Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Instorten na de lunch, ik lijk mijn opa wel...

Dag allemaal
De afgelopen weken heb ik ontzettend veel last van slaperigheid na de lunch. Ik eet meestal 2 bruine boterhammen met kaas of vega beleg, een bakje yogurt met fruit en een eetlepel muesli, en drink erbij water of thee zonder suiker. En ongeveer 30 mn na de maaltijd stort ik compleet in: gapen, moe, duizelig, ik ga even liggen en boem val ik in slaap. Ik kan makkelijk 2 uurtjes slapen.
Ik vind het heel vervelend. Als ik op mijn werk ben dan ga ik uiteraard niet slapen maar kost het me de grootste moeite en hoeveelheid koffie om niet in te storten. Niets helpt: naar buiten niet, een ommetje niet. Rond 15:30 is het voorbij, dan word ik weer "wakker" en kan ik verder.
Mijn slapen 's nachts is niet geweldig (ik word een paar keer wakker, soms slaap ik gelijk weer in, soms duurt het een half uurtje) maar al met al slaap ik 7 uur per nacht ongeveer.

Wie herkent het? En vooral: wat kan ik proberen om me beter te voelen en die slaperigheidsaanvallen niet meer te hebben? Koffie helpt een beetje maar van teveel koffie krijg ik hartkloppingen dus ik probeer maximum 2 kopjes in de ochtend te drinken.
Sini
Sini


Lou

Lou

09-07-2020 om 17:07

Eten en slapen

Ik heb dat ook af en toe een tijdje, zo'n enorme after lunch dip. Bij mij ligt de oorzaak dan bij óf te weinig slaap 's nachts, óf een te zware lunch.

margaretha

margaretha

09-07-2020 om 17:58

herkenning

ik heb dat ook wel, niet elke dag en ik zie geen patroon nav wat ik heb gegeten of slecht/niet slecht slapen. Dus helaas ook geen advies.

Pien

Pien

09-07-2020 om 18:14

Overgewicht?

Sini, jij had ook overgewicht?
Zou kunnen dat je in een soort van pre metabool syndroom fase zit, waarin je lichaam niet meer zo goed met (overmaat aan) suikers overweg kan.
Je eet veel koolhydraten; brood, muesli, kaas, fruit, vega beleg.
Probeer eens een maaltijd met alleen gezonde vetten, eiwitten en groente, en kijk eens of je dan nog zo'n dip hebt?

Overgang?

Geen idee hoe oud of jong je bent maar ik herken het, onrustiger slapen in de nacht en in de middag een dip. Ik gaf er gewoon aan toe als het kon. Kleine siësta en ik kon er de rest van de dag weer tegen.
Ik ben er intussen redelijk overheen gegroeid, andere fase met weer meer energie. Hoe vervelender je iets vindt, des te meer last heb je er van.
Niks mis met een middagdutje toch?

Maro

Maro

09-07-2020 om 18:37

koolhydraatarm

Ja dit lijkt op een te hoge bloedsuikerspiegel. Ik zou koolhydraatarm gaan eten, dan heb je er geen last meer van.

Maro

Maro

09-07-2020 om 18:38

ennuh

natuurlijk even je bloedsuiker laten prikken

Pien

Pien

09-07-2020 om 18:47

Niets mis met een dutje

Nee, zeker niet, maar als je er ook last van hebt als je niet kunt dutten (werk) dan klopt er toch iets niet.
Wat ook in me opkwam is slaapapneu, want 7 uur slapen is nu ook weer niet zo weinig dat je er de dag niet mee doorkomt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-07-2020 om 19:17

Het weer

Dit is gewoon slaapverwekkend weer. Die vieze miezer maakt dat ik ‘middags ook zit te gapen.

Sinilind

Sinilind

09-07-2020 om 20:40 Topicstarter

Overgang, overgewicht, over...

wat een boel over, ik scoor over-al! Inderdaad te zwaar en in de overgang (54 dus hopelijk straks klaar!)
Ik kan inderdaad proberen iets anders te eten voor de lunch, ik zou een salade met tonijn erdoorheen kunnen maken. Bloedsuiker is in januari geprikt en was goed, cholesterol was wel iets te hoog, maar het was voor Corona en ik ging 3 keer per week naar de sportschool, en was aanzienlijk fitter (en slanker).
Ik ga het proberen, en zal melden wat het opgeleverd heeft.
Groetjes
Sini

Koolhydratenhysterie

Een eetlepel muesli en twee boterhammen is echt geen koolhydratenoverload, yoghurt en kaas ook niet. Als je nou lunchte met een slagroompunt en een saucijzebroodje... Lijkt me niks mis met jouw lunch.

skik

Pien

Pien

09-07-2020 om 23:13

Skik

Dat kun je zo toch helemaal niet stellen, dat er niks mis is met haar lunch.
Voor een gezond iemand misschien niet, bij een vorm van insulineresistentie kunnen het teveel koolhydraten zijn.
(afhankelijk dan ook weer natuurlijk van wat er allemaal in zit, wat is de kwaliteit van brood, muesli, Yoghurt. En in vegetarisch 'vlees' wordt vaak ook veel suiker gedaan.

Blos

Blos

10-07-2020 om 01:23

10 jaar

Hier 10 jaar glucosetolerantie gehad en sinds een half jaar diabetes2.
Zo'n maaltijd als genoemd kan daar al van omhoog schieten. Boven de 10 val ik rechtop in slaap als ik niet uitkijk. Ik was uitgeput en gaf alles de schuld, medicatie, overgang, depressie, vit D-tekort en dat had ik ook allemaal, maar nu mijn waardes beter zijn voel ik me op al die vlakken veel beter.
Je glucose kan in Januari goed zijn en een dag later niet meer.
Daarom zou ik teruggaan naar de huisarts en overleggen voor een hb1ac en nuchtere glucosemeting; kortom opnieuw alles laten bepalen.

Billy

Billy

10-07-2020 om 01:28

Of misschien

Je schrijft dat je drie keer per week naar de sportschool ging.... nu dus niet meer? Ik heb altijd begrepen dat sporten je weerstand tegen vermoeidheid verhoogt.... helpt misschien ook bij slapen snachts

Sandra

Sandra

10-07-2020 om 07:53

Koolhydraten

Iemand schreef dat je veel koolhydraten eet. Ik heb diabetes type 1 en moet ze dus altijd tellen omdat ik mijn insuline moet berekenen, maar ik weet wel: in kaas zitten geen koolhydraten. In yoghurt wel, 6 gram in 150 gram magere yoghurt.
Ik vind wel dat je veel tegelijkertijd eet voor de lunch. Nu je toch niet naar je werk hoeft, kun je dan niet beter twee boterhammen eten, dan drie kwartier gaan wandelen (met de hond?) en dan bij thuiskomst pas het bakje yoghurt. Ik zou de muesli weglaten: 1 eetlepel rekenen ze als 10 gram en dat levert 6,4 gram koolhydraten. Reken er maar op dat je meer dan een eetlepel in je yoghurt doet. Weeg maar eens tien gram muesli af, dat is bijna niks.

Pien

Pien

10-07-2020 om 12:37

Klopt Sandra

Inderdaad, in kaas zit (meestal) geen koolhydraten, sorry.
Maar als ze bruin brood eet (geen volkoren) en de muesli is voedzaam (veel verschillen in) zonder toegevoegde suikers dan kan ze toch beter de boterhammen eens laten staan ipv de muesli.

Ik zou het vooral eens uitproberen Sini. Hoe voel je je na een salade met tonijn. (maak dan wel je dressing zelf zodat je niet daarmee lading 'verborgen' suikers binnenkrijgt)
Verder ligt het er natuurlijk ook aan wat je verder zoal eet op de dag.

Maro

Maro

10-07-2020 om 13:20

gewoon eens een weekje koolhydraatarm

En dan eens kijken hoe je je voelt. Echt, take it to the test.

En ook niet alleen bij de lunch weinig koolhydraten (idd salade met tonijn en eitje klein beetje mayo) maar ook bij het ontbijt en avond eten.
Niet meer dan 40 gram per dag. Er is van alles over te vinden qua recepten e.d.

Ik wed dat je je zoooveel beter zal voelen

Maro

Maro

10-07-2020 om 13:23

blos

Nou die glucoseíntolerantie (suikerziekte) heb je nog steeds hoor, je werkt er gewoon omheen door zo min mogelijk kh te eten.

Hier ook diabetes twee, al 10 jaar strakke curve door dit dieet terwijl artsen eerst vonden dat ik aan de metformine moest. nu hebben ze groot respect omdat ze zien dat het werkt

Koolhydratenhysterie

Twee bruine boterhammen is 30, kaas 0, yoghurt 6, muesli laten we zeggen 10 en dan nog het fruit in de yoghurt. Zelfs als dat een hele banaan is (19) komt ze op 65 koolhydraten per lunch. Als niet-diabeet kan Sini minstens 200 koolhydraten per dag hebben. Dan heeft ze uit haar lunch 1/3e daarvan. Da's toch geen suikerspiegeldutjes veroorzakende hoeveelheid?

skik

Maro

Maro

10-07-2020 om 13:25

blos

oh had het verkeerd gelezen, ik dacht dat je zei dat je van de suikerziekte af was

Maro

Maro

10-07-2020 om 13:37

skik

Voordat ik de diagnose suikerziekte kreeg had ik jaren last van zogeheten reactieve hypoglykemie: niet aantoonbaar via testen maar men wat kon ik me beroerd voelen. In Nederland nog niet erkend door artsen, wereldwijd zijn er een aantal internisten op gepromoveerd.

Bij die hypoglykemie hoorde ook de sufheid van de schommelende suikerspiegel. Maar het was niet te zien in het beeld.
Jaren zo beroerd van geweest.

Maar toen ik deed dieet ging volgen was ik ook daar van af. En ik hoor het van meer suikerpatienten: er zijn tekenen dat je suikerziektegevoelig bent en dat je al eerder kan ingrijpen

https://www.healthline.com/health/hypoglycemia-without-diabetes

verdelen over de dag

Is het misschien een idee om het brood en de yoghurt niet tegelijk tijdens de lunch te eten, maar meer verspreid over de dag? Bijvoorbeeld de yoghurt halverwege de middag?

Doenja

Doenja

10-07-2020 om 16:35

and now something completly different

Sinilind, ik herken je klachten. Heb het jaren gehad en ook ik dacht aan een schommelden bloedsuiker, zonder tekenen van diabetes te hebben. Maar bij mij kwam die enorme vermoeidheid doordat ik Coeliakie bleek te hebben. Telkens als ik gluten at was mijn lijf heel hard bezig deze, voor mij, giftige stoffen te verwerken en af te voeren. Op het laatst kon ik geen maaltijd meer uitzitten aan tafel van vermoeidheid en lag ik elke avond om half acht in bed. Nu NIET glutenvrij gaan eten, maar eerst een onderzoek laten doen. Mijn huisarts geloofde me niet en ik ben zelf glutenvrij gaat eten waardoor achteraf de diagnose heel moeilijk te stellen was. Het is dan niet meer aan te tonen in het bloed. Van de MDL arts moest ik weer gluten gaan eten om de diagnose te kunnen stellen. Ik ben echt nog nooit zo ziek geweest, tot aan ziekenhuis-opname, hartritme stoornissen en flauwvallen toe.
Sinds ik geen gluten eet en wel glutenvrije koolhydraten ben ik enorm opgeknapt. Nooit meer vermoeidheid na een maaltijd. En zoveel fitter en opgewekter.
Sorry dat ik een soort haperende en herhalende langspeelplaat lijk, maar het is de moeite waard om er naar te laten kijken. Ik snap dat je er niet aan wil, want ai ai ai , je franse stokbrood....maar onontdekte coeliakie kan botontkalking, vitamine-tekorten en darmkanker veroorzaken.

Sinilind

Sinilind

10-07-2020 om 23:07 Topicstarter

Doenja

Denk ik eerlijk gezegd niet, omdat ik een paar jaar terug, na enkele weken intense buikklachten van alles en nog wat getest is inclusief coeliakie, omdat een nicht van mij het heeft. Kwam negatief terug. Mijn zus heeft Crohn. Ik heb het niet, wel heel erg gevoelige darmen, van het minste of geringste van streek, van diarrhee tot opstipatie en vreselijke krampen, niets darmelijks is me vreemd... ik let dus daarom al best wel op wat ik eet: voldoende fruit en groeten maar weer geen koolsoorten en weinig bonen, veel drinken maar geen prik, liever thee dan koffie, volkoren brood en niet te veel baguette, vette vis, geen vlees. Geen orgie foie gras, boeuf bourguignon, bijna nooit alcohol. Saaaaaai eigenlijk.
Ik heb vandaag.met een tonijnsalade gegeten (tonijn, zelfgemaakte vinaigrette van olijfolie, balsamico en sjalotjes, wat sperziebonen en mais); avondeten had zoon gekookt (vegetarische bami), ik moet het een beetje afwachten, ik had gelijk na de lunch een zeer spannende vergadering met veel stress.dusnwas klaarwakker. Even kijken in het weekend hoebhet voelt. Bedankt voor alle tips.
Sini

sandra

sandra

11-07-2020 om 11:15

wandelen

ik blijf erbij: ga wandelen na de lunch als dat kan. Dan heb je geen tijd om in slaap te vallen. Ik doe het ook, dan spuit ik een eenheid insuline minder en ga drie kwartier wandelen. Heerlijk nu ik al sinds half maart niet meer naar het werk mag.

Sinilind

Sinilind

12-07-2020 om 16:53 Topicstarter

Nog steeds niet geweldig

Ik.heb op jullie aanraden mijn lunch aangepasr, ik eet nu standaard een salade met ei of tonijn, heb de muesli uit de yogurt gehaald en de halve volle yoghurt vervangen voor magere maar ik voel mw nog steeds echt moe na de maaltijd. Ik ben ook gaan wandelen met de hond vandaag endaarna bezig in de uin. Maar ik ben moe. Ik mis mijn dutje! Wie weet ga ik na een paar dagen.beter slapen s nacjts en overdag niet meer instorten.
Sini

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-07-2020 om 17:03

Iets met een overload aan adrenaline

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/07/de-coronacrisis-heeft-ons-brein-uitgeput-a4005258

Misschien herken je hier iets in?

Tine Winkel

Tine Winkel

12-07-2020 om 21:31

zwaarder worden en vermoeidheid

kan ook samen hangen met een te trage schildklier. Google eens en kijk of je meer klachten herkent. Dingen als kouwelijk zijn, trage stoelgang, obstipatie, stijve spieren en gewrichten. Als je twijfelt is het misschien handig om het te laten uitsluiten door een bloedonderzoek. Ook tekort aan vitamine D (nu in de zomer niet zo logisch) of vit B12 kunnen vermoeidheidsklachten geven.

Pien

Pien

12-07-2020 om 21:40

Sini

Maar wat eet je verder?
Als je buiten je lunch om toch veel koolhydraten eet kun je dat toch nog niet uitsluiten.
Maar an sich lijkt het me nu wrs aan te nemen dat het daar dus niet aan ligt, dan weet je dat ook.
(overigens zou ik juist bij koolhydraatbeperkt eerder gaan voor vettere producten ipv minder vet, dus juist volle yoghurt bijv)

Verder niet echt advies, helaas. Ik slaap zelf bagger sinds overgang en ben geregeld stik kapot overdag. Is niet anders. Maar dat hoeft het bij jou natuurlijk niet te zijn, bovendien zou ik erg gelukkig worden van 7 uur slaap.
Regelmatig probeer ik iig wat te resetten qua voeding, dan schrap ik zoveel mogelijk alle ongezonde dingen en/of doe ik wat aan vasten oid en dat helpt behoorlijk, ik slaap dan beter en mijn energiepeil schiet omhoog.

Sinilind

Sinilind

12-07-2020 om 22:07 Topicstarter

Wat ik eet..

Ochtend koffie (zwart) met 3 volkoren krakers (wasa Rogge) en kaas (1,5 plakje, halve per kraker)
Tussendoortje een banaan of een appel
Lunch heb ik al vermeld
Tussendoortje fruit of noten
Diner 1 pan gerecht, vega, meestal roerbak iets met veel groenten en mie/rijst/mihoen, of vis uit de oven met venkel en aardappeltjes, of vanavond volkoren spaghetti met broccoli blauwe kaassaus. Dit soort dingen. Meestal 1 uur na de maaltijd nog even trek dus vaak bakje yoghurt met frambozen uit de tuin, of eetlepel jam erdorheen, soms stukje kaas. Als met al heb ik het idee dat ik echt gezond eet... soms snack ik tussendoor, wanneer zoon thuis is koopt hij koekjes en dan wil ik weleens eentje of 2 pakken. Maar het is niet de regel.

Pien

Pien

12-07-2020 om 22:29

Klinkt op zich best gezond, maar zoals al gezegd, het kan dat jij (nu?) meer gebaat bent bij een patroon waarbij je wat minder koolhydraten eet.
Als ik zie wat je eet kun je daar nog een hoop in winnen als je dat zou willen (proberen).
Ook eet je best vaak, met minder koolhydraten is dat vaak niet meer nodig.
Nogmaals, jouw patroon kan voor jou of een ander prima zijn. Het is lastig uit te maken of dat voor jou zo is. Gezien je klachten loont het de moeite denk ik eens wat uit te proberen.
Mocht je daadwerkelijk al in een voorstadium van insulineresistentie zitten (cholesterol hangt daar ook wel mee samen vaak) dan kun je veel winst boeken door je dieet te veranderen.
(op den duur hé!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.