Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

niemie

niemie

29-04-2014 om 12:50

Is 1500-1700 kcal te weinig?

Ik heb mijn eetpatroon gewijzigd. Ik wil 15 kilo afvallen. Mijn dagmenu vul ik nu in op de site van het voedingscentrum en ik zie dat ik dagelijks maar rond de 1500-1700 kcal nuttig. Nu ben ik behoorlijk lang 1.83 dus dan is de kcal-inname behoorlijk karig volgens de site. Toch ben ik gezien wat ik eet dan best verzadigd...en zit het qua voedingstoffen best oké.
Aangezien ik echt bezig met een definitieve eetpatroon wijziging en niet met een dieet, vroeg ik mij af of het kwaad om toch rond de 1500-1700 kcal te blijven eten. Ben overigens pas twee weken "op weg" dus het nieuwe eetpatroon is nog lang geen gewoonte

mwah

Het vervelende van het Voedingscentrum en al die andere sites is dat het gemiddelde tot norm wordt verheven. Het is best denkbaar dat jij het op zo weinig calorieën prima doet. Als je je verder gezond voelt lijkt me niet dat er zoveel mis mee is als je ook genoeg voedingstoffen binnenkrijgt.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

29-04-2014 om 14:09

onregelmatiger

Ik (1m73) ben vorig jaar 7 kilo afgevallen door ook op ca. 1500 - 1700 cal per dag te leven. Volgens mij gaat dat prima, als je idd er maar op let dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar goed, jij bent 1m83, misschien zou je dan moeten mikken op 1700 cal.
Mijn ervaring is dat ik in de weekenden vaak toch wel wat meer eet (wat lekkers/groters bij de koffie) en op die dagen dan op 2000 uitkwam. Al met al viel ik met dat schema rustig af en zit nu met ca. 1800 - 2000 per dag op een mooi vast gewicht. Iets zwaarder na Pasen/Kerst/verjaardagen, iets lichter na erg drukke werkweken.
Uiteindelijk vewacht ik dat je met 1700 of 1900 per dag ook zult afvallen, alleen duurt het wat langer (bv. pas na een jaar je streefgewicht bereikt ipv na 6 maanden). Belangrijkste is dat je een voedingspatroon aanleert dat je kunt volhouden.

niemie

niemie

29-04-2014 om 14:29

volhouden

Waar het mij inderdaad om gaat is dat ik het nieuwe voedingspatroon kan volhouden in de toekomst. En dat dan de weekenden iets calorierijker zijn is niet zo erg. Dat het afvallen wat langzamer gaat vind ik op zich geen probleem. Merk nu omdat ik in de beginfase zit dat het juist relatief snel gaat. 2 kilo in 2 weken. Maar daar zal ook wel vocht bij zitten. En inderdaad, Temet, het zijn toch vaak gemiddelden waar die sites mee werken. Ik probeer de voedingsstoffen goed in de gaten te houden zodat ik geen tekorten krijg waardoor ik misschien weer zou vervallen in oude slechte gewoontes (zoals snaaien in de avond, haha, en dan helaas geen gezonde snacks).

Zus

Zus

29-04-2014 om 16:53

Toch te weinig

Voor jouw lengte zit je toch zo' n 1000 Kcal onder je normale behoefte. Voor jou is dit dan een crashdieet waarmee je vermoedelijk je stofwisseling overhoop zal halen en vertragen. Dat maakt het een stuk moeilijker om straks weer naar een normaler voedingspatroon terug te gaan. Om te voorkomen dat de kilo's er straks weer aanvliegen, zul je wat meer Kcal moeten eten. Afvallen gaat dan stuk lamgzamer, maar is dan waarschijnlijk blijvend.

niemie

niemie

29-04-2014 om 19:26

stofwisseling om zeep

Dat is dus precies wat ik een beetje eng vind; dat stofwisselings verhaal. Maar ik zal hieronder eens opschrijven wat ik bijv. op een dag eet en waar ik dan dus amper de 1500 kcal mee haal volgens het voedingscentr.
Ontbijt: Magere yoghurt ongeveer 150 gram met cruesli (35a 40 gram), scheutje siroop door de yoghurt, en twee koppen thee zonder suiker
Tussendoor: 2 kopjes koffie verkeerd met suiker en een appel.
Lunch: 4 volkorenboterhammen: 1 met gekookt ei, 1 met 20+ smeerkaas en 1 met magere smeerpate. 1 van de 4 boterhammen doe ik bovenop 1 van de belegde sneetjes en die snij ik doormidden en bewaar dan een gedeelte als tussendoortje voor later in de middag. Brood besmeer ik ook met halvarine. Klein glas dubbelfris.
Tussendoortje: Zoals gezegd mijn bewaarde boterham van de lunch en twee koppen thee zonder suiker
Avondeten: Een tartaartje met gekookte aardappels (2 opscheplepels) en gekookte andijvie (ongeveer 2 a 3 opscheplepels) en jus.Glas water
Tussendoortje: sneetje ontbijtkoek en kop thee.
Verder drink ik alleen water tussendoor.

Ik vind dit toch een behoorlijke hoeveelheid maar blijk hiermee krap aan de 1500 kcal te komen.

Wat betreft extra beweging: ik wandel dagelijks met de hond in een normaal tempo. Rond de 1 a 1,5 uur per dag. Verdeeld over de dag.

Marie

Marie

29-04-2014 om 20:23

rauwkost bij de lunch

Ik ben twee jaar geleden in 8 maanden 12 kg (90 - 78) afgevallen, ook door mijn voedingspatroon te veranderen en meer te bewegen. Want door de extra beweging gaat de stofwisseling/verbranding omhoog.
Het lukt me tot nu toe heel aardig om de kilo's er af te houden.
Wat ik zo ongeveer eet:
Ontbijt: 150 gr magere yoghurt/kwark met 2 eetlepels 4-granen muesli, 1 eetlepel gebroken lijnzaad en 1 eetlepel Chiazaad (dat vult)
Tussendoor plak roggebrood, halvarine en plakje 20+ komijnenkaas of soms een gekookt eitje
Lunch 2 volkoren/waldkorn boterhammen, 1 met pindakaas en 1 met rauwe ham en flinke bak sla met 1/3 komkommer in stukjes en eetlepel Tzatziki
Tussendoor stuk fruit en om 16.00 weed bakje yoghurt met wat muesli
Diner: eigenlijk niet anders dan anders, maar wel met mager vlees
In de avond een schaaltje yoghurt, dus niet direct na het eten.

Ik heb dit voedingspatroon geleerd op een cursus. De basis is eigenlijk meer vezels, minder koolhydraten en meer eiwiten.

Eerlijk gezegd houd ik het op werkdagen beter vol dan thuisdagen, omdat ik op het werk een regelmatiger leven heb.

Ik probeer wel meer te drinken, maar dat lukt niet altijd.
Verder probeer ik 2 tot 3 keer per week intensief te sporten.

Tante Tiny

Tante Tiny

29-04-2014 om 21:39

Ik zou wat meer vetten nemen, vooral bij het ontbijt

Je kunt de magere yoghurt vervangen door volle yoghurt of griekse yoghurt met 10% vet. Het lijkt mij dat je ontbijt te weinig vult.

In de avond zou ik geen ontbijtkoek nemen na die lichte avondmaaltijd maar een handje noten. Dat betekent minder suikers en minder koolhydraten. Die noten mogen geen pinda's of cashew noten zijn. Wel hazelnoten, walnoten, amandelen, etc.

Zus

Zus

29-04-2014 om 21:47

Inderdaad

De dingen die je eet zijn inderdaad allemaal magere producten, dus dat je maar aan de 1500 kcal komt verbaast mij niet. Aardappelen, appel , andijvie: is niks anders dan water met wat vezels om dat water bij elkaar te houden . Halverine is ook bijna alleen water trouwens. Punt is nu wat mij betreft dat je zeker zult afvallen, maar dit blijft, ook al voelt het niet zo, toch een hongerdieet voor jouw lichaam. Het is geen probleem als je van plan was dit zo de rest van je leven te eten, want dan is je lichaam inderdaad hierop ingesteld. Zuinig aandoen. Probleem wordt het pas als je weer minder streng zou gaan eten. Wat beweging betreft schijnt het zo te zijn dat je vanzelf efficienter gaat bewegen, dus nog zuiniger omgaat met je energie. We zijn nu eenmaal zo ingesteld om zo weinig mogelijk energie te verliezen en zoveel mogelijk op te slaan!

klopt de site wel?

Ik heb uit nieuwsgierigheid ook de eetmeter van het voedingscentrum ingevuld voor de afgelopen 2 dagen, waarbij ik gister echt wel gezond gegeten heb maar vandaag niet (want ik ging met mijn kinderen naar de bios en McD). En toch heb ik volgens de eetmeter van het Voedingscentrum vandaag maar 1504 Kcal verbruikt. Ik hoop dat het klopt natuurlijk, want ik wil graag een paar kilo kwijt maar ik kan me het niet voorstellen... En ik heb echt alles ingevuld! Gister zat ik volgens het Voedingscentrum op 1100 Kcal??!! Toen was het zeker wel gezond, maar geen poeders , shakes en gekke dingen (muesli - salade - pasta)

Maar niemie: als jij 15 kg wil afvallen en je voelt je goed bij het huidige patroon (want dat is het belangrijkste) zou ik gewoon zo doorgaan.

Wikke

Wikke

29-04-2014 om 22:59

veel te weinig groente/fruit

niemie, ik denk dat je voorbeeldmenu veel te weinig groente/fruit bevat: slechts een appel en een beetje gekookte andijvie. Dit kun je veranderen door bij het ontbijt en tussendoor en/of als toetje fruit te eten, en bij de lunch, tussendoor en bij het avondeten groente. En dan veel meer en gevarieerder groente.

Ook denk ik dat je menu te weinig goede vetten (goede olie) bevat, te veel rood vlees, te weinig vis en peulvruchten en teveel gesuikerd en bewerkt voedsel. Vervang de fristie en dubbelfris door karnemelk, water of vers sap bijvoorbeeld. Cruesli is al enorm gezoet en dan doe je er ook nog siroop bij. Geen ontbijtkoek (bestaat uit meer dan de helft uit suiker!) maar fruit of noten bijv. Meer vis en peulvruchten i.p.v. paté en tartaar. Geen light-varianten. Geen margarine maar olijfolie, roomboter of geen van beide op brood.

Tussendoortje alleen doen als je daar behoefte aan hebt, het is op zich helemaal niet nodig om tussen de maaltijden nog wat te eten.

Van al die suiker kun je je slap gaan voelen en het heeft geen enkele nuttige voedingswaarde.
Eet suiker(waren) niet als dagelijkse routine maar bewaar de zoetigheid voor echte lekkernijen en feest en zo. Ook al zou je dan evenveel binnenkrijgen, het laatste lijkt mij veel lekkerder en fijner en je wordt er minder dagelijks afhankelijk van. Bovendien zul je zien dat als je dagelijks weinig suiker eet, dat dan je smaak minder zoet wordt en je normale zoetigheid niet meer zo lekker zult vinden maar te zoet vindt.

De vraag is bovendien ook of je je hele leven calorieën wil tellen of dat je voor jezelf richtlijnen wil vinden voor gezond eten.

Aanrader: het boek "Manifest van een eter" van Michael Pollan.

Adinde

Adinde

30-04-2014 om 01:09

Behoefte

Ik heb ongeveer een half jaar geleden aan een voedingsonderzoek meegedaan bij mensen met diabetes. Darrvoor moest ik twee weken lang op een site bijhouden wat ik at en dronk. Er werd dan precies bijgehouden hoeveel calorieen ik binnenkreeg, hoeveel vetzuren, eiwitten etc.
Bij een lengte van 175 cm weeg ik al sinds mijn 20e ( daarvoor weet ik het niet) 62 kilo. Maar, wat bleek? Ik eet ongeveer 1500 kcal per dag. Daarmee kom ik niet aan, val ook niet af. Omdat ze me wel interessant vonden en mijn voedingspatroon verder wilden onderzoeken, ben ik een week intern in het ziekenhuis geweest. Ik fietste dan op een hometrainer de afstand naar mijn "werk". Kon die week op afstand werken, werk in hetzelfde academische ziekenhuis, dus gewoon inloggen, maar dan in een ander gebouw dan mijn collega's zitten. Ik werkte die week dus ook, al kon ik sommige dingen niet doen vanaf een afstand.
er werd bijgehouden en vooral in de gaten gehouden wat ik at, ik fietste 's avonds weer op de hometrainer "naar huis" om zoveel mogelijk de situatie na te bootsen en kookte zelf onder toezicht. Mijn basisstofwisseling werd gemeten, mijn stofwisseling na inspanning werd gemeten, etc etc. Met ongeveer 1500 kcal per dag, 10.000 stappen die ik elke dag probeer te maken, twee fietstochtjes van 20 min naar mijn werk en terug, val ik niet af. Dus dit is gewoon mijn caloriebehoefte.
Dus ik begrijp niet dat Zus zo algemeen kan stellen dat de vraagstelster 1000 kcal onder haar behoefte eet. Dat is toch voor iedereen anders?

Zus

Zus

30-04-2014 om 08:34

Klopt

Klopt, voor iedereen anders. Maar dat wijkt meestal niet veel af van het gemiddelde. Dat een dieet van 1500 Kcal bijzonder is, blijkt wel jouw verhaal: men vond dat bijzonder genoeg om het grondig te onderzoeken.
We weten nog lang niet alles over eten, verbranding en gewichtsafnamen en toename. We moeten het doen met algemene kennis erover en voor nu is dat een gemiddeld persoon ongeveer 2000-2500 Kcal nodig heeft. In dat licht is 1500 weinig.
TO vroeg of het kwaad kon om zo weinig energie te nemen, mijn mening is van wel.

Jessica O

Jessica O

30-04-2014 om 08:35

fruit/koffie

Tijdens hetontbijt wat fruit toevoegen, of de cruesli helemaal vervangen door fruit (cruesli bevat veel suiker, fruit ook wel, maar da's wel gezonder)
En mij is altijd vertelt dat je koffie en fruit niet moet combineren, door de cafeïne worden de vitamines niet goed opgenomen.

Ely

Ely

30-04-2014 om 09:36

Eens met Wikke

En bedavht dat je misschien eens bij de Weightwatchers kunt kijken. Die hebben ook een app en je hoeft niet per se naar de meetings. Dit omdat ik zelf geen fan ben van het voedingscentrum, vind ze echt niet geloofwaardig. En ik zie ook dat je veel te weinig groente en fruit eet. Maar goed, dat schreef Wikke ook allemaal al. Volgens mij geeft de WW gezondere richtlijnen dan het VC maar nog beter is je te verdiepen in gezond eten (en voor jezelf te bepalen wat jij vind dat dat is haha) en te luisteren naar je lijf.

niemie

niemie

30-04-2014 om 10:00

Meer in verdiepen

Ik ga me nog maar wat meer verdiepen in mijn eetgewoonten. Ik zou inderdaad meer groenten en fruit kunnen eten hoewel mijn bovenstaande dagmenu gewoon een voorbeeld was. Rauwkostsalades e.d. vind ik lekker dus dat zou ik kunnen gaan invoegen bij de lunch. En een extra stuk fruit moet ook te doen zijn. Trek heb ik toch meestal wel.
Ik ben inderdaad best een zoetekauw. Ga in ieder geval afleren om suiker in de koffie te doen e.d.

Wat betreft de vetten; de site is daar enorm streng in. Ik merkte de afgelopen tijd dat ie vrij snel aangaf dat ik te hoog zat wat betreft (verzadigd) vet. Maar goed, het voedingscentrum is ook niet heilig natuurlijk. Ik gebruik het ook echt als hulpmiddel en ben zeker niet van plan de rest van mijn leven kaloriën te gaan tellen. Ik hoop uiteindelijk tot een balans te komen waarbij ik me goed voel. Ben ook nog maar net gestart dus ik moet alles nog een beetje bezien en uitproberen.

Bedankt voor jullie adviezen zover; ga er zeker wat mee doen.

Hortensia

Hortensia

30-04-2014 om 11:57

diëten is levenslang

Onthou dat diëten levenslang is. Als jij je streefgewicht hebt bereikt en je gaat weer naar je normale eetpatroon, zul je weer aankomen met bonus.
Beter is uit te zoeken waar je van aan bent gekomen. Ik wens niemand een jojo-effect met stofwisselingsproblemen toe want dan kom je al aan van weinig eten, iets dat nog te vaak wordt ontkend want hoe kun je nu aankomen van te weinig eten? Gelukkig zijn er steeds meer artsen en diëtisten die dit erkennen en daarop inspelen.
Heb je al een goede diëtist bezocht?
Overigens is het Voedingscentrum wel de laatste instantie die ik aanraad bij het uitzoeken van gezonde voeding.

niemie

niemie

30-04-2014 om 12:56

geen dieet

Hortensia, ik zie het niet als dieet. Ik wil mijn eetgewoonten blijvend veranderen. En puur uit interesse: Wat vind jij trouwens slecht aan het voedingscentrum? Ik lees dat wel vaker op fora maar dan staat er niet bij waarom dat dat is.

En waar ik van aangekomen ben is het snaaien 's avonds. Dat deed ik zeg maar 10 jaar geleden niet of nauwelijks. De laatste jaren is dat dus de spuigaten uitgelopen. Dat moet ik aanpakken maar ik red het echt niet tot de volgende ochtend zonder na het avondeten nog iets te eten. Ik lig dan echt met "een gat in mijn maag" in bed. Echt hongerpijn....

Overdag vind ik dat ik best redelijk gezond eet maar 's avonds krijg ik toch weer trek. Zeg maar rond 21 uur.
Het lijkt er dus op dat ik toch niet zo gezond eet overdag als ik denk. Dat ga ik dus onder de loep nemen. Te beginnen met meer groenten en fruit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-04-2014 om 14:13

Calorieen

Of 1500-1700 calorieën te weinig voor je is kan je niet zo zeggen. Dat is afhankelijk van je leeftijd, lengte, bouw, stofwisseling en je activiteitenpatroon. Iemand die jonger is, kleiner is, drie keer per week sport en lichamelijk intensief werk doet heeft wellicht meer calorieën nodig dan jij. Je moet eerst je basiscaloriebehoefte weten. Op Internet kan je handige caloriecalculators vinden maar een voedingsdeskundige of dietist kan dit ook voor je bepalen.

Ik ben klein en momenteel niet zo lichamelijk actief en ik heb aan zo'n 1500 calorieën genoeg; daarmee kom ik niet aan en val ik niet af. Wil ik rustig afvallen dus een halve kilo per week zou ik niet meer dan 1000 calorieën mogen eten. Om een kilo gewichtsverlies te bewerkstelligen moet je 7000 calorieën minder binnenkrijgen.

Na mijn zwangerschap was ik zo'n 30 kilo te zwaar maar dat heb ik er allemaal vrij makkelijk weten af te krijgen en te houden. Ik weeg nu al 13 jaar hetzelfde. Door met gezond verstand en met mate maar wel gezond te eten.

Vergeet dat voedingscentrum en al die dieetboeken en gebruik je gezonde verstand. Dieten helpt idd niet. Voldoende eten van alle voedingsgroepen dus ook gezonde vetten, goede koolhydraten en eiwitten. Geen lightproducten nemen! Die vullen niet en maken je hersenen en lichaam in de war. Als je weet waar de valkuilen liggen, pak je die aan. Te grote porties? Neem kleinere porties. Emo-eten? Pak de oorzaak aan. 's Avonds snaaien? Zorg dat je overdag voldoende en volwaardig eet en neem na het avondeten bijvoorbeeld ergens in de avond een volkoren cracker met boter en kaas. In ieder geval iets met vet, koolhydraten en eiwitten. Zoiets kan je altijd eten als tussendoortje. Een klein handje noten is idd ook uitstekend. Als je dan toch nog de behoefte krijgt om te snaaien wat worteltjes, radijsjes oid.
Het ontbijt is het belangrijkste; dat zorgt voor een goede basis. Af en toe wat lekkers mag. Je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen en door af en toe wat meer calorieën te nemen voorkom je dat je lichaam in de spaarstand gaat. En heel belangrijk natuurlijk: meer bewegen. Ook al is het maar wat vaker de trap nemen ipv de lift of iedere dag een halfuurtje stevig wandelen of fietsen.
Zo kan je rustig afvallen en later met wat aanpassingen aan je eetpatroon ook op gewicht blijven. Mocht je toch wat begeleiding willen, zou ik naar een voedingsdeskundige of dietist gaan. Succes!

Dalarna

Dalarna

01-05-2014 om 09:17

voedingscentrum

Wat ik wel zou aanhouden bij het voedingscentrum is wat je op een dag moet eten om voldoende mineralen, vitaminen, vezels etc binnen te krijgen, hier dus: https://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx onderaan de pagina even je gegevens invullen. Van daaruit zou ik in ieder geval werken.

niemie

niemie

01-05-2014 om 10:09

4 kilo

Ben vanochtend op de weegschaal gegaan: ben nu in totaal al 4 kilo kwijt in twee weken. Dat is eigenlijk teveel maar je leest wel vaker dat het in het begin zo snel gaat omdat je dan ook wat vocht verliest. Ik zie het ook echt aan mijn buik en voel het aan mijn broeken. Toch wil ik niet "crashen" dus ik moet e.e.a nog eens goed bekijken. Zal de schijf van 5 eens bekijken Dalarna.

Clowntje

Clowntje

01-05-2014 om 20:02

Toch eens weight watchers online bekijken

Daarmee kan je echt je manier van eten veranderen en structureel afvallen.
Ik heb dat vorig jaar gedaan, in 5 maanden tijd ben ik 12 kilo afgevallen en heb echt mijn manier van eten veranderd. Dat blijft nu gewoon doorgaan. Ben anders / minder gaan eten en dat is nu normaal geworden. Soms spring ik (bewust) uit de band en dat vang ik daarna weer op.
Je kan online in een appje bijhouden wat je gegeten hebt, en dan geeft hij vanzelf aan hoeveel je nog kan/mag. Ook menu suggesties en recepten op te vinden.
Volgens mij is er nu wel weer een aanbieding voor 3 maanden, geen idee, maar ik vond het de 'investering' waard.

zebra

zebra

02-05-2014 om 16:07

2 jaar geleden

viel ik in een paar maanden tijd zonder veel moeite, alleen goed letten op mijn voeding, zo'n 5 kg af. Helaas lukt me dat nu niet meer, ondanks regelmatig sporten. Gezien mijn leeftijd denk ik dat de overgang ermee te maken kan hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2014 om 01:46

Cruesli en muesli

Ik zou de cruesli inwisselen voor muesli. In cruesli zit heel veel suiker. En wat je ook zou kunnen proberen, om eventuele zoetigheid in te perken, is om je gebruik van suiker flink terug te brengen. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan. Geen suiker meer door de yoghurt, geen koekjes, snoepjes, koffie en thee drink ik al járen zonder suiker. Aangezien ik wel van zoet hou, deed ik na een maand ongeveer toch weer een beetje suiker in mijn yoghurt en trakteerde ik mezelf op een biskwietje bij de koffie. Mijn smaak was dusdanig veranderd dat ik met minder suiker in de yoghurt tevreden was. Ik ervaar zoet nu eerder als té zoet.

Het komt erop neer, naar mijn mening, dat als je het snaaien afschaft en bij elke maaltijd een stapje terugzet, je je gewicht op een evenwichtige manier naar beneden kunt brengen. Geen ingewikkeld gedoe van je voedingspatroon volledig veranderen, maar matigen. Daarbij niet vergetend om het leuk te houden. Dus als je 's avonds altijd een koekje bij de koffie/thee nam, blijf dat dan doen, maar met een simpel biskwietje.

Ik heb wel in de gaten dat áls je dan besloten hebt om je gewicht lager te krijgen, dit inderdaad nooit meer ophoudt. Ik ben me nu elke dag bewust van mijn zonden tijdens zo'n dag. Taartje, dat betekent weer calorïeën. De laatste tijd ben ik blijkbaar gemakzuchtig geweest, dus toch weer meer koekjes, niet in kunnen houden bij het eten e.d. en in plaats van te lopen, zoals in de winter, fiets ik dagelijks naar mijn werk en dat merk ik aan mijn gewicht. Er vloog in 2 weken 2 kilo aan. Ik zit op een punt dat het mij moeite kost om het gewicht ongeveer op dit punt te houden. Vorig jaar ben ik gestaag 20 kilo afgevallen. Daar is 3 kilo weer van terug, helaas. Dus ik probeer mijn 'goede gedrag' weer op de rails te krijgen.

Marie

Marie

03-05-2014 om 10:00

handige app

Is hiervoor ook al eens genoemd geloof ik, een app om de caloriën bij te houden. Zelf gebruik(te) ik de Calorieteller van FatSecret.
Kun je namelijk vanalles invullen. Je hoeft ook niet zelf om te rekenen van 100 naar 15 gr enzo, dat doet de app voor je. Verder staan van heel veel producten de gegevens er al in.
Voor mij was het dus een prettig hulpmiddel bij het afvallen.

bertje1

bertje1

04-05-2014 om 15:54

aan de hand van je gewicht...

hoeveel val je af per week? meer dan een kilo? dan eet je te weinig.

niemie

niemie

04-05-2014 om 16:23

te weinig

Ik ben dan inderdaad teveel afgevallen. Zeg maar 2 kilo in 1 week. Misschien dan toch maar rond de 1800 kcal gaan zitten. Waarschijnlijk verbruikt mijn lichaam toch meer dan dat ik dacht. Heb de schijf van vijf ook nog eens goed bekeken er zijn zeker dingen die ik moet aanpassen.

bertje1

bertje1

05-05-2014 om 12:59

ja goed

lijkt me goed. rustig afvallen is gewoon beter.
en niet overdreven gaan bewegen, doe dat maar als je af bent gevallen: een stapje meer aan beweging doen, dan.
Wist je dat je voor het verbranden van 1 kilo wel zo'n 7000 kcal moet besparen? Zo zie je, dat is best veel!!

Katniss

Katniss

05-05-2014 om 13:27

Bewegen

Ik sprak gisteren mijn schoonvader. Hij is in 2 jaar 17 kilo afgevallen, alleen maar door dagelijks wandelen (10-15 km). Hij eet nog steeds als een bootwerker, maar alleen dat bewegen levert dus al een aanzienlijk gewichtsverlies op.
Ik ga dus vanaf vandaag ook maar elke dag een uur wandelen, want met minder eten val ik niet af. Als ik een maand afzie met 1300 calorieën per dag is er net aan een kilo af, dus dat schiet niet op en is niet vol te houden.

Katniss

Als je opzoekt wat je met een bepaalde activiteit verbrandt valt het gewoonlijk vies tegen. En soms krijg je er nog honger van ook

Schoonvader loopt dagelijks 2-3 uur. Ik kan me voorstellen dat als je van niks naar 2,5 uur wandelen per dag gaat en verder niets aan je eten verandert (dat moet je dan wel scherp in de gaten houden) je inderdaad afvalt. Maar de meeste mensen kunnen niet ineens 2,5 uur per dag extra vrijmaken voor wat dan ook.

Wandelen is natuurlijk wel erg gezond, goed voor je bloeddruk en voor ongeveer alles (nee, ik bedoel dit in het geheel niet sarcastisch) dus er is veel voor te zeggen, maar afvallen door alleen lichaamsbeweging is maar weinigen gegeven, voor zover ik weet.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

05-05-2014 om 13:39

Temet

Voorheen deed hij zwaar werk. Na zijn pensionering nog maar weinig (op oproepbasis) maar hij at nog wel als een bouwvakker. Om de tijd door te komen wandelt hij nu dus hele afstanden, en hij eet echt heel veel.
Ik beweeg nagenoeg niets naast mijn normale dagelijkse bezigheden, dus heb de stille hoop dat een uurtje wandelen nog wel wat invloed heeft. Over een jaar weten we het

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.