Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kopfschmerz

Kopfschmerz

26-03-2014 om 20:36

Is dit migraine? (niet misselijk)

Ik heb al langere tijd hoofdpijn waarbij ik me heel ellendig voel, maar niet misselijk.
De hoofdpijn zit meestal, maar niet altijd, aan één kant, vaak boven mijn oog. Het is niet bonzend, komt eerder in golven.

Daarnaast voel ik me heel beroerd. Maar niet misselijk. De verschijnselen variëren:
- Zwaar gevoel in armen en benen, soms amper in staat te bewegen (ik moet dan ook zitten, van liggen word ik alleen maar beroerder).
- Moeilijkheden met praten, dubbele tong, hoewel omstanders daar niet veel van merken, al praat ik volgens hen wel "bedachtzamer", soms een beetje hakkelend.
- Problemen met zien, dingen vallen weg (ik kan voor een kast staan, zoeken naar een kopje dat vlak voor me staat maar ik zie het niet. Het vertekent soms, ik zie transparante dingetjes die ik niet goed kan beschrijven.
- Problemen met licht. Dit kan zelfs triggeren, ik heb al jaren een zonnebril bij me. Felblauwe luchten met hagelwitte wolken kunnen een aanval triggeren, al sinds ik een kind ben.
- Ik kan niet tegen drukte, een muziekje helpt wel ontspannen.
- Het gevoel dat ik in een dikke laag gelei zit.
- Het gevoel dat alles in slow motion gaat, mijn bewegingen gaan langzamer en zijn meer "out of control", hierdoor kan ik dingen omstoten. Het is wel te vergelijken met een wijntje teveel op, hoewel ik weinig drink (ook omdat ik daar ook snel deze verschijnselen van krijg).
- Het gevoel dat mijn hoofd "vervormt".
- Speekselvloed of juist dorst.
- Enorme gaap-aanvallen.
- Concentratiestoornissen. Ik kan ook niet meer lezen of televisie kijken omdat het niet tot me doordringt. Mijn werk doe ik op de automatische piloot.
- Soms neiging om te gaan vreten, gelukkig heb ik die onder controle. Vooral zoetigheid of chocola. Terwijl ik helemaal geen zoetekauw ben.
- Huilbuien omdat ik me fysiek (niet psychisch) verlamd en machteloos voel

Wat het zeker triggert is aspartaam, dat gebruik ik dus niet meer. Alcohol en koffie kunnen het soms ook triggeren. Hier ben ik achter gekomen toen ik voor iets anders een eetdagboek moest bijhouden. Chocolade eet ik vrijwel nooit, kaas wel maar ik zie daar geen verband mee. Fel licht, vooral weersomstandigheden met droge lucht, felblauwe hemel en witte wolken triggeren het ook. En bij stress komt het heel snel opzetten, kan het soms wel dagen duren. Helaas is dat een continue factor in mijn leven omdat ik een alleenstaande moeder ben met zorgenkinderen, maar ik heb er gelukkig hulp bij. Daarbij is het goed mogelijk dat de overgang mee gaat spelen.

Ik heb een burnout-verleden waar ik restverschijnselen van heb, vandaar dat ik niet meteen aan migraine dacht.

Na de zoveelste aanval/uitval heeft een vriendin (die zeer bekend is met migraine en me al een paar jaar zegt dat het dat kan zijn) me vandaag een immigran-tablet gegeven. Ik ben me bewust van de risico's van het gebruiken van andermans medicatie, maar ik heb hier nu zelf voor gekozen en de volle verantwoordelijkheid genomen. Ze is een paar uur bij me gebleven. De aanval zakte, verdween niet helemaal, maar werd hanteerbaarder. Ik heb toen een aantal uur geslapen en voel me nu wel heel erg moe, maar wel wat helderder, ik kan weer beter praten en mijn armen weer goed gebruiken. Alsof ik me heel erg heb ingespannen, zo'n moeheid. De hoofdpijn is er nog, maar sluimerend, te verdragen, zoals het eigenlijk altijd bij me hoort.

Ik heb migrainepatiënten in de familie, maar dat zijn allemaal mensen die dan in het donker moeten en drie dagen braken. Dat herken ik niet zo.

Het is een heel verhaal. "Ga na de dokter," zul je zeggen, maar voor ik mezelf voor joker zet met vage klachten die mogelijk aan stress te wijten zijn wil ik graag van lotgenoten weten: herkennen jullie de symptomen en kan migraine ook zonder misselijkheid verlopen?
Het feit dat de immigram hielp begint me wel te overtuigen, maar ik heb de dokter al te lang platgelopen met klachten die het toch niet zijn.

Schildklier en vitaminen zijn zeer uitgebreid onderzocht en vallen ruim binnen de normen, B12 zit zelfs in de 600.

Graag jullie ervaringen, of migraine zonder braken/misselijkheid mogelijk is en of jullie dingen herkennen.

Katniss

Katniss

26-03-2014 om 20:45

Kan

Sommige dingen herken ik wel van mijn migraine, maar het zou natuurlijk ook iets heel anders (of ergers) kunnen zijn. Misselijk ben ik ook nooit. Ik heb een half uur tot een uur 'wiebelend' zicht, dan kan ik ook echt niet lezen of in een rechte lijn lopen, en daarna ben ik een dag moe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2014 om 20:50

Oh herkenbaar

Dat heb ik allemaal ook, en dan met misselijkheid. Ik noem dat wel migraine.
Ik zou hier gewoon mee naar de dokter gaan. A. Omdat ik wel denk dat het migraine zou kunnen zijn en B. Omdat je met dit soort klachten nooit voor joker naar een dokter kunt gaan. Een huisarts zou dit gewoon serieus moeten nemen!
En beter een keer teveel dan een keer te weinig naar de huisarts.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2014 om 20:51

Oh herkenbaar

Dat heb ik allemaal ook, en dan met misselijkheid. Ik noem dat wel migraine.
Ik zou hier gewoon mee naar de dokter gaan. A. Omdat ik wel denk dat het migraine zou kunnen zijn en B. Omdat je met dit soort klachten nooit voor joker naar een dokter kunt gaan. Een huisarts zou dit gewoon serieus moeten nemen!
En beter een keer teveel dan een keer te weinig naar de huisarts.

Kopfschmerz

Kopfschmerz

27-03-2014 om 06:54

bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga straks de huisarts bellen.

Hoe combineren jullie de migraine met jullie dagelijkse plichten zoals opvoeding/zorg, werk en sociaal leven? Wat voor medicijnen hebben jullie en helpt dat? Ik heb die Imigran van mijn vriendin gehad, dat hielp wel maar ik voel me nog wel heel erg moe.

Fiorucci

Fiorucci

27-03-2014 om 08:26

Zeker herkenbaar, en ik ben overigens ook nooit misselijk als ik migraine krijg of heb. Ik lig nooit drie dagen in het donker om de simpele reden dat ik daar geen tijd voor heb met drie kinderen. Ik gebruik geen medicatie, sterke koffie en brufen neem ik.
Overigens, nog een reden voor mij om niet naar bed te gaan,ik heb dan meer last van de pijn, omdat ik dan geen afleiding heb van de pijn...

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2014 om 09:09

naar

O wat naar. Ik herken dit niet van mezelf maar van mijn vriend. Die had vaak juist in het weekend last van migraine. En ook zonder misselijkheid. Alleen hele sterke pijnstilling werkte bij hem en een paar uur in het donker in bed liggen.
Echt wel iets om al deze symptomen met de huisarts te bespreken en te kijken welke pijnstilling/medicatie bij jou werkt.

Heel veel sterkte.

Headache

Headache

27-03-2014 om 09:24

oja hoor

Ik heb veel minder klachten dan jij en dat is ook gewoon migraine. Ik slik er nu een jaar medicijnen tegen, wel veel wisselingen.

Ik ben in anderhalf jaar een keer of 3 misselijk geweest maar ik heb nooit hoeven over te geven.

Wat ik wel vreemd vind is dat je bang bent voor joker te staan met vage klachten???? Noem dat maar vaag, ze zijn bij jou veel ernstiger dan bij mij en daar loop je jaren mee door?

Thursday Next

Thursday Next

27-03-2014 om 09:58

ja,

ik herken ook alle klachten, ik heb er dan wel misselijkheid bij, en wel die bonkende hoofdpijn. En inderdaad wat je schrijft, alles gaat langzamer en met meer moeite, zelfs gedachten moeten door die laag dikke gelei heen. Ik heb weinig dingen die het echt duidelijk triggeren.
Ik gebruik nu immigran, heb ook maxalt gehad. Beiden werken meestal wel, daardoor zetten aanvallen niet door en kan ik (met wat rustiger aan doen) gewoon verder. Zonder triptanen zou ik 2 tot 4 zware aanvallen per maand hebben, nu zijn dat er 2 a 3 per jaar. Ik heb ook betablokkers geprobeerd (elke dag, niet alleen bij een aanval) maar daardoor werd mijn hartslag veel te laag. Daar zijn betablokkers natuurlijk ook voor, maar een "bijwerking" daarvan is dat het helpt tegen migraine.
Ik zou gewoon naar de huisarts gaan, hier heeft de huisarts een migraine-protocol waarbij ze stapsgewijs kijken naar welke medicijnen het beste helpen.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

27-03-2014 om 11:50

uh....

Ik kan ook niet meer lezen of televisie kijken omdat het niet tot me doordringt. Mijn werk doe ik op de automatische piloot.

Werk jij er mee door dan???

Tess

Tess

27-03-2014 om 12:27

Plek

De plek, zo boven je oog, doet mij denken aan die keer dat ik een aangezichtszenuwontsteking had. Die heb ik achteraf gezien vaker gehad maar werd niet herkend. En voor hetzelfde geld is het inderdaad migraine of een voorhoofdsholteontsteking. Even mee naar de huisarts dus.

Headache

Headache

27-03-2014 om 12:31

Polletje

Ik kan er soms ook bij werken hoor, alleen soms is de medicatie al weer uitgewerkt na 6/8 uur maar áls die werkt kan ik bijna alles.

Kopfschmerz

Kopfschmerz

27-03-2014 om 18:48

werken

Ik ben ZZP-er en heb helaas al flink wat werkzaamheden moeten schrappen de laatste jaren vanwege mijn gezondheid, waaronder die verschijnselen die ik hierboven beschreef. Ik heb gelukkig nog wat thuiswerk erbij en dat lukt, met hangen en wurgen. Als kostwinner en alleenstaande ouder heb ik weinig keuze. Gelukkig heb ik mijn uitgavepatroon aan een minimuminkomen aangepast, want dit speelt al langere tijd.
Mijn werk doe ik met voorgeschreven briefjes en handleidingen, dan lukt het nog wel redelijk, en als ik pauze neem ga ik met een koude, natte lap op mijn gezicht even slapen, wekker aan zodat ik optijd weer wakker ben,
De reden waarom ik tegen doktersbezoek opzie en bevestiging nodig heb ligt bij nare ervaringen in het verleden met een dokter die ik toen had. En eerlijk gezegd galmt dat nog wel eens rond in mijn hoofd. Maar zoals ik verstandelijk eigenlijk wel wist werd het serieus genomen. Ik heb medicijnen gekregen voor als het te erg wordt, en moet volgende maand terugkomen.
Verder ben ik niet iemand die bij elk pijntje naar de dokter rent en daarbij, mea culpa, nogal eens mijn eigen grenzen opchuif.
De dokter zei het me ook, en toen ik zei dat er toch op één of andere manier geld binnen moest komen en voor de kinderen moest worden gezorgd, keek hij me even doordringend aan. Tja, makkelijker gezegd dan gedaan, he Ik ben me er van bewust.
Maar ik heb vanmiddag braaf een middagslaap gedaan en wat afspraken afgezegd.

Heel herkenbaar

Ik herken alle punten die je noemt, ook ik ben niet misselijk, maar door een neuroloog wel vastgesteld dat het migraine is.
Ik neem ook geen triptanen, maar hou me staande net als Fiorucci met sterke koffie en brufen. Soms ook nog gecombineerd met paracetamol. Sterke maag gelukkig haha
Als ik zo jouw punten lees is het eerste waar ik aan denk, Migraine!
Dus, naar de huisarts die je kan doorsturen naar de neuroloog. Of ook eens sterke koffie met brufen combineren.
Succes!
Sanneke*

Kopfschmerz

Kopfschmerz

28-03-2014 om 09:02

koffie en ibuprofen

Koffie kan triggeren, ibuprofen mag ik niet hebben wegens andere gezondheidszaken
Ik ken wel iemand die migraine op kan vangen met cola light, terwijl dat voor mij juist een dubbele trigger is: aspartaam en cafeine! Dus ik geloof je direct

Brianna F

Brianna F

28-03-2014 om 12:31

echt wel

De meeste klachten herken ik. Toen jij dit postte lag ik net in bed met migraine. Doorwerken is bij mij dus geen optie. Het huis kan rondom mij instorten, maar ik blijf liggen. Met een teiltje naast me.
Knap dat jij nog rondhuppelt.
Imigran helpt bij mij alleen maar als ik het slik voordat de echte migraine doorzet, ik was nu door omstandigheden te laat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-03-2014 om 16:25

Op tijd slikken!

Ik hoef soms niet naar buiten te kijken hoe het weer is en ook heb ik vaak geen kalender nodig om te weten welke tijd van de maand het is. Dan wordt ik namelijk wakker met een zwaar hoofd.
Dan neem ik meteen twee Ascal in of tegenwoordig twee Exedrin. En daar hobbel ik dan een beetje mee door totdat ergens in de middag/avond helemaal gezakt is. Ik kan dan alles wel doen, zelfs werken, maar wen topdag wordt het niet.
Ben ik te laat met slikken dan is het helaas jammer van de dag, maar dan wordt het inderdaad in een donkere kamer met een teiltje liggen lijden....
Helpt daar nog iets tegen?

Ik heb vroeger Maxalt geprobeerd, maar dat vind ik niks. Daar werd ik op een ontzettend rare manier sloom en suf van. Nog te lui om te liggen eigenlijk. Dat was zo'n raar gevoel dat ik dan eigenlijk nog liever met pijn op bed lig.

Kopfschmerz

Kopfschmerz

28-03-2014 om 16:58

Brianna

Ik denk dat het wel iets scheelt omdat ik geen teiltje nodig heb. En voor de rest moet ik vaak wel doorgaan, de kinderen moeten toch op tijd naar school en er moet brood op de plank. Voor ZZP-ers is geen ziektegeld. Hoewel het achteraf gezien regelmatig onverantwoord is geweest dat ik puur op karakter, maar ook bijna op de tast, de auto ben ingestapt als ik er uit moest. En als het echt, écht niet anders kan bel ik de klant dat ik autopech heb en verschuif de afspraak, maar dat is niet echt gewenst.

Als het enigszins mogelijk is werkzaamheden te verschuiven, omdat ik dan vanuit huis werk, kruip ik wel mijn bed in met een nat washandje op mijn voorhoofd.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2014 om 13:29

Ginny

Je kunt aan de huisarts zetpillen vragen tegen misselijkheid.

Brianna F

Brianna F

30-03-2014 om 17:36

er is ook nog

de optie van imigran injecties. Als de nood heel hoog is, die helpen binnen 5 minuten.

Brianna

Ja, als Imigran bij je werkt wel. Ik werd er helaas heel suf en sloom en wazig van. Maar helpen tegen de hoofdpijn deed het niet.
En ik vond het wel lastig injecteren met vertroebeld zicht door de aura.
Bij Maxalt hetzelfde probleem, veel bijwerkingen en het doet niks voor de pijn. Daarom ben ik overgestapt op de combi brufen/caffeine. En dat doet voor mij gelukkig de truc (meestal).
Sanneke*

Tine Winkel

Tine Winkel

03-04-2014 om 20:17

Twijfelvuur herkenbaar

ipv Excedrine (van Twijfelvuur) neem ik tegenwoordig 2 APC, daar zit (vrijwel) hetzelfde in en idd, 't werkt meestal voldoende om te kunnen blijven werken. Mijn ervaring is ook dat aspirine/ascal vaak ook nog wel goed werkt.
En als 't echt niet anders gaat, dan toch maar Maxalt - maar dan ga ik ook wel bijna knock out. Zoals Ginny omschrijft 'te lui om te liggen', bij mij is het meer dat ik er een soort van dronken van word. Zoals op een mooie zomerdag het eerste witbiertje om half 6 op een lege maag je bijna van de sokken kan slaan

Is dit migraine? (niet misselijk) Ja het zou best kunnen

Aan Kopfschmerz

Het kan migraine hebben zonder misselijk te zijn. Ik herken het ook nog wel toen ik ook meer last had. Maar wat al aangegeven was in het forum ga naar een huisarts laat je doorsture naar een neuroloog. Je kunt de triptanen krijgen dit zijn middelen die je gelijk bij een aanval moet nemen om een aanval af te breken, maar je hebt daarnaast ook nog onderhoudsdosering dus medicijnen die je dagelijks moet innemen. Dit kan zijn: Clonidine, Flunarizine, Methysergide, Metoprolol, Pizotifeen, Propranolol, Topiramaat, en Valproïnezuur .
En vaak helpen deze middelen ook. Zelf heb ik Topamax en Tegretol Dit is bij mij beiden een middel voor epilepsie maar de topamax helpt dus ook voor de migraine waar ik jaren last van gehad heb.

Preventie

Mijn tante hing dan boven de warmte van de kachel zodat het zakte, in link hieronder wordt ook warmte genoemd zodat bloedvaten wijder worden en de spanning afneemt.

Het bijhouden van een boekje lijkt mij ook verstandig voor je afspraak bij een huisarts. Je hebt een druk leven en door een lijn te zien in de klachten, kan dit hopelijk leiden tot een oplossing. Ik denk bv aan verkeerde werkhouding.

Alhoewel ik zelf geen migraine heb, had ik wel tijdelijk te maken met spanningspijn tot in de evenwichtsorganen in het oor. Het bleek dat ik met verkrampte kaken sliep, een bitje van de tandarts was de oplossing. Deze klacht komt trouwens vaker voor en de spieren in het achterhoofd werden door een manueel therapeut los gemaakt.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

http://www.preventievegezondheidszorg.com/hoofdpijn.php

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.