Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Milène

Milène

20-05-2020 om 02:19

GGZ voor kind, hoe werkt dit?


Expat

Voor veel hulpverleners is 'goed' opvoeden een panacee tegen problemen. En wat je onder goed opvoeden verstaat is cultureel bepaald.

Dus als je wat onenigheid krijgt of onbegrip is er al snel gedoe over onbegrepen zaken die voor jou als expat vanzelfsprekend zijn maar dat van het publieke opvoedverhaal afwijkt. Idem uiteraard als je geen mainstream gezin bent of 'gelooft' in attachment parenting.

Tel daarbij op andere vinkjes als huisvesting, presentatie, beroep of het ontbreken daarvan. En je weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Hulpverleners zijn net mensen en ze kunnen nou eenmaal makkelijker omgaan met OSM dan met een diversiteit aan mensen. De diversiteit kan bij ongemakkelijke relaties aangewezen worden als oorzaak van de problemen van een kind.

En dan blijken hulpverleners alle macht te hebben om dat frame te hanteren. Tot aan de rechter toe.

Dus denk niet, ik ben de ouder, de opdrachtgever, we hebben een geneeskundige behandelingsovereenkomst. Als puntje bij paaltje komt is de overgang van zorg naar justitie zo gepiept. En zijn al die 'waarborgen' slechts papier.

Als ouder heb je uiteindelijk geen positie in de hulpverlening aan je kind. Zolang je daar niet mee geconfronteerd wordt kun je je daar ook eigenlijk niets bij voorstellen.

Ik had zelf ook echt geen idee. En wij behoren nog tot die 5 procent die een rechtzaak met deze subjectieve organisaties gewonnen hebben.

Juist expats zijn kwetsbaar. Dan moet je hier blijven omdat je jarenlang rechtzaken hebt lopen. Ik zou het risico niet nemen.

Vrijgevestigd

Mocht je daar toch heil van verwachten, bijvoorbeeld doordat je een 'prima coach' kent, doe het dan in elk geval vrijgevestigd en niet bij iemand van een grote hulpverleningsconglomeratie. Vrijgevestigden hebben belang bij jou voor hun inkomen.

Voor veel grotere organisaties is het een afgesproken protocol, bij twijfel melden, en er is minder een greep in de kas of het is zelfs broekzak vestzak omdat de jeugdbescherming onder dezelfde paraplu valt. Dan is zorgen dat die geldstromen blijven stromen een vanzelfsprekend verdienmodel.

Bieb

De meeste bibliotheken voor onder de 18 jaar zijn gratis. Er is wel een boete op het niet tijdig terugbrengen van boeken, daar moet je wel op letten. Maar je kunt ze indien tijdig ook electronisch verlengen. En er zijn electronische boeken.
Er is een beperkte bibliotheek voor buitenlandse talen. Maar je kunt altijd een boek aanbevelen en vragen of ze die bestellen.

Verder kun je ook boekjes kopen.

https://www.ako.nl/op-reis-met-heimwee-9789462914261.html

Als is het alleen al om voor jezelf wat meer tekst voor je kind te hebben.

Mijn kinderen heb ik overigens ook naar haptotherapie gestuurd. Deels bij te betalen. Daar leerden ze wat meer over het hanteren van grenzen en emoties. Want kinderen in de groei hebben daar soms ook gewoon tekst bij nodig.

Een andere film over emoties is Inside Out, een Disneyfilm over emoties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.