Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kruidnootjes zonder sporen van pinda’s

Mijn jongste vind kruidnootjes heel lekker maar hij heeft een pinda-allergie. ‘Vroeger’ kon ik nog zakken bij de Hema kopen waar geen sporen van pinda’s inzaten maar helaas, die zijn veranderd en niet meer veilig. Ik woon in het buitenland maar ben binnenkort een paar dagen in NL dus zou graag wat voor hem meenemen. Online kan ik zien dat die van de Jumbo/AH/Deka/Bolletje allemaal niet veilig zijn.  Vroeg me af of iemand een merk kan aanraden waar geen sporen van pinda’s inzitten. Sporen van noten mag, mits dat merk noten en pinda’s apart vermeld. Alvast bedankt.

noten en pinda's moeten apart vermeld worden volgens de EU wetgeving 1169/2011.



Contact | Bakkerij van der Grijn

maar - zou je (hier) niet gewoon de ingredienten kunnen kopen om zelf thuis kruidnootjes te bakken?

TineWinkel schreef op 14-10-2023 om 16:22:



Contact | Bakkerij van der Grijn

maar - zou je (hier) niet gewoon de ingredienten kunnen kopen om zelf thuis kruidnootjes te bakken?

Wou ik ook net zeggen. Kruidnootjes bakken is helemaal niet moeilijk. Ik doe het zelf niet vaak, want zelf gebakken (met boter ipv margarine) is zo lekker dat ze in no time op zijn, en dat is niet zo best voor de lijn. Als je dus geen veilige kruidnootjes kunt kopen, sla dan koekkruiden in.

Poppy

Poppy

14-10-2023 om 17:10 Topicstarter

TineWinkel schreef op 14-10-2023 om 16:22:



Contact | Bakkerij van der Grijn

maar - zou je (hier) niet gewoon de ingredienten kunnen kopen om zelf thuis kruidnootjes te bakken?

Ik heb wel speculaaskruiden maar zelfgebakken kruidnoten smaken toch anders (en die ene keer dat ik ze gemaakt heb was het nog een enorm werk ook met al die kleine balletjes). 

Poppy

Poppy

14-10-2023 om 17:13 Topicstarter

Ysenda schreef op 14-10-2023 om 16:19:

noten en pinda's moeten apart vermeld worden volgens de EU wetgeving 1169/2011.

Dat wist ik niet. Ik woon in Engeland en hier hangt het volgens mij af van de fabrikant wat er vermeld wordt.

Poppy schreef op 14-10-2023 om 17:13:

[..]

Dat wist ik niet. Ik woon in Engeland en hier hangt het volgens mij af van de fabrikant wat er vermeld wordt.

Engeland volgt op dit punt nog de EU wetgeving

Ook in alle andere grote wetgevingen US, Japan, Latam is ditzelfde onderscheid tussen pinda en noten. 

Poppy

Poppy

14-10-2023 om 21:58 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 14-10-2023 om 18:49:

https://www.plus.nl/product/plus-kruidnoten-zak-500-gram-865315
Zo te zien zijn die van plus veilig.

Helaas geen Plus bij mij in de buurt maar wel bedankt. 

Poppy schreef op 14-10-2023 om 21:58:

[..]

Helaas geen Plus bij mij in de buurt maar wel bedankt.

Een coop? Die hebben inmiddels veel van het plus assortiment.

Ysenda schreef op 14-10-2023 om 20:39:

[..]

Engeland volgt op dit punt nog de EU wetgeving

Ook in alle andere grote wetgevingen US, Japan, Latam is ditzelfde onderscheid tussen pinda en noten.

Hier heb je de uk legislation

https://www.food.gov.uk/business-guidance/food-allergen-labelling-and-information-requirements-technical-guidance-general-background-on-allergens#fn:1

Poppy

Poppy

15-10-2023 om 16:33 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 15-10-2023 om 08:55:

[..]

Een coop? Die hebben inmiddels veel van het plus assortiment.

Oh die ken ik niet, ik zal eens kijken of ik die zie als ik er ben. Dank je.

Poppy

Poppy

29-10-2023 om 11:14 Topicstarter

Het is gelukt! Ik heb een zak kruidnoten van Bastogne en Milka/Bastogne gekocht. Vond later ook nog Bolletje kruidnootletters die veilig waren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.