Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cecile

Cecile

09-10-2013 om 13:56

Help: proefwerkweek komt eraan - dochter voelt zich niet lekker

Volgende week heeft dochter eerste proefwerkweek van het jaar met onwijs veel proefwerken. Wil ze goed maken. Is al keihard bezig met de voorbereidingen. Ik weet ook dat ze ze wil maken, want anders moet ze die allemaal kort na de proefwerkweek maken, rampzalig.

Nu voelt ze zich niet lekker (keelpijn) - berichtte ze me vanochtend van school - en ik ben als de dood dat ze ziek wordt (deze week en/of (deel) volgende week). Ben zelf ook snipverkouden en eind vorige week dag ziek thuis geweest.

Ik heb al paracetamol geadviseerd, zodat ze de schooldag (belangrijk, week voor proefwerkweek) goed kan afmaken.

Clubjes zeggen we af, zodat ze meer rust heeft (tijd om te leren en uit te rusten).

Iemand tips wat ze het beste kan doen? Vooral natuurlijk om niet ziek te worden of om de proefwerkweek zo goed mogelijk door te komen als ze zich niet lekker voelt.

Katniss

Katniss

09-10-2013 om 14:18

Tip voor als het doorzet

Volgens mij doen jullie nu al goed je best om niet ziek te worden. Mocht het doorzetten, dan kan ze zich beter ziek melden dan tegen beter weten in toch haar proefwerken maken. In het eerste geval mag ze namelijk gewoon de proefwerken inhalen, en in het tweede geval riskeer je dat de cijfers laag uitpakken.
O.t. vraagje, mijn dochter heeft volgende week ook proefwerkweek, dus misschien wel dezelfde school? (H te H?).

Geen drama van maken

Jeetje, wat een drama maak je ervan. Wordt ze ziek, dan wordt ze ziek en dan haalt ze de proefwerken in. Er zijn zelfs kinderen die tijdens hun eindexamens ziek werden, die leven ook nog hoor en hebben later gewoon hun diploma gehaald.

tonny

tonny

09-10-2013 om 15:43

geen paniek

Zo'n halszaak is een proefwerkweek nou ook weer niet hoor, als jij het zo zwaar opvat, wordt het allemaal extra erg.

Hier heeft er eens eentje hondsberoerd rij-examen gehaald. Nog geslaagd ook!
Ook eentje met pfeiffer in de eindexamentijd. Die dingen gebeuren, hoofd koel houden, wat niet kan, kan niet, en je bent tot meer in staat dan je zelf denkt!

Cecile

Cecile

09-10-2013 om 16:07

Oke, maar toch nog tips?

Dank voor jullie reacties zover.
Misschien had ik het inderdaad wat zwaar aangezet (de emoties van dochter invoelend), maar dochter ziet het wel als een ramp. Ze hebben in 1 week iets van 12, 13 of 14 proefwerken. Als je ziek bent en je moet die allemaal kort daarna inhalen (terwijl de lessen met huiswerk gewoon doorgaan) dan is dat voor haar toch wel een kleine ramp.
Maar jullie nuchtere reacties helpen het wel iets in perspectief te plaatsen. En jullie hebben gelijk, wat niet gaat, gaat niet.

Maar de vraag is: iemand nog een praktische tips, want ze komt natuurlijk het liefst deze week en volgende week zo goed mogelijk door om zo goed mogelijk te leren en de proefwerken zo goed mogelijk te maken?

En Katniss: nee, niet dezelfde school .

cqcq

cqcq

09-10-2013 om 18:57

tja

Hier is dat ook een probleem. De toets in de toetsweek is vaak meer dan de helft van het cijfer van de meeste vakken. Een onvoldoende in de toetsweek betekent dus meestal ook een onvoldoende op het rapport.
Ook wordt in de toetsweek alle stof van de voorgaande maanden getoetst. Een toetsweek missen (is hier helaas ook al eens gebeurd) betekent dat je nog weken bezig bent om de gemiste 12 of 13 toetsen in te halen naast de lessen van het volgende kwartaal die ook al weer begonnen zijn. Dat betekent dus gelijk een achterstand op de lessen van dat kwartaal, omdat alles tegelijk doen niet gaat.

Om eerlijk te zijn baal ik hier behoorlijk van de toetsweken, ik vond het systeem zoals wij dat vroeger hadden met gewoon maximaal 1 repetitie per dag veel fijner.

vitamine C

Een hele hoge dosering vitamine C (van die bruistabletten) kan wat helpen. En verder alle overbodige zaken schrappen en zoveel mogelijk rust en slaap. Misschien kan ze bijvoorbeeld ook gym een keer overslaan. En dan maar hopen dat 't meevalt, want echt voorkomen kun je het helaas niet als ze toch echt ziek wordt. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.