Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hardlopen: wat voor kleding

Ik weet niet of ik het op de juiste plek zet, maar ik hoop dat jullie hier toevallig meer over weten.

Na mijn laatste bevalling wil ik graag weer actiever sporten. Hardlopen lijkt me ideaal, dus ik heb al schoenen laten aanmeten in een serieuze hardloopwinkel. Nu vroeg ik me af: wat voor outfit adviseren jullie om te dragen. Als ik eerlijk ben moet ik even een drempel over om zo'n strakke hardloopbroek te dragen. Loopt dit echt prettiger/beter?

En wat adviseren jullie verder qua kleding. Het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar aangezien ik net begin zou een aanbiedingsset of iets dergelijks wel fijn zijn.

Alvast bedankt!


Taruh

Taruh

13-10-2016 om 21:42

Aldi/Lidl

Aldi en Lidl hebben vaak leuke aanbiedingen.

Wat ik zelf fijn vind als het kouder wordt is een echte winterbroek, die houdt de wind/kou tegen aan de voorkant en is gewoon dun aan de achterkant.
Ook een dun winddichtjasje is erg fijn.

En natuurlijk hoef je geen strakke broek aan als je je daar niet prettig in voelt. Voordeel is wel dat het minder schuurt en daardoor makkelijker loopt.

Investeer naast die schoenen ook nog in goede sokken, dat voorkomt blaren. Kan gewoon bij de Hema.

Waar ik graag in loop: afhankelijk van de temperatuur een lange thermobroek (in de winter) tot een kort broek (in de zomer)
shirt lange mouw met dikker jasje in de winter tot een hemdje in de zomer.

Ik heb nog een heel dunne windstopper waar de mouwen uit kunnen.

Heel veel plezier.

Juno

Juno

13-10-2016 om 21:59

Decathlon

Het allerbelangrijkste is een goede bh, investeer daarin! Ik heb de shockabsorber. Hardloopkleding kan je ook bij de Decathlon kopen, ze hebben daar zowel zomer- als winterbroeken. De shirts van de Hema vind ik niet fijn, die schuren een beetje. Voor nu heb ik nog korte mouwen met eventueel een dun jasje. Voor straks heb ik een dikker shirt met lange mouw en een opstaande kraag met rits.
Een tight voelt wel ongemakkelijk maar het loopt ontstellend veel fijner en hoe gek het ook klinkt, je valt minder op.
Als je nu gaat beginnen zou ik een lange tight kopen, shirt en een jasje. Dat jasje is heel dun en kan je eventueel om je taille knopen. Ik vind het nog te warm om met de winterspullen te gaan. Bij Lidl/Action/Decathlon kan je met dit lijstje voor €50 klaar zijn.
Als je in het donker of in de schemer gaat zou ik nog wel een reflectorhesje of -band doen of iets van verlichting. Veel plezier!

Wel een strakke broek

Dat loopt ech veeeeel fijner.

En idd, een goede bh.

Shirt vind ik al snel ok, zolang het maar van een of ander sportstofje is. Absoluut geen katoen aantrekken. Zo vies als je gaat zweten!

Enne...kies een goed beginnersprogramma, en houd je er aan, hoe sloom het in t begin ook lijkt met minuutjes lopen en wandelen tussendoor. Lopen is best een pittige en nieuwe belasting voir pezen en spieren....je voorkomt blessures en vervelende klachten ( scheenbeen bv, is berucht) door langzaam op te bouwen...

Succes!!!

Ingrid

Fijn ondershirt

Dat houdt je droog en warm, zeker als je afwisselend wandelt en rent. Die kun je jaren aan, dus ik zou een goede kopen met lange mouwen en eentje met korte mouwen. Bv van Craft. Ik heb ze ook van de Decathlon en idd zijn die veel goedkoper, maar ook veel minder fijn. Broeken, t-shirts en jacks koop ik wel bij de Decathlon (kan ook online), want daar zit voor mij minder verschil in. Ik draag nu (vrij vroeg in de ochtend) een thermoshirt van craft met lange mouwen met een t-shirt met korte mouwen er overheen. Lange hardloopbroek, maar wel van dunne stof, nog geen thermobroek. Ik wandel daarna altijd nog even een stuk om uit te lopen, maar dan moet ik wel een bodywarmer overheen doen, anders koelt het af. Maar als je van voordeur tot voordeur loopt heb je dat niet nodig.

Verder is het handig om zo'n telefoonhouder te kopen, zodat je bv hardlopen met Evy kunt afspelen. Daarmee heb ik het hardlopen opgebouwd en terwijl ik eerder nog geen tien minuten kon lopen zonder dat het in mijn knie schoot, kan ik nu na rustig opbouwen vijf kilometer lopen zonder een centje pijn. Ik loop wel altijd in het bos. Zachte ondergrond en niet zoveel publiek Bovendien neem ik altijd de hond mee.

Succes! Je valt er echt enorm van af.

Hanne.

Hanne.

13-10-2016 om 23:33

sportbh

Het aller aller belangrijkste om aan te schaffen is m.i. een goede sport bh.

Verder sluit ik me bij de rest aan, strakke broek en een sportshirt. Ik liep afgelopen week nog in korte broek en shirt maar dat zal binnenkort wel lange mouwen worden. Thermoshirt draag ik zelden. telefoon hoesje vind ik niets. ik kies liever een brief met zak op de rug.

En.....

Het is al vroeg weer schemerig/donker, zorg dat je zichtbaar bent. Fluor hemd, lampjes.
Een strakke broek, geen flodder joggingbroek.

Ik zie altijd van alles bij het Kruidvat liggen, kleding van Leontien. Geen idee of het was is, maar het is misschien prima om mee te beginnen?

SPIbelt

Wat ik erg handig vind voor sleutels en telefoon, is een SPIbelt (google maar). Ik draai hem op mijn rug en voel hem absoluut niet zitten of wiebelen.
Verder is alles wel gezegd geloof ik: investeer in een goede sportbh, zorg dat je er eentje hebt die "extreme support" of "highest impact level" biedt, hardlopen vergt nogal wat van je borsten.

Ik koop het meeste idd gewoon bij de Lidl als het er is (twee keer per jaar). Is prima spul. Ik heb het gauw warm dus loop nu nog in zomerkleding - en idd altijd een strakke broek. Daar moet je ff doorheen en je zult zien dat het veel comfortabeler is.
Thermoshirt draag ik alleen als het flink vriest. Bedenk dat je het in de eerste 10 minuten dat je loopt, een beetje koud moet hebben. Je loopt jezelf nl warm, en té warm lopen is echt oncomfortabel. Geloof dat er een vuistregel is dat je je moet kleden op de werkelijke temperatuur minus 7 graden.

Pas op dat je niet te hard van stapel loopt. Dat is de grootste beginnersfout. Zorg dat je een goed opbouwschema hebt, en houd je daaraan. tenzij je pijntjes krijgt: doe het dan rustiger aan!
Ga dan niet verder in je schema, maar herhaal de vorige training wanneer de pijn weg is. Herhaal desnoods die hele week tot je makkelijk en pijnloos verder kunt. Bedenk dat je hartlongconditie sneller vooruit gaat dan je spieren/pezen/gewrichten. Je zult dus soms rustig aan moeten doen terwijl je nog niet uitgeput bent. Puur omdat je gewrichten etc zich moeten aanpassen. Dan toch doorbikkelen is smeken om blessures (been there).

Veel succes en vooral: heel veel plezier!

Lynn

Lynn

14-10-2016 om 07:20

kleding

"Verder is alles wel gezegd geloof ik: investeer in een goede sportbh, zorg dat je er eentje hebt die "extreme support" of "highest impact level" biedt, hardlopen vergt nogal wat van je borsten."

Ik heb maat A en dan valt het allemaal reuze mee. Maar als je grotere borsten hebt is een goede sportbh denk ik wel belangrijker. Ik heb trouwens 2 sportbh's en adviseer je even te kijken dat je hem makkelijk aan en uit kunt doen. Eentje zit erg strak, en krijg hem slecht aangetrokken. Moet nog een nieuwe erbij kopen.

Ik loop mooi met thermo's, lijkt mij veel te warm.
Gewoon een sportshirtje met korte mouwen en een windjackje. Mobiel in de jaszak. Als ik het warm krijg doe ik het jackje uit en rond mijn middel.

Hardlopen in het bos is inderdaad beter voor je knieën dan op straat. Moet je wel overdag kunnen lopen. Ik vind het ook veel fijner.

En begin rustig aan. Veel beginnelingen beginnen meteen met 3x of 4x in de week. Ik vind dat onverstandig, tenzij je op een andere manier al gewend bent zo vaak te sporten. Mijn advies zou zijn, begin rustig aan met een goed schema eerst een paar weken 2x per week. Als je het leuk vindt en het gaat goed qua spieren, gewrichten en longen, dan kan je overstappen naar 3 x per week.

Hardlopen is heerlijk! Heel veel plezier!

Lynn

Lynn

14-10-2016 om 07:21

mooi?

"mooi" moet "nooit" zijn.

Puck

Puck

14-10-2016 om 08:01

spibelt van Anneque

Een spibelt is idd heel handig, maar de echte die Anneque noemt is waanzinnig duur. Ik heb de imitatie van de Action, werkt net zo goed en kost geen drol. En verder heb ik niets toe te voegen aan de rest: gewoon bij de Lidl, Decathlon, Scapino oid voor niet te veel geld een outfit scoren. In deze tijd van het jaar heb ik wel een heel goed jack aan dat vooral winddicht is. Verder vind ik een tight ook fijner lopen, maar als jij je daar niet prettig in voelt kan een iets minder strakke fitnessbroek oid ook prima.

Puck

Had ik dat geweten.....ik heb hem nooit gezien bij de Action. Hetzelfde systeem?

Puck

Puck

14-10-2016 om 08:11

Anneque yep

Yep, volgens mij wel: 3 dubbel geplooide stof die net zo breed is als de band zelf zeg maar en waar als je m uittrekt een 10 inch tablet inkan als t moet.... Een groot opbergvak en een klein stukje verderop een klein vakje. Ik meen 1,99.

Oh erg

Dat doet ff pijn . Maar goede tip dus!

Noa

Noa

14-10-2016 om 08:21

Mijn geheim is

Heel grappig... niet lachen. Ik draag 3 sport bh's over elkaar om de juiste steun te krijgen. Anders schud het te veel en dat jogt niet fijn.

Triva

Triva

14-10-2016 om 08:28

spibelt

Is die spibelt goed waterdicht?

Juno

Juno

14-10-2016 om 09:01

Triva

De neppert van de Action niet. Ik draag hem over mijn broek en onder mijn shirt. Heb er een ipod, rijbewijs en huissleutel in.

Waterdicht

"De original SPIbelt is niet waterdicht, maar er is wel een waterafstotende variant, die goed tegen transpiratievocht en een flinke regenbui kan. Sinds kort is er ook een waterproof SPIbelt te koop, die helemaal waterdicht is."

http://www.spibelt.nl/content/13-faq-veelgestelde-vragen

Paperclip

Paperclip

14-10-2016 om 09:46

Met een clubje?

Los van alle kledingadviezen en opbouwtips die je hierboven al hebt gehad: mij hielp het heel erg om met een clubje te lopen. Ik heb zelf niet genoeg doorzettingsvermogen helaas. Maar ik train nu al jaren van begin december tot begin maart voor de CPC en dat is erg lekker. De rest van het jaar houd ik het zo'n beetje bij door af en toe met de hond te gaan hardlopen, maar van mezelf heb ik niet genoeg discipline om dat netjes iedere week te doen, laat staan twee keer per week...

Tijgeroog

Tijgeroog

14-10-2016 om 09:46

Noa

3 beha's over elkaar? Heb je dan wel een goede beha? Want dit kan toch nooit comfortabel zitten (laat staan het gedoe om alles op z'n plek te krijgen)
Ik ben behoorlijk ruim bedeeld, en heb verschillende sportbeha's. Voor de minder springerige sporten gebruik ik een medium level beha, die geeft veel steun en zit erg prettig. Voor het hardlopen gebruik ik een high level beha, die zit strak en duwt de boel een beetje plat. Niet prettig om de hele dag in rond te lopen, maar met hardlopen erg fijn omdat er dan niets meer schudt.
https://www.hunkemoller.nl/nl_nl/25558-hkmx-elite-sports-bra-level-3-black-113500.html

Puck

Puck

14-10-2016 om 12:42

Triva

Ik loop niet vaak in de stromende regen maar als ik dat wel doe dan doe ik mijn telefoon gewoon in een ziplockzakje voor ik m in mijn nep spibelt stop. Snoertje van koptelefoon er in een hoekje bij de rits doorheen geeft voldoende waterdichtheid.
En Noa: ook ik vraag me net als Tijgeroog af wat voor bh's je dan draagt. Er zijn ook in hele grote maten goed extreme level bh's te krijgen
Net als Tijgeroog heb heb ik het liefst een bh die voor dagelijks gebruik te strak zou zitten, maar hoef er echt geen 3 over elkaar aan.

Triva

Triva

14-10-2016 om 15:31

Puck

Ik heb iets voor de post nodig, mijn smartphone moet er in maar moet ook tegen regen kunnen. Ik koop dan in ieder geval niet de actionvariant denk ik.

Puck

Puck

14-10-2016 om 15:39

Triva

Oke, dan heeft het heel wat meer te verduren dan een half uurtje een loopje in de regen.Voor jouw gebruik is de nepperd dan idd minder geschikt. Er zijn ook waterdichte beschermhoesjes voor je smartphone zelf overigens.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-10-2016 om 15:39

Triva

De bever verkoopt zakjes waar je je smartphone in kunt stoppen, om ze droof en stofvrij enzo te houden. bij sommige kun je ze nog bedienen door het zakje heen. Zoiets zou je om je nek kunnen hangen, vaak zitten er koordjes ofzo bij. Maar een gewoon ziplockzakje zou ook kunnen werken, en is natuurlijk veel goedkoper. Ik weet alleen niet of je dan het scherm nog kan bedienen, dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Triva

Triva

14-10-2016 om 15:54

ziplock

Probleem met ziplock is dat je telefoon dan niet beschermd is tegen stoten. Ik heb er nu een bookcase omheen maar als ik straks in de regen moet scannen werkt dat niet.

Er zijn ook al mensen die zo'n zakje van de action hebben gekocht voor de regen en zij konden de telefoon niet bedienen.

Stuck between a rock and a hard place

Triva

Triva

14-10-2016 om 15:55

Puck

Bedoel jij nog iets anders met een waterdicht hoesje dan? Dus niet zo'n zakje wat om je nek kan van de Beversport?

Triva (stoten)

Met een SPIbelt is je telefoon ook beslist niet beschermd tegen stoten.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-10-2016 om 16:14

Triva

Of je zou de bookcase opengeklapt in het zakje moeten stoppen, maar dan beschermt ie natuurlijk minder. Of een of andere constructie waarbij de case open in hat zakje gaat, maar dan nog dicht kan. En een postelastiek (om in de juiste sfeer te blijven) is dan natuurlijk niet praktisch, het moet makkelijk te openen en sluiten zijn.
En een ander beschermgeval, een rubberen of siliconen hoes ofzo? Ik heb zoiets, bevalt erg goed, ook als m'n telefoon weer eens op de grond stuitert. Met een beschermfolie voor het scherm erbij. (Geen idee of je er wat mee kan hoor, maar ik probeer een beetje mee te brainstormen)

De bever heeft trouwens deze: https://www.bever.nl/loksak-aloksak-4x7-dry-sack-nacad52001?id_colour=5806

Puck

Puck

14-10-2016 om 16:33

Triva

Volgens mij zijn er voor smartphones ook gewoon echte waterdichte beschermcases te vinden. Dus die zowel beschermt als waterdicht is. Alternatief zou kunnen zijn zo'n siliconending met een ziplockzakje erom heen. Mijn telefoon (Samsung S2) laat zich prima bedienen door het plastic heen maar dat werkt idd niet voor alle telefoons. MAar dat zou je thuis met en willekeurig zakje even uit kunnen proberen natuurlijk.
De megalange link geeft een voorbeeld van mini-in-the-box van een hoesje dat ik bedoel. Wanneer je zoekt op waterdichte beschermhoes telefoon dan kom je allerlei links tegen. Misschien heeft dealextreme ze ook wel.

http://www.miniinthebox.com/nl/klw-3-in-1-metalen-waterdichte-stof-quakeproof-case-voor-de-iphone-5-5s-verschillende-kleuren_p2577696.html?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_shopping&sku=429_6920%7C1123_28327&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=148217986992&adword_kw=&adword_pos=1o4&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=1432937378_678554321_37112678800_pla-257913297085&gclid=CI30x7zB2s8CFRM6GwodjgQH0A

Triva

Triva

14-10-2016 om 22:55

hmm

Een collega had wat zakjes geprobeerd en dat werkte niet maar ik begreep niet goed waarom. Zal het nog eens vragen.

De telefoons die je nu krijgt via postnl zijn iets van 80 euro waard dus daar koop ik niet zelf een duur waterdicht ding voor. We mochten zelf een hoesje kopen twv 15 euro en dat is de bookcase geworden omdat het nog steeds vaker droog is dan dat het regent in Nederland en ik het stoten belangrijker vond.

Maar goed ik kaap dit draadje, was niet de bedoeling.

minke

minke

15-10-2016 om 12:05 Topicstarter

Wow

Wat een supergoede tips allemaal, ook over de telefoonhouders. Dank jullie wel! Ik ga zo alles stuk voor stuk nog even rustig doornemen.

In de tussentijd zag ik ook deze set speciaal voor de winter: https://all4running.nl/all4running-winterset-dames.html

Lijkt jullie dit wat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.