Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monica

Monica

05-03-2014 om 21:42

Hoe ' anders' voel je je met / zonder pil ?

Zelf heb ik nooit de pil geslikt; condooms gebruikt in combi met observeren van mijn cyclus, en sterilisatie toen gezin compleet was.
Ik kan uit eigen ervaring dus ( tegen mijn dochters) niks zinnigs over de pil zeggen. Ze hebben die nog niet nodig gehad ( geen relatie). Wegens een sterk verstoorde cyclus wil een van hen nu de pil overwegen, maar ze vraagt zich af hoe anders je je daardoor gaat voelen. Wat zijn jullie ervaringen ?


Pia

Pia

05-03-2014 om 21:52

slecht

Mijn ervaring met de pil is heel slecht.

Ik had van jongs af aan een spiraaltje, maar omdat ik veel last had van PMS, raadde de gynaecoloog mij aan om de pil te gebruiken. Nou, het effect was PMS in het kwadraat! Het veranderde ook mijn denken, mijn gevoel, hoe ik in het leven stond, mijn toekomstperspectief. Ik hoorde dat je een week of zes zou moeten wennen, dus heb het twee maanden geprobeerd, maar het werd niet beter alleen maar erger, en ben toen snel gestopt. Het was schokkend hoe goed ik mij weer voelde na het stoppen!

Voor mij nooit meer de pil.

Ik snap ook niet dat zoveel jonge meisjes standaard geadviseerd wordt om de pil te gebruiken. Juist bij jonge meisjes kan het extra ontregelen.
En zelfs als je je er niet meteen zo slecht van voelt, kan het wel langzamerhand, sluipend, een negatief effect hebben en allerlei klachten veroorzaken die niet aan de pil geweten worden - totdat je stopt met de pil en dan pas merkt wat een negatief effect die pil had! (Dit verhaal heb ik van een aantal vrouwen gehoord die lang de pil hadden gebruikt.)
En dat nog afgezien van de objectieve risico's die er aan pilgebruik kleven.

Maar natuurlijk kan het voor iedereen anders uitpakken.
Dus, ze kan het gewoon proberen, en dan merkt ze wel hoe het voelt.
Alleen voor de lange termijn moet je waakzaam zijn dat je niet bepaalde sluipende negatieve effecten als normaal gaat beschouwen.

amk

amk

05-03-2014 om 22:00

geen verschil

bahalve dat mijn menstruatie planbaar is, veel minder heftig en minder pijnlijk. Ik ben 'm dus door blijven slikken nadat mijn relatie over gegaan is. Ben wel een tijdje zoekende geweest welke de beste was voor mij wegens verlies van libido, maar de juiste heb ik nu gevonden.

Ilva

Ilva

05-03-2014 om 22:00

Geen last

Ik heb een behoorlijke tijd de pil gebruikt en nergens last van gehad. Nadat mijn gezin compleet was heb ik een spiraaltje laten zetten. Ik weet dat er mensen zijn die er wel last van hebben maar bij mij was het geen probleem. Het zijn natuurlijk wel hormonen die je slikt en daar kan je op reageren.

Katniss

Katniss

05-03-2014 om 22:09

Ander mens

Ik heb de pil geslikt vanaf mijn 15e. Begonnen met Diane 35 vanwege huidproblemen en daarna allerlei verschillende soorten waarvan ik meer of minder bijwerkingen had. Pas toen ik helemaal stopte met hormonale anticonceptie merkte ik hoeveel invloed die had op mijn algehele welbevinden (en humeur en libido). Binnen twee weken voelde ik me zoveel beter en was de wereld zoveel zonniger, echt heel opvallend.
Ik zou het mijn dochter dus liever niet aanraden als anticonceptie, maar voor een jonge vrouw lijkt me een koperspiraaltje ook geen pretje. Alleen condooms is ook weer eng, dus dan kom je toch weer bij de pil uit.

Anne

Anne

05-03-2014 om 22:14

Geen verschil

Ik heb hem ca 10 jaar geslikt (van ca. 20-30) en had nergens last van. Ik kan me niet herinneren dat toen ik stopte het heel anders was of ik me heel anders voelde.
Vond het wel handig af en toe met pauzeweek te kunnen schuiven.
Ik slikte Marvelon.

Toen ik definitief klaar was met kinderen weer aan de pil gegaan. Ook toen merkte ik niet echt verschil (libido of anderszins). Maar die pil vergat ik toen prompt af en toe te slikken. Omdat ik zeker wist dat het geen "teken" was dat ik nog een extra kind wilde ben ik toen maar aan het mirenaspiraaltje gegaan.

Ook niet echt anders gevoeld.

proberen

Van mijn eerste pil voelde ik me direct anders. Somber. Ik kreeg een andere en die heb ik verder probleemloos 17 jaar geslikt, grotendeesl continu. Ik hield alleen iets meer vocht vast. 2e generatie pil dat wel. Dan heb je de minste kans op ernstige bijwerkingen.

Pia

Pia

05-03-2014 om 22:29

Katniss: spiraal

Katniss, dat was ook mijn ervaring na twee maanden pil: dat de wereld en mijn leven zoveel zonniger waren nadat ik gestopt was! en dat ik ook weer veel daadkrachtiger werd...

Ik heb als jong meisje meteen een spiraaltje (zonder hormonen) gekregen en heb daar geen last van gehad. Inzetten fluitje van een cent. Geen zware menstruatie, geen pijn. Wel jaarlijks laten controleren.
Ik ben altijd doorgegaan met spiraal, behalve toen ik zwanger wilde worden...

Dochter

Gebruikt vanwege ernstige menstruatieklachten al vanaf haar 14e een 2e generatiepil, probleemloos en een grote opluchting. Ze slikt ook volcontinu. Soms een kleine doorbraak bloeding. Geen stemmingsverandering.

Katniss

Katniss

05-03-2014 om 22:49

Pia

Ik wist dat dus niet. Als 15-jarige zit je natuurlijk midden in de puberteit en als je dan vanwege je slechte huid aan de pil moet ben je al niet de meest zonnige persoon. Ik kende mezelf dus gewoon 15 jaar lang niet, en pas toen ik stopte merkte ik dat ik helemaal niet de 'labiele chagrijn' was die ik van de pil werd.

bertje1

bertje1

05-03-2014 om 23:00

geen verschil

oude generatie gebruikt (microgynon 30), laatst gehoord dat die gewoon goed zijn. nooit iets van gemerkt. Moet zeggen dat ik nu (zonder) misschien wel meer last heb pms (agressie/humeurig).

PMS in het kwadraat inderdaad.

Ik werd labiel, depressief en wat agressief van de pil. Ook hield ik altijd vocht vast en had doorbraakbloedingen.

Sukran

Sukran

06-03-2014 om 03:09

Hier nog een

Ivm menstruatieklachten al jong aan de pil gezet, gestopt toen ik relatie kreeg met onvruchtbare man. Wat een verschil! Toen relatie stopte, toch weer terug aan de pil en daar baalde ik best wel van. Heel blij toen ik man tegen kwam en kinderwens mocht worden uitgeleefd . Ik had door endometriose en adenomyose heel veel klachten met menstruatie, onregelmatig, heftig, pijn, maar nam dat toch op de koop toe. Merkte teveel verschil als ik de pil slikte. Heb overigens ook een poos een progesteron pil gehad en dat ging wel heel goed maar verandering van gyn bracht verandering van pil. Prikpil zou misschien iets voor me geweest zijn...

Jessica O

Jessica O

06-03-2014 om 07:27

nou

Hier begonnen toen ik een jaar of 15 was. Kan me niet herinneren of ik me er erg anders door voelde. Geslikt tot mijn 24e zo'n beetje. Ik had de diane 35, wel eens een lichtere gehad, maar dan kreeg ik vaker bloedverlies tussendoor.
Na de geboorte van mijn zoon nog eens aan de prikpil geweest, was geen succes, vaker wel dan niet ongesteld.
Nu al weer een jaar of 8 zonder anticonceptie en nu merk ik wel verschil.
Voel me prettiger en heb vaker zin. Maar of dat nu komt door geen pil? Ik zou het niet weten, ik zit zelf ook beter in mijn vel. Maar dat kan net zo goed komen door het feit dat ik ouder (en wijzer) ben geworden.

Blijkbaar angsthaas

Blijkbaar angsthaas

06-03-2014 om 08:40

Hmmm

In de loop van de tijd ben ik persoonlijk behoorlijk huiverig geworden tegenover gebruik van de pil. Sommige pillen zijn natuurlijk beroerd in het nieuws geweest en ik vind het idee om 'volcontinu' of in ieder geval lang en veel hormonen (en toevoegingen) te slikken behoorlijk akelig. Een beetje in lijn met de huidige trend van eten; probeer zo dicht mogelijk bij het natuurlijke te blijven. Lukt hier zeker niet met alles en altijd maar de dagelijks een flinke dosis hormonen slikken voelt voor mij toch echt naar.
Ik snap dat het een afweging is op verschillende gronden maar voor mij is de vanzelfsprekendheid van de pil niet zo groot meer...

Limi

Limi

06-03-2014 om 08:52

pil

Ik voel mij veel beter als ik hem doorslik. Zonder pil was ik 1 week fit (als ik ongesteld was), met pil is dit veel gelijkmatiger.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-03-2014 om 09:40

En de zon ging weer schijnen

Met tussenpozen bijna 20 jaar de pil geslikt. En inderdaad: je merkt het verschil pas als je stopt. Het was niet dat de wereld grauw was tijdens het pilgebruik, en dat ik van de ene moodswing in de andere ging. Maar ik voelde me nadat ik gestopt was toch wel veel beter. Ik zat echt beter in mijn vel.

Ik weet ook niet of ik mijn dochter zou aanraden om met de pil te beginnen.

Mijntje

Mijntje

06-03-2014 om 09:49

verdoezelen

Geen antwoord op je vraag, maar zonder relatie zou ik nooit een pil aanbevelen bij een jong meisje.
Zou dit niet kan de reden van de onregelmatige menstruatie verdoezelen? Is dit al wel onderzocht of is ze hiervoor bij de huisarts geweest?

geen centje last gehad

Ik heb jarenlang Diane 35 geslikt, zelfs al ruim voordat ik een relatie had vanwege acne en forse menstruatieklachten. Nergens last van gehad. Gestopt toen ik zwanger wilde worden, geen verschil bemerkt behalve dat ik weer aan de naproxen moest wegens menstruatieleed (gelukkig wel minder erg dan in mijn jongere jaren). Tijd geen pil geslikt (zwanger willen worden, zwanger zijn, borstvoeding), toen weer wel en toen kreeg ik geen Diane meer maar microgynon. Weer geen centje last. Toen tweede zwangerschap, dus weer een kleine 2 jaar ofzo geen pil, toen weer begonnen, weer geen verschil.

Kortom: nergens last van, geen verschil in stemming, hooguit minder pms.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen, het is duidelijk dat de een er heel anders op reageert dan de ander. In de gaten houden dus, en als er een verdenking van bijwerkingen is, dan weer stoppen en zien of dat verschil maakt.

En waarom zou het erg zijn de pil te slikken als je geen relatie hebt? Als je m probleemloos kan slikken als je een relatie hebt lijkt mij dat je m even probleemloos kan slikken als je er geen hebt.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

06-03-2014 om 12:23

zelfde als temet

Ik heb lang geen pil geslikt omdat mijn man zich heeft laten steriliseren maar voor we kinderen wilden een jaar of 8 ofzo maar ik heb er ook niet echt last van, ik merk het verschil niet. Sinds een jaar of 4 slik ik hem door, wat een heerlijkheid. Ik laat de onttrekkingsbloeding altijd vlak voor een vakantie komen en verder alleen als ik de pil eens een paar dagen vergeten ben (dat maakt doorslikken meteen een stuk veiliger ook) en omdat ik de pil het afgelopen half jaar niet was vergeten kon ik eens testen wanneer ik een doorbraakbloeding krijg. Normaal is dat rond de 4 mnd, ik zit op bijna 7.

Weinig problemen, maar voel wel verschil

Ik ben rond mijn 20e de pil gaan slikken, maar merkte geen verschil in mijn humeur. Wel werd mijn menstruatie een heel stuk minder en lekker regelmatig, daar knapte mijn humeur wel van op.
Toen ik met de pil stopte, dacht ik dat ik nog niet zo vruchtbaar zou zijn omdat mijn menstruatie nog steeds heel bescheiden bleef, maar dat was niet zo, ik was binnen de kortste keren zwanger.
Wel keek ik na mij 45ste met een schuin oog naar het etiket op de pil, dat pil slikken na 45 alleen op doktersrecept, hm, kennelijk niet zo gezond. Maar zo ik al in de overgang zijn? Ik had wel allemaal klachten die ik op de overgang gooide. Me toch maar laten steriliseren. En daarna verdwenen opeens diverse overgangsklachten!
Dus toch die pil, dus tja, ik vind het ook moeilijk wat ik mijn dochter moet aanraden. Ik ben het wel eens met Katniss,ik kom er toch weer op uit.

geen verschil

Ik slik de pil al ruim 23 jaar en ben natuurlijk gestopt toen ik zwanger wilde worden en zwanger was, maar ik heb eerlijk gezegd nooit een verschil gemerkt. Vind het ook heerlijk dat ik mijn menstruatie ermee kan regelen, ik heb misschien maar 3 keer per jaar een stopweek en dus ben ik ook maar 3 keer per jaar ongesteld. Erg fijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2014 om 00:31

Ik slik al zo lang geen pil meer

dat ik er geen helder beeld meer van heb. Na de laatste bevalling ben ik er niet weer aan begonnen en mijn man heeft zich uiteindelijk laten steriliseren. Als er niet echt een reden is om de pil te slikken, zie ik het toch als 'beter' om geen hormonen te slikken.

Dat brengt mij ook op een vraag: mijn dochter heeft geen relatie meer, maar ze blijft de pil wel slikken. Ik opperde dat ze er nu mee kan stoppen, maar zij is van mening dat het slechter is om slikken en stoppen af te wisselen als er wel of niet sprake is van een relatie, dan gewoon constant door te gaan. Ik ben het daar niet mee eens (maar bemoei me er verder niet mee). Wat is volgens jullie beter?

Jaina

Jaina

07-03-2014 om 00:48

Vervelend

Ik had eerst een pil waardoor ik aankwam (althans ik denk dat ik daardoor aankwam, toen ik stopte verloor ik het extra gewicht wel weer). Daarna nog een poos een ander merk gebruikt maar ook geen succes. Ik voelde me vaak opgeblazen en had ook last van stemmingswisselingen. Van mezelf ben ik heel gelijkmatig van humeur dus dat viel mij (en mijn omgeving) dan ook op.

Dus toen helemaal gestopt. Gehannes met condooms en NFP is inderdaad niet ideaal maar wel beter dan de pil. NFP kan heel goed werken in een duurzame relatie.

Mijn dochters heb ik de pil dan ook nooit aanbevolen. Uiteraard moeten ze die beslissing zelf nemen maar ik zou het niet aanraden verder.

beter zonder

pas als je stopt, merk je hoeveel invloed het had........
Daar sluit ik me bij aan.
Zonder pil oid voel ik me veel vrijer, blijer, daadkrachtiger en ook veerkrachtiger.
Ik wil graag de Essure, iemand ervaring?

Jip

Jip

07-03-2014 om 07:54

Geen verschil

Ik heb voordat ik kinderen kreeg zo'n jaar of tien de pil geslikt. Ook al vroeg aan de pil gegaan wegens heftige menstruatie en buikpijnklachten en man wat was dat een verschil (in positieve zin). Qua stemmingswisselingen e.d. nooit iets gemerkt.
Onze dochter slikt als anticonceptie al wel enige jaren de pil en zij leek wel last te krijgen van sombere buien maar sindsdien ze van pil is gewisseld is dat ook verleden tijd. Dus kwestie van uitproberen.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 08:59

Kaaskopje

Waarom denkt ze dat het beter is want pas dan kunnen we een antwoord geven, beter voor wat?

dc

dc

07-03-2014 om 19:26

suicidaal

Ik werd er suicidaal van. En het duurde jaren voor ik doorhad dat het de pil was.

Ben net weer eens gestopt met de pil

om te kijken hoever de overgang nu gevorderd is.
Mijn man zegt: Wanneer begin je weer de pil te slikken, toen was je beter te genieten. Hormoongehalte is flink aan het schommelen.
Misschien blijft de menstruatie nu wel weg.
Merk zeker heel veel invloed nu ik gestopt ben.
Sommige dagen ben ik algeheel miserabel, en de aangezichtspijn is in volle hevigheid terug, wat ik met pil slikken dus niet had.
Ik kijk het max. 2 menstruaties aan, als die (nog) komen, anders ga ik per direct weer aan de pil.

Janneke

Janneke

29-07-2015 om 15:06

over Essure nav vraag Akka

Hallo

Bij veel dames is Essure prima maar ook ik heb er langzamerhand heftige klachten van gekregen.
Begint heel sluimerend met vage klachten en nu elke dag pijn.
Gelukkig eindelijk een oorzaak bekend. Oa de essure en novasure

http://forum.viva.nl/forum/list_message/19417675#m19417675

http://www.purebodyandfood.nl/body/deel-2-essure-het-ware-verhaal/

lennest

lennest

29-07-2015 om 21:32

zin in seks is anders met pil

Toen ik stopte met de pil merkte ik dat de zin in seks anders werd; rondom de tijd van ovulatie kreeg ik veel meer zin en tegen de tijd dat ik ongesteld moest worden, zakte het libido tot het vriespunt en dat had ik ten tijde van de pil nog nooit gemerkt. Toen ik aan de voorfase van de overgang begon, reageerde mijn lijf echt anders op de pil; het voelde ook niet goed meer. Met tussenpozen van de zwangerschappen, heb ik toch zeker 25 jaar de pil geslikt. Het feit dat ik de menstruatie kon plannen, minder vloeide en laten we eerlijk zijn: ik niet zwanger raakte, maakte dat de pil voor mij onmisbaar was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.