Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-06-2012 om 22:34
Misschien past dit beter in de rubriek puberteit, maar ja, ik weet het niet zo precies.
Op dit moment (half elf 's avonds!) zit ik in de keuken te typen met een vervelende puberdochter van 12 die weigert naar haar kamer, laat staan naar bed te gaan.
Even ter info, zij is heftig aan het puberen sinds een jaar ongeveer en heeft duidelijk (of eigenlijk haar directe omgeving) last van hyperactiviteit.
Bedtijd is al lang een issue, ze klaagt dat ze niet in slaap valt.
In principe gaan zij en haar zus van 14, om 20.45 naar boven en moet het om 21.00 u stil zijn. Dat ze soms als ze niet in slaap vallen nog even hun ipod of tv aanzetten vind ik op zich niet zo'n probleem, mits het niet te lang duurt en ze zachtjes doen.
Net om 22.00 u ging ik even boven checken en daar liep ze rond op haar kamer nog in haar kleren, muziek aan, lamp aan, kortom duidelijk nog niet van plan om naar bed te gaan.
Nu zit ze dus in de woonkamer en weigert naar boven te gaan en ik kan het echt niet opbrengen om de zoveelste hooglopende scene te starten. Kan haar vader helaas niet bereiken voor (morele) steun, maar jullie wel!!
Ik ben op zoek naar tips die ik uit kan proberen om ervoor te zorgen dat het hier rond 21.30 rustig wordt. Dat lijkt mij een vrij redelijke tijd (vindt dochter uiteraard veel te vroeg).
Please, wie heeft de gouden tip of adviezen? Melatoline ook geprobeerd. Maar het lijkt me niet zo goed om dat spul op vaste basis in te laten nemen en bovendien betwijfel ik of het echt helpt bij haar (bij mij wel trouwens).
06-06-2012 om 13:59
Als de geleide meditatie werkt
Zou ik hem gewoon opnemen terwijl jij hem voorleest. kan ze hem zelf afluisteren!
Mijk
06-06-2012 om 14:21
Eni65 + alle anderen
Eni, jij gaat wel erg kort door de bocht. Geweldig dat jij zo'n braaf, goed luisterend kind heb. Ik heb er ook zo een gelukkig, maar ik heb er ook eentje die simpelweg minder geneigd is te luisteren naar ouderlijke adviezen, laat staan naar bevelen.
Ik zou willen dat jij mijn dochter een weekje in huis kon hebben, ik denk dat je dan wel iets genuanceerder zou reageren.
Ik ben het overigens wel met je eens dat de zachte aanpak, die velen tegenwoordig hanteren, soms onnodig zacht is en best wat steviger zou kunnen.
Aan alle andere dames; heel erg bedankt voor jullie ervaringen en adviezen, Eni jij ook bedankt, ik vond jouw reactie weliswaar ongenuanceerd, maar je zet tegelijkertijd ook een standpunt neer waar ik het grotendeels mee eens ben.
Mede dankzij jullie reacties denk ik dat het vanaf nu beter zal gaan. Ik kan het iig wat beter 'loslaten' en ik heb iom mijn man de volgende dingen afgesproken:
Naar de kamers om 21.30. Vanaf dan zelf weten wat ze doen, maar wel rustig en zo min mogelijk tv/beeldscherm. Vanaf uiterlijk 22.30 in bed en proberen in slaap te vallen.
Dochter was het er helemaal mee eens (logisch ).
Ik heb het verhaaltje van de hormonen en aanmaak melatonine (dank Timaha!) uitgelegd en dat leek ze prima te begrijpen.
Dus de afgelopen 2 avonden zijn vredig verlopen!
Ahum, 1 klein dingetje; toen ik gisteravond rond middernacht naar bed ging lag ze weliswaar te slapen, maar stond de tv aan en waren er van die sex-reclames bezig.... :-0
Ik kon er gewoon om grinniken, en heb vandaag nog maar eens gezegd dat ze wat minder tv moet kijken na half tien. Ik ga dat de komende tijd gewoon regelmatig even checken, ik denk dat het wel los zal lopen.