Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

23-08-2013 om 12:02

Kind 8 altijd verkouden

Dochter van 8 is een kind met een gevoelig vel (eczeem achtige plekjes soms, ook wel eens schimmeltjes) en is ook zeer gevoelig voor verkoudheden. 's Winters helemaal, lijkt het tot in haar longen te zitten, maar ook 's zomers is het vaak raak. Nu ook al weer bijna twee weken een dichte snotneus.

Vraag is, moet ik naar de huisarts om te testen op een allergie eventueel (of iets anders)? Ben beejte bang dat de kwaal minder erg is dan eventueel onderzoek/bloed prikken oid. Ze is niet zo'n held op dit gebied.

Koolmees

Koolmees

23-08-2013 om 12:52

Zoon ook

Mijn zoon heeft hetzelfde (en ik als kind ook). Hij lijkt altijd verkouden. Maar hij is overgevoelig. Dus zijn huid reageert erg sterk op prikkels zoals badschuim, schmink en zonnebrand. Zijn longen reageren in de winter erg op bloeiende bomen. En zijn neusslijmvliezen reageren weer erg op stof en zo in de zomer.
Kijk, het is niet zo erg, dat hij zware allergie heeft. Hij is er niet ziek van. Gelukkig niet. Maar met een paar allergie middelen is het leven wel een stuk aangenamer voor hem. Vooral de hoestaanvallen in de winter waren erg naar. Met ventolin en flexitide kunnen we er nu wat aan doen.
De huisarts vond het niet nodig om verdere allergie te onderzoeken, omdat het met deze middelen gewoon goed gaat met hem. Hij gaat er hopelijk overheen groeien. En het was niet nodig om bloed te prikken of zo.

Dus ik zou wel naar de huisarts gaan, die is daarvoor. (om een lang verhaal kort te maken).

Zelf

Als je er tegenop ziet om het circuit in te gaan kun je ook nog zelf overwegen om je huishouden meer hypoallergeen te maken. Kies 6 allergene dingen en verwijder ze rustig stuk voor stuk uit je menu. Begin met alle koemelkeiwit eruit te halen. Dat is een grote verandering maar is vaak de oorzaak. Dat hoef je niet eeuwig vol te houden maar wel langdurig in elk geval tot de klachten over zijn.
Dan stop je met wasverzachter en begint met azijn in het vak. Dat kun je per direct doen.
Begin aardbeien en kabeljauw uit je menu te halen.
En neem ook geen soja en garnalen oid.
En als je daar niet zomaar mee aan de slag wil laat je dan doorverwijzen naar een allergoloog.
Blijvend allergieklachten ondermijnen de weerstand van een kind maar bovendien kunnen ze dan ook op steeds meer producten en stoffen in de lucht of de omgeving allergisch gaan reageren. Het is een negatieve spiraal. En al gebleken dat je kind er dus niet overheen gegroeid is.

Koolmees

Koolmees

23-08-2013 om 13:53

Wasverzachter

Inderdaad ja, dat gebruik ik sowieso al niet, daar kan ik zelf ook niet tegen. Maar ik vind dat ook vies ruiken.

Met koemelkeiwit stoppen, zou ik echt alleen doen, als dat een bewezen allergeen is voor het kind. Maar goed, bij tijden is melk zo'n beetje het hoofdbestanddeel van het menu van mijn kinderen.

Als kinderen allergisch reageren op bepaalde voedingsmiddelen die je niet vaak gebruikt, zoals aardbeien, merk je dat vaak vanzelf wel. Dan krijg je ineens een opleving van het eczeem of zo en dan ga je terug denken wat je de afgelopen weken voor iets aparts hebt gedaan of gegeten.

Annika

Annika

23-08-2013 om 14:04

Voedsel

Wasverzachter gebruik ik niet, zo min mogelijk zeep tijdens douchen etc. Heb al gemerkt dat ze reageert op zonnebrandsmeersel en/of de zon.

Zo'n hoes voor het kussen/matras tegen stof gekocht, voor de zekerheid. Misshcien heeft het geen zin als er 1000 stoffige knuffels bovenop liggen

Met voedsel durf ik niet te experimenteren. Ten eerste omdat zij en haar broers vreselijk slecht eten, dus ben blij met wat er in gaat. Noten soja, vis, aardbeien dat eet ze bijna niet maar geloof niet dat dat het is (zou dan vrij snel een reactie verwachten wat Koolmees zegt).

Ik ga denk ik toch maar die test laten doen. Wie weet is het koemelk maar wie weet ook pollen ofzo. Op vakantie in Limburg verergerde het niezen weer?!

Je informeren

http://www.kindereczeem.nl/ en etiketten lezen van voedingsmiddelen en andere producten.
Je kinderen overleven het heus wel maar het is zo veel comfortabeler als je er wel wat mee doet.

Annika

Annika

23-08-2013 om 16:39

Oke

Oke duidelijk, we laten testen

Julia64

Julia64

23-08-2013 om 19:22

Huisstofmijt?

Laat haar anders eerst eens testen op een huisstofmijtallergie. Dat is vast te stellen door een simpele bloedtest en is misschien wel te doen voor je dochter. Mijn zoon had ong. dezelfde klachten en daar kwam dus huisstofmijtallergie uit. Lastig, en echt klachtenvrij is hij niet, maar met wat aanpassingen is de situatie toch wat leefbaarder geworden (Flixonase neusspray, Ventolin, wat aanpassingen in huis etc.).
Mocht het dat toch niet zijn, kun je altijd nog verder kijken.
(O, lees nu dat je dochter ook geen held is op gebied van bloedprikken...maar misschien toch maar doen, bij mijn zoon was het zo gepiept en die zag er ook tegenop...)

dc

dc

24-08-2013 om 00:00

Melk

Zou ik toch proberen. Ik ben zelf gek op melk, maar ik heb veel meer last van pollenallergie, zeepallergie, etc etc, als ik veel melk drink. Ik gebruik nu veel kokosnootmelk en voel me stukken beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2013 om 00:36

Stofallergie en hooikoorts

Mijn jongste dochter is ook getest. Bij de eerste keer kwam alleen stofallergie boven water, maar ik vond dat ze verdachte pieken had tijdens hooikoortsdagen. Daar is ze dit jaar ook op getest en ja dus... positief. Hooikoorts steekt tegenwoordig op wonderlijke momenten de kop op, dus ook als je denkt dat het er niet mee te maken heeft, zou ik het toch uit laten zoeken. Ook stof dus.
Ik zelf zou nog niet op eigen houtje producten gaan weglaten. Eerst die test maar eens afwachten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2013 om 11:54

Melk

Mijn man dronk altijd veel melk. Maar had ook vaak een verstopte neus, een prop in zijn keel en soms ook echt een vieze adem. Jaren geleden las ik hier op OO over dat geen melk meer drinken wonderen kan doen. Mijn man is toen gestopt met melk drinken en heeft sinds die tijd ook geen klachten meer.
Melk weglaten is niet zo ingrijpend en de moeite waard om eens te proberen.

Dendy

Behalve

Als het om een allergisch kind gaat. Dan is het achterwege laten van een glas melk niet genoeg en moet je aanvankelijk elk spoortje uit de voeding zien te halen. Dat is wel even een puzzel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2013 om 16:48

Allergisch

Het kan ook een allergische reactie op melk zijn natuurlijk.
Maar als geen melk drinken verlichting kan brengen, waarom zou je dat dan niet proberen?

Dendy

dc

dc

24-08-2013 om 17:45

ik heb het niet geheel uit mijn dieet geband, maar wel veel resultaat. Je hoeft dus niet te beginnen met alle melkonderdelen uit voeding te mijden, maar gewoon beginnen met stoppen met de grote hoeveelheden.

Nee dc

Door die opvatting heeft mijn zoon 2,5 jaar te lang diarree gehad. Als de zaak rustig is kun je dat doen maar in geval de zaak door allergie al in de soep gelopen is wil je die constante irritatie niet. Dan wil je dat het helemaal tot rust komt. Eerder helpt het niet. Zoon bleef ook op die kleine beetje reageren. En dochter aan de borst reageerde ook op die kleine beetjes in mijn dieet. Dat wist ik niet tot ik er door een consultatieburau arts attent oop werd gemaakt dat het dan echt om elk spoortje gaat dat je moet verwijderen. Anders blijf je het immuunsysteem triggeren.

Zelf

Ik dacht dat het net zo werkte als bij mij zelf. Gewoon geen bekers melk drinken dan hield ik het wel onder controle. En zo werkt het nu ook bij mijn kinderen. Zolang ze geen pak chocomelk leegdrinken is er geen probleem met beetjes melk in brood en beleg e.d. Hoewel ik dat natuurlijk ook zoveel mogelijk terugdring.
Maar ik wilde dat ik eerder geweten had dat het echt om elk spoortje kan gaan. Dan had ik zoon al dat gedoe niet aan hoeven doen. Hij is zelfs getest op tropische parasieten en ik heb wat poepjes moeten ophalen van de opvang naar de stoof op de poli. Hij was al aangemeld voor buisjes vanwege zijn pusoortjes.

Melk

AnneJ, je kunt, zoals dc ook formuleerd, *beginnen* met gewoon geen melk meer drinken. Bij man en zoon heeft dat ook afdoende geholpen. Nu dronk niemand hier ooit een "pak melk of chocomel" leeg per dag, maar nu ze geen van beide meer ergens een beker melk bij drinken en andere zoon zich beperkt tot af en toe een beker anijsmelk, vormen toetjes, broodbeleg enz geen enkel probleem meer. Je kunt er best mee *beginnen*. Helpt het niet genoeg, dan hoef je natuurlijk geen jaren door te tobben.

Natuurlijk

Je moet ergens beginnen.

Mijn zoon van 8

heeft alle klachten die jij hebt opgenoemd ook. Omdat wij als ouders allebei allergisch zijn voor diverse "inhalatie" stoffen hebben we hem laten testen. Deze testen vallen mee hoor, dit gaat doormiddel van huidtest en niet door bloedprikken. Voordeel is dat hij nu medicijnen heeft, antihistaminepillen en een neusspray. Zijn klachten zijn nu zo veel minder dat hij zich veel prettiger voelt.
Hij bleek allergisch voor boompollen, bloempollen, gras en huisstofmijt. Daarnaast nog voor honden en katten. Toch gewoon handig om te weten. Hij vond de prikken niet leuk, maar ook niet erg, terwijl hij een echt "watje" is als het gaat om prikken
Zonder de reacties hierboven te hebben gelezen is mijn advies dus, wel laten testen, het levert je veel op.
Succes!
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.