Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna

Anna

21-10-2013 om 10:31

Kan ik het sporten zo maar weer oppakken ???

Hoi,

Ben 46 jaar en door allerlei omstandigheden heb ik een dikke 2 jaar niet meer gesport. Twee jaar geleden heb ik mijn sportschool-abonnement opgezegd omdat de kosten werkelijk de pan uit rezen, vond ik het niet meer waard. Ben destijds gestopt met het idee "ik ga wel weer op zoek naar iets anders"..., maar dat iets anders is er gewoonweg niet van gekomen.

Enfin, we zijn 2 jaar verder, ben een aantal kilo's zwaarder, heb bovendien een zittend beroep en ga ook nog met de auto naar het werk (dat is 50 km verderop, dus fietsen is geen optie). Ik had wel in de gaten dat mijn conditie behoorlijk was verslechterd, maar door een wandeling met mijn oudere zus ben ik flink aan het denken gezet. Ik liep te hijgen als een oud paard en kon haar amper bijhouden, zij had geen centje pijn.

Okay, alle moed verzameld en hulptroepen ingeschakeld.

Geen sportschool meer ,maar liever kleinschaliger. Met kennis nr. 1 kan ik op maandag mee naar een soort van aerobic-achtige les, met kennis nr 2 kan ik op donderdag mee naar een eveneens zumba-achtige les. Beiden spreken me wel aan en ik heb natuurlijk een goeie stok achter de deur doordat ik niet alleen ga. So far, so good..

Voor volgende week staan beide avonden gepland, maar ik ga nu wat twijfelen. Kan ik vanuit het niets (lees; 2 jaar niet sporten) zomaar weer 2x per week iets gaan doen of is dit vragen om problemen/blessures ? In een andere posting las ik al iets over zweepslag, heb ik zelf jaren geleden ook eens gehad, dus op zo'n soort blessure zit ik natuurlijk niet te wachten.

Ben enthousiast en ik heb er zin in, maar wie kan me vertellen of ik dit zomaar kan doen of dat dit een domme aktie is ?

grt. Anna

Beste Anna

Ik zie aan de soort sport dat het geen teamsporten zijn.
Je kunt aan de trainster even uitleggen dat je een beginner bent, en de nodige pauzes inlassen.
B.v. je doet 4 x 10 minuten mee.
Doen wat je kan, en tijdig even op adem komen.
Je zal wel wat spierpijn krijgen naderhand.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2013 om 12:23

Rustig aan beginnen

Vaak heb je dit soort lessen op verschillende niveau's. En zit er in zo'n groep een gemêleerd gezelschap. En is een goede instructeur erop bedacht dat nieuwelingen rustig moeten opbouwen. Ik zou van beide een proefles nemen met als uitgangspunt om eens rustig op halve kracht deel te nemen en dan te kijken wat er gebeurt.
Ik heb beide sporten gedaan en ik vind ze allebei niet hoog blessure gevoelig. Als je in het dagelijks leven nog een beetje gewoon meekunt zal het daarom denk ik wel loslopen. Of zijn beide kennissen van die übersportmensen?

Wandelen

Om je conditie op te vijzelen zou je ook kunnen beginnen met een maand lang 10.000 stappen per dag te gaan maken. Dat is ongeveer anderhalf uur lopen. Koop een goede stappenteller, neem hem iedere dag mee en je zult zien dat je - vooral in het begin - erop gebrand zult zijn om die stappen te maken. Dus als je dan iets aan een collega moet vragen, loop je er even naartoe ipv te bellen ( toch weer 100 stappen erbij!).
Ben je 's morgens tien minuten eerder klaar, dan kun je een rondje om t huizenblok lopen of op je weerk 10 minuten wandelen voor je naar binnen gaat, hop, weer 1000 stappen op de teller.
En daarnaast ga je natuurlijk die sportlessen doen, waarbij je die teller natuurlijk ook in je zak doet.

Inderdaad, gewoon rustig aan.

Je zal èn bij aerobic en ook bij Zumba gewoon het gevoel hebben :"dat was lekker, heerlijk in beweging geweest vanavond." Gewoon beetje rustig aan, kijken of het wat voor je is. Als je al te hard gaat zweten doe je weer even rustig aan Je gaat nu ook weer niet gelijk 10 km. hardlopen of bergbeklimmen. Een blessure kan altijd, dat is waar, maar die kan je ook krijgen omdat je thuis over een drempel struikelt.Gewoon lekker bewegen en niet overdrijven, komt vast goed. Rustig aan je conditie opbouwen.

Anna

Anna

21-10-2013 om 14:25

reactie.....

Nou, door jullie reakties krijg ik er steeds meer zin in...

Dit zijn dus geen lessen bij een sportschool (omdat ik die juist zo duur vond), het is meer een lesje in een gymzaaltje van een school die wordt gegeven door iemand (hoe goed deze instructeurs zijn weet ik dus niet), maar ik zal verstandig zijn en niet gelijk vol gas gaan....

Gewoon rustig aan doen en die stappenteller vind ik ook een leuk idee. Ga ik ook doen !

Anna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.