Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

13-10-2013 om 16:27

Kan dit zweepslag zijn?

Ik heb al een paar maanden spierpijn in mijn kuiten. Het was niet heel erg, maar wel altijd aanwezig en vooral 's morgens leken mijn kuitspieren echt een paar centimeter korter. Ik heb wel eens bedacht om naar de huisarts te gaan, maar dat is er nooit van gekomen.
Gisteren moest ik van een stoel afspringen, en toen schoot er 'iets' in mijn linkerkuit. Vreselijke pijn, en ik heb echt een paar minuten naar adem happend op de grond gezeten. Inmiddels doet het nog steeds flink pijn als ik loop. Ik kan mijn kuit niet recht strekken, dus lopen gaat ook niet. De pijn zit op het midden van de kuit (precies in het dikke deel), en als ik op de zijkant van mijn voet loop kan ik wel lopen. Op mijn tenen staan is ook geen probleem, maar de kuit aanspannen doet weer teveel pijn.
Klinkt dit als zweepslag? Ik zit een beetje te dubben of ik morgen de huisarts moet bellen of een fysiotherapeut. Bij zweepslag kan de fysio niet veel doen, maar dat moet dan natuurlijk wel worden vastgesteld.

Katniss

Katniss

13-10-2013 om 18:50

Niemand

Geen huis-, tuin- en keukendokters aanwezig die hier iets over kunnen zeggen?

Rafelkap

Rafelkap

13-10-2013 om 18:57

geen dokter

Ik ben helaas geen dokter. Maar kan je wel een advies geven zoals ik die aan een vriendin zou geven: als jij morgenochtend nog last hebt, ga dan gewoon naar de huisarts. Die kan het beter bekijken en er hopelijk wat aan doen. Je blijft toch niet met die pijn rondhobbelen?

Katniss

Katniss

13-10-2013 om 20:52

Bedankt voor je reactie. Zinvol advies ook, dus ik ga morgen idd maar naar de huisarts. Van mijn voortstrompelen krijg ik ook nog last van mijn rug, dus er moet wel iets gebeuren.

Wat

Wat

13-10-2013 om 20:56

laat ook even naar die spierpijn kijken, best kans dat je door een te hoge spierspanning in je kuiten dit hebt opgelopen en dan kun je die oorzaak ook beter proberen weg te nemen of in elk geval weten wat het is. Sterkte

HTK-dokter hier

Klinkt absoluut als zweepslag. Maar daar heb je niks aan, want ik ben geen echte dokter
Bedenk dat herstel lang kan duren, tis een vervelende blessure.

Lijkt er wel op

Ik heb een jaar geleden een zweepslag opgelopen en het meest kenmerkende daarvan was dat ik mijn voet niet meer plat op de grond kon zetten. Afhankelijk van de ernst van de zweepslag duurt het een tijdje voordat dat weer kan. Wat je vooral niet moet doen is je kuit masseren, dat geeft kans op trombose. Wat je wel moet doen is wanneer mogelijk met je been omhoog zitten en voorzichtig oefeningen doen om je kuit op te rekken. Gewoon flexen en stretchen, maar niks forceren. Je kan voorlopig ook het beste een hakje dragen. Een arts of fysiotherapeut kan er eigenlijk niks mee. Beterschap!

skik

skik

Volgens mij is het andersom: dat je niet moet masseren wanneer je trombose hebt. Ik kan me niet zo voorstellen hoe masseren kans op trombose zou geven?

Katniss

Katniss

14-10-2013 om 10:40

Het valt mee

Er zit maar een klein scheurtje in mijn kuitspier. Dat kan dan blijkbaar toch vreselijk veel pijn doen ;-( Ik moet een weekje rustig aan doen, en volgende week naar de fysiotherapeut. Er wordt ook nog even bloed afgenomen om te kijken of mijn aanhoudende spierpijn veroorzaakt wordt door een kaliumtekort o.i.d.

Jippox

Bij zweepslag kan de zwelling juist toenemen bij masseren. Ook kunnen er bloedvaatjes geknapt zijn die door masseren niet dichtgaan.

skik

Puck

Puck

14-10-2013 om 15:13

Skik

De redenen die jij noemt voor niet masseren zijn ongetwijfeld waar maar die hebben toch niets te maken met het vergroten van de kans op trombose? Ik zie het verband niet?

Puck

Ik kan me zo voorstellen dat door massage van een inwendige wond er bloed uit de ader geperst wordt, wat in combinatie met een zwelling een klontje gaat vormen.

skik

Katniss

Katniss

14-10-2013 om 16:30

Nou

Jullie denken toch niet dat ik op dit moment in mijn kuit ga laten kneden? Volgende week mag hij eens voorzichtig een poging wagen.

Ik zou me de moeite besparen Katniss

http://www.henw.org/archief/volledig/id1166-zweepslag-van-de-kuit.html

Daarin staat dat van geen enkele fysiotherapeutische behandeling bij zweepslag de effectiviteit is aangetoond. Het heeft geen effect op pijn of herstel. Rust is het enige medicijn.

skik

Puck

Puck

15-10-2013 om 11:10

Skik

Mwaah... ik kan me dat minder goed voorstellen, maar dan nog, dan is het buiten de ader...... dan krijg je een blauwe plek, trombose zit IN de aderen. Dus ik denk persoonlijk dat het tromboserisico bij masseren wel meevalt, neemt niet weg dat masseren van een gescheurde spier niet fijn is en dat je dat ook niet zo snel zal doen. Ben het helemaal met je eens dat rust, maar ook bewegen op geleide van de pijn (denk dat hele dag stil blijven zitten meer tromboserisico vormt dan masseren).

Puck

Het risico op trombose valt ook wel mee, maar het is wel aanwezig (waarschijnlijk ook door de zwelling die je er mee opwekt of verergert), dus het advies is niet masseren. En behalve rust is mild bewegen naar vermogen natuurlijk ook het advies.

skik

Hoe is het nu Vic?

Al wat minder pijn en wat meer mobiel?

skik

skik

Daar heb je me onbedoeld ff geholpen
Ben ook benieuwd hoe het is? Was het idd zweepslag?

Katniss

Katniss

20-10-2013 om 12:40

Skik

Het is Katniss
Volgens mij is zweepslag als er iets helemaal is losgescheurd, maar het was maar een klein scheurtje in mijn kuitspier. Ik kan dus wel lopen, maar nog niet zoals het hoort. Als ik het vergeet en dan teveel belast krijg ik gelijk weer (erge) pijn. Dinsdag ga ik naar de fysio en dan hoop ik dat hij er iets mee kan. Het is wel doodvermoeiend want ik merk nu pas hoe vaak ik moet lopen, en hoeveel langer alles duurt als je in een strompeltempo loopt.

Hee Katniss

Vic, hoe kom ik daar nou toch bij, da's heel iemand anders, sorry.

Een klein scheurtje is ook zweepslag hoor, en heel vervelend. Gewoon even naar de wc lopen, waar je normaal niet eens over nadenkt, wordt ineens een opgave. Loop je wel op een hakje? Dat kan veel schelen. Ben benieuwd wat de fysio voor je kan doen. Ik denk zelf niks, maar laat me graag verrassen. Sterkte maar weer!

skik

Vera*

Vera*

21-10-2013 om 12:26

verlichten

Je kan de pijn verlichten als je loopt/moet lopen door een opgevouwen zakdoekje in je schoen te leggen onder je hiel. Je spier wordt zo iets korter en dat doet dan minder pijn doordat die minder rekt.

Een andere mogelijkheid is een tapeje (laten) plakken zodat je spierbuik niet 'kan' rekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.