Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kabinet Rutte: the men who made us fat


https://www.youtube.com/watch?v=kYVoYwU1-kk

The men who made us fat. Kunnen we nu gevoegelijk het derde kabinet Rutte aan toevoegen.

https://www.volkskrant.nl/opinie/afschaffing-dividendbelasting-zal-nadelige-effecten-hebben-op-de-volksgezondheid~a4596461/

Scherpe observatie van Teun van der Keuken: de kosten van het afschaffen van de dividendbelasting wordt gefinancierd door de BTW op groenten en fruit te verhogen van 5 naar 9 procent. We staan erbij en kijken er naar.

"Hoe ze dit allemaal willen betalen? Onder andere door de btw op groente en fruit te verhogen van 6 naar 9 procent. Terwijl overgewicht en diabetes de afgelopen jaren sterk zijn toegenomen en we gezonder zouden moeten eten, worden groente en fruit duurder. Als we mensen gezonder zouden willen laten eten, dan zou dit juist goedkoper moeten worden.

Laat de waanzin even op u inwerken: dit kabinet betaalt een fikse bonus aan een bedrijf dat rommelvoer als ijs, pakjes en zakjes vol suiker, zout, conserveringsmiddelen en loze vullers maakt, door groente en fruit duurder te maken. Het kabinet mest ons vet met voorbedachten rade. Dat is immoreel. "


Wenda

Wenda

29-04-2018 om 21:55

Vreselijk

Ik eet de laatste jaren een stuk gezonder en ben echt steeds meer geld kwijt aan boodschappen.
Natuurlijk kán het wel, goedkoop gezond inkopen, maar het is best een uitdaging. Gewoon goedkoop boodschappen doen, dus ook mbv minder gezonde producten, is een eitje.
Omdat ik het best een uitdaging vind, lukt het me niet alle dagen. En geef ik soms toch te veel geld uit etc.
In ieder geval herken ik dit bij andere mensen. Ik zie veel mensen minder gezonde keuzes maken, ook uit geldgebrek.

Erna

Erna

29-04-2018 om 22:24

petitie

"Onder andere door de btw op groente en fruit te verhogen van 6 naar 9 procent."

Echt schandalig.

Is er geen petitie om dit soort dingen tegen te houden? Ik zal het niet zelf organiseren, maar zet graag mijn handtekening en zal hem ook verspreiden.

Leen13

Leen13

29-04-2018 om 22:31 Topicstarter

Op je wenken Erna

https://petities.nl/petitions/behoud-de-dividendbelasting?locale=nl

"De huidige regering Rutte 3 will de dividendbelasting afschaffen. Dit kost miljarden, geld dat niet naar zorg, onderwijs etc kan, vooral buitenlandse aandeelhouders profiteren. Het is onduidelijk wat de beweegredenen zijn van het kabinet. Wij willen dat dit geld naar onderwijs en zorg gaat."

https://petities.nl/petitions/tegen-het-afschaffen-van-de-dividendbelasting?locale=nl

"Wij
burgers constateren
er is een beweging nodig is om de Tweede Kamer te laten zien dat ook anderen tegen het besluit van de afschaffing van de dividendbelasting zijn.
en verzoeken
het besluit over de afschaffing van de dividendbelasting terug te draaien."

https://petities.nl/petitions/stop-de-afschaffing-van-de-dividendbelasting?locale=nl
"Wij
Stichting Better World Now

constateren
dat Nederland door de afschaffing van de dividendbelasting afglijdt tot het niveau van een bananenrepubliek. De lasten worden zo verschoven naar de burger!

Dit is Nederland onwaardig en schaadt onze positie binnen de EU.
en verzoeken
de dividendbelasting in stand te houden! \"

Om mee te beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2018 om 22:32

Helemaal eens

Als er zo nodig met de BTW gerommeld moet worden, maak dan onderscheid tussen laag tarief voor basisvoedsel (blik en diepvries dus ook) en fruit aan de ene kant, midden tarief voor alles wat bewerkt is, behalve brood en zuivel en hoog tarief voor snoep, koek en chips, frisdrank en alcohol aan de andere kant. Ik doe nu een snelle verdeling, simpel zal dat niet zijn, maar niet onmogelijk.

Leen13

Leen13

29-04-2018 om 22:34 Topicstarter

En Groningen

https://actie.degoedezaak.org/petitions/ons-geld-naar-de-groningers-niet-naar-shell

"Aan: Tweede Kamer der Staten Generaal
Ons geld naar de Groningers, niet naar Shell"

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2018 om 22:39

AnneJ

Ik heb de dividendpetitie getekend, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als tegen BTW verhoging protesteren. Zo haal je twee zaken door elkaar.

Leen13

Leen13

29-04-2018 om 22:46 Topicstarter

Deze dan Kaaskopje

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/handtekeningenactie-tegen-duurder-groente-en-fruit/

"Nu wordt er nog 6 procent btw berekend op voeding, waaronder groente en fruit. Het nieuwe kabinet wil dit verhogen naar 9 procent.

'Supermarkten liggen vol met spotgoedkoop junkfood'
'De prijsverschillen tussen junkfood en gezond eten worden al jarenlang alleen maar groter. De supermarktschappen liggen vol spotgoedkoop junkfood. Een donut kost 55 cent, een Mars pakweg 36 cent, een roze koek 16 cent en een appelkoek 11 cent. Een appel daarentegen kost 59 cent, een paprika 99 cent en een avocado al snel meer dan een euro', aldus foodwatch.

Volgens de organisatie eten zes op de zeven Nederlanders onvoldoende groente en fruit. Consumenten kunnen via de website van foodwatch meedoen aan de actie.

Teken de petitie hier"

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2018 om 23:08

Dank je wel 😊

Dit past onder de titel 😊

Leen13

Leen13

29-04-2018 om 23:16 Topicstarter

Keuzes

Tegenwoordig zie ik bij een aantal supermarkten bij mij in de buurt dat je eerst binnenkomt op de groente- en fruit afdeling. In mijn supermarkt loop je ook direct tegen de eerste aanbieding van groenten aan. Kom ik toch eerst dat soeppakket tegen voor ik bij de blikken soep ben. Echt prettig geregeld.
Helaas toch gezwicht. Ik was niet zo lekker en kinderen waren naar de Koningsdag. Geen zin om er tijd in te steken. Effe makkelijk. En goedkoop. Zelf soep maken is een paar euro, het blik net 1 euro.
Maar ze hadden zelfs een pompoensoeppakket! Ook nog even mijn faalangst overwinnen. Ik maak nooit zulke lekkere pompoensoep als mijn vriendin.
Psychologische drempels bij jezelf, tijd maar zeker ook geld kan een probleem zijn.
Ik denk dat het macro economisch wel helpt als je verse gezonde zaken goedkoper maakt. Me dunkt dat je per verlaagd procent al een percentage gezondheidswinst hebt aan lager gewicht, minder diabetes, lager cholesterol en zovoort.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2018 om 23:41

AnneJ

Sinds ik me meer met kruiden en specerijen bezighoud, is het plezier in zelf doen en alles vers enorm gestegen. Deze week bijvoorbeeld chili con carne. Geen potje of zakje met kruidenmix, maar gewoon zelf mixen. Ik heb geen kruidenrekje, maar een halve kruiden - keukenkast 😃

Leen13

Leen13

29-04-2018 om 23:48 Topicstarter

Kruiden

Je hebt gelijk Kaaskopje. Ik kan ook weleens van mijn laag aantal ingredientenhobby (vanwege allergie) afkomen en eens wat meer, liefst verse, kruiden gaan proberen.
Goed idee!

Ad Hombre

Ad Hombre

30-04-2018 om 06:33

Gelul

Wat een tendentieus gelul. De btw op alle voeding gaat omhoog. Van snoep tot hamburgers, van gmo tot macrobiotisch.

Maar geef er maar een groente en fruit draai aan. Het gepeupel trapt er wel in.

@Emma

@Emma

30-04-2018 om 07:20

Btw

Btw op alle levensmiddelen gaat omhoog, waaronder groente en fruit. Ongezond eten blijft in verhouding goedkoper, dus de overheid zou de gezonder-eten-campagne geloofwaardiger maken door groente en fruit juist niet duurder te maken.
Het lijkt nu alsof alleen de btw op groente en fruit verhoogd wordt en dat is niet zo. Beter is om bij de feiten te blijven. Die zijn al erg genoeg, zeker in combinatie met de afschaffing van de dividendbelasting.

Teuntje

Teuntje

30-04-2018 om 07:56

Journaille

Hij jokt niet maar vertelt maar een deel. De btw op groente en fruit gaat omhoog, daar is niets van gelogen. Alleen even niet vermeld dat dat ook voor andere levensmiddelen geldt. Journalistiek is een vak. .

@Emma

@Emma

30-04-2018 om 08:06

Teuntje

Zoiets ja, haha
Off topic: er wordt nu ook al beweerd dat Trump de wereldvrede redr omdat Noord- en Zuid-Korea bij elkaar op bezoek gaan. Journalistiek is idd een vak (apart

Houdbaar/niet houdbaar.

Groente en fruit moeten geplukt worden, gekoeld, getransporteerd en wat niet verkocht wordt moet weggegooid. En de aantallen zijn kleiner.
Dus als de transportkosten voor een avocade duurder wordt merk je dat gelijk in de prijs.
Houdbare en bewerkte producten kunnen lang staan in de schappen van de supermarkt en worden in grote hoeveelheden opgeslagen en getransporteerd. Het is niet "gezond of ongezond" maar houdbaar of niet houdbaar. Rijst is ook goedkoop.

Ongezonde dingen zijn bewerkt tot lang houdbaar en daarom goedkoper. Alleen groente en fruit van het seizoen eten en uit eigen land, dan is vers helemaal niet duur(der) .
Een avocado is een goed voorbeeld. Dat hippe ding komt uit Mexico, modefruit, daar hangen enorme kosten aan om dat ding hier in het schap te krijgen. Koop appels,peren en aardbeien en je hebt genoeg fruit in huis voor weinig geld.
"Gezond eten duur", nee dus, als je er een draai aan wilt geven moet je zeggen "vers eten" is duur.

@Emma

@Emma

30-04-2018 om 08:34

Wil

Ik koop geen peren, maar appels en aardbeien wel en die zijn verschrikkelijk duur. Nu geen appelseizoen, dat snap ik, maar aardbeien, in mei, echt bezopen zo duur. Avocado's, zijn die duurder dan aardbeien? Ik ga het straks zien

Emma.

Ik had op de markt 3 doosjes aardbeien voor 4 euro. Die avocade koop ik ook hoor, maar weet waarom eentje een euro kost. Ook nog een grote pit, weinig fruit
Appels betaal ik 1,25/1,50 euro voor een kilo aan de kraam. Los. Als je een zakje verpakt koopt in de supermarkt betaal je idd veel meer. Die zijn gesorteerd.
En als de appelopbrengst tegenvalt gaat de prijs omhoog.

Leen13

Leen13

30-04-2018 om 08:56 Topicstarter

Goh

Dan moet ik vandaag toch maar het hele regeerakkoord gaan lezen. 70 pagina's.

AnneJ

Alle levensmiddelen worden duurder door verhogen BTW tarief. Daar is niemand blij mee.
Maar jij stelt dat alleen groente en fruit duurder wordt en dat we daardoor kiezen voor ongezond.
Vers was altijd al duurder om andere redenen.

Rundvlees is ook duurder dan varkensvlees. Als de BTW omhoog gaat op levensmiddelen wordt varkenvlees niet nog ongezonder. Dat we de verkeerde keuzes maken ligt aan het aanbod. De chips en snoep afdeling is groter dan de gr/fr afdeling....er valt veel winst te behalen bij de bewerkte lang houdbaar afdeling.

Groente en fruit mag van mij naar 0-2 % BTW en de rest omhoog. Maar kiezen we dan minder voor chips en kopen we die paprika voor een euro?

Half a twin

Half a twin

30-04-2018 om 11:21

Kan de tweede link niet lezen

Is er iemand die dat wel kan en dan met bronvermelding even hier wil plakken? Ik kan er pas iets zinnigs over zeggen als ik de bronnen heb bekeken /gelezen. Zonder abonnement op de Volkskrant lukt dat niet.

Leen13

Leen13

30-04-2018 om 13:10 Topicstarter

Eerste deel artikel

Het artikel tot de laatste alinea's die al bovenin staan.

copyright De Volkskrant

"Afschaffing dividendbelasting zal nadelige effecten hebben op de volksgezondheid
Door: Teun van de Keuken 29 april 2018, 18:17

In het hele debat over de afschaffing van de dividendbelasting heb ik nog nergens gelezen dat het ons, behalve dat het een hoop geld gaat kosten, ook dikker en ongezonder zal maken. Daarom toch nog even over de memo's. Vervelend, dat weet ik. Het woord 'memo' kunt u inmiddels niet meer kunt horen. Kritisch zijn is goed, maar als je daar iets langer mee doorgaat, wordt het zeuren.

Dat is trouwens precies waar Rutte en zijn paladijnen ons willen hebben: een vervelend debat, daarna incasseren dat er weer wat krassen op het vertrouwen zijn ontstaan, dan maar hopen op de volgende ophef elders - hoe die Ranomi Kromwidjojo tegen prinses Amalia sprak, dat kan toch niet?! - en over tot de orde van de dag. Wie dan nog over die dividendbelasting begint, is een zeikerd. Als ik dat moet zijn, dan moet dat maar. Ik heb vaker met dat bijltje gehakt.

De memo's dus. We weten inmiddels dat de voormalig personeelsmanager bij Unilever (Mark Rutte) en de oud-energy engineer bij Shell (Eric Wiebes) Unilever en Shell heel graag voor Nederland wilden behouden. Als presentator van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde ben ik blij dat Unilever inmiddels besloten heeft in Nederland te blijven. In dit programma zoeken wij de waarheid achter de marketing van voedingsbedrijven en Unilever produceert een hoop voedsel.

Het kabinet mest ons vet met voorbedachten rade

Achter dit voedsel zit - hoe zeg ik dat aardig? - ook een hele hoop waarheid die vaak net wat anders is dan je in eerste instantie zou denken. Het is duidelijk waar Rutte het van heeft. Om die waarheid te achterhalen moeten we vaak naar Unilever toe en dat gaat net wat makkelijker, sneller en goedkoper als het bedrijf in Rotterdam staat in plaats van in Groot-Brittannië. Maar dat is vooral eigenbelang.

Het algemeen belang van de afschaffing van de dividendbelasting is wat minder duidelijk. Uit die verdomde memo's die Rutte, Wiebes, Pechtold, Buma en Segers vergeten waren, blijkt dat de ambtenaren van Financiën dat ook niet zagen. Zij concludeerden, zo stond onlangs uitgebreid te lezen in de Volkskrant, dat de maatregel niet essentieel is voor ons vestigingsklimaat en dat alleen buitenlandse overheden en aandeelhouders ervan profiteren. Het is misschien leuk voor Unilever en Shell, maar het kost ons een hoop geld en is daarmee 'een grote generieke oplossing voor specifieke problemen'. En de banen? Het verhuizen van het hoofdkantoor van Unilever levert Nederland hoogstens enkele tientallen banen op.

Hoe ze dit allemaal willen betalen? .......... enzovoort

Half a twin

Half a twin

30-04-2018 om 13:59

Dank Anne J.

Het is nog niet de hele tekst? Maar interessant om te weten dat Rutte en Wiebes afkomstig zijn van Shell en Unilever. Dat kweekt bij mij wel een beetje het idee dat de heren niet geheel uit idealisme in de politiek zijn gegaan maar voor hun voormalig werkgevers een goed woordje wilden doen in Den Haag. Schimmig gedoe met die memo's alsof alle burgers boter op hun hoofd hebben.
Wij straks fijn nog meer BTW betalen over onze toch al dure levensmiddelen.
Ik hoef er gelukkig geen appel minder om te eten maar raar is het wel. Die hogere BTW komt niet ten goede aan de boeren en tuinders die toch al worstelen om overeind te blijven. Die BTW gaat naar Den Haag waar vestzak broekzak wat gaten gedicht kunnen worden. Verlaging van de dividend belasting tot een niveau dat de ons omringende landen ook hebben had het vestigingsklimaat toch ook verbeterd en dan kon de BTW wat lager blijven.
Het spreekwoord Regeren is vooruitzien kent iedereen behalve de heren op het binnenhof. Die denken niet verder dan 1 kabinetsperiode. Er moet bezuinigd op de zorg maar als gezond eten voor een grote groep onbetaalbaar wordt (of al is) is er ook meer zorg nodig. Het hele plaatje bekijken graag Rutte en companen!

Leen13

Leen13

30-04-2018 om 14:29 Topicstarter

#1 Half

De rest van de tekst staat in de openingspost. Dan heb je het hele artikel.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-04-2018 om 16:40

Unilever

Ik denk dat Unilever ook niet blij is met de BTW verhoging (maar wel met de afschaffing van de dividendbelasting). Ondernemers hebben liefst helemaal geen BTW.

Toen ze de BTW voor kappers verlaagden waren die heel blij, want ze hielden gewoon de prijzen onveranderd.

https://www.volkskrant.nl/economie/kappers-steken-korting-op-btw-in-eigen-zak~a559741/

Wedden dat de prijzen wel omhoog gaan als de BTW stijgt?
De horeca zal ook dankbaar gebruik maken van de gelegenheid.

Half a Twin

"Dat kweekt bij mij wel een beetje het idee dat de heren niet geheel uit idealisme in de politiek zijn gegaan maar voor hun voormalig werkgevers een goed woordje wilden doen in Den Haag. "

Dat denk ik dan weer niet, dat Rutte en Wiebes specifiek naar voren zijn geschoven om de belangen van het grootkapitaal te dienen.

Het ligt subtieler. Zij kennen die wereld, ze kennen die mensen, en als die mensen dan om iets komen vragen dan kunnen ze op een sympathieke benadering rekenen. Dat zijn immers hun soort mensen. Dat soort dingen zijn vaak niet eens expliciet, maar zo werkt het wel.
En met de gemiddelde jonggehandicapte, bijstandsgerechtigde of uitgeknepen ZZP-er hebben de heren gewoon wat minder affiniteit.

Allemaal waarschijnlijk niet bewust, maar de effecten zijn er niet minder om. Het is een van de redenen waarom de duvel hardnekkig op de grote hoop blijft schijten.

Groeten,

Temet

vrijgestelde dividenden?

Wat gaat dat opbrengen?
De individuele kleine belegger zal wel blij zijn met die paar honderd Euro dividenden per jaar, die hij belastingvrij kan innen.
Maar de overgrote meerderheid dividendontvangers zijn allicht vennootschappen, die sowieso al weinig of geen belasting op dividenden betalen.
Rest: de extra inkomsten uit BTW-verhogingen. Pure winst. Die kan dan weer gebruikt worden voor "tewerkstelling bevorderende maatregelen", zoals lastenverlagingen voor werkgevers, zonder dat daar enige tegenprestatie tegenover hoeft te staan. Dat kennen we hier ook.

Het heeft er alle schijn van dat jullie Rutte, en zijn kabinetsleden met hem, nu al aan het solliciteren zijn voor een paar zeer goed betaalde zitjes in raden van bestuur, na hun politieke carrière.

Rutte, Balkenende, Kok, Lubbers, Van Agt,... Jullie rijgen de onfrisse Harry Potters wel aan elkaar zeg. Het lijkt B wel...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2018 om 23:37

Half a Twin

Ook al ben ik geen VVD-fan, verre van, vind ik opmerkingen over Shell en Unilever altijd "gezever". Tussen aanhalingstekens om het harde er wat af te halen. Je weet bij VVD- bewindslieden dat ze uit ander hout zijn gesneden dan bijvoorbeeld van de SP, maar ze hadden allemaal eerst een andere werkgever. Je kunt niet elke politicus afschrijven vanwege werkzaamheden voor grote bedrijven, ook niet als het om Unilever en Shell gaat. Ik heb weleens gehoord dat Rutte voor VVD-begrippen het klimaat ooit hoog op de agenda had staan.

We moeten kijken naar wat ze als politicus doen. En dan weet je gewoon dat de VVD in eerste instantie werkgevers, dus ondernemend Nederland en buitenlandse bedrijven ter wille is, vervolgens de hogere inkomens en zo afdalend naar de minima. Sociale zekerheden bieden aan alles wat moet werken lijkt een minder populair onderwerp. Je eigen broek ophouden, je handen uit de mouwen steken, zo hoort het. De rest kost alleen maar belastinggeld, hún belastinggeld. Wie daarvan leeft is al snel een uitvreter of profiteur. Dat hoor je ook terug bij de aanhang.

De afschaffing van de dividendbelasting past op zich in het plaatje, alles voor het binnenhalen van grote bedrijven, maar het blijkt wel ten koste van Nederlandse ondernemingen te gaan. Waarom de VVD dan toch zo populair blijft.... Dat Rutte nog steeds kan shinen ondanks alles wat al gepasseerd is, is dankzij de kiezers. Zou het nog een keer lukken?

Wat de BTW betreft: Laurens Witvliet, waar ik nog nooit van gehoord had, vindt dat eerst de inkomstenbelasting hervormd moet worden.

Artikel: https://www.businessinsider.nl/waarom-afschaffing-van-het-lage-btw-tarief-geen-bedreiging-voor-lagere-inkomens-maar-een-algemene-btw-verhoging-wel/

Kaaskopje

"Ik heb weleens gehoord dat Rutte voor VVD-begrippen het klimaat ooit hoog op de agenda had staan."

Ja, hij heeft het een tijd over "groen rechts" gehad. Toen hij nog geen MP was. Niks meer van gehoord. Weinig meer van gezien ook trouwens, terwijl hij toch in de positie zit om op dit punt stappen te zetten.

Dus ik denk dat we mogen concluderen dat hij of van gedachten is veranderd, of dat het destijds een publiciteitsdingetje was en hij er weinig van meende.

En Yvan: al onze politici van enige statuur stromen na hun Haagse carrière door naar lucratieve banen. Het kan zijn dat ze even op het strafbankje moeten (Teeven, vd Steur), maar na een tijdje zijn ze of iets hoogs in het bedrijfsleven, of iets hoogs in de een of andere koepelorganisatie (van zorgverzekeraars, werkgevers in die-of-die sector) of ze hebben een fijne overheidsbetrekking: burgemeester, commissaris-van-de-koning, voorzitter van diverse staatscommissies (Aleid Wolfsen). Dat geldt voor links en rechts. Met de flanken als uitzondering (PVV, SP en PvdD bijvoorbeeld).

Soms denk ik wel eens dat er in Nederland niet nog meer gemeenten kunnen fuseren omdat dan de burgemeestersposten opraken en ze in Den Haag niet meer weten wat ze met hun mensen aanmoeten

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2018 om 10:04

Temet

Hoewel mijn tenen nu zo'n beetje achterstevoren in mijn sloffen staan, wat vaker gebeurt als ik iets zeg wat naar positiviteit ten gunste van onze vrolijkerd neigt, heb ik de indruk gekregen, dat hij in zijn hart wel wil vergroenen, maar ik heb de indruk dat hij die groene ziel aan de VVD verkocht heeft. Bij een andere partij zou het hoger op zijn agenda staan, vermóed ik.

Wat Teeven betreft merk ik dat ik hem meer mag als buschauffeur dan als politicus. Hij blijkt ook zelfspot te hebben en is gewoon ouwe jongens krentenbrood. Maar goed, inderdaad... voor zolang het duurt.

En inderdaad, hoe minder burgemeesters hoe groter de werkeloosheid onder ex-parlementariërs, maar goed, zij hebben wachtgeld. Onder de huidige werkloosheidswetgeving altijd nog beter dan wat de 'gewone' man krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.