Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ikke even

ikke even

04-07-2013 om 14:23

Hulp gevraagd bij uit de hand gelopen leefstijl

Na een periode van 3 jaar depressie na mijn scheiding rook ik als een ketter en ben ik +/- 30 kg te zwaar geworden. Ondanks dat ik er nog lang niet ben vanwege financieele problemen ivm de scheiding wil ik toch heel graag een come back maken. Als ik mijn foto's zie van ongeveer 5 jaar geleden was ik slank en verzorgd, ik wil dit heel graag terug maar hoe doorbreek ik mijn ongezonde levenswijze?

Alle hulp en raad is welkom! Ik moet/wil dus stoppen met roken, minimaal 30 kg afvallen en een andere leefstijl hanteren. Ik zit beter in mijn vel maar wil nu alles tegelijk en dat is niet haalbaar. Integendeel, ik haak erop af. Ik weet zelf wel ongeveer waar de knelpunten liggen en rationeel weet ik ook wel hoe het eea moet veranderen maar het lukt me niet! Wie helpt me verder?

Groet, ikke even

bibi63

bibi63

04-07-2013 om 15:20

Hoe ik het zou proberen

en dat is natuurlijk persoonlijk, maar wie weet heb je er wat aan.
Je voelt je beter, dat is al heel wat en sterkt je motivatie. Probeer het met kleine doelen: Minder met roken (bijv. uitstellen tot 's avonds). Ga op stap / op bezoek met niet-rokende vriendinnen, dan wordt het steeds minder 'gewoon' om te pas en te onpas een sigaret op te steken. Ik weet uiteraard niet hoe je zoveel bent aangekomen: te veel eten/vet/calorierijk eten en/of snaaien? Maar ga niet radicaal lijnen, maar ga eens neuzen naar lekkere, niet te moeilijke slanke recepten voor het avondeten. Echt recepten die je met smaak eet, het moet lekker zijn!, niet te bewerkelijk zijn, maar wel gezond en niet te calorierijk zijn. Maak daar voor jezelf een leuk projectje van, een uitdaging. Streef naar een maatje minder aan het begin van de herfst. Bedenk alvast wat voor kleding je zou kunnen kopen. Vervolgens nog een maatje minder met Kerst.
Is allemaal heel lastig, maar zo zou ik het proberen.
Gr. Bibi en succes

Je gezondheid

Ik zou proberen in het algemeen wat beter voor mezelf te gaan zorgen. De kapper, regelmatig relaxdouchen en jezelf goed verzorgen. Nagels lakken, eventueel mascara misschien wel oogschaduw. Door je kledingkast en kijken waar je nog wat aan hebt en dat vooraan hangen en aantrekken.
Gezonder gaan eten, betere keuzes maken. Betere routines ontwikkelen. 1 Sigaret in een pauze en niet hijgend doorroken. En dan kijken hoe dat gaat. Wat is voor jou de beste route, leg je eigen puzzel. Niet in huis roken helpt je al om te minderen. Kleine stapjes vooruit zijn beter dan grote stappen en weer terugvallen. Maar ook na elke terugval kun je elk moment weer opnieuw beginnen.
Misschien is een eetclubje wel mogelijk? Samen met anderen motiveert ook goed. Niet zo gedachteloos eten, maar iets eten wat gezond is en wat je lekker vind.
Jezelf niet straffen. Als je ergens heel erg aan gehecht bent, maar het is echt niet goed voor je, plan het dan 1x in de week in bijvoorbeeld. Kijk of dat werkt voor jou.

amk

amk

04-07-2013 om 17:18

1 ding tegelijk

kies 1 ding tegelijk om te veranderen. Neem daar 3 maanden voor. Want je hebt gemiddeld 3 maanden nodig om van een verandering een gewoonte te maken.

Probeer het niet alleen, misschien kan de huisarts je ondersteunen want bij de meeste ziektekosten verzekeringen (volgens mij zelfs bij alle omdat het in het basispakket zit) wordt hulp bij stoppen met roken vergoed.

Ook 3 afspraken met een dieetist zitten in de basis verzekering. Maak dan ook gebruik van dit soort dingen want je betaald er wel premie voor.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/basisverzekering

Na die drie maanden kies je weer een ander onderdeel om aan te gaan werken zonder dat je de eerste verandering laat gaan natuurlijk.

Op die manier heb je de grootste kans op een blijvende verandering. Wellicht kan je werkgever hier ook nog iets in betekenen, want die heeft ook belang bij jou gezondheid. Bij ons worden er allerlei programmaas aangeboden via de arbodienst en de bedrijfsfysiotherapeut.

Wentelteefje

Wentelteefje

04-07-2013 om 19:45

Groentetas etc.

Nieuwe gewoonten aankweken:
Als je gezonder wil eten, neem dan bv een abonnement op een groentetas. Zo krijg je elke week een verrassingspakket met biologische groente en fruit van het seizoen, met recepten. Dan moet je wel! En/of ga vegetarisch eten, of dit 4 keer per week (flextarier). Kook elke dag voor jezelf zonder zakjes en pakjes.
Op tijd naar bed, zorg voor een goede nachtrust.
En voor stoppen met roken; mijn moeder is gaan minderen tot ze niks meer rookte. Evt. hulp hiervoor zoeken bij je huisarts.
En schrijf het op.

dc

dc

04-07-2013 om 20:21

Positief

Je kunt negatieve gewoontes niet veranderen vanuit een negatief gevoel. Ik zou beginnen met mezelf weer mooi en verzorgd te maken zonder eerst af proberen te vallen. Ook met 30 kg meer mag je er zijn hoor. Kapper, je nagels laten doen, leuke kleding. En verder een sport of activiteit vinden die je echt leuk vindt. Iets dat je energie geeft.

Bij mij is dat naar mijn werk fietsen. Het is een half uur en dat betekent een uur fietsen per dag, en daardoor voel ik me fit en ontspannen. Verder zet ik regelmatig Zumba op op de WII, en dat doe ik met de kinderen. Vinden we allemaal gewoon leuk.

Verder jezelf afleren om binnen te roken. Ik rook ook, maar alleen na werk en nooit binnen, en dus zit ik op maar 4 sigaretten per dag. Ik vind het niet moeilijk zo, maar nog wel te moeilijk om te stoppen. Zodra ik de gouden oplossing heb (behalve zwanger worden, is tot nu toe de enige die bij me werkt, maar ik heb nu al 3 kinderen ...), dan laat ik het je weten

Enne goed van je hoor! Succes!

Eerst het roken, dan het gewicht

Ik wens je nu alvast heel veel succes. En gooi mijn 2 centen er nog even in: roken is heel veel slechter voor je gezondheid dan overgewicht. Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je je op 1 ding tegelijk moet concentreren. Ik zou dus zeggen: eerst dat roken eruit, en dan je om je gewicht druk maken. Je kan natuurlijk nu al proberen om ongezonde eetgewoonten - als je die hebt - wat aan te passen, maar houd er rekening mee dat je mogelijk wat aankomt als je met roken stopt. Raak daar niet door ontmoedigd, nogmaals: er is meer gezondheidswinst te halen met stoppen met roken dan met afvallen.

Wat dat afvallen betreft denk ik dat je moet streven naar een gezonde leefstijl. Als je heel veel en heel slecht at kan het zijn dat die gezonde leefstijl ertoe leidt dat je afvalt. Maar de resultaten konden wel eens tegenvallen. Ik denk dat je niet ervan uit moet gaan dat je die 30 kilo allemaal weer kwijtraakt, al was het alleen maar omdat je ondertussen ook weer ouder bent geworden. Maar ook al raak je maar de helft of minder kwijt,als je gezonder leeft en stopt met roken is de kans groot dat je je toch al veel beter voelt.

Heel veel sterkte!

Temet

Jouw lijf, jouw tempel

Ga op zoek naar een mindset die jou helpt het roer om te gooien. Bedenk dat het niet van de ene op de andere dag "om" kan zijn maar volgens mij is het vanuit een diep WILLEN of KLAAR ZIJN MET mogelijk om weer terug te gaan naar wat je voorheen deed: goed voor jezelf zorgen. Mij helpt de gedachte, dat mijn lijf mijn tempel is. Kijk wat het voor jou is.

Ik ben het met de anderen eens dat het een voor een aanpakken van gewenste veranderingen doorgaans het beste werkt. MAAR in jouw geval, waar je pas de laatste jaren met je slechte gewoontes te kampen hebt (itt jarenlange patronen), geloof ik dat een bewuste pas op je de plaats en bedenken wat je ECHT wilt (iets overkoepelends) jouw knop kan zijn. Jouw knop dus om om te zetten. En natuurlijk is dat niet altijd makkelijk maar met je doel voor ogen, kun je dat. Geloof daarin en vertrouw daar op.

En niet proberen... Gewoon doen. Grijp terug naar jouw oude patronen. Die ken je ook en leveren je uiteindelijk meer op.

Go for it girl!!

Draadje 'contact'

Hoi,
een minuscule tip: bij contact loopt een afvaldraadje waar het heel gezellig is

Eerst jezelf beter verzorgen

Ik denk dat je eerst jezelf beter moet verzorgen. Zodat je je beter in je vel 'voelt'. Ik begrijp dat je ook niet zoveel te besteden hebt? Probeer dat te bereiken op 'goedkope' manieren. Je haar, je nagels, lekker ruiken en leuke kleding. Heb je geen bekenden die toevallig kunnen knippen? Je nagels evt. zelf doen. Lekker ruiken= gewoon dagelijks douchen, luchtje op. Dingen als crempje op 's avonds enzo dat helpt ook allemaal.
Qua kleding. Truc van mijn oudste (ook altijd geldgebrek) pak je kast helemaal uit. Alles de grond op. Grote passpiegel klaarzetten en dan passen maar...Alles wat je leuk staat ook al is het uit de mode op 1 stapel. Alles wat je te krap is, te wijd of afgewassen op de andere. Dan ga je met de stapel die leuk staat combi's maken. Combi's die misschien samen wél in de mode zijn of gekleed voor mij part.
De rest in een grote zak en dan bel je vriendinnen of bekenden of ze willen ruilen. Met hún overtollige kleding die ze niet meer past of niet meer willen. Daarvoor spreek je een avond af. Zet koffie en zorg voor een koekje bij de koffie en dan ruilen maar....
Werkt erg goed! Gratis nieuwe kleding!
En als dat allemaal achter de rug is en je helemaal happy bent met je nieuwe kleding en uiterlijk ga je dat roken aanpakken. Roken kost ook veel geld. En dat lijkt me een geweldige stimulans om eerst te minderen en uiteindelijk te stoppen. Volg de tips hierboven. En pas erg ver daarna die kilo's.
groeten albana

Francesca

Francesca

05-07-2013 om 22:49

Beweegtip gratis

Ik heb twee tips om te bewegen die bijna gratis zijn en die je met overgewicht kunt doen.
1= iedere dag een half uur stevig wandelen. Of als je dat nog niet lukt begin je met twntig minuten en dan doe je steeds wat meer. Jezult zien dat je conditie met sprongen vooruit gaat, je steeds wat langer kunt lopen en ook steeds wat harder. Je hoeft echt niet hard te lopen, maar gewoon wandelen.
2= voor de regenachtige dagen of als je niet naar buiten kunt. Kijk op YouTube naar filmpjes van Leslie Sansone. Filmpjes als Walk away the pounds enzo. Je hebt er amper ruimte voor nodig, je zet zo'n filmpje aan en je doet mee. Ze gebruikt vier a vijf basisstappen die iederean kan. Ze heeft filmpjes van 1 mile, dat is 13 minuten, tot ik geloof 5 mile. Als je nog niet zo'n goede conditie hebt of nog niet zo goed kunt bewegen, doe je rustig aan, ben je een superfitnessbabe met zo'n strak roze jarentachtigpakje, dan doe je het veel fanatieker.

Maar het feit dat je van jezelf zegt dat je iets aan jezelf wil doen is al de eerste stap. Je bent echt niet in twee weken maatje 38, maar je lekker voelen zit niet in je gewicht. Ook met een maatje meer kun je er verzorgd uitzien en een goede conditie hebben waardoor je de wereld aan kunt.
Je schrijft dat je niet veel geld hebt. Koop dan toch wat make-up en cremetjes bij t Kruidvat, dat hoeft niet duur te zijn, en vraag t bijvoorbeeld voor je verjaardag. Misschien ken je iemand die je haar mooi kan knippen voor weinig, voor een tegenprestatie.
Zodra je rechtop loopt en uitstraalt dat je je goed voelt, ga je je ook beter voelen.
En tja, dat roken. Bij financiele problemen meteen stoppen met roken, weggegooid geld.

Zet m op, en hou van jezelf.

ikke even

ikke even

06-07-2013 om 14:21

Super!

Dank voor al jullie tips! Nav jullie tips ben ik een plan van aanpak aan het opstellen wat maandag ingaat. Heel erg bedankt voor jullie adviezen, ik heb er heel veel aan gehad!

Lieve groet, ikke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.