Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tine Winkel

Tine Winkel

17-03-2015 om 17:57

hooikoorts

pff, wat ben ik die loopneus en die kriebels zat. Ik slik soms wat tegen hooikoorts, loratadine, maar heb het gevoel dat t eigenlijk niet helpt. Vooral de verstopte neus blijft heel hinderlijk.
Nou zag ik ook cetirizine (ceritizine?, ik weet het niet meer). Helpt dat veel beter? Of kan ik beter een neusspray nemen met bv. azelastine? Wie heeft er hier ervaring mee met een of meer van die producten?

four

four

17-03-2015 om 18:18

huisarts

Overleg met de huisarts. Hier is in het seizoen een combi van pillen, oogdruppels en neusspray nodig. (en dan vooral beginnen met slikken, gebruiken, voor je echt ernstige klachten krijgt).

amk

amk

17-03-2015 om 19:02

idd huisarts

die heeft ook sterkere middelen in het assortiment.

Ook begonnen met loratadine

maar daar reageerde ik niet op. Daarna overgestapt op cetirizine, dat hielp beter, tot de hooikoorts zo heftig werd dat ik ook daar niet genoeg aan had. Heb toen via de huisarts Aeriustabletten, neusspray en oogdruppels gehad, en dat deed het trucje wel, al moest ik de oogdruppels laten staan, vanwege mijn contactlenzen.

Wat voor jou het beste werkt is vaak een kwestie van uitproberen, en daarbij kan inderdaad de huisarts je adviseren.

Katniss

Katniss

17-03-2015 om 19:22

Desloratadine

Ik slik het hele jaar door desloratadine (is dat hetzelfde als loratadine?). In de heftigste maanden krijg ik er nog een neusspray bij. Alles voorgeschreven door de huisarts.

Mango

Mango

18-03-2015 om 00:05

Ik slikte aerius, nu desloratadine het hele jaar, neusspray, oogdruppels, 2 soorten puffers en af en toe een antibioticakuur als het te erg is geworden.
Verder gewoon nog verwend met alle klachten, dus of het helpt weet ik niet, dan zou ik alles moeten laten staan, maar dat mag ik niet omdat de reacties te hevig zijn.
Persoonlijk heb ik de indruk dat het nog niet de toppen bij me weghaalt, maar al het andere dat ik heb geprobeerd via de huisarts/kno-arts heeft ook niet geholpen.

Puck

Puck

18-03-2015 om 09:30

zoeken naar juiste medicatie

Overleg idd met de huisarts. Mijn ervaring is dat het zoeken is naar de juiste medicatie en wat bij de ene werkt, werkt bij de andere niet. Bij mij werkt Certirizine juist miet, maar Loratidine wel redelijk. Wat het beste werkt hangt ook af van het soort klachten: de ene heeft een loopneus, nummer twee niest, nummer 3 heeft jeukogen en nummer 4 krijgt het benauwd. En met pech ben je nummer 1,2,3 en 4 in 1x. De medicatie kan daarop afgestemd worden. Ik ben nu gedesensibiliseerd, maar voor die tijd werkte bij mij een combi van neusspray met corticosteroiden, oogdruppels, loratidine en een inhaler samen het beste. Nu heb ik nog maar heel weinig last en wat bij mij nu ondersteunend goed werkt is je neus aan de binnenkant dun insmeren met wat vaseline. Daarin blijven de pollen hangen zodat ze niet verder ingeademd worden en het beschermt je neusslijmvlies tegen binnendringende pollen. Sinds vorig jaar hebben ze ook een vrij verkrijgbare spray die hetzelfde doet. Prevalin direct. Ik vind dat handiger in gebruik.

Puck

Puck

18-03-2015 om 09:42

Mango

Jouw klachten klinken net zo erg als de mijne. In het hooikoortsseizoen was ik gewoon 1-2 maanden echt ziek. Zo erg dat ik niet normaal kon functioneren. Ik heb toen een orale desensibilisatiekuur gedaan van 5 jaar. Niets geen prikken bij de dokter, maar 2x in de week druppels onder de tong laten inwerken. Die druppels kunnen specifiek voor jouw allergie aangemaakt worden. Was een megadure kuur (1500 euro per jaar) maar mijn verzekering vergoedde het 100% en bij mij zijn de resultaten erg goed. Ik kan nu in juni gewoon op de fiets naar mijn werk, 's avonds buiten hardlopen of paardrijden zonder dat ik hondsberoerd wordt. Paar keer niezen, beetje snotneus en wat prikogen zijn de enige klachten nog. Is zoiets geen optie voor jou? Ik heb dat wel zelf bij mijn huisarts moeten aankaarten, hij kwam er niet zelf mee.

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 10:18

cetrizine

Cetirizine kun je gewoon proberen, het ligt zelfs bij de LIDL... werkt hier bij iedereen perfect (ook tegen katten en huisstofmijt), mijn man werkt in de bloemen en eens per jaar zit hij met een allergie als er bepaalde stuifmeelkorrels door de kas vliegen en dan slikt hij cetirizine, zijn broer slikt het ook tegen hooikoorts.

Je komt er snel genoeg achter of het werkt, slik het wel 's avonds voor je naar bed gaat want sommige mensen worden er slaperig van (groot voordeel voor mijn jongste als hij niet thuis slaapt maar op kamp of iets dergelijks).

Na twee pillen zien ze hier al resultaat.

Mango

Mango

18-03-2015 om 11:58

Puck

Ik ben ooit getest, toen was ik 37 of zo en de echte allergie is katten en konijnen.
Dat valt nog te omzeilen.
Verder zei hij na zo'n puf-in-je-neus-proef: oei dat slijmvlies is wel heel overgevoelig, kortgezegd: een briesje wind kan bij jou al een reactie veroorzaken; zonder een enkel allergeentje.
Vanaf mijn 43e is daar de hooikoorts bijgekomen, waarvoor ik dan via de huisarts wordt behandeld. 9 Maanden hooikoorts en de overige 3 maanden de wintervirussen.

Omdat ik door een zware tijd ga, ontbreekt me de energie om zelfs de huisarts maar te bellen, maar mocht ik er toch heen moeten dan zal ik dat zeer zeker aankaarten.
Is met die kuur ook het gevaar van een anafylactische shock niet aanwezig zoals wel bij de prikkuur die mijn dochter had?

Puck

Puck

18-03-2015 om 12:07

Mango

Dit stukje heb ik gekopieerd vanaf apotheek.nl:

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.
Er kunnen allergische reacties optreden. De eerste keer dat u dit middel gaat innemen, moet u daarom doen in bijzijn van de arts. Na het innemen blijft u nog een half uur onder controle van de arts.
De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Soms
Allergische verschijnselen, zoals u ook van de prikkel zelf kunt krijgen, zoals niezen, irritatie in de keel, jeuk aan de oren of in de mond, zwelling in de mond, brandend gevoel en tintelingen van de tong, mond of lippen. Deze verschijnselen in de mond beginnen meestal snel na inname van de tablet of druppels. Ze duren meestal een paar minuten. Meestal treedt deze bijwerking niet meer op nadat u ongeveer een week met het middel begonnen bent.
Zelden
Andere allergische verschijnselen, zoals loopneus, tranende ogen, huiduitslag, galbulten, benauwdheid, blaren op de tong, zwellingen van de tong of zwelling in het gezicht. Als deze ontstaan is dat meestal binnen een half uur na inname. Raadpleeg bij benauwdheid en zwellingen in het gezicht uw arts. Zijn de verschijnselen heel sterk, dan moet de volgende dosering wat lager worden dan gepland. Bespreek dit met uw arts.
Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, buikpijn, verstopping of diarree.
Zeer zelden
Ernstige allergie met bewusteloosheid. Raadpleeg onmiddellijk uw arts bij een branderig gevoel, jeuk en een warm gevoel op of onder de tong, in de keelholte, in de handpalmen en onder de voetzolen. Mensen met astma hebben meer kans op een ernstige allergische reactie. Mensen die aandoeningen hebben waardoor een dergelijke allergische aanval ernstige gevolgen kan hebben, mogen dit middel niet gebruiken. Dit kan uw arts voor u beoordelen.
Met name bij kinderen oorpijn, groeipijn, griep en pijn op de borstkas.
Raadpleeg uw arts ook als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.

Bij mij is het gebleven bij de bijwerkingen die onder "soms" staan. JE bouwt heel voorzichtig op, je begint met 1 druppel. Die was dan ook gelijk raak, ik wist toen al zeker dat ze de goede allergenen in het flesje hadden zitten. haha. NA een paar weken waren de meeste klachten direct na inname al een heel stuk minder, maar ik hield toch wel heel erg lang wat prikkelend gevoel in mijn mond en jeuk in mijn oren. Je kunt eens kijken bij oralgen, zo heet dat middel.

relatie

Hier thuis zie ik ook een relatie met andere overgevoeligheid. En ziekte en stress. Als je veel klachten hebt op een terrein, zoals hooikoorts, kan het zin hebben om ook verder te kijken.
Dochter had hier natrode pukkels rond haar hals en borst van een chemische sjaal die blijkbaar afsloot en waar iets inzat dat met zweet op haar inwerkte en niet goed ging. Dat ding eerst goed gewassen en nu doet ze het even niet op en later misschien af en toe, maar niet meer elke dag. Maar als ze dat soort klachten heeft, de pukkels moeten eerst rustig worden en verdwijnen, dan houden we ook weer meer rekening met haar voedselallergie, even geen melkchocola ook al komt vriendje met een doos aan, en wat extra stofzuigen en bed verschonen (door mij) vanwege haar huisstofmijtallergie.
Toch maar eerst rijstmelk halen voor de pannekoeken waar ik een kant en klaar pak nog in de kast had liggen die ik wilde gebruiken, maar daar zit melk in. We trekken dan de teugels even aan en beperken de hoeveelheid mogelijk allergene stoffen en stofjes.

Mango

Mango

18-03-2015 om 14:28

dank je wel

Dank je wel voor de informatie, ik zal het opzoeken. Al zou het maar de helft minder klachten geven

Vogel

Vogel

21-03-2015 om 21:46

Bijwerking

Bij mij helpt Cetirizine prima tegen de hooikoorts, ik word alleen na een dag of vier slikken zo duf als een konijn.
Aerius schijnt dat nadeel niet te hebben, maar kan alleen op recept.
Succes er mee!

Marjoleine64

Marjoleine64

21-03-2015 om 22:47

Ik slik levocetirizine

op recept. Het hele jaar door (ook huisstofmijt allergie). Ik slik het 's avonds, dan slaap ik beter en overdag is het ook nog prima te doen. In het voorjaar (en najaar) met mooi weer slik ik wel eens in het begin van de avond als ik dan al heel veel last heb. Gaat echt perfect, overdag wordt ik er in ieder geval niet slaperig van (waarschijnlijk omdat ik het 's avonds slik).

Jessica O

Jessica O

21-03-2015 om 23:22

hier

Man met flinke klachten. Idd cetrizine vd lidl, goed en goedkoop. En een neusspray vd huisarts, fluticazon ofzo. Voor hem een goede combi.

Katniss

Katniss

22-03-2015 om 12:38

Die cetrizine

Daar was ik mee begonnen maar dat werkte bij mij bijna als een echt slaapmiddel. Binnen een half uur viel ik letterlijk om van de slaap. Als ik het 's avonds innam had ik daar 's morgens nog last van dus dat was echt niet te doen.

abel

abel

12-09-2015 om 09:23

Word veel in Roemenie gebruikt en hielp mij ook.

Hallo ex lotgenoten
Ik heb zelf 40 jaar hooikoorts gehad en heb mij er zelf van af geholpen op een natuurlijke manier. Hoop dat ik er veel mensen mee kan helpen.
Methode.
Gebruik een eetlepel ongefilterde imker honing per dag (Liefst van lokale imker) De honing moet pollen bevatten uit de periode dat u allergisch bent. Mochten dit meerdere soorten zijn wissel dit dan af. Heb zelf een jaar lang klaver en koolzaad honing gebruikt en was er voor minstens 95 procent van af. Gebruik het nu nog af en toe en kan weer door de natuur fietsen. Hoop dat het bij u ook helpt. Dus belangrijk is geen supermarkt honing hier zijn de pollen al uitgefilterd.

Vriendelijke groet Abel

art

art

15-03-2016 om 21:31

neusfilter helpt tegen hooikoorts

Ik heb zelf ook al erg vroeg in het jaar last van hooikoorts. Bij mij is het afgelopen weekend al begonnen.
Vrienden van mij gebruikten vorig jaar de Neusfilter (Verwijderd door Forumbeheer). Ik heb de neusfilter afgelopen weekend ook voor het eerst besteld en het werkt echt super goed. Daarbij ben ik ook flink aan het verbouwen in mijn huis en houd het ook nog eens bouwstof tegen echt super.

Vogel

Vogel

16-03-2016 om 07:51

Aerius= desloratedine

Maakt dus niet uit welke van de twee je slikt. Bij mij hielp het minder goed dan cetirizine, maar daar werd ik vreselijk suf van.
Desensibilisatiekuur met injecties hielp me wel van de ergste klachten af, maar dat moet voor het seizoen losbarst dus dat is nu te last.
Sterkte!

Mango

Mango

16-03-2016 om 09:07

Ik ben weer over van desloratadine op de levocetirizine en budesonide neusspray. Werd ik maar suf van die levocetirizine, dan sliep ik beter Twee weken proberen en anders weer terug. Ik kan mijn lenzen niet in, blijf niezen, de binnenkant van mijn neus is erg gevoelig/pijnlijk, ik blijf keelpijn houden, gezwollen lymfen en word er eigenlijk een beetje wanhopig van. Heb momenteel het hele jaar door last en momenteel dagelijks. Buiten loop ik met een grote zonnebril op en een zakdoek voor mijn neus en mond.

Tango

Tango

16-03-2016 om 10:57

Spuit

Man hier heeft ook behoorlijke hooikoortsklachten. Hoewel het nu op dit moment nog meevalt. Hij slikt nu nog maar af en toe een cetirizine. Wanneer hij in de heftigste periode zit mag hij bij de huisarts een spuit halen, Kenacort heet dat volgens mij. Dit helpt dan zo'n 6 weken, hij heeft dan nagenoeg geen klachten.
Dochter heeft ook hooikoorts, eigenlijk sinds vorig jaar pas heftig. Ze slikt levoceterizine via de huisarts. dat werkte bij haar vorig jaar aardig goed. Daarvoor had ze iets anders, volgens mij Aerius (of een variant ervan) maar dat deed niets, wel werd ze er heel suf van. Dochter is overigens heel eigenwijs met slikken. Ze slikt nu nog niets, terwijl ze wel al flinke verkoudheidsklachten heeft die mogelijk al met allergie te maken hebben. Maar volgens haar dus niet. Weet iemand eigenlijk of je het verschil hiertussen kan aanvoelen? Ik ben zelf niet allergisch en weet dat dus echt niet. Is niet altijd handig.
Zoon heeft huisstofmijtallergie en is volgens de allergietest ook allergisch voor grassen. Ik hoop maar dat dat laatste gaat meevallen, want hij voetbalt. Bij hem vallen de klachten tot nu toe nog mee. Hij slikt nu nog cetirizine van de Lidl, waar hij het goed op doet, maar ik moet voor hem nog iets bij de huisarts gaan halen, ben er alleen nog niet aan toe gekomen hier een afspraak voor te maken.

Neusje

Neusje

16-03-2016 om 11:26

neus spoelen?

Dat moet ik doen van de KNO arts. Je kan bij de apotheek een plastic ding krijgen waar je wat zout en lauw water in doet. Dan buig je je hoofd voorover en laat je het zoute water het ene neusgat in en het andere uit lopen. Klinkt vies maar helpt mij goed, omdat je zo de rommel mechanisch verwijdert (inclusief virussen volgens mij, maar dat is wetenschappelijk niet bewezen). Misschien valt het te proberen. Overigens moet ik ook budesonide neusspray gebruiken (na het spoelen).

Puck

Puck

17-03-2016 om 09:32

neusfilter is vreselijk

Ooit heb ik ook een paar weken zo'n neusfilter geprobeerd maar ik vond het verschrikkelijk. Je hebt continu een vreemd voorwerp in je neus en het irriteerde vreselijk. Kreeg er alleen maar meer een loopneus van, kon er niet goed door ademen (waardoor je door je mond gaat ademen en je pollen nog verder je longen in krijgt met benauwdheidsklachten. Echt een waardeloos ding vond ik het. Er zijn wel alternatieven die een beetje op hetzelfde principe gebaseerd zijn: met je pink gewoon een beetje vaseline of ander vettige creme in je neusgaten smeren, hier blijven de pollen in plakken en kunnen ook niet in direct contact komen met je slijmvliezen. Bij de drogist kan je ook prevalin direct kopen, dat is een neusspray met een heel fijn poeder dat je verneveld in je neus en dat ook een beschermend laagje achterlaat. Werkt iets beter dan vaseline en is wat makkelijker in gebruik. Ik heb het hooguit nog maar een paar weken per jaar nodig na mijn desensibilisatie maar het werkt nu bij mij beter dan de orale antihistaminica.
De spuit waar Tango het over heeft is ook een optie maar die kan behoorlijke bijwerkingen geven en is een behoorlijk paardenmiddel: een hoge categorie bijnierschorshormonen.

Hier een combi van verschillende middelen...

Hier ook erge allergieën, met name huisstofmijt en boompollen. Per saldo dus bijna het hele jaar door flinke klachten. Ik ben al jaren onder behandeling van een allergoloog, en heb van alles uitgeprobeerd qua behandeling en medicijnen om de klachten te onderdrukken. Inclusief subcutane desesibilisatie, met wekelijkse injecties dus. Dat heb ik voortijdig moeten onderbreken vanwege een anafylactische shock. Inmiddels heb ik een soort evenwicht gevonden. Buiten het pollenseizoen slik ik twee maal daages een aantal soorten anti-histaminicum (cetirizne, desloratadine en montelukast) in een vrij hoge dosering. Dat houdt de klachten onder controle en ik heb weinig last van bijwerkingen. In het pollenseizoen gebruik ik daarnaast nog dagelijks oogdruppels (livocab) en puf ik iets voor mn longen (seretide). Voor het mooi moet ik ook nog een neusspray gebruiken, maar bij allemaal krijg ik last van bloedneuzen. Dus nu inderdaad ook wat vaseline in mijn neus elke ochtend. En als ik echt te beroerd wordt dan krijg ik van de allergoloog een stootkuurtje prednison. Een dag of tien, maar het effect houdt wel langer aan. Geeft ff lucht. Volgens mijn arts geeft zo'n stootkuurtje weinig kans op bijwerkingen, mits je het niet vaker dan een keer of 4 per jaar kijgt. En daar blijf ik meestal wel onder.

Diphenhydramine HCl 25 mg

Deze antihistamine is ook bekend onder de naam Benadryl alhoewel wij via de walmart deze allegy relief van het merk equate bestellen omdat wij hier bekend mee zijn..
Net de lijst met bijwerkingen bekeken zoals slaperigheid . Het blijkt in hoge dosis te worden gebruikt als slaapmiddel. Maar wij gebruiken geen hoge dosis, niet nodig. Wij hebben ook geen andere bijwerkingen. Het heeft even een paar dagen nodig voordat je geen last meer hebt van het branderige gevoel in je ogen door hooikoorts.
Voor we bij dit product kwamen hebben we ook verschillende pilletjes en pufjes en oogdruppels geprobeerd
Deze werkt voor ons het best.

Het is in Nederland niet te koop, wel te bestellen via een online site.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.