Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

27-12-2013 om 15:55

Kies verschoven door elastiekjes in beugel: consult niet betalen?

De bovenbeugel van mijn dochter (16) gaat volgende maand eruit. Voor het laatste traject heeft zij elastiekjes gehad die zij elke dag voor 15 uren moet bevestigen aan haar boven- en onderbeugel.

Gisteren merkte zij op dat haar kies die achter haar hoektand is, is verschoven. Het betreft haar kies in haar onderkaak. Die kies is niet meer netjes in het rijtje en is naar buiten toe verschoven. Zij heeft er geen pijn aan. Uiteraard is dat niet de bedoeling van de beugel.

Omdat de beugeltandarts gesloten is vanwege de kerstvakantie heb ik hun noodnummer gebeld. Zij meldden dat zij de elastiekjes niet meer hoefde te dragen en dat zij op 6 januari een afspraak met de beugeltandarts kan maken om die kies weer in het rijtje te plaatsen.

Mijn vragen zijn:

- Hoe gaat die behandeling te werk? Die kies is behoorlijk naar buiten geschoven. Wordt dit in een keer met "geweld" teruggezet of zijn er meer behandelingen nodig voordat die kies weer netjes in het gelid is?

- Ik wil niet voor die extra consult betalen. Het is niet onze schuld dat die kies is verschoven. Dat is gebeurd door die elastiekjes. Gaan zij dit kosteloos doen?

- Wie heeft hiermee ervaring en hoe was dit opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

stiekje

stiekje

27-12-2013 om 21:55

uuuh

als de huisarts je een zalfje voorschrijft dat niet lijkt te werken, ga je dan ook je geld terug vragen?

Ik draag al ruim een jaar elastieken op verschillende plekken tussen boven en onderkaak 24 uur per dag met 4x vervanging. Deze zijn bedoeld om tanden/kiezen naar elkaar te brengen voor de juiste sluiting. Mij lijkt niet dat deze in een kort tijdsbestek zomaar uit de rij kunnen springen en even terug gedrukt kunnen worden. Dan moet je er volgens mij ook wel erg veel "last" van gehad hebben. experts zitten op dit forum tandarts.nl

stiekje

Hanne.

Hanne.

28-12-2013 om 09:37

ervaring

Mijn ervaring is dat het 'terugplaatsen' van een kies niet even gebeurt. Net zoals het verschuiven van de andere tanden tijdens de behandeling.

Of de orthodontist de rekening voor zich zal nemen? Zal er vanaf hangen of de verschuiving komt door een 'fout' van zijn kant of dat het een toevallige bijkomstigheid is die niet te voorzien was.

Als de dokter je een zalfje voorschrijft en je blijkt daar alergisch op te reageren verwacht ik hoogstens dat de dokter iets tegen de allergie doet (op mijn kosten). Als de dokter een foute zalf voorschrijft en ik daardoor klachten krijg verwacht ik wel dat de dokter mij tegemoet komt.

(En ik heb zowel bij de orthodontist als bij de huisarts de ervaring dat als zij echt iets 'fout' hebben gedaan ze de kosten zonder dat ik daar om hoefde te vragen (deels) zelf vergoedden).

Tja

Ik ga eigenlijk altijd uit van goed overleg. De vraag is natuurlijk waarom zo'n kies zo uit de stand kan raken. Is het een ongeluk? Was het te voorzien? Zijn de elastiekjes verkeerd geplaatst danwel verkeerd gebruikt?

Ik zou geloof ik niet meteen binnenstappen met het idee "ik betaal niks want ik heb nergens schuld aan". Wacht het even af en kijk wat er precies gebeurd kan zijn.
Mijn ervaring met de orthodontist is dat dingen meestal bijzonder soepel en redelijk opgelost worden.

100%mama

100%mama

30-12-2013 om 13:12

Nooit kant en klaar

Natuurlijk begrijp ik dat het zeer vervelend is, maar....zoals andere ook zeggen, ik zou niet gelijk binnen stappen met "ik betaal de rekening niet want..". het kan gewoon gebeuren. Het is even pech hebben, maar niet direct per definitie de fout van de orthodontist. Terug "zetten" kan niet. Dit gaat met waarschijnlijk een andere draad en kan het dus zijn dat de beugel er nog iets langer in moet blijven zitten.

Nogmaals, ik begrijp dat het zeer vervelend is, maar niet iets waar je iemand de schuld aan kan geven.

Monique D*

Monique D*

07-01-2014 om 13:00

Dat denk ik ook

Wij hebben voor de volgende week een nieuwe afspraak gemaakt met de beugeltandarts. Ik vermoed ook dat er een aantal behandelingen zijn (met een nieuwe draad erin) om die kies weer terug op zijn plaats te zetten.

Moeten wij dit zien als een foutje wat gewoon kan gebeuren (risico van het vak)? Als dochter die elastiekjes niet had gedragen was dit nooit gebeurd.

Ik zal het volgende week wel met de orthodontist hierover hebben.

Nastia

Nastia

07-01-2014 om 13:07

Helaas

Ja, dit kan gewoon gebeuren. De bewegingen van kiezen en tanden zijn niet helemaal voorspelbaar, maar de orthodontist zal een zo goed mogelijke behandeling proberen voor te schrijven. Alleen als er een grove fout is gemaakt zal de orthodontist iets van verantwoordelijkheid (moeten) nemen.

Is het trouwens een orthodontist of een tandarts die daarnaast ook beugels plaatst?

Monique D*

Monique D*

08-01-2014 om 14:06

Ortho is ortho

Nee, hij is echt een orthodontist. Maar hij laat het werk door zijn assistenten opknappen, loopt rond en kijkt of zij het goed doen. Eventueel geeft hij advies. Mijn dochter (en ook zijn andere patiënten) krijgen elke keer weer een andere assistente.

Nastia

Nastia

09-01-2014 om 09:23

Normaal

Dat is wel normaal hoor. Hier krijg je ook een (wisselende) assistente aan je stoel, maar de orthodontist bepaalt de behandeling (al zijn sommige stappen redelijk standaard). Er zijn 5 stoelen die vrij continu bezet zijn, en er is maar één orthodontist tegelijk. Ik vroeg het me af omdat je het over een beugeltandarts had

Maar er zijn natuurlijk goede en slechte orthodontisten. Mijn eigen ortho van vroeger (werkt nu nog!) was een prutser, de ortho van mijn zoon nu heb ik wel veel vertrouwen in. Maar dan nog kunnen er dingen niet gaan zoals gepland en dat heeft ze vooraf ook aangegeven. Zowel tanden als pubers zijn onvoorspelbaar

Puck

Puck

13-01-2014 om 08:46

Hier ook normaal

De gang van zaken zoals jij beschrijft is hier ook zoals de ortho werkt. Maar dat heeft helemaal niets met goed of slecht behandelen te maken. Wij zijn juist heel tevreden over het behandeltraject van onze oudste.

Monique D*

Monique D*

13-01-2014 om 12:03

Is opgelost!

Wij zijn vandaag naar de ortho geweest. Hij heeft zelf even gekeken en ik keek mee. Wat bleek!! Die kies was gewoon in het rijtje. Dochter heeft het zelf ook via de spiegel gezien. Hoe kan dit?? Misschien hebben wij verkeerd gekeken of het leek zo? Het is vreemd maar waar.

Maar goed, voor dit consult hoeven wij niet te betalen en de volgende week mag haar bovenbeugel eruit.

Wel heeft de ortho gezien dat dochter haar tong tegen haar voortanden drukt als ze slikt. Dat was ook de reden dat ze een beugel nodig had (de boven- en ondertanden kwamen recht op elkaar in plaats van over elkaar).

Wij hebben ons dus voor niets druk gemaakt! Nog bedankt voor jullie reacties.

Hanne.

Hanne.

13-01-2014 om 22:39

tong tegen tanden

Wat fijn dat het een storm in een glas water bleek.

Gaat er nog iets gebeuren aan het met de tong tegen de tanden duwen?

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 14:51

Was ik vergeten te vragen..

..maar dat vraag ik wel de volgende week als de bovenbeugel eruit gaat. Ik vermoed dat zij een draadje aan de achterkant van haar tanden krijgt, dat ervoor zorgt dat die tanden niet meer naar voren schuiven. Ze moet natuurlijk ook van die gewoonte af, maar dit gaat onbewust (slikreflex en in haar slaap).

Druif

Druif

14-01-2014 om 14:56

tong tegen tanden

Daar is mijn dochter heel goed voor(tegen) geholpen door een logopediste.
Het was bij haar het vervolg op de behandeling tegen slissen, maar het heeft wel echt geholpen. Misschien een idee om te informeren?

Tink

Tink

14-01-2014 om 16:52

dat draadje

... krijg je voor zover ik weet tegenwoordig sowieso als de beugel eruit gaat. Bij mij is dat vroeger niet gebeurd en mijn ondertanden stonden al snel weer vrolijk door elkaar. Toch jammer na jaren beugelen.

Hanne.

Hanne.

14-01-2014 om 16:52

reden

Reden dat ik het vraag is dat ik het zelf ook had. En daardoor was 6 haar beugel dragen in een jaar weer voor een flink deel tenietgaan.

Logopedie heeft hier geholpen. En ik heb ook een draadje gekregen (en een extra jaar slotjes)

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 22:01

Goed idee

Ik zal volgende week vragen wat de ortho gaat doen om te voorkomen dat de tanden weer naar voren gaan als zij met haar tong tegen aan gaat duwen.
Dat van die logopediste is een goed idee. Het zou zonde zijn als dat beugelen helemaal voor niets is geweest.
Wie weet een goede logopediste in Amsterdam?

Monique D*

Monique D*

20-01-2014 om 16:16

Geen logopedie

De ortho (assistente) heeft de bovenbeugel verwijderd en een draadje, dat heet de "bar", achter haar boventanden geplaatst. Ik heb hem gevraagd wat hij gaat doen om ervoor te zorgen dat haar tong niet haar voortanden naar voren gaat duwen.

Hij zei dat haar boventanden nog een beetje naar voren staan zodat haar tong nog vrije ruimte heeft. Volgens hem zal deze gewoonte na een paar jaar (rond haar 20e jaar) verdwijnen.

Behandelingen bij een logopedist vond hij niet nodig. Dit kan effect hebben als zij erg jong is, maar volgende maand wordt zij 17 jaar.

Hanne.

Hanne.

20-01-2014 om 20:20

hmm

Hmmmm

Ik was 18+ toen ik voor dat probleem naar de logopedie ging.

Oude gewoontes zijn moeilijk af te leren maar het is zeker niet onmogelijk.

Monique D*

Monique D*

26-01-2014 om 17:48

Misschien helpt dit ook: een "hoesje"

Dochter krijgt morgen van de ortho een "hoesje" mee. Dat is een soort hoesje die over de tanden van de bovenkaak wordt geplaatst. Dit moet ze elke nacht voor een jaar dragen. Dit omdat de tanden nog "in beweging" zijn en ze blijven dan in een stand staan.
Als het jaar om is kan ze dit om de zoveel tijd dragen. Maar dat horen wij nog wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.