet ze in een trommel tot je ze gast gebruiken, de zak gooi je weg. Die havervlokken bevatten weinig vocht dus de bacteriën van de kip hebben geen mogelijkheid om te groeien. De avond voordat je haver als ontbijt wilt zet je de vlokken in de week. De volgende ochtend zitten er dan aardig wat bacteriën in je haverpap. Eet smakelijk, ben je het fytinezuur kwijt maar je hebt er ziekmakers voor terug. Als je de haver kookt, raak je wel weer bacteriën kwijt maar haver kan je ook ongekookt eten.

Dit was wel een extreem voorbeeld maar ook op je noten of andere dingen die je koopt kan een enkele bacterie zitten. In zijn eentje niet genoeg om je ziek te maken maar na een nachtje weken kan het hele leger dat is ontstaan je goed beroerd maken.

Kort gezegd, weken en daarna niet verhitten doe ik na mijn werk nooit meer!

Puck

Puck

14-03-2016 om 13:34

wel grappig dan...

In met name de (varkens)voeding worden veel preparaten met enzymen (fytase) aan voeders toegevoegd dat fytinezuur omzet in onschadelijke componenten zodat met name de fosfor beter benut wordt. Daar is het al 15 jaar of meer "hot"

Zuut

Zuut

14-03-2016 om 14:22

Half a twin

Interessant wat je zegt, daar had ik nog niet aan gedacht.
Nu ben ik zelf wel heel hygiënisch, (niet op het panische af Hortensia) maar met noten ed weet je idd niet goed wat er is gebeurd.
Ik vroeg me zelf al af hoe het bijv zit met het weken van haver in yoghurt (één vd manieren die wordt aanbevolen) op kamertemp, hygiëne technisch.
Idd Puck, het fytinezuur verhaal is sowieso niet nieuw.

Hortensia

Hortensia

14-03-2016 om 14:58

Zuut

"niet op het panische af Hortensia"

Gelukkig maar

Soms is het beter om nier álles te weten

Half a twin

Half a twin

14-03-2016 om 15:56

Een dag minder per uur uit de koelkast

De houdbaarheid van melkprodukten wordt ieder uur dat het buiten de koelkast staat een dag korter. Dit geld voor ongeopende verpakkingen. Bij een open pak gaat dit nog sneller. En als je er produkten aan toevoegt die ook bacteriën (kunnen) bevatten gaat het nog sneller.
Met hele verse yoghurt kan je makkelijk een nacht overbruggen als je er niets aan toevoegd. Muesli toevoegen is voor mij een no go. Heb het nooit geprobeerd, durf ik niet.

vlinder72

vlinder72

14-03-2016 om 16:19

Half a twin

Zou ik ook niet doen. Muesli aan yoghurt toevoegen en dan de volgende ochtend opeten is vast heel erg vies. Na een half uur ziet muesli in yoghurt er al niet meer uit. Papperig. Brrrrr.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2016 om 18:10

Uh Puck

Hoe bedoel je beter benut wordt?

http://www.volkskrant.nl/archief/fytase-lost-mestprobleem-op~a455865/

Ik geloof best dat het principe Fytinezuur fytase fosfor bestaat. Chemisch kan ik dit ook helemaal volgen. Maar bij varkens speelt er wel meer. Sowieso blijft alles met mate van kracht. Hoe groot is dit probleem nu echt in een uitgebalanceerd voedingspatroon?

Puck

Puck

15-03-2016 om 08:56

Ginny

Door fytase aan t voer toe te voegen wordt de fosfor beter door het varken benut waardoor het niet in het milieu terecht komt. Een varken heeft natuurlijk niet zoals wij mensen een uitgebalanceerd voedselpatroon en "alles met mate" is bij varkens natuurlijk ook niet aan de orde. Die moeten voor de boer zo hard mogelijk groeien met zo goedkoop mogelijk voer.
Wat bedoel je "bij varkens speelt er wel meer"?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-03-2016 om 10:45

Dat bedoel ik

Puck.

Dat varkens sowieso al op een niet standaard eetpatroon zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.