Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe gaat het met je moeder, Kiki?

Ik weet niet of ik het mag vragen, maar ik ben zo benieuwd hoe het met je moeder gaat. Ik dacht dat je Kiki39 heette, mar volgens mij schrijven hier twee Kiki's. Je moeder had zo'n pijn. Is er ooit iets gevonden, maar nog belangrijker, is haar leven nu beter?

Hoi Rhondo, wat lief dat je het vraagt. Ja, na ongeveer 4 jaar is er toch nog een wonder gebeurd. Wat of hoe weten we niet helemaal precies, maar we denken dat het bepaalde medicijnen zijn geweest, terwijl ze eigenlijk allerlei medicatie gehad had. Maar ook wel vaker gestopt omdat ze niet hielpen. Door de opname misschien wel langer doorgeslikt. Maar ook toen ze thuis kwam van opname ging het niet meteen helemaal goed hoor, dat heeft nog even geduurd. Maar nu dus wel al een paar maanden dat het goed gaat, al die hevige pijn is er bijna niet meer en die 24 uur hoofdpijn is weg. Ze doet weer vanalles. Niemand kan het eigenlijk geloven omdat ook alles van de euthanasie was doorgezet, daar waren we nog op aan het wachten en was goedgekeurd. Maar ze heeft haar leven weer terug, niet dat ze alles weer kan, maar wel weer veel. En wat het nu precies is geweest, iets met de zenuwprikkeling ofzo. Wat was het een periode zeg, huisarts paar keer in week gebeld, ambulance is paar keer gekomen, nachtdokter enz en dat dus paar jaar lang, niet te bevatten. Maar hopen op nog mooie jaren. Dank je wel en ben blij dat ik toen het hier kon schrijven.

Wat goed om te lezen Kikki, dat de verbetering zich heeft doorgezet. Fijn dat het de moeite waard is gebleken om weerstand te overwinnen en de gok te wagen. Wie had ooit gedacht dat ze zoveel verbetering zou kunnen boeken. Heel bijzonder! 

Rhonda

Rhonda

12-11-2022 om 17:56 Topicstarter

Wauw, wat goed om te horen! Niet alleen zij heeft dus haar leven terug, maar jij ook! 

jazeker🤗

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 18:08

Wat fijn dat het goed gaat.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik het bericht met een dubbel gevoel lees. Ze heeft nu haar leven weer grotendeels terug, al is ze er nog niet helemaal. Maar het is weer leefbaar. 
Ik vind het dan moeilijk om te lezen dat het euthanasie plan al goed gekeurd was. 
Snap het vanuit haar situatie heel goed natuurlijk,  maar het idee  dat het lijden waarschijnlijk al veel eerder gestopt had kunnen worden en bijna heeft geresulteerd in een onnodig overlijden vind ik moeilijk. 
Maar dat komt voornamelijk door de kennis die je nu achteraf hebt. 
Als het plan eerder was goedgekeurd,  dan had je dit natuurlijk ook nooit zo bekeken.

Hoop dat ze nog lang mag genieten van de extra tijd die ze nu nog heeft.

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 18:08:

Wat fijn dat het goed gaat.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik het bericht met een dubbel gevoel lees. Ze heeft nu haar leven weer grotendeels terug, al is ze er nog niet helemaal. Maar het is weer leefbaar.
Ik vind het dan moeilijk om te lezen dat het euthanasie plan al goed gekeurd was.
Snap het vanuit haar situatie heel goed natuurlijk, maar het idee dat het lijden waarschijnlijk al veel eerder gestopt had kunnen worden en bijna heeft geresulteerd in een onnodig overlijden vind ik moeilijk.
Maar dat komt voornamelijk door de kennis die je nu achteraf hebt.
Als het plan eerder was goedgekeurd, dan had je dit natuurlijk ook nooit zo bekeken.

Hoop dat ze nog lang mag genieten van de extra tijd die ze nu nog heeft.

Het gekke is: er is geen echte kennis, ook achteraf nog altijd niet. Er is alleen de (goede) ervaring. Kikki schrijft: we weten eigenlijk niet hoe het komt. Het is een enorme aanmoediging om iets een kans te geven, ook als je er weerstand tegen hebt, je gestigmatiseerd voelt en denkt dat het vast niet zal werken. Als de familie van Kikki de psychiatrie geen kans had gegeven, was deze vooruitgang waarschijnlijk niet geboekt. 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 18:28

Mija schreef op 12-11-2022 om 18:21:

[..]

Het gekke is: er is geen echte kennis, ook achteraf nog altijd niet. Er is alleen de (goede) ervaring. Kikki schrijft: we weten eigenlijk niet hoe het komt. Het is een enorme aanmoediging om iets een kans te geven, ook als je er weerstand tegen hebt, je gestigmatiseerd voelt en denkt dat het vast niet zal werken. Als de familie van Kikki de psychiatrie geen kans had gegeven, was deze vooruitgang waarschijnlijk niet geboekt.

Nee dat snap ik wel. Met het is het idee dat het heel anders had kunnen lopen vanwege de plannen. Ik weet dat je zo niet moet denken, want het is niet zo gegaan. 

Beetje zo'n what if gevoel. 

Maar als je het zo bekijkt had je het in het andere geval nooit zo gevoeld,  omdat je dan niet de kennis had gehad die je nu hebt. En met kennis bedoel ik dat het leven weer draaglijker is geworden. Niet dat ze de exacte oorzaak kennen.

Maar goed, laten we vooral blij zijn voor Kiki en haar moeder dat het weer beter gaat.

Leene

Leene

13-11-2022 om 11:53

Mija schreef op 12-11-2022 om 18:21:

[..]

Het gekke is: er is geen echte kennis, ook achteraf nog altijd niet. Er is alleen de (goede) ervaring. Kikki schrijft: we weten eigenlijk niet hoe het komt. Het is een enorme aanmoediging om iets een kans te geven, ook als je er weerstand tegen hebt, je gestigmatiseerd voelt en denkt dat het vast niet zal werken. Als de familie van Kikki de psychiatrie geen kans had gegeven, was deze vooruitgang waarschijnlijk niet geboekt.

Geweldig dat het weer goed gaat. Overigens is het maar de vraag of het expertise centrum voor euthanasie mee was gegaan in de wens tot euthanasie, zeker niet zonder dat er ook eerst psychiatrische hulp zou zijn geboden. Mensen denken snel dat euthanasie altijd wordt toegekend als je bij het expertise centrum beland. Maar als het gaat om ook psychiatrische problematiek of als men dat vermoed wordt er maar 10 procent daadwerkelijk uitgevoerd
Gelukkig maar... zeker in dit geval.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 12:18

Leene schreef op 13-11-2022 om 11:53:

[..]

Geweldig dat het weer goed gaat. Overigens is het maar de vraag of het expertise centrum voor euthanasie mee was gegaan in de wens tot euthanasie, zeker niet zonder dat er ook eerst psychiatrische hulp zou zijn geboden. Mensen denken snel dat euthanasie altijd wordt toegekend als je bij het expertise centrum beland. Maar als het gaat om ook psychiatrische problematiek of als men dat vermoed wordt er maar 10 procent daadwerkelijk uitgevoerd
Gelukkig maar... zeker in dit geval.

Uit de post ban Kiki

Niemand kan het eigenlijk geloven omdat ook alles van de euthanasie was doorgezet, daar waren we nog op aan het wachten en was goedgekeurd.

dat was goedgekeurd.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 12:23

Kikki39 schreef op 13-11-2022 om 12:18:

dat was goedgekeurd.

Yes, maar goed. Daar gaan we niet te lang meer bij stil staan. Ze is er nog en het gaat goed. Glas lekker half vol. 😊

Leene

Leene

13-11-2022 om 16:30

Kikki39 schreef op 13-11-2022 om 12:18:

dat was goedgekeurd.

  goeie help... nou ja wat zal ik er van zeggen. Bevestigd alleen maar dat je in gevallen die complex zijn niet te voorzichtig kan zijn. Gelukkig dat het beter gaat. Laten we inderdaad maar niet doordenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.