Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoeveel dikker word je van Prednison?

Zojuist gehoord van een vriendin dat die aan de Prednison moet. De aandoening die ze heeft is niet op een andere manier te behandelen, alleen Prednison biedt hopelijk verbetering. Deze vriendin tobt al zo lang als ik haar ken met haar gewicht, ik ken haar niet anders dan(ten onrechte) jammerend dat ze te dik is (gelukkig is ze verder wel een heel leuk iemand) dus dit is zo ongeveer het zwartste scenario dat voor haar denkbaar is.

Maar wat mot dat mot. Hoe dan ook, ik vraag me af: hoeveel word je eigenlijk dikker van Prednison? Ik ken iemand die er inderdaad fors van is aangekomen (maar haar ziekte is ook zo enorm verbeterd dat het haar worst is) maar ik heb geen idee of zij nou gemiddeld is, of niet.

Er zijn vast mensen hier die ervaring met dit middel hebben. Zijn jullie aangekomen, en zo ja, van hoeveel naar hoeveel, als ik vragen mag?

Groeten,

Temet

tja

Vanwege mijn chronische ziekte heb ik een tijdje prednison gebruikt. Bij mij was het effect matig, bovendien was ik er toen zo slecht aan toe en mager dat ik er daardoor juist wat beter uit ging zien.
Ik denk dat het per persoon verschilt.

amk

amk

17-05-2014 om 07:33

niets

mijn ex-man slikt al jaren prenison (varierend van lage tot hoge doseringen) maar is er misschien een kilo van aangekomen. Hoewel dat veel meer te wijten is aan gewoon vaker uit eten gaan en minder bewegen.

Wel heeft hij een groter honger gevoel, maar kan is dus wel goed in staat daar niet aan toe te geven.

Mijntje

Mijntje

17-05-2014 om 08:07

andere bijwerkingen

Mijn moeder slikt het al meer vijfentwintig jaar, maar meestal een lage dosis. Als ze tijdelijk meer heeft moet ze weer minderen en als ze moet minderen gaat het niet. Ze komt er dus nooit vanaf.
Ze heeft iets bollere wangen maar volgens mij iets dunnere benen ervan. En onze koning heeft het ook geslikt, kreeg ook een bollere toet.

Vervelender is de dunne huid (kijk uit met de zon) en andere bijwerkingen (het is dus wel troep). Zie hier:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Prednisolon.aspx?mId=10704&rId=344

Ampersand

Ampersand

17-05-2014 om 08:14

Vocht

De twee mensen die ik ken die Prednison hadden er behoorlijk last van. Misschien hangt het ook samen met de dosis? Een van de twee was bijna onherkenbaar door het extra vocht in haar gezicht. Ik vermoed dat beiden een vrij hoge dosis kregen, omdat ze allebei een ernstige acute aandoening hadden. Het was wel vrijwel alleen maar vocht en ook vrij snel weer verdwenen na het stoppen met Prednison.

evenonherkenbaar

evenonherkenbaar

17-05-2014 om 12:12

ervaring

Helaas ervaring, niet zelf maar mijn man zit sinds een aantal maanden aan de prednison. De bijwerkingen hangen idd erg af van de dosering, in lage doseringen zal het meevallen. Mijn man is begonnen met 60 mg per dag en dat is fors. Inmiddels geminderd tot 40 mg (nog steeds fors) en verder omlaag mag helaas nog even niet omdat het auto-immunproces toch weer iets onrustiger lijkt te zijn geworden.
Het is troep. De lichamelijke kant waar hij best veel last van heeft is idd die bolle kop, dat voelt naar. Bril al 2x wijder laten stellen. En zijn benen zijn duidelijk dunner geworden en hij heeft ook veel minder spierkracht en uithoudingsvermogen. Kan ook niet meer dan 50% werken. Het verschilt ook heel erg per dag dus plannen maken is lastig, soms gaat het een dag best goed en soms is het prut. Echt van de prednison, want van waarvoor hij het slikt had hij geen last! Verder regelmatig bloeddruk en bloedsuikercontroles ivm de bijwerkingen. Voor de bloeddruk nu ook pillen maar insuline blijft hem gelukkig (nog) bespaard. Er komt bij de prednison nog een hele zak pillen mee tegen die bijwerkingen, calcium/vitD, antibotontkalkers, maagbescherming.
De geestelijke kant is ook niet fijn, hij voelt zich depressiever, sneller geïrriteerd, korter lontje zeg maar. Maar sommige mensen schijnen er juist heel vrolijk van te worden, dus wie weet valt dat bij jouw vriendin allemaal mee.
Zwaarder is hij niet echt geworden maar hij let ook echt op zijn eten. Hongergevoel was er vooral in het begin, toen was het moeilijk om de maat te houden (wel gelukt, knap!), maar nu lijkt het lichaam gewend te zijn aan wat het krijgt en gaat dat goed. Wel een ander model, dunnere benen dus en een iets dikkere buik maar dat is weinig.
Als jouw vriendin ook echt flink aan de prednison moet dan is evt dikker worden misschien de minste van haar problemen....
waarvoor je het krijgt is ook al meestal niet voor iets fijns. Sterkte!

Temet

Temet

17-05-2014 om 13:36 Topicstarter

dank

Fijn te horen dat het ook mee kan vallen, en dat het ook niet per se zo is dat iemand per se tonnetje rond wordt. Het blijft natuurlijk wel afwachten...

Ja, het is troep, zoveel werd mij gisteren ook wel duidelijk, ze zei al dat ze naast dat ene medicijn prednison nog een aantal verschillende medicijnen moest slikken tegen de bijwerkingen van die prednison. Dat stemt natuurlijk ook al niet vrolijk. Maar vooral dat bolle gezicht en die gewichtstoename, daar zit ze enorm mee, juist natuurlijk omdat ze daar altijd zo mee bezig is geweest.

En ik denk steeds aan die andere dame die ik ken die opgewekt verklaarde dat ze weliswaar 20 kilo (oid) was aangekomen, maar dat ze zich zo enorm veel beter voelde dat ze daar complete sch... aan had. Ik hoop enorm dat mijn vriendin ook fors opknapt, want ze is nu erg beperkt, en dat ze daarmee dan ook over de schrik van een eventueel veranderd uiterlijk kan heenstappen. Maar ja, ik heb makkelijk praten, vanaf de zijlijn.

Groeten,

Temet

Predje

Predje

17-05-2014 om 21:41

helaas wel

Ik heb korte, stevige stootkuren gehad in verleden, volgens de dokter was het onmogelijk dat ik aan zou komen. Ik begon met 35-50 mg en bouwde dagelijks af, na ongeveer 7-10 dagen was de kuur afgelopen en ik 3-5 kilo zwaarder, wat er niet meer af ging.

Ik werd er ook erg depressie van, maar kreeg geen eetbuien, waar de dokter me wel van beschuldigde. Pas veel later kreeg ik de erkenning dat dergelijke korte stootkuren ook flink schade kúnnen aanrichten, zoals heftige gewichtstoename in een week tijd. Het leed was helaas toen al geschied.

Ik ken ook mensen met dezelfde stootkuren die er gebitsproblemen van kregen, of juist van afvielen.

Dalarna

Dalarna

18-05-2014 om 11:35

Mijntje

"En onze koning heeft het ook geslikt, kreeg ook een bollere toet. "
Stel dát hij het heeft geslikt, die bolle toet is genetisch volgens mij, blijft dat dan de rest van je leven zo? Dacht het niet... maar daarnaast: wat heeft de koning hier mee te maken? Heeft iedereen met een rond gezicht prednison geslikt?

Mijntje

Mijntje

18-05-2014 om 12:54

Dalarna

Onze koning had sarcoidose, net als mijn moeder. Dat bolle gezicht had hij al maar dat was een periode nog boller. Door de prednison.

mijn ervaring

Ik heb ook korte stootkuren gehad ivm astma. Ik kreeg er een enorm opgeblazen kop van maar kwam er niet echt van aan. Ik leek gewoon dikker maar dat zag je niet terug in kilo's.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 13:21

Collega

Mijn collega heeft net een kuur achter de rug, maar aan hem zie je helemaal niets in zijn gezicht. Hij was wel net aan het lijnen en dat heeft stilgestaan tijdens de behandeling.

Lucerna

Lucerna

18-05-2014 om 18:22

dat vollemaansgezicht is een heel bekende bijwerking

Helaas krijgen toch vrij veel gebruikers van prednison last van een vollemaansgezicht. Ik heb het zelf gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, maar mijn vader en mijn zus wel. Beiden kregen er een flink vollemaansgezicht van, maar zijn verder niet echt aangekomen. Sterker nog, mijn vader zit op de rand van ondergewicht met al zijn jaren van prednison. Dan is dat gezicht juist heel bedrieglijk.
Ik vrees dat je vriendin moet afwachten welke bijwerking ze zal krijgen.

Meike

Meike

24-05-2014 om 13:33

Pre(t)d

Hoi,

Ik heb vele jaren elke maand stootkuren van 5-10 dagen gehad en dan 1 gram! (nee geen foutje)per infuus per dag gehad. Ik ben geen gram aangekomen zag er heel gezond uit (hoogrode kleur)en de afkickverschijnselen waren altijd aanwezig. Maar dik worden? Ik behoor tot de gelukkigen die daar dus geen last van heeft.

Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.