Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annie

Annie

20-01-2019 om 00:57

Ik kan niet normaal omgaan met eten

Ik zou willen dat ik gewoon 3x per dag kon eten. Dat het niet belangrijk voor me was.
Maar ik snaai de hele dag. Ik eet ook goed hoor. Goed ontbijt en lunch en avondeten. Maar daarnaast prop ik mezelf vol met wat ik maar kan vinden. En als het er niet is ga ik naar de winkel om de hoek. Ik ben echt verslaafd. Ik heb helemaal 0 discipline om normaal te doen. Ik hou normaal doen 1 dag vol maar dan is het weer mis. Ik ben nu 10 kg zwaarder dan ik wil zijn.
Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft een goede tip?


July

July

20-01-2019 om 01:18

Vasten?

Kijk eens naar vasten dieet, het heeft mij geleerd dat ik prima zonder snaaien kan, terwijl ik ook dacht dat niet te kunnen.
(dus bijv een halve dag niets eten)

Ook kun je proberen jezelf eens 'vet te mesten' met zeer lang verzadigende producten.
Bijv extra vette yoghurt, flinke bak, met veel fruit, gezonde granen, pitten, noten enz. Of 3 gebakken eitjes op volkorenbrood. Niet kijken naar hoeveelheden, dat ga je vanzelf doen in latere fases. Gewoon zoveel eten als je op kunt. Ga op zoek naar extra lekkere recepten, maak maaltijden met veel calorieën die goed vullen en gezond zijn.

Jo

Jo

20-01-2019 om 06:56

@ Annie

Dieet is niks voor mij. Dat hou ik hooguit 1-2 dagen vol. Dan ben ik veel te veel bezig met wat ik allemaal niet mag.

Wat wel helpt is een schriftje.
Elke dag hou ik bij wat ik weeg als ik uit bed kom en wat ik heel de dag eet en drink.
Ik let niet op koolhydraten, calorieën of wat dan ook. In principe mag ik alles.
Maar een zak chips op of een rol drop opschrijven is pijnlijk.
Dus dan eet ik geen zak chips.

Sinds ik vorige week ben begonnen met opschrijven omdat ik 2kg was aangekomen. Ben ik binnen een week is er 1,5 kg weer kwijt.

Je zou ook nog bij kunnen bijhouden hoeveel je beweegt op een dag.
Doe ik zelf niet, omdat ik daar wel de discipline voor heb.

Dees

Dees

20-01-2019 om 08:09

Alternatieven

Je moet alternatieven zoeken. En zorgen dat je op je werk gewoon niets voor handen hebt, je baas vindt het vast niet leuk als je tussendoor even op pad gaat voor een zak snoep ofzo.

Als alternatieven kun je bijvoorbeeld zoet fruit nemen, je raakt sneller verzadigd en je werkt toch aan je lekkere trek.

Triva

Triva

20-01-2019 om 08:48

halve maaltijden

Dwing jezelf tot halve maaltijden. Als je normaal 3 boterhammen eet bij de lunch mag je er nog maar 2 en ergens tussen lunch en avondeten neem je er nog 1. Zo ook tussen ontbijt en lunch. Zodra je trek krijgt moet je dus eerst de rest opeten. Neem een eventueel toetje dus ook later op de avond.

En idd schrijf alles op, net als een kasboek. Het is confronterend om het te moeten opschrijven en dat helpt wel.

Guera

Guera

20-01-2019 om 09:09

Therapie

Dit alles gaat niet helpen als je niet weet waar je gedrag vandaan komt.
Welk gat ben je aan het dichten met het verhaal?
Welk gevoel krijg je bij eten? Dus doe dat schriftje en schrijf DAT erbij
Eten is emotie
Als je de diepere beweegreden kent kun je daar iets aan doen en dan is het minderen met eten een logisch gevolg. Diëten oud zonder de psychologische oorzaak aan te pakken heeft denk ik weinig of zeer kortdurend effect.
Je zal net als mensen met andere verslavingen weer teruggaan vallen als de emotie getriggerd wordt
Een goede psych therapeut zoeken dis

Wat is te zwaar?

"Ik ben nu 10 kg zwaarder dan ik wil zijn."

Heb je een ideaal gewicht en zit je daar 10 kg. boven, maar heb je nog steeds een gezond gewicht? Wat woog je bijvoorbeeld een jaar geleden en blijft je gewicht, ondanks het snaaien, redelijk stabiel?
Bèn je echt te zwaar of is je gewicht eigenlijk prima maar zou je zelf graag wat lichter willen zijn? Beweeg je veel?
Tip voor het snaaien, iedere dag zorgen dat je je bewust bent van wat je snaait. Koop dit van te voren en dat mag op. Je mag snaaien, maar, op=op.

Ga sporten

Als je veel beweegt kan je snaaien én op gewicht blijven. Die zoveel mogelijk op de fiets, neem altijd de trap, zoek een soort wat je lol in hebt.

Ook ben ook een onverbeterlijke snaaier, hen gisteren 3 gevulde koeken en twee roze koeken op maar weeg hetzelfde omdat ik ook flink gesport heb.

skik

Annie

Annie

20-01-2019 om 10:20

Bmi

Van een gezond gewicht ben ik gegaan naar 'te zwaar'. Ik zie het ook op foto's en merk het aan mijn kleding.
En ik hou niks vol. Ook sporten niet. Ik vind het nl gewoon écht niet! leuk. Nooit gevonden. Afschuwelijk.
Ik eet omdat ik moe ben. Me alleen voel. Ik sleep mezelf door de dag. Zal ook eens naar de huisarts gaan want ben nu een jaar ofzo niet meer ongesteld en alles doet me zeer. Dat is overduidelijk de overgang.
Dus ik voel me lamlendig en geniet niet eens echt van wat ik eet. Ik heb ook geen honger. Het gaat van koeken naar worst en kaas en chips naar warme chocolademelk en drop. (vaak niet echt snoep in huis maar voor bezoek haal ik soms wat)
Het slaat nergens op. Zal wrsch - na nog beter eten (nog verzadigender) dubbel zo hard aankomen want het proppen kan ik niet stoppen.
Goed idee, het schrift, maar hoort ook bij niks kunnen volhouden. Ik ben een stommerd. Bah. Blèèh.

Ely

Ely

20-01-2019 om 11:04

Tuurlijk niet gekkie

Je bent geen stommerd. Je worstelt overduidelijk met je energie en stemming en dan is rommelen met eten een heel veel voorkomende reactie. Dacht je dat half Nederland obees is van het uitgebalanceerd en gezond eten? Tuurlijk niet. Voeding is troost, voor heel veel mensen. Heb je voorkant van het tijdschrift Linda gezien? Ook over eten en onze rare band ermee.

Niet zo lelijk over jezelf doen hoor, is echt niet nodig. En je bent niet de enige en niet alleen. Je zoekt toch hulp door hier te posten? Dat is een mooie eerste stap.

Als een peut je teveel is kun je ook op zoek naar een fijne coach. Hier in de buurt schieten de lifestyle coaches als paddestoelen uit de grond en het klinkt helemaal zo gek nog niet. Een wandelgroepje dat ook met eten begeleid, al dan niet met Mindfulness oid kan je misschien ook helpen. Of good old Weightwatchers, heeft ook duizenden mensen geholpen en geeft meer support dan alleen eten. Zou zoiets niet wat zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2019 om 11:23

Emotie eter dus

Je bent dus een emotie-eter. Je eet je nare gevoel weg. Dat was mijn eerste gedachte, maar ik blijk ook zelf daarmee in een valkuil te trappen. Volgens twee psychologen uit Maastricht houden vooral vrouwen zich daarmee voor het lapje: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-emotie-eter-die-bij-neerslachtigheid-grijpt-naar-troostvoedsel-is-vooral-een-fabel~b7c2890c/

Toen ik nog alleen was ging ik zo af en toe bij V&D naar het restaurant om me eens lekker te trakteren op koffie met wat lekkers erbij. Dat had ik wel verdiend! Daar is niks mis mee, vind ik nog steeds, maar bij dat soort opwellingen is het wel belangrijk (denk ik) dat je de balans in de gaten blijft houden. Dus die ene opwelling in de maand kan vast wel door de beugel, maar niet elke dag.

Ik hou geen calorieën bij. Ik zou daar helemaal mal van worden, net als schriftjes vullen met wat ik allemaal eet. Ik vind de andere tip van Triva eigenlijk nog het meest doeltreffend. Eet minder per keer, heb je tussendoor toch de neiging om iets uit de kast te trekken, kijk dan in de normale etenswarenkasten, zoals de koelkast voor een bakje yoghurt of in de fruitschaal voor fruit. Een toetje eten wij nooit direct na het eten. Geniet ervan als je alles opgeruimd hebt en je kunt gaan zitten. Wat bij mij ook werkt is dat de avond mijn 'ik mag koekjes'-tijd is. Ik heb er overdag geen behoefte aan, maar 's avonds 'mag het'. Zo zou jij je opwelling om te snaaien misschien ook vooruit kunnen schuiven. Het is onzin dat je in de avond niet meer mag eten. Dat mag wel. Ik heb weleens gelezen dat je vlak voor het slapen beter niets meer kan eten, omdat je lijf dan nog in de verwerkstand zou staan... ik heb daar geen last van. Ik heb ook het gevoel, maar dat kán tussen mijn oren zitten, dat als ik voor het slapen niets meer gegeten heb ik de volgende dag meteen met meer honger begin en dat wil ik zelf niet. Het bevalt me prima om pas tegen de middag met eten te beginnen.

Ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat je in het begin de discipline leert opbrengen om iets vol te houden. Hoe langer je dat op kunt brengen, hoe meer het een principekwestie kan worden dat je dat volhoudt. Ik heb nu al drie dagen geen gehoor gegeven aan mijn snaaizucht... vandaag kan daar ook nog wel bij!! Beloon je daar voor, maar niet met eten. Ik zou nu even niet weten hoe ik mezelf dan zou belonen, maar wat in me opkomt is: doe een lekker geurtje op, kijk eens in je kast of aan een rekje of je andere oorbellen in kunt doen, of een ketting om. Als je toch al geld uit kunt geven aan eetwerk, ga dan naar een winkel zonder eten voor een tijdschrift. Ga op internet gewoon eens los op websites die je leuk vindt. Ik kan zelf helemaal verzanden in het zoeken naar iets wat ik zou willen hebben. Laarzen of zo. Vul je tijd met wat je leuk vindt, zolang het maar geen eten is.

Thee drinken, of koffie drinken is ook een manier. De warmte van de drank geeft ook een fijn gevoel. In de winterperiode vind ik soep lekker. Cup a soup of zelfgemaakt. Ongemerkt hebben wij een vast ritme gekregen met wat we wanneer doen en dat is dan ook iets om alles naar uit te stellen. Dus vier uur is thee/soep-tijd, daar kan ik me op richten. 6 uur eten, 8 uur thee met lekkers, 12 uur (ja dat ben ik...) een banaan bijvoorbeeld en nu in de mandarijntjestijd vlak voor ik ga slapen mandarijntjes. Tussendoor ga ik weleens de fout in, ook ik moet voorkomen dat ik voor die momenten van alles in huis heb om de fout mee in te kunnen gaan. De avond is dus mijn zwakke dagdeel.

Tot slot: bewegen. Het is al gezegd, maar het is echt zéér nuttig en ook belangrijk dat je dat doet. Je zou 10.000 stappen per dag moeten zetten, of tegenwoordig zelfs 15.000, maar dat haal ik werkelijk niet. Heel knap van wie dat wel lukt. Maar een stappenteller kan je wel in beweging zetten als je merkt dat je wel érg weinig loopt in een week. Als ik een goede week heb gehad, ben ik best trots op mezelf . Goed is voor mij dus niet per se die 10.000 stappen. Ik ben met minder ook tevreden, als het maar gebeurt.

Het wordt te lang, maar tot slot nog: gewichtsverlies is ook belangrijk voor je gewrichten. Hoe zwaarder je bent, hoe vervelender dat voor je knieën kan zijn. Ook is pijn niet een verstandige drijfveer om iets níet te doen. Heb je te veel pijn, kijk dan eens hoe het wel kan. Zo heb ik een manier ontwikkeld (die voor mij werkt) om heel snel een trap op te lopen (trappen die zich daarvoor lenen, zoals op een station). Niet als een zoutzak de trap op dus, maar kort maar krachtig de treden op.

Begin vooral met het geloof dat je het wél kunt. Dat is al het halve werk.

10 kilo.

In de overgang zijn al je hormonen in de war. Geestelijk en lichamelijk wordt alles overhoop gegooid. De taille verdwijnt, hoef je niks voor te doen en een paar kilo zit er maar zo bij. Wat labiel zijn is ook geen onbekend verschijnsel in de overgang. Je sleept je door de dag heen. Hoe komt dat? Geen werk? Geen afleiding? De laatste jaren een verdrietige verandering in je leven?
Je houdt niet van sporten, accepteer dat van jezelf. Het is geen verplichting. Je "moet" geen 10.000 of 15.000 stappen per dag zetten. Een eindje lopen, even naar buiten voor een frisse neus, een praatje, is vaak al genoeg om je wat prettiger te voelen.

Eerst proberen iets te veranderen aan je gevoel van moedeloosheid lijkt mij een goede eerste zet, die kilo's eraan zijn vervelend voor jou, maar maak dat niet groter dan dat het is. Dat laten overheersen is zonde en gaat je niet beter in je vel laten voelen.

Guera

Guera

20-01-2019 om 12:02

Heel persoonlijk

Ik blijf erbij. Zoek een coach of peut
Mijn tip zou Nl zijn; eet alleen wat je echt lekker vindt. Dat helpt mij. Zie ook andere draad over snaaien. Als er niks is ga ik geen dingen eten die ik niet echt wat vindt om alleen maar te snaaien. Dat is dus geen tip die voor jou gaat werken. Voor mij werkt: eet van alles minder niet. Want als ik eenmaal begin denk ik: nog 1 , nou vooruit 1 dan nog. Beter besluit ik dan om niks te eten. Ik kan beter niks eten dan 1 handje chips. Er zitten ook stofjes in chips bv die zorgen dat je dooreet. Alcohol doet dat ook. Ik wil daarmee zeggen dat wat voor de een werkt niet de manier van de ander hoeft te zijn. Succes

Lente

Lente

20-01-2019 om 12:32

Of ga koolhydraatarm eten

Als je dat een week volhoudt (aan de strenge kant) ben je van de zucht naar zoetigheid af. En als je geen zoete dingen meer eet, en ook geen hartige dingen met bladerdeeg en zo, dan vervalt minimaal de helft van het snaaiwerk.
Dat koolhydraatarm eten moet je dan wel blijven doen maar wat minder streng dan die eerste week.
Bij mij past het precies bij de dingen die ik echt lekker vind (tip van Guera volgend), koek en snoep vind ik nu veel te zoet.

Jo

Jo

20-01-2019 om 12:35

@ Kaaskopje

"net als schriftjes vullen met wat ik allemaal eet."

Juist door het opschrijven eet ik niet "allemaal""

De meeste dagen bestaan uit 5 regels:
2 volkoren beschuit met hagelslag
lunch
avond eten
2 snaai momenten, meestal handje amandelen

@ Annie
Als ik niet 5-7x per week zou sporten en niet mijn dagelijkse fietsritjes zou hebben dan zou ik ook een ander gewicht hebben dan nu. Dus ook mijn advies: meer bewegen
Vermoeidheid heb ik al zeker 13 jaar last van. Remedie: 1x per maand B12 shotje, dagelijks vitamine b-complex en vitamine D en...…… juist gaan sporten.

Ik ben zelf een stress eter, zoet, zout alles door elkaar. Heb er totaal geen moeite mee. Kasten liggen altijd vol. Je bent echt niet de enige die "zwak" is.

Je moet alleen op het punt komen van tot hier en verder.
Ik heb zelf geen streefgewicht. Wel een maximum gewicht. Raak ik ook niet teleurgesteld als het mij niet lukt om die laatste kilo's er van af te krijgen.

Pirata

Pirata

20-01-2019 om 14:03

snaaien mag

Ik krijg het idee dat jij je vooral slecht voelt doordat je geen discipline kunt opbrengen. En dat je daardoor juist nog meer snaait.
Van mij mag er altijd gesnaaid worden. Supermenselijk om te doen!
Maar zorg ervoor dat je 3 maaltijden dan supergezond zijn. En maak iets meer, als je trek hebt pak je dan een restje gezond eten. Schep aan tafel maar één keer op en laat de rest in de pan zitten!
En drink veel thee en dergelijke, met een schijfje gember er in heb je vanzelf minder trek in andere dingen.
Ik heb een (slanke) foto van mezelf voor ogen, 10 jaar geleden, en dat is mijn doel. Maar de weg er naar toe hoeft niet kaarsrecht te lopen. Je hoeft niet altijd consequent te zijn. Het gaat om het grote geheel. Dus sta je zelf af en toe iets toe en af en toe niet.
Kom anders meedoen in het Afval-draadje, dat motiveert.

Guppie

Guppie

20-01-2019 om 16:36

Bloedsuikerspiegel

Als je langzame koolhydraten combineert met eiwit, gezonde vetten en voldoende vezels blijft je bloedsuikerspiegel stabiel, ben je eerder verzadigd en nee, daar kom je niet van aan. Beter dus ook geen stapel brood met dun plakje beleg maar bijvoorbeeld een omelet met een beetje brood en liefst ook wat groenvoer. Heeft ook niks te maken met discipline maar met goed voor jezelf zorgen. En natuurlijk rustig eten, zonder afleiding van bijvoorbeeld tv.
Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen meehelpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Gebruik zelf onder andere Griffonia, dat helpt de serotonine- en melatonineaanmaak, wat onder andere ook helpt om je eetlust te reguleren. Dit alles kan ook helpen je vermoeidheid te verminderen.
In edelgistvlokken zit onder andere chroom en zink, die helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Beter wel zorgen dat je geen zooi in huis hebt.
Liefst ook lichaamsbeweging voordat je gaat ontbijten maar is voor veel mensen, in elk geval doordeweeks, niet haalbaar.

Petra

Petra

20-01-2019 om 18:10

gebakken ei

Toen mijn man aan het lijnen was (en ik deed een beetje mee) dan bakte ik in een pan 3 gebakken eieren (op maar één boterham) champignons erbij, lente uitje erbij, tomaat in stukjes erbij, stukjes gebakken paprika erbij en smullen maar. Je zit hier echt bom-vol van. Vervolgens ga je daarna je weekboodschappen doen (je bent als je zo verzadigd bent veel sterker in de supermarkt). Dus je haalt geen snaai. Wat je wel kunt halen is bijvoorbeeld extra komkommers, radijsjes, augurken, amsterdamse uien. En het gewone avondeten.

Eenmaal thuis, hoef je pas volgende week weer naar de supermarkt. Gewoon niet meer gaan,ik ben trouwens tijdens een snaai avond veel te lui om nog op pad naar een supermarkt te gaan,dus eet dan maar een augurk of amsterdamse ui.

Zorg dat je maaltijden goed vullen en zorg voor gezonde alternatieven tijdens moeilijke momenten. En wat anderen schrijven, doe veel lopend, stel je bent écht op een zwak moment, dan mag je alleen lekkers van jezelf gaan halen als je lopend gaat, en dan niet naar de winkel om de hoek, maar eentje verderop. Neem ook maar 3 euro cash mee en ga het maar halen

Ik heb geen overgewicht maar hield niet van sporten, heb nu een sportmaatje gevonden en samen wandelen we veel, dat is gezellig en je beweegt toch, dan kan het snaaien wat je doet iets minder kwaad doen.

Als je echt het gevoel hebt dat er een verslaving achter zit, dan zou ik inderdaad ook een therapeut erbij zoeken, zij weten hier denk ik wel raad mee, als er emo-eten achter zit.

Jackie

Jackie

20-01-2019 om 19:57

overgaan op gezonde tussendoortjes

Ik zou je vooral adviseren om gezonde snacks in huis te halen. Dat lijkt me een makkelijk begin. Yoghurt met fruit of honing met een handje walnoten, heerlijk. Sowieso zijn noten en zaden altijd beter dan bijvoorbeeld chips. Maak zelf eiersalade met kerrie, of salade met gerookte zalm. Koop van die lekkere crackers met van die pitjes er op (ja ik zeg overal wel bij 'lekker' maar dat hoeft voor jou niet te gelden, maar je begrijpt wat ik bedoel) die je kan beleggen met geitenkaas, een gekookt eitje en/of tomaat en komkommer. Genoeg websites en food blogs waar allemaal gezonde snacktips staan.

Het is natuurlijk lekker en makkelijk om snel een zak chips open te trekken dan tomaten te snijden, maar probeer het, voor mij geeft die snack waar ik even een paar minuten de tijd voor neem altijd zo veel meer voldoening.

Pirata

Pirata

20-01-2019 om 20:27

Ik snaai nu knackebrod met humus.... lekker joh

Happy

Happy

20-01-2019 om 20:30

Klinkt als

Een beginnende eetstoornis. Naar de huisarts dus en met hem/haar bespreken waar je mee zit: niet alleen je eetpatroon, maar ook eventuele onzekerheden etc. Zo door blijven gaan als je nu doet leidt waarschijnlijk alleen maar tot meer onvrede, wat weer leidt tot vreetbuien, met nog meer onvrede als gevolg enzovoort.
Been there, done that, helaas. Hoe eerder je dit aanpakt, hoe gemakkelijker het zal zijn om weer een gezond eetpatroon te volgen.

En ja, sporten/regelmatig bewegen helpt om een beter gevoel over jezelf te krijgen. Is een personal trainer misschien een idee?
Sterkte.

Yanea

Yanea

21-01-2019 om 16:01

Wat valt er onder de regel 'avondeten' dan? Het maakt nogal wat uit of je rijst met vis en gestoomde groenten eet, of pasta met spekjes en een dikke kaassaus. Plus roomijs als toetje.

sporten

Ik kan me voorstellen dat je sporten een opgave vindt (het begint al met de vraag welke sport, en wanneer en kan ik dat wel etc). Maar zoals wil40 ook al zegt, ga gewoon een eindje wandelen. Iedere avond een ommetje, buitenlucht is altijd fijn en op dat moment kun je ook niet snaaien.
En verder ook eens met wil40, laat je niet moedeloos maken door extra kilo's. Maar probeer of je iets aan je sombere gevoelens of moeheid kunt doen.

Annie

Annie

21-01-2019 om 17:52

Wauw...!

Heel erg dank jullie wel tot zover met jullie enorm goede tips en uitgebreide reacties. Dat vind ik al een hele opsteker! xx

Wat ik ga doen:
- mijn waterinname verbeteren (er zijn dagen dat ik 4 koffie en 2 thee drink en verder niet)
- zoveel mogelijk de fiets pakken
- (toch) niet meer snoepen (nu dag 2 gelukt) (vanwege geen maat kunnen houden is niks nemen duidelijker dan 'af en toe mag best')
- vanaf volgende week werk ik 3 ipv 5 dagen (zelfde uren maar anders ingedeeld) op die doordeweekse dagen ga ik het eten plannen voor de dagen erna (1x in de week boodschappen doen lukt me niet, op 1 of andere manier krijg ik k dat niet bedacht)

Ik ga me ook wat inlezen in kha eten.

Plús: liefdevol en geduldig met mezelf omgaan... Proberen dan.

Zomer

Zomer

21-01-2019 om 19:15

En wat ik zou doen

1 of 2 genietmomentjes inplannen per week. Dat helpt mij heel erg. Ik mag dus van mijzelf op zaterdagavond wat lekkers. Ik ben gek op chocola dus ik koop mijzelf een reep chocola of een zak M&M. Dat gaat ook op zodat ik er de andere dagen niet meer mee bezig ben. Op deze manier houdt je het (ik i.i.g. ) langer vol. Vooral doordeweeks neem ik niks lekkers. Ik doe daarnaast aan intermitment fasting. Dit kan op vele manieren. Ik ben zeker niet streng in de leer maar ik eet dus mijn eten gedurende 8 uur en dan de overige 16 uren niet. Dus tussen 12:00 smiddag’s en 20:00 s’ avonds (ik doe nu trouwens tussen 11:00 en 19:00, bevalt mij beter. Google maar eens om er meer over te lezen.

Ik ben momenteel ook niet van het sporten. Kan mij er niet toe zetten maar ik wandel wel veel. In de pauze op het werk bijvoorbeeld en zoveel mogelijk op andere momenten. Heerlijk!

Succes!!!!!

bicyclette

bicyclette

21-01-2019 om 19:26

genietmomentjes

"1 of 2 genietmomentjes inplannen per week. Dat helpt mij heel erg. Ik mag dus van mijzelf op zaterdagavond wat lekkers. Ik ben gek op chocola dus ik koop mijzelf een reep chocola of een zak M&M."

Ik hoor dat vaker. Bij mij werkt het juist averechts. Ik vergelijk het altijd maar met een alcoholist. Een alcoholist kan niet 3x per week 1 biertje drinken, die moet volledig stoppen met drinken.

Lou

Lou

21-01-2019 om 19:32

Beter niks inderdaad

Annie meldt het zelf al: (vanwege geen maat kunnen houden is niks nemen duidelijker dan 'af en toe mag best') en daarnaast kan ik het ook uit eigen ervaring - met roken dan - bevestigen: stoppen is makkelijker dan minderen. Of eigenlijk: minderen lukt gewoon van geen kanten.

Lente

Lente

21-01-2019 om 20:09

Goed bezig Annie!

Je heb nog één afspraak te gaan: Hier melden hoe het met je doen-lijstje gaat. Die verplichting helpt je om het echt te doen!

Maar natuurlijk mag je tussendoor ook melden waar je tegenaan loopt, wat er wel of niet goed gaat.

Jackie

Jackie

21-01-2019 om 20:52

Jaa

Go Annie! Je kunt het!

July

July

22-01-2019 om 00:21

Ik ben ook als de alcoholist

Af en toe snoepen werkt bij mij niet zo goed.
Als ik wel al eens snoep (doorgaans onder sociale druk) dan heb ik de dagen erna beduidend meer zin om te snoepen.Niet snoepen werkt duidelijk en rustig.
Genietmomentjes heb ik genoeg, lekker eten is veel lekkerder als je niet snoept, je smaak niet steeds bederft met allerlei zoete zooi.
Zeker als ik vast dan smaakt een simpele voedzame maaltijd beter dan al die chocolade van vroeger.

1x in de week boodschappen.

Dat is voor mij ook niks. Daarbij, als je lekker zoveel mogelijk de fiets pakt is boodschappen doen ook een gezond uitje. Speciale diëten vind ik ook niks, ook geen water en worteltjes dieet en ook niet koolhydraatarm. Alle voedingsstoffen zijn nodig en van alles iets minder geeft hetzelfde resultaat zonder na te denken en van alles speciaal te moeten kopen. Drink lekker je kop thee en koffie en sla niet door met liters water. Zo warm is het nu niet dat je enorm dorst hebt. Ik word mesjokke van al die petflesjes water waar iedereen mee rond loopt of we constant uitdrogingsverschijnselen hebben of de marathon aan het lopen zijn.
Ja, zeker lief zijn voor jezelf! Het allerbelangrijkste!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.