Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hevige pseudo kroep aanval baby 11 maanden

Ons zoontje van bijna 1 jaar heeft gister een hevige pseudokroep aanval gehad. Hij had eerst 2 dagen koorts dat stopte en het leek beter te gaan maar die avond om 22.00 kreeg hij het acuut zo benauwd een hevige gierend inademing , die lucht slikte hij met zware paniek in en kwam er echt met heel veel kracht en geluid als boer eruit dus geen lucht in zijn longen maar maatje. En erg erbij kokhalzen. Het duurde een lange minuut wij raakten ook in paniek en hadden spoed dienst gebeld aangezien hij echt niet kon ademen. En ik niet ging wachten tot hij blauw aanliep. Het stopte zo abrupt als dat het kwam, al begon nu de heesheid pas die erbij hoort. Het kleine mannetje had het heel zwaar. De huisarts dacht dat het dus pseudo kroep is en heeft ons een eenmalig drankje gegeven. Een soort boost. Verder heeft hij vandaag het bekende blaf hoest en heesheid. En slapen Ho maar hij wordt er erg benauwd van als hij gaat liggen. Nu 2 uur na dat drankje slaapt hij eindelijk.

Herkent iemand zo'n hevige aanval dat ze de lucht gierend inslikken er met kracht weer uitkomt en kokhalzen? Wij zijn vreselijk geschrokken en ik hoop dat mensen mij hun ervaring kunnen delen.

Mijn broer

heeft hier last van gehad. Mijn ouders hebben uiteindelijk zijn kamer maar naast de badkamer gemaakt. Veel damp dat uit de badkamer kwam hielp hem het enigszins in bedwang te houden. Stomen hielp ook wel een beetje, maar vaak was het bed iets hoger zetten het beste.
Tegen mijn ouders werd vertelt dat hij eroverheen zou groeien. Helaas niet.
Zijn dochter heeft het ook en ze zijn al een paar keer bij de spoedpost geweest. Nu bekend is dat zij het ook heeft weet hij dat zoveel mogelijk de rust, regelmaat en reinheid erg belangrijk zijn. Zodra er stress is of de r maanden weer beginnen begint de ellende. Bij hun dus hoofdeind iets omhoog en de stoom uit de badkamer naar haar kamer sturen. Ze hebben ook zo'n stoomapparaat aangeschaft deze zomer. Daar nog geen ervaring mee.

druif

druif

18-08-2014 om 23:08

herkenbaar

Onze zoons hebben allebei van die aanvallen gehad. Bij de oudste zoon was het na twee dagen nog niet over en die is toen twee dagen in het ziekenhuis geweest met verneveling en zuurstof.
Het is bij oudste zoon nog een stuk of zes keer teruggekomen in de loop der jaren. Ieder keer minder heftig, omdat het strottenhoofd steeds groter werd.
Het is heel angstig, de sleutel zit ook in die angst. Als het kind bang wordt, gaat huilen, dan neemt de benauwdheid toe en daardoor ook weer de angst.
Wij deden dus ons uiterste best om rustig en kalm te blijven. We lieten zoon bij ons, zodat hij zich veilig kon voelen, praten en zongen om hem af te leiden. Op heel rustige, zachte toon.
Ik zat die nachten altijd half rechtop met zoon op schoot. Als hij ging liggen werd hij benauwder. Zijn bedje stond schuin. ( dikke boeken onder de poten bij het hoofdeinde), naast ons bed. Als het ademhalen dan weer wat makkelijker ging, legden we hem in het bedje.

Ik ben nooit meer zo moe geweest als die nachten. Vaak duurde het ongeveer een week voordat de vernauwing van het strottenhoofd weer wegging. Dan viel het overdag weer mee, en kwam in de nacht het piepen weer terug.

Vroeger kreeg je het advies om in de badkamer te gaan zitten met stoom, maar dat is nu geloof ik achterhaald. Het schijnt te helpen om buiten te gaan wandelen. Loop je in de nacht door je buurt....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-08-2014 om 23:29

Herken het een beetje

Een van onze kinderen heeft een enorme aanval van pseudokroep gehad. Ze was al bijna vijf jaar bij die eerste en enige aanval en dat was heel uitzonderlijk. Het was er bij haar van het ene op het andere moment terwijl ze eigenlijk al sliep. Ze werd wakker met die enorme gierende inademing en die zeehondenblaf was er ook. Niet het overgeven. Ik herken ook de paniek, zowel bij kind als bij mezelf. Bij onze dochter duurde het vrij lang, 112 gebeld en die stuurde een ambulance. Toen de ambulancemedewerkers binnenkwamen was ze net door het dieptepunt heen, maar ze moest wel mee naar het ziekenhuis. Daar werd ze verneveld met een flinke hoeveelheid corticosteroïden en moesten we de nacht blijven om een eventuele vervolgaanval te kunnen behandelen. Die is niet meer gekomen, gelukkig. Kind was die nacht nog lang hyper van de medicatie, dat herken ik ook.

De kinderarts vertelde later dat pseudokroep er wel bedreigend uitziet, maar het uiteindelijk niet echt is. Het strottenhoofd zwelt (ik meen door een virus) en omdat dat het smalste deel van de luchtpijp is, geeft dat die acute benauwdheid. Maar de zwelling neemt gauw af, daarom hoefden we niet bang te zijn dat het verkeerd afloopt, zei hij. Het advies was om bij een eventuele herhaling het dieptepunt af te wachten en daarna naar de hap te gaan om kind te laten vernevelen. De eerste dagen na die enorme aanval mochten we trouwens rechtstreeks contact opnemen met de kinderafdeling en zouden we kunnen komen om te vernevelen. De eerste dagen na een grote aanval zou het risico op vervolgaanvallen groter. Maar gelukkig heeft onze dochter dat niet gehad.

Ka vertelde ook dat vroeger het advies was om op de badkamer te stomen (douche aan op de heetste stand) en ernaast zitten met kind op schoot, maar ka gaf aan dat ondertussen geen wetenschappelijke basis meer is hiervoor. Alleen: als je zelf merkt dat het goed is om te doen, moet je het vooral niet laten.

Als je kind nu nog steeds benauwd is, snap ik dat hij niet graag wil liggen. Zitten is dan prettiger. Maar als het lang duurt, zou ik terug gaan naar de arts.

Sterkte, het is niet fijn!

Aagje

Evanlyn

Evanlyn

18-08-2014 om 23:37

niet meer stomen

Hier was het elke maand raak, maar de kinderarts zei dat stomen niet meer wordt aanbevolen. We kregen (gewoon via de apotheek) een corticosteroïden-vernevelaar voor baby's. Bij het eerste teken van een aanval (bij ons elke maand!) zette ik dat ding direct op haar gezicht, dan hoefde het ook niet zo erg te worden. Het hielp geweldig. Toen ze zes was, stopten de aanvallen.

Hier ook

Mijn dochter heeft rond die leeftijd ook zo'n heftige pseudokroepaanval gehad. Nou herkende ik het wel van mijn oudste, dus ik ging stomen, maar dat hielp niet. Ik belde de HAP, die hoorde al door de telefoon heen dat dochter op schoot zat te snakken naar adem, ik mocht meteen komen. Toen ik bij de HAP aan kwam was het over, de herfstkou buiten bleek heel effectief de aanval te hebben gestopt. Bij volgende pseudokroepaanvallen ging ik dus maar meteen met haar buiten staan. De arts had mij wel verzekerd dat, hoe afschuwelijk zo'n aanval klinkt en hoe naar het er ook uitziet, je kind kan er niet daadwerkelijk in stikken.

skik

Ik leer ook weer wat

Dus nu vooral naar buiten. Goed te weten.
Gek dan dat mijn broer nog wel te horen kreeg dat hij maar een stoomapparaat moest nemen. Vast iemand die niet helemaal bij was

Andere vraag: laten jullie vaak het raam op een kierstand staan? Dat had mijn broer ook als tip gekregen.

Ga het meteen doorgeven.

Puck

Puck

19-08-2014 om 08:49

ook herkenbaar

Onze kinderen hebben het ook gehad als baby maar zijn er overheen gegroeid. Ook hier hielp stomen nauwelijks en frisse lucht des te meer. Ik ging met ze voor het open raam zitten. Als de aanval dan afnam nam ik ze bij ons in bed. Als je zelf niet in paniek raakt wordt je kind ook rustiger. Als ik een aanval zag aankomen dan nam ik ze vaak op voorhand al bij ons in bed. Doordat je er rustig naast ligt werd mijn kind ook rustig en kon ik soms een aanval voorkomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-08-2014 om 13:12

Ook herkenbaar

Mijn zoontje heeft tussen dat hij ongeveer 2,5 en 5 jaar was vier hevige pseudokroep aanvallen gehad. Vreselijk. Ik probeerde rustig te blijven maar heb bij die eerste aanval toen hij blauw aanliep en stomen niet hielp, de hap gebeld en de spoedarts heeft hem toen verneveld, waarna het beter ging. Bij de tweede keer is hij met de ambulance met spoed naar de EH gebracht en werd hij ook weer verneveld. Ik geloof met Ventolin of Pulmicort en hij kreeg extra zuurstof alsmede een drankje met Dexamethason. De dienstdoende kinderarts zei toen dat we bij een volgende aanval meteen naar de EH moesten gaan. Dat hebben we toen ook gedaan. Zoon is toen extra onderzocht op luchtweginfecties en -problemen als astma en bronchitis maar dat bleek hij niet te hebben. Ik kreeg toen een recept voor een vernevelaar mee; deze heb ik gebruikt toen hij een volgende ernstige aanval kreeg en ook dit hielp goed. Daarna heeft hij nooit meer een aanval gehad, gelukkig. Je schrikt je wezenloos en denkt dat je kind stikt.
Bij pseudokroep neemt de zwelling in het algemeen wel na enkele uren af maar in ernstige gevallen is vernevelen echt nodig omdat ook de bronchieën vernauwd zijn. En soms is er een ontsteking van he klepje bij de strot en dan kan je kind wel degelijk stikken. Stomen is achterhaald en heeft geen nut.
Als je kind hier vaak last van heeft kan je om een vernevelaar met steroïden vragen. En laat je kind onderzoeken op luchtwegproblemen. Maar hopelijk groeit je kind hier over heen, net als de meeste kinderen.

zetje

zetje

19-08-2014 om 20:04 Topicstarter

bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Gister na zijn drankje dexamethason heeft hij goed geslapen. Wat nu over is is een zware verkoudheid en mannetje is er nog zeker niet. Ook van die rode randen om zijn ogen. Maar het lijkt nu wel los te komen. Ik heb idd ook gelezen dat stomen niet wetenschappelijk bewezen is. Dat koude lucht idd goed is. Ik heb zijn hoofdeinde nu iets verhoogd en zijn raam op kier. Maar ik denk dat dit een lange nacht gaat worden maar kan altijd nog paracetamol geven.

Als hij nog een x zo'n aanval krijgt wil ik hogerop en dan maar is een en ander uitzoeken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-08-2014 om 20:50

Zetje

Pseudokroep en verkoudheid gaan vaak hand-in-hand. Pseudokroep is ook een virale infectie. Overigens was mijn zoon ook een "oren-kind", dus vaak chronisch verkouden en meerdere keren buisjes + amandelen verwijderd en ook hierbij groeien de meeste zo niet alle kinderen er over heen als ze zo'n 6 jaar zijn. Maar hou het in de gaten en wees alert; mij was altijd verteld dat pseudokroep onschuldig is maar mijn ervaringen, die van anderen en de verhalen van diverse kinderartsen op de SEH wijzen dus uit dat dit lang niet altijd op gaat. Gelukkig dat het beter gaat met je zoontje!

zetje

zetje

19-08-2014 om 21:47 Topicstarter

elisa

Elisa, ik hou hem absoluut in de gaten, hij heeft het nog wel eens gehad maar dat duurde 10 a 20 sec. Maar dit was niet om aan te zien en te horen, zeker omdat hij de lucht inslikte... en bij de volgende de x bel ik zo weer spoed dienst of rij zelf naar 1e Hulp. ik neem geen enkel risico. Ikzelf had vroeger astma/bronchitis en een 'oren' kind en keel en neus amandelen , allergieën etc . Dus helaas heeft de kleine man die genen van mij. Mijn 2 dochters hebben hier gelukkig geen last van gehad.

Ontsteking strotteklepje

Een ontstoken strotteklepje is een heel andere aandoening en heeft niets te maken met pseudokroep. Het kan ook geen bijverschijnsel of gevolg van pseudokroep zijn en heeft heel andere verschijnselen.

Bij een ontstoken strotteklepje heeft het kind hoge koorts en is de ademhaling nauwelijks hoorbaar. Een kenmerk van pseudokroep is juist een gierende of reutelende ademhaling. Een ontstoken strotteklepje is heel zeldzaam sinds kinderen de HIB-vaccinatie krijgen.

skik

katje

katje

20-08-2014 om 17:10

eens met skik, en

als er bij kinderen met pseudokroep wordt verneveld dan is dat niet met ventolin of pulmicort maar met adrenaline, om de slijmvlieszwelling te verminderen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-08-2014 om 17:52

Katje

Klopt niet katje. Bij pseudokroep kan met verschillende medicijnen worden verneveld; Pulmicort oftewel Budesonide wordt vrij vaak gebruikt. Ventolin vooral bij astma-gerelateerde problemen of als men deze vermoedt en/of adrenaline wordt ook vaak gebruikt. Daarnaast kan oraal of via een infuus Dexamethason worden gegeven.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Pulmicort.aspx?mId=10704&rId=252
Het hangt af van de aard en ernst van de pseudokroep.

Evanlyn

Evanlyn

20-08-2014 om 19:20

Onze kinderarts

kon erg goed het geluid nadoen. Hij zei: klinkt het zo? en dan een akelige piep, dan is het astma. of klinkt het zo? en toen kwam de bekende zeehond langs.

Evanlyn

Evanlyn

20-08-2014 om 19:21

astma

Het is dus geen astma, maar de ontstekingsremmers die je bij astma gebruikt helpen goed. Ventolin volgens mij niet (tenzij het kind ook astma heeft natuurlijk).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-08-2014 om 20:37

Skik

Heb ik ergens overheen gelezen? Er wordt toch nergens gezegd dat pseudokroep en een ontstoken strottenklep hetzelfde zijn? Ik in ieder geval niet. Wel dat het strottenhoofd zwelt door een virus, zei de kinderarts, maar die zwelling is niet hetzelfde als een ontsteking.
Waar er precies mee verneveld is mijn onze dochter weet ik niet, maar ik weet wel dat het iig niet met ventolin geweest zal zijn, want ka zei dat dat juist absoluut niet gegeven mocht worden.

Aagje

katje

katje

20-08-2014 om 21:54

Gut Elisa

Jammer dat je volhard in zaken waar je geen verstand van hebt. Lees eens de richtlijnen van de NVK (de Nederlandse kinderartsen). Daar staan een aantal behandelingsstappen, afhankelijk van de ernst-score (Westleyscore) van het beeld.
De eerste trap is overweeg dexamethasondrank. De tweede trap is geef dexamethasondrank en overweeg adrenalineverneveling. De derde trap is geef adrenaline en overweeg zuurstof.
Over pulmicort staat er: budenosideverneveling kan gebruikt worden als orale dexamethasondrank niet mogelijk is, of samen met adrenalineverneveling zodat een drankje dan niet nodig is.
Kortom pulmicortverneveling komt in de plaats van een drankje – als er toch al verneveling nodig is, van adrenaline (of als een kind geen drankje kan drinken). Jouw ‘en werd hij ook weer verneveld. Ik geloof met Ventolin of Pulmicort en hij kreeg extra zuurstof alsmede een drankje met Dexamethason.’ is daarmee een wat onwaarschijnlijk beleid.

Evanlyn

Evanlyn

20-08-2014 om 22:06

verbaasd...

Wij kregen toch echt meteen Pulmicort. Maar dat was gelukkig oom alweer een tijdje geleden, dus misschien is het weer veranderd.

Aagje

Jij begon niet over ontstoken strotteklepjes, dat deed Elisa, die in haar tekst doet voorkomen alsof dat een complicatie van pseudo-kroep kan zijn, en een gevaar waar je beducht op moet zijn, wat onnodig paniek kan zaaien omdat het niet klopt.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-08-2014 om 23:53

Aha Skik

Ik had gelezen en herlezen in de posting van Elisa, maar dat dus niet gezien. Nu snap ik jouw posting.

Aagje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2014 om 07:57

Katje

Ik weet natuurlijk ook niet meer precies wat mijn zoon toen (we praten over zo'n 10 jaar geleden) iedere specifieke keer kreeg. Maar vernevelen met Pulmicort is dus niet ongebruikelijk. Misschien werd het vroeger wel vaker gebruikt dan nu, dat zou kunnen.

zetje

zetje

21-08-2014 om 10:15 Topicstarter

voorbereid

Bedankt allen, heb een en ander gelezen op Internet en het is mij nu volkomen duidelijk. Het is echt angstaanjagend om de kleine man zo te zien. Hij is nu nog ziek met zware verkoudheid en af en toe verhoging.

We zijn nu een week verder maar gelukkig Door dexamethason is het bij 1 zware aanval gebleven. Toch heb ik begrepen dat kans op herhaling groot is als hij weer een luchtweg infectie heeft. Nu weet ik wat ik moet doen maar hoop het eigenlijk nooit meer te zien.

Evanlyn

Evanlyn

21-08-2014 om 10:26

voorlezen

Bij ons was het helaas ongeveer elke maand raak, tot ze 6 werd. Wat hielp om haar rustig te krijgen was op mijn schoot nemen en voorlezen. We kennen Jip en Janneke nu zo ongeveer uit ons hoofd. En natuurlijk medicatie, dat was toch wel het beste.

katje

katje

21-08-2014 om 19:02

te kort geweest

Elisa ik zie nu dat mijn reactie te kort door de bocht was. Waar ik schreef 'als er bij kinderen met pseudokroep wordt verneveld dan is dat niet met ventolin of pulmicort maar met adrenaline' bedoelde ik niet dat er NOOIT pulmicort verneveld wordt bij pseudokroep maar dat het zelden of nooit ALLEEN verneveld wordt maar samen met adrenaline, en dat de pulmicort in de nevel dan in plaats komt van de anders te geven dexamethasondrank. Het gaat bij het vernevelen toch echt om de adrenaline, om snel de slijmvlieszwelling aan te pakken.
Dat is ook logisch omdat er verneveld wordt in de ernstiger gevallen en bij pulmicort (onstekingsremmer) duurt het dan te lang voor er effect is.

Mijn jongste

Hij had het toen hij 3 maanden was, en het begon met de zeehondenblaf en eindigde uiteindelijk bij de spoedhulp in het ziekenhuis omdat hij erg benauwd was.

En opeens een paar maanden geleden werd hij huilend wakker (2.5j) en toen ik hem naar de WC bracht dacht ik dat er iets raars was maar ik kon met mijn slaapdronken hoofd niet bedenken wat het was. Opeens wist ik het, hij ademde heel raar. Alsof hij heel benauwd was. Nou heeft hij een hevige pinda allergie dus dat was het eerste waar ik aan dacht, maar wist echt niet wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Zoon ging steeds moeilijker ademen en met epipen in de hand hebben we de ambulance gebeld. Toen ik aan de telefoon was hoorde ik opeens een zeehondenblaf en wist ik dat het kroep was. Dit kwam echt uit het niets, zoon was niet verkouden of ziek. De ambulance kwam snel en zoon heeft toen twee behandelingen gehad met weetikveelwat met een vernevelding. Eindelijk op weg naar het ziekenhuis met zwaailichten ging het ietwat beter. In het ziekenhuis nog een dosis uit een spuitje gehad en toen mochten we naar huis.

Het is echt heel naar om je kind zo benauwd te zien. Wij hadden het geluk dat onze zoon heel rustig bleef, hij had denk ik al zijn kracht nodig om te ademen.

Evanlyn

Evanlyn

22-08-2014 om 10:35

verkouden

Mijn dochter werd altijd wel verkouden, maar helaas was de pseudo-croep altijd het begin van de verkoudheid. Van tevoren merkte je dus niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.