Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katie

Katie

06-09-2014 om 00:56

Koemelkvrij, oren, darmen (vragen o.a. voor AnneJ)

Zoon is net 7 jaar oud en moet nu voor de vierde maal buisjes krijgen. Ben geschrokken van het laatste bezoek aan de KNO-arts, trommelvlies was er slecht aan toe. "Tja zijn Buis van Eustachius werkt niet goed, dat is vaak bij kinderen".

Nou las ik laatst dat een koemelkvrij dieet soms wonderen kan doen bij kinderen die veel last van hun oren en darmen hebben. En toen viel er een kwartje. Ik heb gezocht in het forum en zag dat met name AnneJ er veel ervaring mee heeft.

Zoon heeft ook al zijn hele leven lang diarree. Geen diarree in de zin van ziekelijk, geen buikpijn, ook niet vijf keer per dag zoals bij echte diarree, maar wel vrijwel dagelijks 2-3 keer dunne spetterende knalpoep met slijm. Heb het met de huisarts besproken, maar aangezien hij geen klachten heeft, geen buikpijn, goed gezond is, vrolijk, goed eet (veel groente) en goed groeit, was de conclusie dat we ons geen zorgen hoefden te maken.

Zoon is wel eens op allergie getest vanwege verkoudheden en oren, maar daar kwam niets uit.

Nu vraag ik me af of het zinvol is om te proberen wat het effect is van een koemelkvrij dieet. Begrijp ik het goed dat je het, als test, dan ook helemaal goed moet doen, en ook alle "verborgen" melkbestanddelen (in brood, koek, etc.) moet mijden? En hoe lang moet je dit dan volhouden om te weten of het effect heeft?

Zoon is zelf al niet gek op melk en drink alleen een glaasje melk na het avondeten (niet dagelijks), en eet alleen gesmolten Hollandse kaas uit de oven (ovenschotel, tosti, pizza) en ijs (af en toe). Hij eet dus sowieso al niet veel melk, geen yoghurt, weinig kaas. Terwijl hij wel een goede eter is die veel lust. Ik vraag mij af of deze smaakvoorkeur niet ook al een aanwijzing kan zijn dat hij het niet goed verdraagt? Verder krijgt hij natuurlijk wel "verborgen" melkbestanddelen binnen in van alles en nog wat.

Overigens heeft hij tot zijn vierde jaar borstvoeding gehad en daarnaast ook veel kunstvoeding, opvolgmelk en gewone melk (ik had niet genoeg melkproductie voor volledige borstvoeding, kind en moeder hebben moeilijke start gehad), op verzoek en naar behoefte, hij dronk daar flink van (wel in kleine porties). Toen kreeg hij dus wel veel koemelk binnen. De borstvoeding is op "natuurlijke" wijze geëindigd, nl. dat kind (en ook moeder) er geen zin meer in had. Opvallend vond ik dat kind toen ook veel minder gewone melk ging drinken.

Het moeilijkste van een (tijdelijk) melkvrij dieet lijkt mij het eten dat hij krijgt op opvang, bij opa en oma, bij vriendjes en buiten de deur. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Adviezen en tips zou ik erg op prijs stellen!


intolerantie

Ik denk dat je het goed hebt begrepen Katie.
Het is denk ik wel lastiger om op oudere leeftijd een dieet te houden.
Je kunt kiezen.
Je kunt rigoureus elk koemelkeiwit uit het dieet halen.
En inderdaad, dan moet je even altijd eigen voedsel meegeven en je zoon instrueren niets aan te nemen van derden. Maar dat kan.
Ik werd nog weleens gebeld als mijn nichtje ergens op verjaardagsvisite was over haar allergie. Maar ook op die leeftijd kon ze al goed vertellen hoe het zat en wat ze wel en niet mocht hebben.
Als je het kinderen goed uitlegt en bij twijfel niets laat aannemen gaat het goed.
Je kunt ook bijvoorbeeld in het weekend beginnen. Soms heb je na een paar dagen al genoeg 'bewijs' dat het helpt.
Elk spoortje inderdaad. Later kan het wel weer wat verruimd. Maar als de zaak in de soep gedraaid is eerst alles uit het dieet halen.
Klopt je 'theorie' dan ga je terug naar de huisarts.
Want dan weet je nog niet of je te maken hebt met koemelkeiwitintolerantie of met lactoseintolerantie.
Bij koemelkeiwitintolerantie kun je na een tijdje aangezuurde producten gaan gebruiken als karnemelk en yoghurt. Bij Lactoseintolerantie kan dat niet.
Maar als je er niet overheen ziet om het een paar weken te proberen en goed kunt bedenken hoe je zorgt voor een koemelkeiwitvrij dieet, dan zou ik het proberen.
Zelf heb ik jaren geemeerd met zoon, met oren, met diarree, met onderzoeken, tot hij mee ging doen met het koemelkeiwitvrije dieet van dochter. Toen was de diarree direct over.
Hij blijft wel gevoelig. Als zoon een heel pak chocomel drinkt krijgt hij weer diarree, maar goed, kun je wel eens hebben.

2e deel

Er is nog een andere keuze, die ook wat makkelijker ligt.
Dan begin je langzamerhand alle producten met koemelkeiwit te vervangen tot het je gelukt is om koemelkeiwitvrij aan te bieden.
Dat heeft de voorkeur omdat niemand het prettig vind om eten dat je gewend bent ineens te moeten missen. En dat geeft op oudere leeftijd ook makkelijk aanleiding tot eetstoornissen.
Het makkelijkste is dat als je je hele gezin mee laat doen.
Bijvoorbeeld bij het bakken beginnen met Wajang en olijfolie.
En etiketten lezen en bedenken wat je dan allemaal nog gaat vervangen.
Vraag hier om alternatieven of google eens wat.
Ik bak hier bijvoorbeeld pannekoeken met rijstmelk. Smaakt precies hetzelfde.

Katie

Katie

06-09-2014 om 02:11

dank, 3 weken genoeg?

Dank AnneJ, voor je snelle reactie!

Denk je dat drie weken genoeg is voor onze test? Of zou het ook korter kunnen?

Ik zie niet zo op tegen het thuis koemelkvrij eten, zoon eet uit zichzelf al weinig zuivel en wij eten al tamelijk puur en veel uit de natuurwinkel, veel olijfolie, etc. Het ontberen van roomboterkoekjes lijkt me nog het moeilijkste haha. Maar waar ik erg tegenop zie is het eten dat zoon van anderen krijgt, traktaties, brood en margarine op de opvang, koekjes bij opa en oma... Dus hoe korter deze test kan duren hoe liever. ..

gluten

De diarree is bij zoon opgehouden maar ik stond ook op het punt, ook om andere redenen, om anders over te gaan op een glutenvrij dieet om te kijken of dat soelaas zou bieden.
Maar de koemelkeiwit gaf al zo'n opmerkelijk resultaat, ook van oren nooit meer last gehad, dat dat er niet meer van gekomen is.
Maar darmen die niet goed functioneren is toch niet goed. Je kunt darmen ook blijven beschadigen.

duur

Bij ons was het effect er na maximaal een paar dagen. Maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe het op een oudere leeftijd is.
Misschien ook wel na een paar dagen, dat merk je snel genoeg. Dat zou mooi zijn als het patroon na een paar dagen opvallend verbetert. Dan weet je het meteen.
Maar anders zou ik het, grove inschatting, voor maximaal 14 dagen proberen.
Maar de kunst is natuurlijk om dan echt te voorkomen dat je zoon ook maar iets fout doet.
En dat betekent toch alles zelf meegeven en niets van anderen laten aannemen. Opa's, oma's, opvang waarschuwen dat in het kader van de test er even niets gegeven mag worden.
En 14 dagen is dan ook wel weer snel voorbij.
Zorg dat je kind altijd iets zelf te eten bij zich heeft.
Altijd etiketten lezen want je hebt geen garanties, maar ik haal nog weleens bastognekoeken. Die zijn zonder koemelkeiwit en ook lekker.
Matzes, rijstwafels.
Brood is soms zonder koemelkeiwit anders kun je dat bestellen bij de bakker en in de vriezer doen.
Ook geen margarine op brood met koemelkeiwit.

Katie

Katie

06-09-2014 om 02:23

liever kort maar krachtig; sojamelk?

En ik ban liever meteen alle melkproducten uit dan geleidelijk, dat lijkt mij makkelijker en effectiever.

En voor de test wil ik niet op zoek naar vervangers, lijkt me niet nodig. We kunnen best drie weken zonder pannenkoeken... Wel krijgt zoon dan een melkvrije vitaminemineralenpil. En koek, snoep en ijs zonder melkbestanddelen, dat dan weer wel... En andere lekkere dingen (pesto zonder kaas). Maar pannenkoeken is hij toch al niet dol op. En melk kunnen we vervangen door water.

Ik las ergens dat bij overgevoeligheid of allergie tegen melk je ook soja(melk) moet mijden? Klopt dat?

let op vleeswaren

Natuurlijk ook geen kaas maar in de meeste vleeswaren zit ook melk. Paarderookvlees is nog weleens zonder melk.
Pure chocopasta of pure chocola, altijd etiketten blijven lezen, zelfs van alle snoepjes.

sojamelk

De moleculen van sojamelk zijn net zo lang/groot als de moleculen van melk. In 40% van de gevallen is een kind dan ook allergisch voor soja.
Vroeger werd er nog weleens vervangen door soja of geitenmelk, maar dat is dus niet logisch.
Rijstmelk of kokosmelk is echt wat anders.
Na hun 4e hebben kinderen geen melk meer nodig. Je kunt bij twijfel wat meer vlees aanbieden. Ook dan opletten dat er melk in kan zitten in verse worst of zo. Beter is verse runderlappen, niet bewerkt vlees.

Katie

Katie

06-09-2014 om 02:26

Dank! !

Hartelijk dank AnneJ voor al je adviezen.

Dan zetten we in op twee weken...

hartige hapjes

Ik had als tussendoortje fruit en hartige hapjes op die leeftijd. Zelfgemaakte groentesoep met crackers zonder melk of zelfgemaakte macaroni (zonder kaas natuurlijk, kan wel met ketchup). Even op te warmen in de magnetron.
Voor als er iets gaat knagen. En ovenpatatjes.

Oke

Heel veel succes gewenst!
En laat nog even horen of het allemaal lukt of gelukt is?

amk

amk

06-09-2014 om 07:37

AnneJ

"Bij koemelkeiwitintolerantie kun je na een tijdje aangezuurde producten gaan gebruiken als karnemelk en yoghurt. Bij Lactoseintolerantie kan dat niet."

Dit is net andersom. Want bij gezuurde producten wordt in het fermentatieproces de lactose omgezet in andere moleculen. En verdwijnen dus uit het product, de melkeiwitten blijven juist zitten.

Het is dan ook een lactose intollerantie en een koemelkeiwitallergie, technisch reageert het lichaam anders, het netto resultaat is hetzelfde, je kunt er allerlei klachten van hebben.

weeterwelwatvan

weeterwelwatvan

06-09-2014 om 11:30

Katie

Dat AnneJ er veel over schrijft wil niet zeggen dat ze er verstand van heeft. Klok en klepel zijn woorden die daarbij horen. Het onderwerp van de eerste posting zegt dat al, intolerantie is een heel ander mechanisme dan een allergie. Als je denkt aan intolerantie dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat de oorklachten zullen opknappen van het mijden van zuivel.
Wat betreft aangezuurde producten, zie amk.
Wat betreft soja, de cijfers die AnneJ daarover noemt kloppen van geen kant.
Verder ga ik niet reageren maar duik er zelf eens écht in, met betrouwbare informatie, in plaats van op zelfbenoemde deskundigen af te gaan.

Test

Een lactoseintolerantie is makkelijker op te sporen door een test. Een ademtest geeft snel en duidelijk een antwoord daarop. Een koemelkallergie kan vaak bij een bloedtest niet boven water komen.
Zelf heb ik een lactoseintolerantie en was erg blij met de duidelijke testuitslag.
Onze jongste had trouwens de eerste drie jaar een koemelkallergie én oorklachten, dat kan dus ook

Annet

Annet

06-09-2014 om 11:40

getest op coeliakie?

Is zijn bloed ook getest op coeliakie. Dan kunnen je darmen de gluten niet verwerken.
Dit kan in eerste instantie met een simpele bloedtest. Als daar een vermoeden van coeliakie uitkomt, dan moet een biopt het bewijs leveren.

Inderdaad

Even googlen en dan zie je dat ik er niet naast zit.
De percentages van soja allergie bij koemelkeiwit allergie varieren van een paar procent tot 40 procent.
Kan best dat sommigen met een koemelkeiwitvrij dieet ook nog last houden van aangezuurde producten, maar dat is bij ons niet zo.
Dit is het advies dat ik indertijd van de allergievereniging heb gekregen als introductieschema voor bijvoeding: na een jaar karnemelk en yoghurt. Mijn koemelkeiwitallergie werd bij mijn geboorte, halve eeuw geleden geconstateerd in een academisch ziekenhuis.
Jeetje zeg wat een onaardig commentaar!
Blijkbaar wek ik irritatie op.

vitaminemineralenpil

Hopelijk heb je het etiket gelezen. Ik lees dat er zelfs melk kan zitten in paracetamol of naproxen.

weeterwelwatvan

weeterwelwatvan

07-09-2014 om 11:06

Haha

AnneJ googlet even en opgelost, ze heeft gelijk. Is het wel eens in je opgekomen dat niet alles wat op internet staat juist, volledig, uptodate is?
De vroegere gedachte dat koemelkeiwitallergische kinderen vooral geen soja mogen is achterhaald. De kans op soja-allergie is veel kleiner dan men dacht en vooral bij kinderen boven de babyleeftijd echt klein.
Bij kinderen die geen melk maar wel aangezuurde melkproducten verdragen komen de klachten niet van een koemelkeiwitallergie want in aangezuurde producten zijn die eiwitten exact dezelfde (maar dat geldt uiteraard niet voor de kinderen van AnneJ want zij heeft gegoogeld dat dat wel kan).
Picasso natuurlijk kun je oorklachten en een koemelkeiwitallergie hebben. Ik reageerde op de posting dat de oorklachten van Katies kind veroorzaakt zouden kunnen worden door een melkintolerantie.

Zo zwart wit

Je kunt er eindeloos over discussieren maar zo zwart wit is het gewoon niet. Allergie en intolerantie is in de praktijk de combinatie tussen testen en opsporen door eliminatie en bijhouden van de mogelijke relatie tussen voeding en klachten.
Het is een lastig veld. Er kunnen meer overgevoeligheden zijn.
Maar koemelk is het vaakst de boosdoener.
Ook een intolerantie kan gepaard gaan met oorinfecties.
Ik zou het gewoon proberen.

omstreden

Er zijn ook nog steeds artsen die er niet veel om geven. Bij zoon werd op 2,5 jarige leeftijd voor de 2e keer (ook 2 maanden na zijn geboorte) een koemelkeiwitallergie vastgesteld. Maar zelfs met koemelkeiwitallerg, volgens de kinderarts, hoefde er geen relatie te zijn met zijn oorinfecties en diarree. Kon alsnog peuterdiarree zijn. Dat zijn geen behulpzame opmerkingen als een ouder er geen beeld bij heeft.
Door zoon mee te laten doen met het dieet van dochter verdwenen wel de klachten. En daar gaat het om.
Altijd als het over voedselovergevoeligheid gaat krijg je dit soort gedoe.
Het is gewoon een praktische zaak.

Bovendien

Heb je hier te maken met ouderlijke deskundigheid. Wil je medische deskundigheid dan ga je maar naar een arts. Wel een beetje uitkijken want met allergie en intolerantie heb je nog steeds artsen die er niet zo in geloven of er niet zoveel mee kunnen.
Het beste is een doorverwijzing naar een allergoloog. Of als er goede ervaringen mee zijn een dermatoloog.
maar een kinderarts zou ik al lastig vinden. Degene die wij hadden had niets met allergie.

weeterwelwatvan

weeterwelwatvan

07-09-2014 om 12:41

Guttegut

Allergie en intolerantie is in de praktijk de combinatie tussen testen en opsporen door elimiatie en bijhouden van dé mogelijke relatie tussen voeding en klachten.... In jouw werkelijkheid misschien.
In het echt zijn allergie en intolerantie twee verschillende mechanismen en geen zaken die in elkaars verlengde liggen, met verschillende manieren van opsporen. Het is al gezegd, voor intoleranties bestaan er vaak testen, labonderzoeken. Voor voedingsallergieen zijn geen echte testen voorhanden (nee ook met een zg. bloedtest is de diagnose niet te stellen) maar wordt de diagnose gesteld door eliminatie met daarna, niet gemakshalve vergeten, een dubbelblinde provocatie. Eliminatie alleen geeft een hoog percentage vals positieven.
En natuurlijk kan diarree ook bij een kind met koekelkeiwitallergie veroorzaakt worden door peuterdiarree en losstaan van de allergie, en kunnen oorinfecties door virussen komen en losstaan van de allergie. Daar heeft die kinderarts gelijk in of jij dat nu horen wilt of niet.

Marjoleine64

Marjoleine64

07-09-2014 om 12:49

Huh?

Hoezo kan een voedingsallergie niet met een bloedtest aangetoond worden? Volgens mij haal je de zaken flink door elkaar nu, juist een allergie kan je dus wel aantonen. Misschien niet alle soorten allergie, en misschien niet allemaal op hele jonge leeftijd, maar de essentie van een allergische reactie is nu juist dat het een (meestal) snelle reactie van het immuunsysteem is die dus juist wel met een bloedtest aangetoond kan worden. Toen onze jongste een allergische aanval had na het eten van zijn eerste broodje pindakaas (hij was net één toen) beweerder de huisarts ookd at dat niet kon, en dat testen geen zin had. De kinderarts dacht er gelukkig anders over, en de bloedtest gaf een heel duidelijk resultaat.

Er is

Blijkbaar niet altijd een een op een relatie tussen allergie en uitslag van de test. Was het maar zo eenduidig.
Zoon heeft volgens de test van destijds, kan nu ook weer anders zijn, geen lactoseintolerantie.
Ik kreeg pas last van huisstofmijtallergie toen ik wekelijks moest vergaderen in een zaal met oud tapijt.
Ik begon te reageren op het grootste deel van het voedselpakket toen ik structureel een paar dingen fout ging innemen die zeer allergeen zijn als peper en garnalen.
Koemelkeiwit is een ding maar er zijn meer allergenen die alleen of samen verantwoordelijk kunnen zijn voor oorinfecties.
Ik heb zoon in die periode ook mijthoezen om zijn beddegoed gedaan en waste en luchtte het beddegoed frequent.
En verder houden we nog steeds een soort basis hypo allergeen voedingspatroon aan dat aangescherpt wordt bij klachten.
Zo precies werkt het hier in elk geval niet, het is afstemmen op de praktijk.

weeterwelwatvan

weeterwelwatvan

07-09-2014 om 15:09

Marjoleine

Het geeft niet dat je het niet weet want het is een wijdverbreid misverstand (en idd ook veel kinderartsen zijn lang niet altijd goed uptodate over dat stuk van hun vak), maar zeg dan niet dat ik dingen door elkaar haal. Ook onze eigen OOL weet al beter. http://www.ouders.nl/artikelen/kan-een-bloedtest-allergie-aantonen
'Verder is het zo dat een bloedtest of een huidpriktest wel iets zegt over sensibilisatie (overgevoeligheid), maar niet over allergie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een kind gesensibiliseerd is voor koemelk, maar het gewoon kan drinken en niet allergisch reageert. Het omgekeerde kan ook. Een kind kan soms heel duidelijk acuut reageren en toch een negatieve Rast-test hebben.' Kijk, weer wat geleerd. Een bloedtest kan positief zijn terwijl er geen allergie is en ook nooit zal komen, of kan negatief zijn terwijl er wel een allergie is. Niet zo nuttig dus, zo'n test. Hoe de uitslag ook is, het kan nog steeds vriezen of dooien.
AnneJ, er is zelfs niet 'niet altijd' maar nooit een een op een relatie tussen allergie en uitslag van de test, zie boven. Er is geen 'test' voor allergie, diagnosestelling gaat met het eliminatie-dubbelblinde provocatie traject. En je gooit weer allergie en intolerantie op 1 hoop.

Het protocol dilemma

http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/445-7-januari-even-veel-weten-als-je-huisarts.html?qh=YToxOntpOjA7czoyMzoidm9lZHNlbG92ZXJnZXZvZWxpZ2hlaWQiO30%3D

"Stel bijvoorbeeld: u denkt dat uw kind allergisch is voor pinda’s, en u heeft gehoord dat je dat kunt vaststellen met een bloedtest. U vraagt de dokter om zo een bloedtest en zij zegt dat dat geen zin heeft! Nou, dat klopt, dat staat in de standaard én in de patientenbrief. [5] [6] Die bloedtest geeft namelijk bij een hoop kinderen ten onrechte aan dat ze allergisch zijn. Voor pinda’s geldt dat voor vier op de vijf kinderen, die zouden dus alle vier voor niks op een dieet zonder pinda’s gezet zijn.[7] Dat is een hele belasting, want kijk maar eens op etiketten in hoeveel etenswaren sporen van pinda kunnen zitten. Die huisarts had dus gelijk dat ze die test niet wou."

Omdat 4 van de 5 kinderen in de praktijk (hoe kun je dat nou weten?) in werkelijkheid geen pinda allergie heeft wordt de 5e die dat wel heeft ook maar niet geholpen.
Voor mij telt de praktijk. De testen geven niet altijd uitsluitsel, zo exact is het niet, maar dat combineer je met de bevindingen in de praktijk. En ja, die praktijk verandert ook, daarom is het handig als je je er in verdiept maar ook op je eigen observaties afgaat.

Gelukkig

Had ik uiteindelijk een huisarts die er ook praktisch mee omging zodat we de zaak praktisch binnen de perken konden houden.
Soms door testen, soms door een druppeltje melk op de binnenkant van een arm of op de lip te druppelen.
En bij de verdenking op pinda allergie kreeg ik van de huisarts op voorhand een paar epi-pennen mee als we in de bush in thuisland van ex zaten. Dat hoefde ik niet eerst te bewijzen. Zo exact is het niet.

Kan best

En je kunt het hele verhaal rustig laten liggen en je nooit bemoeien met allergie of overgevoeligheid. Artsen willen ook wel buisjes zetten of eens wat smeren bij eczeem, komt vaak voor bij kinderen.
Maar je kunt er ook voor kiezen om wel te proberen de gezondheid van je kind te verbeteren.
Er komt nogal wat gehoorschade voor door al die oorinfecties en een kind is ook vatbaarder als je die allergische reacties maar laat voortbestaan. Het is een kwaliteit van leven.

anamnese

Er is nog een belangrijk onderdeel namelijk de anamnese. Komen allergien, eczeem, asthma, oorinfecties, voor in de familie dan is er extra kans dat een overgevoeligheid aan de orde is.

proof

Daarom lijkt het me juist handig om wel die koemelkeiwitvrije voeding te gaan geven om te zien of het helpt. Dat kan effectief zijn, dan weet je het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.