Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Spit

Spit

26-03-2017 om 20:30

Kent iemand dit oefenprogramma tegen rugklachten?

https://www.rugpijnweg.nl/producten/rugpijn-weg-ermee/

Klinkt allemaal too good to be true, maar wie weet. Is hier iemand die ervaring heeft met dit programma? Het heet rugpijnweg, van ene Robert Feddes.

Of andere goede tips bij spit? Ik weet dat spit vanzelf overgaat, maar aangezien ik het niet voor het eerst heb, en steeds op dezelfde plek, denk ik dat het goed is om structureel versterkende oefeningen te doen.

Vogel

Vogel

27-03-2017 om 08:54

Persoonlijk

ben ik zeer wantrouwend bij websites met zoveel hoofdletters en uitroeptekens.
Ik zou een goede fysiotherapeut die ook manueel therapeut is zoeken. Die kan je behandelen en een oefenprogramma meegeven.

Martje

Martje

27-03-2017 om 09:55

Oefeningen

Je buik- en rugspieren versterken is het beste wat je kunt doen. En onderhouden natuurlijk.

Zoek inderdaad een goede fysiotherapeut.

En blijf zoveel mogelijk in beweging. Ook als je geen spit hebt.

Jasmijn

Jasmijn

27-03-2017 om 11:09

buik en rugspieren versterken

Hier ook regelmatig spit (gehad) wordt steeds minder. Ik ben met hardlopen begonnen (3x per week 5km) en doe 'planking'. Is goed voor heel veel spieren en je kan niet zo snel iets verrekken (wat me wel eens is gebeurd met buikspier oefeningen)
Verder, als het er weer eens inschiet (al lang niet gebeurd) dan ga ik dezelfde dag nog een wandeling maken van minstens een uur, dan is de meeste pijn al weg. Ik loop dan echt de eerste 3 straten alsof ik heel nodig moet poepen (sorry, weet geen andere vergelijking ) ) maar daarna ga ik steeds rechter en rechter lopen en verdwijnt de pijn geheel.

Spit

Spit

27-03-2017 om 11:52

Wandelen

Goh, ik vond dat ook in het archief, een forummer die de spit eruit wandelde. Ik hou niet van wandelen, ben wel een fervent hardloper. Maar dat gaat nu echt niet. Toch maar een rondje wandelen dan.
Ik weet dat blijven bewegen goed is, dus ik doe braaf wat oefeningen. Was zo benieuwd naar de oefeningen van bovengenoemde site, maar idd: zo schreeuwerig, dat kan bijna niks zijn.
Planking....ook maar es op googelen. Is dat goed voor je rug?

Voorkomen

Om te voorkomen dat de slipping disk parten gaat spelen, wordt hier elke ochtend op het randje van het bed een tiental wieken gedraaid. Dus armen horizontaal en maximale draaiing van het bovenlijf. Als een warming-up van de rugspieren bij de aanvang van de dag.

Ik vind de site wel een hoop blabla -verhaal. Hoog verkoopgehalte. Met een stevige wandeling train je je rugspieren ook.

Rugpijn weg ermee van drs Robert Feddes

HET rugpijn oefenprogramma van Robert Feddes werkt uitstekend.

Ik had (2009) n flinke hernia tussen L4 en L5 en een uitstraling tot mijn linker enkel.
Oorzaak kan van alles zijn, zoals verkeerd tillen, hoesten etc.
Naar de fysio, voor n behandeling van paar weken, is leuk maar geen oplossing op lang termijn.

Mijn genezing in t kort; eerste week ontstekingsremmers en pijnstillers
Dan gedurende aantal maanden:
-elke dag minstens 30 minuten wandelen
-elke dag een uur oefeningen doen van Robert; wissel de oefeningen af.

Indien je geen pijn meer heb in de rug, je leven lang buik en rugoefeningen doen, di tminimaal 2 maal in de week gedurende 30 minuten.

Heb nu na 9 jaar nog steeds n sterke rug en kan bomen omhakken etc.
En no pain no gain.

Success
Harry

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2018 om 20:36

Gymbal

De gymbal is een erg prettig middel om wat oefeningen te doen als je rugklachten hebt. Het eerste filmpje is Spaans, maar het gaat om wat je ziet, dus dat is niet erg. Dit zijn oefeningen voor de absolute beginner


https://youtu.be/ifXIxbfcVkk

Dit filmpje laat meer oefeningen zien.


https://www.youtube.com/watch?v=krau8HpbMBY

Je zou er ook nog een stretchband bij kunnen kopen. Ik zie dat er meer namen voor gebruikt worden. Maar als je op stretchband zoekt, krijg je allerlei filmpjes met oefeningen.

De bal en de band kun je voor een habbekrats kopen. De bal moet bij je lengte passen. Ik ben lang en heb een bal met een doorsnee van 75 cm. Eventueel heb je nog een pompje nodig om de bal op te pompen.

Spit erin wandelen of zwemmen

Welke oefeningen je ook doet, bouw het rustig op. Ik heb eens een ernstige spitaanval gehad door overbelasting, omdat ik ongetraind een paar dagen flink door ging wandelen met onvoldoende rust tussendoor. Het is nu mijn zwakke plek.
Rustig bewegen met wel voldoende rust tussendoor helpt bij een nieuwe aanval, maar niet te fanatiek. Bij een nieuwe, milde, spitaanval ben ik eens fanatiek gaan zwemmen in de hoop eraf te komen. Het gevolg was echt een ernstige spitaanval waarbij ik niet meer op of neer kon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.