Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

16-12-2014 om 10:18

Hoe krijg ik mijn kind aan de eiwitten?

Mijn zorgenkind van 15 eet slecht. Ze is vegetariër, eet geen noten, gebruikt geen zuivel, weigert peulvruchten. Ze eet soms een gebakken ei, en heel soms wat tofu. Ze eet ongeveer 2x per week een vegetarische kaasburger. Ze is vaak ziek, en heeft een afwijking in haar bloed waardoor ze bloedarmoede heeft. Van de huisarts moet ze ijzer slikken. Ik weet niet of ze standaard haar pillen inneemt. De huisarts vindt dat ze meer eiwitten moet eten, omdat die zorgen voor het transport van het ijzer. Hoe krijg ik haar zo ver? Kan ik een pot proteine voor haar kopen bij een drogist? Ik wil dat ze multivitamines slikt, maar ook dat weigert ze. Ze pakt eentje uit de pot, en ik zie dat ze het niet eet. Roosvicee multivitamine 'lust' ze niet. Hoe dring ik tot haar door dat ze haar lichaam afbreekt op deze manier?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-12-2014 om 10:39

Eetstoornis?

Klinkt eigenlijk meer als een eetstoornis:

http://www.recoveryranch.com/articles/eating-disorders/eating-disorder-vegetarianism/

"It has been suggested that vegetarianism is used to mask eating disorders because it is considered a socially acceptable reason for limiting diet. Rather than face criticism for their obsession with weight, body shape and food, adopting a vegetarian lifestyle gives the person a free pass on severe food restrictions. For the person who becomes a vegan, the food limitations are even more stringent."

Mijntje

Mijntje

16-12-2014 om 11:25

meer zelf

Magere kwark met fruit?
Ze kan niet alles uit pillen halen en ze eet echt niet goed. Snapt ze waarom ze eiwitten of bepaalde stoffen nodig heeft? Kan ze misschien meer zelf bepalen hoe ze (elke dag) veelzijdiger kan gaan eten tbv haar gezondheid? Ze krijgt er immers zelf last van (slap en snel ziek).
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/105644-vegetarisch-eiwitrijk-eten-vleesvervanging.html
Ik zou haar meer zelf laten verzinnen (en dit opschrijven), dingen uitproberen waarbij jij helpt aandragen van ideeen. Zeker geen pot proteine kopen, hoogtuit vitamine b12 en ijzer.

Bellefleur

Bellefleur

16-12-2014 om 11:30

Eetstoornis

is het niet. Ze eet al slecht sinds ze baby is. Het is inherent aan haar autisme. Ze kan voor zichzelf pannenkoeken maken, dat is calorierijk, daar heeft ze geen bezwaar tegen. Ik laat haar ook pannenkoeken maken, omdat daar ei en melk in zit.
Kwark gaat haar niet lukken, ze eet nauwelijks zuivel. Ze heeft geen tekort aan vitamine B12,en ijzer wordt voorgeschreven door de huisarts.

Nastia

Nastia

16-12-2014 om 11:42

Dit lijkt mij..

Dit lijkt mij een vraag voor een diëtist. Ze eet zo weinig en beperkt, en heeft bovendien een eigen handleiding. Ik denk dat er geen kant en klare oplossing is. Tijd om hulp in te schakelen!

En wat betreft de pillen: ze is 15. Als je niet zeker weet of ze haar pillen inneemt, zou ik daar strenger op toezien.

Mijntje

Mijntje

16-12-2014 om 11:50

moeilijk

Allereerst : ik zou ook een dietiste inschakelen om mee te denken.

Moeilijk hoor, misschien nog wat ideeen spuien: in hartige taarten kan je ook veel eieren in kwijt (en kaas).
Eet ze helemaal geen peulvruchten? Er zijn zoveel verschillende soorten (ook linzen) en ook gepureerd in de soep bv.

marie

marie

16-12-2014 om 12:40

pannenkoeken van banaan en ei

dit recept kwam ik eens tegen, pannenkoeken van banaan en eieren. Wellicht is dat ook een idee?

http://allrecipes.nl/recept/13389/bananen-pancakes-met-maar-twee-ingredi-nten--banaan-en-ei.aspx


https://www.youtube.com/watch?v=Geb6hYGTTsw

Krijt ze eiwitten en fruit.

succes

nieuwe producten

Ik weet niet waaróm je dochter zo zelden vleesvervangers eet? Heeft ze iets tegen op de structuur; of vindt ze ze niet lekker?
Er zijn steeds meer nieuwe, lekkere producten op de markt, gemaakt van bijvoorbeeld lupine. Heel wat anders dan die bremzoute javaburgers of groenteschijven.
De Vegetarische Slager heeft een steeds uitgebreider assortiment, en van die lupinedingen ben ik het merk even kwijt, maar die liggen hier gewoon in de super.
Maar goed, als het de structuur/het mondgevoel is, schiet je daar ook niet veel mee op.

Ik vind soep ook een heel goeie tip idd, eet ze dat? Kun je gepureerde peulvruchten in verwerken. Linzen, ook lekker. Zeker van die rode linzen maak je heel makkelijk een voedzaam soepje (google maar op dal, en dan gewoon wat dunner maken).

Quinoa?

Quinoa is behoorlijk eiwitrijk, bijvoorbeeld als ontbijt.

Vogel

Vogel

16-12-2014 om 15:08

Diëtiste

Daar neemt ze vermoedelijk ook meer van aan dan van jou, als ze in een fase zit dat wat jij zegt toch stom is. Ik zou de diëtiste dan wel van te voren even inseinen over de 'gebruiksaanwijzing'van je dochter.
En T. Fondelli schreef het boek: Autisme en eetproblemen, dat wil ik zelf ook nog wel eens lezen (hier ook slecht etende autisten).

Bellefleur

Bellefleur

17-12-2014 om 09:00

diëtiste

Zie ik niet zitten. Ik vermoed dat zo'n mevrouw mijn dochter gaat vertellen dat peulvruchten, noten en zuivel heel belangrijk is bij een vegetarisch dieet. Maar dat weten we allang. Ik ben wel geinteresseerd in het boek. Ik ga naar de bibliotheek om het boek te zoeken. En quinoa, is een goed idee. Er zit meer eiwit in dan gierst, en gierst eet ze wel. Ik heb een tabel er bij gepakt, in veel voedingsmiddelen zitten eiwitten. Dus ik denk dat haar tekort minder is dan ik denk. Ik heb haar verteld dat ze per kilo lichaamsgewicht 1 gram eiwit moet eten. Ze moet van mij dus 50 gram eiwit per dag. Of ze het oppakt weet ik niet, gisteren vond ze het allemaal onzin.

bertje1

bertje1

17-12-2014 om 11:13

Dietiste

ga naar een dietiste; kost niets.

amk

amk

17-12-2014 om 11:22

Bertje

het kost alleen niets als je je eigen risico al volledig hebt gebruikt.
En dan is het maximal 3 uur, de rest moet uit je aanvullende verzekering komen, maar die vergoeden dat niet allemaal.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 12:13

amk

Het gaat hier niet om een volwassene die naar een dietist moet, een kind betaalt geen eigen risico.

Uitleg

Dit is een lastige leeftijd denk ik. Met 15 jaar liggen veel routines vast. Maar je kunt misschien wel wat doen.
Eten of niet eten bij autisme kan te maken hebben met een gebrek aan interesse in voedsel, op deze leeftijd spelen er veel andere dingen, met name sociale ontwikkeling. Door dat goed in beeld te hebben en je daar bij te betrekken op een bevestigende manier kun je haar positieve aandacht trekken. Daar zijn waar zij zich mee bezig houdt. en haar daar steunen of door samen bespreken haar een beter beeld meegeven. Of juist door naar haar te luisteren en haar helpen woorden te vinden.
Verder kun je zonder veel nadruk haar eetmomenten verhogen. Het kan zijn dat ze het gewoon vergeet of er de concentratie niet voor op kan brengen. Biedt haar iets extra's als ze uit school komt, zorg dat jij haar lunch klaarmaakt en s'morgens haar ontbijt klaarzet. Geef nog iets extra's voor ze gaat slapen. Kijk hoe ze daar op reageert en wees flexibel.
Je kunt met die vitaminepil een vast moment en een vaste plek en vaste tijd maken zodat het meer routine wordt. Je kunt het ook op vaste tijden, momenten, plaatsen, geven. Als ze dat accepteert. Vaak is er een tijdje een wenperiode nodig waarin je doorgaat met aanbieden. Zolang het niet teveel weerstand oproept.
Dan leg je neutraal uit wat je doet, waarom je dat doet en dat je dat blijft doen zodat ze er op kan rekenen.
Het kan ook met de structuur van het voedsel te maken hebben. Je geeft haar voedsel waarvan de structuur haar bevalt.
Verder kan een kind ook te maken hebben met allergie of overgevoeligheid. Te sterke smaken of geuren kunnen te overweldigend zijn. Sommige voedingsmiddelen zijn allergener dan anderen. Daar kun je uit kiezen.
En verder doe je wat je kunt, maar zolang het inderdaad geen eetstoornis is, heb je kans dat ze het ook zelf wel weer op gaat pakken. Maar dat ze tijdelijk haar energie voor andere zaken nodig heeft.
Ik weet wel dat het veranderen van je routine iedereen moeite kost, maar voor een kind met autisme kan het extreem moeilijk zijn. Tenzij het je lukt om door te dringen tot haar aandacht en motivatie.

eiwitten

Naast melk heb je nog meer soorten eiwitrijke dranken. Zelf kan ik geen melk gebruiken.
http://www.hetkanwel.net/2012/03/27/vijf-plantaardige-en-gezonde-alternatieven-voor-koemelk/

Als ze wel goed tegen melk kan kun je haar een pak chocolademelk geven als ze haar huiswerk doet. Of pakjes chocomel mee naar school.

Eiwitten uit de voeding is gezonder dan eiwitpoeder. En lekkerder. Maar als je denkt dat je dochter het kan gebruiken zou ik ook gewoon eiwitpoeder halen en eens proberen. Los het op in een voedingsmiddel in niet te grote hoeveelheid oplossen en bijvoorbeeld samen geven met de vitamines.
https://www.salusi.nl/eiwitrijke-voeding-lijst-eiwitrijk-voedsel/

"Naast peulvruchten bevatten ook mais, boerenkool en aardappels relatief veel eiwitten."

"5. Overige plantaardige eiwitten

Naast klassieke eiwitrijke groenten zijn er allerlei plantaardige en semi-plantaardige voedingsmiddelen die uitstekend door kunnen voor eiwitrijke voeding. Denk maar eens aan de volgende producten:

Kiemgroenten: taugé, waterkers, alfalfa, fenegriek & lijnzaadkiemen
Zeewier: nori, kelp, kombu, wakame, chlorella & spirulina
Paddenstoelen: champignons, shiitakes, & oesterzwammen
Noten: amandelen, kastanjes, hazelnoten & beukennoten
Pitten & zaden: sesam, lijnzaad, chiazaad, zonnebloempitten & pijnboompitten
Granen: boekweit, havermout, quinoa & teff"

Pirata

Pirata

17-12-2014 om 15:08

Ijs?

Eet ze wel ijsjes met zuivel erin? Die zijn ook gemakkelijk zelf te maken van vers fruit met yoghurt. Dat geef ik hier aan mijn zoon die niet zo van fruit houdt.
En heb je al een andere soort vitaminepil gebruikt? Tegenwoordig heb je van die dingen die op winegums lijken.

Mijntje

Mijntje

18-12-2014 om 11:48

lupine

Hier nog wat lekkere recepten met lupine, voor het geval je het een keer wilt proberen:
http://powerpeul.nl/recepten.html

Ik heb de libanese flapjes een keer gemaakt. De lupine wordt helemaal fijn gemalen en smaakt heel anders dan bv witte bonen, waar ze wat op lijken. De hartige broodjes zijn ook lekker trouwens, net saucijzenbroodjes maar dan zonder vlees.

mijntje

Ziet er lekker uit!
Waar koop jij lupine(meel)?

Mijntje

Mijntje

18-12-2014 om 12:05

anneque

Ik had een zak lupine gekocht (boontjes, moet nachtje weken, je moet ze zelf malen) ergens bij Amelisweerd.
Via die site die ik net gaf zag ik dat ze ook hier te koop zijn:
http://www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/soja-seitan-en-lupine/powerpeul-witte-lupinebonen-bio-400g
alleen momenteel niet op voorraad..

Mijntje

Mijntje

18-12-2014 om 12:06

anneque

Ik zie dat bij elk product staat: niet op voorraad. Je zou ze even moeten mailen of even googelen.

Mijntje

Mijntje

18-12-2014 om 12:07

anneque (3)

Ik zie het al, ze zijn gesloten tot de kerst, vandaar dat er niets op voorraad is

amk

amk

18-12-2014 om 12:49

Lupine

is wel 1 van de 14 verplicht te declareren allergenen. Zeker als je het aan anderen voor wilt zetten zou ik dit toch even navragen.

Edelgistvlokken

Denk dat ze sowieso wel wat hulp kan gebruiken. het kan ook wel handig zijn om haar te betrekken bij het koken. Dat ze er binding mee krijgt.
Gebruik zelf vaak edelgistvlokken, die ik overal overheen gooi. Kan zelf niet tegen kaas en dit is een goeie vervanger. Daarbij heb ik er ook nog eens heel mooi haar door gekregen, omdat er veel voedingstoffen inzitten.

zebra

zebra

01-08-2016 om 13:16

in avocado

zitten ook veel eiwitten. En je kunt die in veel recepten verwerken.

Juno

Juno

01-08-2016 om 15:17

Graan met peulvrucht

Graan met peulvrucht is een fantastisch iets als je vegetariër bent. Denk: boterham met pindakaas, chili sin carne maar wel met wat rijst erdoor, tortillawraps met bonen enzovoort. In alle culturen komt wel een recept voor met deze combinatie.
Als ze geen vlees eet omdat ze het niet lust zou ik geen spul van de vegetarische slager pakken. Dat is net vlees.

Dorien

Dorien

03-08-2016 om 12:37

vega recepten

Verdiep je eens in lekkere vega-recepten, er zijn zoveel sites over, nederlands en engelstalig. Je kunt bijvoorbeeld een heerlijke pesto saus maken waar walnoten en amandelen in verwerkt zijn (je ziet en proeft ze niet) en zo heeft ze dan toch noten binnen. (dochter maakt het hier regelmatig zelf, heerlijk is het)
(dochter is veganist, dus eet sowieso geen zuivel/eieren enz. Je kunt in feite alles wat je nodig hebt ook uit groente halen)
Misschien vindt ze het zelf wel leuk er meer werk van te maken. Laat haar bijvoorbeeld eens kijken op de site van 'de groene meisjes'
Hier houden we niet van vleesvervangers (dus zelden vegaburgers enzo) dus we zijn gewoon overgestapt op heel anders koken, was even wennen maar best leuk en zeker lekker en gezond.

Lekkere kerrie-gerechten voor een vegetariër

Indiase groenten met kerrie-eieren (4pers)
Kook 8 eieren hard en prik met vork gaatjes rondom.
Maak 500gr sperciebonen schoon en snij in stukjes, snipper 2 uien ( en 2 knoflookteentjes), snij1 tomaat in stukken en 1 kilo aardappelen ook in stukken.

In grote wokolie verhitten, uien bakken, ( knoflook ) tomaat, eieren, flink wat peper, eetlepel kruidenbouillonpoeder en 2theelepels kerriepoeder. Alles door elkaar mengen en onder deksel 5 min laten pruttelen.
Voeg boontjes en aardappelstukken toe en laat onder deksel in 30 minuten zacht gaar worden. Af en toe roerem.

Aan eind op smaak brengen met peper en zout en roer1 dl bulgaarse yoghurt erdoor.

Vegetarisch, eiwitrijk en lekker als je van kerrie houdt.

Peulvruchten

Ik dacht vandaag: f.... de kids, ik haal linzen. Zegt dochter dat ze dat ook weleens wil proberen.
Lekker gebakken linzen met gebakken uiten, met kaas in de oven. Broccoli erbij.
Blijkbaar het goede moment even rustig in de vakantie, geen stress, om iets nieuws te proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.